• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
D. P. Aligica: Adevarata “Romanie profunda” – O ciudatenie istorica si un miracol
D. P. Aligica: Adevarata “Romanie profunda” – O ciudatenie istorica si un miracol
Home
Uncategorized

D. P. Aligica: Adevarata “Romanie profunda” – O ciudatenie istorica si un miracol

June 26th, 2018 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Societate, Uncategorized comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Sigur, este justificat sa fii pesimist, sa fii deprimat zilele acestea cand magnitudinea dezastrului istoric in care am ajuns a devenit atat de evidenta.  Ceea ce se intampla cu tara noastra, cu poporul nostru, cu societatea noastra este, pentru fiecare dintre noi, celor ce ne pasa, devastator: moral, psihologic, spiritual, identitar – devastator.

Exista insa in toata aceasta poveste sordida pe care suntem, iata, nevoiti sa o traversam impreuna in Anul Centenarului, si o parte luminoasa. O parte fascinanta si intr-un sens, miraculoasa. Si cred ca e bine ca zilele astea sa o avem in vedere si pe ea. Pentru ca numai asa avem tabloul complet al experientei istorice pe care o traim si pe care o definim chiar noi prin ceea ce facem, spunem si suntem.

Iat-o:

Romania si romanii, asa cum ii vedem azi, sunt rezultatul unui lung process social care a inclus 400 de ani de colonialism otoman -despotie orientala-  si 300 de ani de invazii, sicane si presiuni moscovite –despotie orientala-. La care se adauga un experiment recent de distrugere si inginerie sociala moderna ce a inclus lichidarea fizica a elitelor si leaderilor naturali, plus 50 de ani de dictatura totalitara bazata pe contra-selectie vizand crearea „omului  nou”. Devastator. Comparati cu istoria moderna a oricarei natiuni “occidentale”.

Si aici intervine elementul -totusi- surprinzator, zic eu. Ei bine, in ciuda celor de mai sus, in ciuda istoriei putin generoase si selectiei sociale adverse, nu putem sa nu remarcam partea plina a paharului: atat de multe familii, comunitati, indivizi au ramas si insista totusi sa ramana in picioare.  O coloana vertebrala de caracter si cu standarde persista si se manifesta, in ciuda experientelor istorice brutale, in aceasta populatie.

Nu poti sa nu te intrebi: de unde apar si tot apar, dupa fiecare generatie devastata de istorie, oamenii astia care au o inclinatie sa copieze si sa se identifice cu civilizatia si lumea civilizata?! Care au o anumita vocatie a standardelor si decentei. De unde apetenta asta pentru un model uman si civilizational intr-o minoritate de romani, in ciuda contextului si factorilor istorici constrangatori?!

Ceilalti -“toti astia” cu apucaturile lor- sunt usor explicabili – sunt in buna masura o functie sociala naturala a conditiilor adverse si contra-selectiei. Dar ei, minoritatea perena ce da continuitate, linie de rezistenta  si coloana vertebrala proiectului social-politic modern numit “Romania”, sursa rezilientei si persistentei acestei paturi sociale care reuseste sa se reproduca si reinventeze la fiecare generatie, este o cu totul alta poveste… O contra-intuitiva ciudatenie istorica si un miracol…

Se tot face vorbire despre “Romania profunda”. Si se aduc spre ilustrare cele mai primitive, retardate, patibulare si necivilizate aspecte ale acestei societati romanesti in veacul 21. Realitatea este insa alta. In masura in care exista o Romanie in secolul 21, ea exista exact pentru ca exista inca acea minoritate mai sus pomenita, a carei aspiratie civilzationala si rezilienta a sfidat asperitatile istoriei. Acolo se gaseste adevarata “Romanie profunda”. Si cand nu va mai fi acolo, definita prin ceea ce facem, spunem si suntem, nu va mai fi deloc. Sau va fi altceva. Dar nu Romania.

Asadar cred ca e bine ca zilele astea sa avem in vedere si acest lucru. Ce se intmpla e deprimant, fara indoiala. Dar doar pana la un punct. Dincolo de el, la o privire mai atenta, ni se releva o fascinanta ciudatenie istorica si un miracol…

 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article GABRIEL LIICEANU. Ce înseamnă „până la capăt”, Liviu Dragnea?
Previous article Ioan Stanomir: Regimul Dragnea, fesenismul şi statul infracţional
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează
March 2nd, 2021

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale
March 1st, 2021

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila
February 28th, 2021

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.