• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Alexandru Călinescu. Cafenelele pariziene: povestea continuă
Alexandru Călinescu. Cafenelele pariziene: povestea continuă
Home
ALTFEL

Alexandru Călinescu. Cafenelele pariziene: povestea continuă

October 10th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] ALTFEL comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Îndrăgostitului de Paris, cartea îi prilejuieşte reîntâlnirea cu câteva din cafenelele emblematice ale oraşului. Iar „morala” pe care ne-o propune Didier Blonde este limpede: cine iubeşte cu adevărat Parisul iubeşte şi cafenelele pariziene.

Încă o carte despre cafenelele pariziene: are un titlu surprinzător, Cafenele, etc. (Cafés, etc., editura Mercure de France, 2019), iar autorul se numeşte Didier Blonde; e un scriitor discret, care a publicat însă mai multe romane şi eseuri la Gallimard şi a obţinut două premii literare importante. Noua lui carte e o combinaţie între eseu şi confesiune. De la bun început autorul ne avertizează că intră într-o cafenea ca într-un roman şi că descrierea „realistă” a locului e dublată de reverie şi de evadări în ficţiune. Trebuie spus de asemenea că marea majoritate a cafenelelor menţionate există şi astăzi (avem de altfel, la sfârşit, un indice foarte util), dar sunt pomenite şi cafenele dispărute ori care sunt doar rezultatul imaginaţiei unor romancieri. Acestea din urmă ajung, uneori, să pară mai „adevărate” decât bistrourile şi cafenelele reale: e cazul celebrei Braserii Dauphine pe care o frecventează comisarul Maigret şi care este invenţia lui Georges Simenon. Pentru Didier Blonde, cafeneaua trăieşte prin detaliile specifice, prin ceaşca de cafea de pe farfurioară (linii geometrice perfecte, „floare de porţelan” care agaţă reverberaţiile luminii), ziarele de pe colţul tejghelei puse la dispoziţia clienţilor, conversaţiile consumatorilor care stau în picioare la „comptoir”, oglinzile de pe pereţi („palat al mirajelor în care mă pierd şi mă multiplic”), nişa acum goală, dar unde se afla odinioară cabina telefonică etc. Scriitorul îşi asumă rolul de „grefier al efemerului”, observă şi notează imagini, secvenţe, schiţează tipologii umane. Pentru un romancier, e un câmp de observaţie privilegiat şi, practic, infinit. Una dintre cafenelele preferate se cheamă Au rêve (Visul); e în cartierul Montmartre şi pe acolo au trecut Cendrars, Jean Marais, Jacques Brel, Simenon, Marcel Aymé, Au rêve apare apoi în romanele lui Céline şi Modiano, iar într-un film al lui Guy Gilles avem această replică extraordinară: „Dacă visul găseşte un suport în cafenele atunci Parisul este oraşul în care se visează cel mai mult”.

Sigur, nu sunt uitaţi scriitorii care au făcut din cafenele biroul lor de lucru. Sartre şi Simone de Beauvoir scriau la Select, la Dôme (ambele în cartierul Montparnasse), iar în timpul războiului mai ales în Saint-Germain-des-Prés, la Flore. Nathalie Sarraute cobora în fiecare dimineaţă şi se instala la o masă la cafeneaua Marceau, aflată la parterul imobilului în care locuia („Lucrez întotdeauna la cafenea, spunea romanciera. Acolo mă simt complet izolată. Zgomotele din cafenea şi prezenţa unor oameni ce îmi sunt străini îmi creează posibilitatea să mă concentrez în mult mai mare măsură decât ca atunci când sunt singură la mine acasă.”). Ar mai fi Bernanos, ar mai fi Aragon, ar mai fi cu siguranţă şi alţii, dar, observă Didier Blonde, numărul celor care scriu în cafenele este, totuşi, redus. El însuşi, mărturiseşte autorul, notează idei, frânturi de frază, titluri, imagini dar fără a merge mai departe; rezultă de aici un material brut care, eventual, va fi folosit ulterior.

Loc de întâlnire, dar şi loc de rupturi amoroase; spaţiu al convivialităţii, dar şi, în circumstanţe speciale, loc al dramelor şi chiar al crimelor (Jean Jaurès a fost asasinat, pe 31 iulie 1914, la Café du Croissant; protagoniştii altor crime, mai ales pasionale, sunt mult mai puţin celebri). Didier Blonde imaginează apoi un roman, romanul unei cafenele, care s-ar petrece într-un singur loc (real, de preferinţă) şi într-o singură zi, un roman în care naratorul ar nota indicii, unele minuscule, ar „pândi invizibilul”, un roman în care nu s-ar întâmpla nimic: ar fi un jurnal de bord al vieţii făcute din bucăţi. Capitolele finale ne dau o idee despre cum ar putea arăta o asemenea carte şi despre potenţialul ficţional al cafenelelor. Sunt pagini foarte frumoase, de real rafinament.

Îndrăgostitului de Paris, cartea îi prilejuieşte reîntâlnirea cu câteva din cafenelele emblematice ale oraşului. Iar „morala” pe care ne-o propune Didier Blonde este limpede: cine iubeşte cu adevărat Parisul iubeşte şi cafenelele pariziene.

Text publicat în premieră în Ziarul de Iași. 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article C. Pătrășconiu. Interviu Mirel Bănică. Religia romilor – sau cum se culege sacrul de pe icoane
Previous article Mircea Mihăieș. Interdicții și anateme
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa”
January 27th, 2021

M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa”

Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE”
January 22nd, 2021

Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE”

P. J. Proudhon: A fi guvernat
January 22nd, 2021

P. J. Proudhon: A fi guvernat

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa” ALTFEL

M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa”

Jan 27th, 2021
Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia Debate

Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia

Jan 27th, 2021
Dreptul la frumos Cultură

Dreptul la frumos

Jan 27th, 2021
Persistența scolasticii Cultură

Persistența scolasticii

Jan 26th, 2021
Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic” Cultură

Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic”

Jan 26th, 2021
Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității Cultură

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Jan 26th, 2021
Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent Cultura

Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent

Jan 26th, 2021
Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat... Istorie

Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat...

Jan 26th, 2021
Bogdan Glăvan. Frica este irațională Debate

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Jan 25th, 2021
Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului” Debate

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”

Jan 25th, 2021
Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților” Cultură

Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților”

Jan 25th, 2021
Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria? Debate

Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria?

Jan 25th, 2021
Alexandru Călinescu: Artele la control Cultură

Alexandru Călinescu: Artele la control

Jan 25th, 2021
Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală? Debate

Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală?

Jan 25th, 2021
O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam... Focus

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...

Jan 25th, 2021
Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson Filozofie

Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson

Jan 24th, 2021
„Middlemarch” & raţiunile inimii Cultură

„Middlemarch” & raţiunile inimii

Jan 24th, 2021
Despre schimbare doar de dragul schimbării Educație

Despre schimbare doar de dragul schimbării

Jan 24th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II Debate

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II

Jan 24th, 2021
Daniel Uncu. Până când vom rezista ? Debate

Daniel Uncu. Până când vom rezista ?

Jan 24th, 2021
D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta... Filozofie politică

D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta...

Jan 24th, 2021
Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23" Societate

Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23"

Jan 23rd, 2021
Cetățeanul dependent Societate

Cetățeanul dependent

Jan 23rd, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I) Cultură

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I)

Jan 23rd, 2021
C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber.... Istoria ideilor

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber....

Jan 23rd, 2021
I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului... Literatură

I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului...

Jan 23rd, 2021
Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas Politică

Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas

Jan 22nd, 2021
Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun Politică

Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun

Jan 22nd, 2021
Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente Cultură

Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente

Jan 22nd, 2021
„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani Cultură

„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani

Jan 22nd, 2021
Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare) Opinii

Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare)

Jan 22nd, 2021
Bogdan Călinescu. A gândi liber Debate

Bogdan Călinescu. A gândi liber

Jan 22nd, 2021
O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite Politică

O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite

Jan 22nd, 2021
Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE” ALTFEL

Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE”

Jan 22nd, 2021
P. J. Proudhon: A fi guvernat ALTFEL

P. J. Proudhon: A fi guvernat

Jan 22nd, 2021
Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are... Educație

Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are...

Jan 22nd, 2021
Rețeaua – cea mai recentă utopie Debate

Rețeaua – cea mai recentă utopie

Jan 21st, 2021
Boemul și revoluționarul Cultură

Boemul și revoluționarul

Jan 21st, 2021
Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice Opinii

Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice

Jan 21st, 2021
Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate Opinii

Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate

Jan 21st, 2021
Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa” Opinii

Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa”

Jan 21st, 2021
Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică" Istorie

Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică"

Jan 21st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.