• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
„Credinţa noastră este viaţa noastră”: „Cardinalul”, 2019
„Credinţa noastră este viaţa noastră”: „Cardinalul”, 2019
Home
Cultura

„Credinţa noastră este viaţa noastră”: „Cardinalul”, 2019

December 28th, 2020 Andreea Iulia Scridon Andreea Iulia Scridon Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Filmul „Cardinalul”, în regia lui Nicolae Mărgineanu, oferă o inițiere într-un subiect care după decenii întregi continuă să fie învăluit în prejudecată și ignoranță în memoria noastră națională.

Un film despre încarcerarea la Sighet a cardinalului greco-catolic Iuliu Hossu, „Cardinalul” este o evocare a rezistenței și a verticalității. Într-un coșmar absurd, preoții conducători ai Bisericii Române Unite cu Roma au de ales între convertire forțată la ortodoxie (văzută de statul ateu comunist ca unica variantă religioasă acceptabilă pentru consolidarea legăturii cu Rusia)[1] sau decenii de temniță: condamnare spirituală sau condamnare fizică.

Scenariul este conceput cu sensibilitate: Bogdan Adrian Toma amestecă realitatea cu ficțiunea, creând personajul „poetului nebun”, Enache Viziran (jucat de Richard Bovnoczki), căruia îi revin replici impresionante și care materializează unul dintre elementele cele mai importante ale rezistenței anticomuniste – literatura carcerală. De apreciat sunt atât aspectele estetice ale filmului (fețe și mâini filmate într-un alb-negru care simbolizează lumea comunistă, construind un limbaj adițional, simbolic și un scenariu paralel, datorită măiestriei lui Gabriel Kosuth), cât și expresivitatea actorilor convinși de personajele pe care le interpretează – aceștia sunt Radu Botar, care abordează personajul Iuliu Hossu cu demnitate și umilință, Remus Mărgineanu în rolul Episcopului Traian Frențiu, Mircea Andreescu în rolul Episcopului Alexandru Rusu și Maria Ploae în rolul Otiliei.

Înfiorător, dar niciodată sadic, filmul, deși mai degrabă un „vignette”, este suficient de dinamic pentru a reda o temă sensibilă și amplă – este păcat însă că nu au existat fonduri care să permită o ecranizare în genul epic,[2] care s-ar fi potrivit subiectului și care ar putea face remarcată cu adevărat filmografia românească pe plan internațional. Filmul explică problemele transilvănenilor cu curaj și diplomație; anumite precizări istorice se găsesc în Memoriile Cardinalului Iuliu Hossu (filmul stârnește un interes pentru o carte frumoasă, dar uitată).[3]

Consider că este un film educativ care merită văzut pentru faptul că există în continuare o neînțelegere asupra „problemei” greco-catolice: nu numai că biserica cândva dominantă în Ardeal a fost redusă în mod drastic prin convertire forțată, dar problema este departe de a fi rezolvată: revendicări și reabilitări care ar fi trebuit să aibă loc după 1989 s-au realizat numai parțial. Cu alte cuvinte, această biserică, care a avut un rol semnificativ în emanciparea culturală a românilor din Transilvania, a fost una dintre victimele cele mai afectate de comunism, lucru care continuă să fie învăluit în ambiguitate azi.

Vă încurajez deci să vizionați filmul, care pentru mine a clarificat anumite aspecte măcar parțial, și închei cu acest citat grăitor din Memoriile Cardinalului:

„Al vostru am fost, al vostru sunt și al vostru rămân până la sfârșitul vieții mele. Primiți dar de la mine acest bun pe care vi-l las: dragostea sufletului meu întreagă.” (p 36).

 

NOTE

[1] Se explică că animozitatea între ortodocsi și greco-catolici a fost în mare măsură sădită și categoric încurajată de guvernul comunist ca parte din efortul de a dezbina Biserica Unită cu Roma.

[2] N. Mărgineanu: „Bugetul „Cardinalulul” a fost ca pentru „un film de actualitate.”

[3] De exemplu, de ce au ajuns în temniță preoții? Au refuzat să-i ceară pedeapsa lui Maniu, lucru care le-a fost impus în 1946.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Să ne ospătăm și să bem pentru sănătatea comunității din care facem parte!
Previous article Dragos Paul Aligica: Una dintre cele mai ciudate evoluții in spațiul dezbaterii publice de limba română
Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon este o scriitoare și traducătoare româno-americană. Născută în România, a emigrat împreună cu părinții în Statele Unite în copilărie și a crescut în Florida. A studiat Literatură comparată la King’s College London și Scriere creativă la Universitatea Oxford. Este asistent de redacție la Asymptote Journal și la Oxford Review of Books. A tradus „Șoarecele B și alte povestiri” de Ion D Sîrbu în engleză, precum și poeziile lui Traian T. Coșovei împreună cu Adam J. Sorkin. Ambele cărți vor fi publicate de edituri din Marea Britanie în 2020. Interese de cercetare actuale: literatura de sertar, istoria artei, estetică.

Related Posts

Destinul educației umaniste în Universitatea americană
April 18th, 2021

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Ce exprimă muzica?
April 4th, 2021

Ce exprimă muzica?

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane
March 28th, 2021

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică” Economie

Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică”

Apr 18th, 2021
André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă” Cultură

André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă”

Apr 18th, 2021
Destinul educației umaniste în Universitatea americană Cultura

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Apr 18th, 2021
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.