• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Alexandru Călinescu. Bucurii de cinefil
Alexandru Călinescu. Bucurii de cinefil
Home
Cultura

Alexandru Călinescu. Bucurii de cinefil

October 4th, 2019 [ Alexandru Călinescu ] [ Alexandru Călinescu ] Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

La Gomera este o demonstraţie de inteligenţă şi de virtuozitate, fiind totodată un film care pune în evidenţă, cu ironică ostentaţie, ingredientele capabile să atragă spectatorii. Mărturisesc că m-am lăsat, de bunăvoie, prins în acest joc.

Cărţile, ştim bine, pot suscita opinii contradictorii. Critica literară şi-a făcut la un moment dat un titlu de glorie din a proclama primatul judecăţii de valoare. Internetul şi reţelele de socializare, graţie cărora oricine are posibilitatea să-şi spună părerea despre orice, au consacrat triumful subiectivităţii. Dar parcă încă şi mai mult decât cărţile, filmele (poate fiindcă sunt considerate un gen mai “popular”) stimulează dorinţa “părerologilor” de a ieşi în faţă, fie că au, fie că nu au competenţă în materie. Un exemplu la îndemână e cel mai recent film al lui Quentin Tarantino, A fost odată la …Hollywood. Am văzut câteva din ecourile de la noi, dar mai ales pe cele din spaţiul francez şi am fost frapat de caracterul divergent al opiniilor: sigur, unele comentarii erau pozitive, dar altele (surprinzător de numeroase) desfiinţau pur şi simplu filmul, cu încrâncenare şi cu un fel de voluptate rea. În ce mă priveşte, cinefil pasionat, dar fără pretenţia de a-mi atribui cine ştie ce competenţe, am – sper – şansa să fiu capabil de judecăţi lipsite de patimă. Pe scurt, filmul lui Tarantino mi-a plăcut, am regăsit acolo umorul cineastului, în toate ipostazele lui (mai ales umorul negru), am regăsit mai cu seamă atmosfera de la sfârşitul anilor ’60, când eram foarte tânăr, m-a încântat muzica (iarăşi, şlagărele din acei ani), am gustat scenele şi momentele parodice, m-a uns la inimă demitizarea mişcării hippy, ca să nu mai spun că interpretarea este extraordinară (protagoniştii – Leonardo DiCaprio şi Brad Pitt – sunt de-a dreptul geniali). Am citit că unora filmul li s-a părut trenant, prea lung: eu nici n-am simţit când a trecut timpul.

Trimiterea la Tarantino nu este întâmplătoare, deoarece mie mi se pare că noul film al lui Corneliu Porumboiu, La Gomera, se trage din mantaua lui Pulp Fiction (cu siguranţă filmul-reper al lui Tarantino, deasupra a ceea ce a făcut ulterior cineastul american). Dintre elementele pe care le pot invoca în sprijinul acestei afirmaţii: fragmentarea naraţiunii, organizarea acţiunii pe “episoade”, care nu o dată se luminează unul pe altul şi leagă între ele fapte aparent disparate, umorul – cu predilecţie umorul negru, aluziile (ceea ce în literatură constituie o componentă esenţială a intertextualităţii), prezenţa – cu măsură – a registrului parodic, intriga poliţistă, violenţa, asasinatele comise cu sânge rece etc., etc. Să nu uit rolul muzicii, însoţind acţiunea sau fiind contrapunctul ei ironic (superba Barcarolle a lui Offenbach, prezentă în mai multe secvenţe şi fundal sonor al unei crime atroce; în paranteză fie spus, veselul, tonicul Offenbach e folosit şi în final). Imaginea e fără cusur, replicile personajelor se aud toate, ceea ce într-un film românesc e o performanţă. N-am nici cea mai mică intenţie să povestesc filmul, dar trebuie numaidecât să spun că el este axat pe acel limbaj fluierat de pe insula spaniolă La Gomera (povestea e atât de neobişnuită, încât m-am întrebat dacă nu cumva e o glumă a lui Porumboiu). Regizorul exploatează ideea şi propune câteva momente memorabile, cum ar fi secvenţa fabuloasă a “conversaţiei” fluierate, între trei personaje, de pe înălţimile unor blocuri bucureştene. Nu doar codurile limbajului sunt în vizorul regizorului, ci şi (sau poate mai ales) codurile filmice: la un moment dat, peste o secvenţă de mare tensiune, se suprapun nişte imagini dintr-un film cu (de) Sergiu Nicolaescu, poliţistul şi şefa lui îşi dau întâlnire la Cinematecă, altă scenă e un calc după o faimoasă secvenţă din Psycho al lui Hitchcock etc., etc.

Talentul ieşit din comun al lui Corneliu Porumboiu mi s-a revelat atunci când am văzut A fost sau n-a fost?, pe care îl consider unul dintre filmele de vârf al “noului val” din cinematografia românească. Demitizarea pretinşilor “revoluţionari”, care s-au căpătuit cu certificate (şi indemnizaţii) în oraşe de provincie unde nu s-a tras nici un foc de armă, părea să dea, în 2006, încă un semnal că trebuie spus tot adevărul despre punerea în scenă de după 22 decembrie 1989. Au trecut însă 13 ani şi impostorii sunt tot acolo. Filmele următoare ale lui Porumboiu au încercat formule mai pretenţioase, refuzând în chip deliberat succesul facil de public (Al doilea joc, chiar şi Comoara). La Gomera este însă o demonstraţie de inteligenţă şi de virtuozitate, fiind totodată un film care pune în evidenţă, cu ironică ostentaţie, ingredientele capabile să atragă spectatorii. Mărturisesc că m-am lăsat, de bunăvoie, prins în acest joc.

Text publicat în premieră în Ziarul de Iași

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Tudorel Urian. Eu & tu & el & ea... sau macularea generalizată
Previous article Teodor Baconschi. Un alt chip al României?
[ Alexandru Călinescu ]

[ Alexandru Călinescu ]

Alexandru Calinescu (n. 1945, Iasi) este profesor de literatura franceza la Universitatea „Al.I. Cuza”, Iasi, si director al Bibliotecii Centrale Universitare „Mihai Eminescu” din Iasi. Are rubrici permanente in revista Dilema veche si in cotidianul Ziarul de Iasi. Distinctii: Premiul Uniunii Scriitorilor (1972), Premiul Academiei Romane (1990), Premiul „Ateneu” de critica si istorie literara, Medalia Jubiliara a Universitatii din Angers – Franta (1991), Ordinul „Meritul Cultural” (2000), Ordinul „Palmes Académiques” conferit de guvernul francez (2000), „L’Ordre National du Merite” conferit de presedintele Frantei (2004). Volume publicate: Caragiale sau virsta moderna a literaturii (Albatros, 1976), Perspective critice (Junimea, 1978), Biblioteci deschise (Cartea Româneasca, 1987). La Editura Polirom a mai publicat volumul Interstitii (1998).

Related Posts

Ce exprimă muzica?
April 4th, 2021

Ce exprimă muzica?

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane
March 28th, 2021

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane

Despre amintire şi uitare  în era digitală: câteva rânduri nostalgice
March 17th, 2021

Despre amintire şi uitare în era digitală: câteva rânduri nostalgice

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice Debate

Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice

Mar 30th, 2021
Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse Literatură

Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse

Mar 29th, 2021
Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor Debate

Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor

Mar 29th, 2021
Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul ALTFEL

Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul

Mar 29th, 2021
Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism Opinii

Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism

Mar 29th, 2021
Daniel Uncu. Asaltul ideologic oficial asupra cuvintelor Debate

Daniel Uncu. Asaltul ideologic oficial asupra cuvintelor

Mar 29th, 2021
Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane Artă

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane

Mar 28th, 2021
Taguieff: „Decolonialismul este boala senilă a stângii intelectuale contemporane” Cultură

Taguieff: „Decolonialismul este boala senilă a stângii intelectuale contemporane”

Mar 28th, 2021
Despre demnitatea burghezilor: de ce economia nu reușește să explice lumea modernă Economie

Despre demnitatea burghezilor: de ce economia nu reușește să explice lumea modernă

Mar 28th, 2021
Wolfhart Pannenberg intervievat de Richard John Neuhaus: Occidentul creștin? Cultură

Wolfhart Pannenberg intervievat de Richard John Neuhaus: Occidentul creștin?

Mar 28th, 2021
Marcela Tusca: Unirea Basarabiei cu România; Durlești, un sat din suburbia Chișinăului Focus

Marcela Tusca: Unirea Basarabiei cu România; Durlești, un sat din suburbia Chișinăului

Mar 27th, 2021
Mahomed șters din noua traducere în neerlandeză a „Divinei Comedii” Cultură

Mahomed șters din noua traducere în neerlandeză a „Divinei Comedii”

Mar 26th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.