• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Adrian Papahagi. Despre mârlani și mârlănie.
Adrian Papahagi. Despre mârlani și mârlănie.
Home
Opinii

Adrian Papahagi. Despre mârlani și mârlănie.

May 9th, 2019 [ Adrian Papahagi ] [ Adrian Papahagi ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Mârlanilor care ne citesc le pot descifra cum îi citim și noi pe ei, ca să fie mai reținuți cu proxima ocazie.

Aleg la întâmplare comentariul unui individ (cu studii superioare, cum altfel?; azi tot mârlanul are doctorat) la postarea unui eminent filolog clasicist, autor al mai multor volume și traduceri biblice, universitar și intelectual evanghelic recunoscut:

“Pt cineva care se pretinde protestant reactionezi ca un ortodox sau mai bine spus ca un musulman. Vrei o vesta cu explozibil? Marimea S e buna? Te victimizezi ca si un progresist: dai importanta la ceva in care nu crezi.”

1. Dacă nu îți respecți limba, nu te respecți pe tine, ca vorbitor al acelei limbi. Limba română se scrie cu diacritice; acestea nu sunt facultative, ci obligatorii.

LE: La cererea publicului, adaug că sunt scuzați cei care au tastaturi străine sau scriu rapid de pe telefon 🙂 Totuși, să nu ne lăsăm duși de valul îngăduinței: sunt oameni care nu mai citesc și scriu decât texte de Facebook/internet/sms etc. Fiți milostivi cu ei: aceștia riscă să uite cum se scrie corect în română.

2. “Ca și” folosit greșit este marca definitorie a incultului. Dacă vreți să vă amuzați, recitiți articolul lui Boia de pe Contributors, tipărit într-o broșurică de Humanitas.

3. Tutuirea este specifică tovarășului obraznic, imberbului incult sau americanizatului după ureche, care nu știe că în engleză a dispărut persoana a II-a singular (thou = tu) și s-a generalizat pluralul (you = Dvs.), adică pronumele de politețe. Nu tutuiești niciodată un străin. Eu nu îmi tutuiesc studenții; în familiile bune din Franța, copiii li se adresează părinților cu “Dvs.” (așa cum în familiile bune din România se folosea “Dumneata”).

Obrăznicătura continuă să își tutuiască interlocutorul, deși acesta îi răspunde, politicos și răbdător, cu pronumele de politețe. Parcă scrisese dl. Pleșu undeva despre “tutuirea inegalitară”; vedem aici tutuirea egalitară a neamului prost, care nu mai respectă nicio conveniență socială și vrea să te tragă alături de el. Răspundeți mereu cu “politețea ca armă” despre care vorbea Alexandru Paleologu!

4. Am terminat cu forma, care trădează imediat mitocănia și educația precară a individului. Conținutul confirmă imediat: clișee grosiere, jigniri insuportabile, prostie cu carul.

– “cineva care se pretinde protestant” e o mitocănie fără margini când știi că interlocutorul nu se pretinde nimic, ci este profesor la un Institut teologic penticostal și se ocupă cu traducerea Bibliei din ebraică, greacă și latină;

– “reacționezi ca un ortodox” e o jignire la adresa altor creștini. Cum anume reacționează ortodocșii? Au avut ei inchiziție, procese de vrăjitoare, au ars cărți în piața publică, au organizat războaie religioase, s-au dedat la terorism în istoria lor bimilenară?

– prostia se corectează însă din mers, după ce și-a epuizat jignirile: “sau mai bine spus ca un musulman”. Deci, totuși, nu ortodocșii se aruncă în aer cu veste de explozibil (nici toți musulmanii, firește).

– dacă tot s-a ajuns aici, mitocanul oferă pașnicului biblist o vestă cu explozibil căci, după cum bine se știe, filologii și teologii creștini se aruncă adesea în aer.

– ocazie perfectă pentru o nouă jignire mârlănească: universitarului i se oferă mărimea S (așa, mai îngustă, nu M sau L, ca pentru bărbați adevărați, ca mârlanul în chestiune); mie sau domnului Pleșu ne-ar fi oferit XXL. Cele mai bădărănești glume privesc fizicul cuiva; le clasez mereu în topul mârlăniei.

– ultima frază a mârlanului cocoțat pe scaunul de judecată formulează sentința inteligentului său comentariu. Ea conține judecata sumară și condamnarea, în urma unui proces de intenții, fiindcă mârlanul-judecător știe mereu ce crezi sau nu cu adevărat, îți citește conștiința și îți recunoaște intențiile ascunse. După cum ați observat, mârlanul e mereu vigilent, nemilos și fin detector al conspirațiilor, căci universul întreg conspiră împotriva și în jurul lui

  • Tags
  • mîrlan
  • mîrlănie
  • mitocan

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Dan Cristian Turturică. De ce sunt încă relevante detaliile instalării regimului de putere dirijat de Moscova, în decembrie 1989
Previous article Petrișor Peiu. Pentru ce votam la 26 mai?
[ Adrian Papahagi ]

[ Adrian Papahagi ]

Filolog medievist, conf. dr. la UBB Cluj.

Related Posts

Despre o anume modestie a fericirii
April 10th, 2021

Despre o anume modestie a fericirii

Daniel Uncu. Două constructe smintite
April 5th, 2021

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Pandemie, isterie şi politica prudenţei
March 31st, 2021

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.