• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Alexandru Călinescu. Derapaje
Alexandru Călinescu. Derapaje
Home
Opinii

Alexandru Călinescu. Derapaje

September 7th, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Găsesc undeva, din întâmplare, această frază extraordinară a lui Françoise Sagan: „Nu ştim niciodată ce ne rezervă trecutul”.

Era limpede de mai multă vreme că bătălia pentru Bucureşti, la apropiatele alegeri locale, va fi una foarte dură. Actualul primar beneficiază, după cum putem constata practic în fiecare zi, de mijloace publicitare nelimitate, precum şi – consecinţă pevizibilă – de complicitatea majorităţii televiziunilor. Foarte activ este şi primarul sectorului 1, Tudorache, care ne-a bombardat timp îndelungat cu un spot ce prezenta un magnific spital de urgenţă al cărui singur defect era că exista doar… pe hârtie. Recent, au apărut documente ce arată că principala sa contracandidată, dna Clotilde Armand (care a pierdut scrutinul de acum patru ani în condiţii suspecte) a fost urmărită şi „fişată”, la protestele din primăvara lui 2017, de către poliţia locală din subordinea primarului Tudorache. Acesta din urmă nu găseşte altă justificare mai bună decât să declare că, dacă ar fi cazul să fie urmărită Clotilde Armand, atunci organismul îndreptăţit să o facă este SRI, care probabil chiar o urmăreşte, întrucât „toată lumea crede că (dna Armand) este agent străin”. Această declaraţie halucinantă ne trimite la cele mai sinistre practici securistice, la epoca în care un străin era, aprioric, suspect (oricum, Clotilde Armand este cetăţean român şi este mai româncă decât mulţi români „verzi”), epoca în care Securitatea lansa zvonuri menite a-i discredita pe toţi opozanţii, reali sau potenţiali. Tudorache exact asta face: ne aduce la cunoştinţă că „toată lumea crede că” şi lansează o enormitate, ce-i poate însă perturba pe cei slabi de înger şi cu minte puţină. E o tipică ticăloşie securistică, un derapaj grav, care ar trebui sancţionat cum se cuvine.

***

S-a deschis la Paris procesul atentatelor din ianuarie 2015 asupra redacţiei revistei Charlie Hebdo şi asupra unui supermagazin kosher. Ucigaşii au fost neutralizaţi atunci, acum în faţa tribunalului se află complicii, bănuiţi a fi participat la organizarea sinistrei operaţii. Noi am rămas cu amintirea uriaşului val de simpatie faţă de victime, a marilor manifestaţii de solidaritate de pe străzile Parisului, cu participarea a zeci de şefi de stat şi de guvern. În fapt însă, chiar atunci au apărut voci discordante. O scriitoare de succes, Virginie Despentes, a scris – la o săptămână după atentat – un articol bizar (ca să nu spun altfel) în care îşi exprima admiraţia şi chiar iubirea faţă de asasini. Edwy Plenel, fost troţkist, fost director al redacţiei ziarului Le Monde, găsea teroriştilor circumstanţe atenuante, deplângând „copilăria mizerabilă” a fraţilor Kouachi (ucigaşii celor de la Charlie Hebdo). Să ne amintim, de asemenea, că atunci când guvernul a decis ca în toate şcolile să se păstreze un minut de reculegere, mulţi elevi musulmani au refuzat să se scoale în picioare. Şi astăzi, un sondaj arată că, dintre tinerii musulmani ce trăiesc în Franţa, o cincime aprobă acţiunea teroriştilor. Avocatul lui Charlie Hebdo, Richard Malka, e sceptic: suntem, spune el, în regres faţă de 2015 în privinţa libertăţii de exprimare, stânga intelectuală e de acord să fie atacat catolicismul, dar nu şi islamul. Observaţie pe care o face, într-un excepţional interviu din Le Figaro, şi Zineb El Rhazoumi, jurnalistă franco-marocană, fostă redactoare la Charlie Hebdo (şi care, de atunci, este în permanenţă sub protecţia poliţiei). „Islamofobia”, declară jurnalista, a devenit o etichetă infamantă, deşi nu e un delict care să fie prevăzut în dreptul francez: toţi cei care critică islamul sunt automat acuzaţi că sunt de extremă dreaptă. Islamismul, adaugă Zineb El Rhazoumi, este prezent în toate straturile societăţii, iar antirasismul a ajuns un fel de drapel în spatele căruia se ascund curente de gândire profund rasiste, precum islamismul, indigenismul etc. Stânga, conchide ea, nu e laică decât atunci când e vorba de creştinism.

„Amalgamul este absolut inadmisibil”, exclama în 2006 o cunoscută politiciană socialistă, Elisabeth Guigou, întrucât „islamul este o religie a păcii”. După Charlie Hebdo au fost şi alte dovezi în acest sens: atentatul de la Bataclan şi din bistrourile învecinate, din 13 noiembrie 2015, cu 130 de morţi şi peste 400 de răniţi, atentatul de la Nisa din 14 iulie 2015, cu 86 de morţi şi peste 450 de răniţi. Va fi oare procesul de la Paris prilejul unei condamnări fără echivoc a terorismului islamic? Se va sublinia oare cu destulă tărie că nimic nu poate justifica fanatismul şi crima?

***

Şi fiindcă veni vorba: aflăm că Asociaţia poliţiştilot musulmani din Marea Britanie a propus ca să nu se mai folosească formulele „terorism islamic” (sau „terorism islamist”) şi ca ele să fie înlocuite de formule alternative precum: „terorism abuzând de motivaţii religioase”, „terorişti care îşi revendică credinţa”, „aderenţi la ideologia lui Osama bin Laden”. Până în momentul de faţă, se pare că autorităţile competente nu sunt de acord cu aceste propuneri. Ele au rămas, presupunem, în studiu…

***

Găsesc undeva, din întâmplare, această frază extraordinară a lui Françoise Sagan: „Nu ştim niciodată ce ne rezervă trecutul”.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Alexandru Lăzescu. Cheie de lectură pentru marea ofensivă mediatică Huawei
Previous article „Cartea pe roți“, prima librărie mobilă din lanțul Humanitas, pornește la drum pe 8 septembrie
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech
February 28th, 2021

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)
February 28th, 2021

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”
February 28th, 2021

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor. Opinii

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Feb 17th, 2021
Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea ALTFEL

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Feb 17th, 2021
Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție Opinii

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Feb 17th, 2021
Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu Cultură

Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu

Feb 17th, 2021
Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte Debate

Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte

Feb 17th, 2021
Viitorul este deja aici Debate

Viitorul este deja aici

Feb 16th, 2021
Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie Opinii

Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie

Feb 16th, 2021
„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats Literatură

„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats

Feb 15th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.