• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Alexandru Lăzescu. Black Lives Matter și Noua Revoluție Culturală (I)
Alexandru Lăzescu. Black Lives Matter și Noua Revoluție Culturală (I)
Home
Debate

Alexandru Lăzescu. Black Lives Matter și Noua Revoluție Culturală (I)

June 27th, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

“Revoluțiile Culturale” au fost întotdeauna vremuri de tristă amintire. În China, de pildă, cea declanșată de Mao a avut, se estimează, peste 30 de milioane de victime, între anii 1958 și 1962.

 

În Cambodgia s-a ajuns chiar mai departe cu atrocitățile. Dar chiar și în varianta lor soft, cum a fost cea din Franța, din mai 1968, ele generează violență și intoleranță. Scopul declarat al revoluției lui Mao era acela de a eradica vechile idei, vechea cultură, vechile obiceiuri și tradiții pentru a face loc unei noi culturi revoluționare care să pună în acord educația, arta, literatura cu ideologia comunistă. Nu e ceva foarte diferit de ceea ce își propun și acum unele curente radicale din Occident. Suntem oare și acum în pragul uneia care ar putea duce chiar la o implozie a civilizației occidentale? E greu de dat un verdict definitiv dar, parafrazînd o celebră definiție (i) pentru NATO datorată Lordului Ismay, primul secretar general al organizației, iată cum descrie Wall Street Journal, în debutul unui editorial recent, actuala atmosferă din Occident: “Churchill and Gandhi are out, Lenin is in, and Marx never went away”.

Într-o carte despre Scoția și demersul ei de obținere a independenței Tom Gallagher vorbește la un moment despre atmosfera de neliniște revoluționată din spațiul occidental. Mai ales tînăra generație pare schimbare cu orice preț, fără să-și pună problema costurilor. Vrea să renunțe la capitalism, la vechea cultură occidentală și la mai toate valorile tradiționale, vrea să abandoneze gîndirea critică și să impună restricții libertății de expresie în numele unor “idealuri înalte”, de sorginte neo-marxistă. Protestele la care am asistat în ultima vreme, plecate din America dar care s-au extins și în Europa, par să accelereze această tendință, în curs deja de ceva vreme. Am trecut oare de punctul de inflexiune în care nu mai este cale de întoarcere? În ultimul articol din The Telegraph, scris cu puțin înainte de moartea sa, Roger Scruton atrăgea atenția asupra degradării din mediile intelectuale și academice occidentale. „Suntem pe cale să intrăm într-o perioadă culturală întunecată în care argumentele raționale și respectul pentru oponenți au dispărut cu totul din spațiul public, în care în privința oricărei chestiuni importante există doar un punct de vedere permis iar cei care nu subscriu la el trebuie persecutați ca eretici”. Iată că evenimetele actueal i-au confirmat îngrijorările și predicțiilor sumbre, probabil mult mai devreme decît se aștepta, deși semnele privind aceste evoluții erau deja vizibile de o bună bucată de vreme.

Părerile sunt, desigur, împărțite. De pildă, Walter Russell Mead, unul dintre cei mai cunoscuți analiști de politică externă americani, văd partea plină a paharului. Iată ce scria el recent în Wall Street Journal: “Inamicii noștri văd Statele Unite drept slabe și divizate. Dar se înșeală. Ceea ce pierd ei din vedere este că acestea sunt în fapt manifestări ale unor trăsături de forță, de lungă de durată, ale societății americane. În ciuda unor violențe regretabile ale protestatarilor, majoritatea lor covîrșitoare vor să consolideze democrația americană, nu să distrugă sistemul“. Optimismul său este însă departe de a fi larg împărtășit, inclusiv în majoritatea comentariilor, desul de critice, care însoțesc articolul. Acestea vorbesc despre o Americă neajutorată, “terorizată de o gloată violentă”, despre o “țară devastată de incendii, jafuri, droguri și huligani” în care “administrațiile locale sunt intimidate de vandali“ și abdică de la obligația de a menține legea și ordinea.

Același ton pesimist îl regăsim și într-un eseu scris de Andrew Michta în The American Interest. În opinia sa responsabile pentru starea actuală a unei națiuni care în urmă cu doar trei decenii a triumfat asupra comunismului sunt elitele “a căror metodă de guvernare se bazează pe alimentarea resentimentelor de grup și pe satisfacerea gloatei în timp ce politicile identitare mai distrug încă o verigă a unității naționale, construită de-a lungul unor întregi generații”. Însă nu e vorba doar de Statele Unite. În diferite grade vedem același fenomen tot mai răspîndit în întreg spațiul occidental.

“Cultura Anihilării” în acțiune

National Review a compilat o lungă listă de “acțiuni revoluționare” ale trupelor neo-iacobine cunoscute sub numele de mișcarea “Black Lives Matter”. Printre “isprăvile” lor, integrate în ceea ce a primit numele de “Cancel Culture” (Cultura Anihilării) se numără dărîmarea statuii lui George Washington din Portland (între “mesajele” cu care a fost mîzgălită: “White fragility,” “Damn White Men,” “Defund White Men”) și decapitarea statuii lui Cristofor Colum. În timp ce statuia unui alt “părinte fondator”, Thomas Jefferson, a fost de asemenea vandalizată, tot în Portland. Între timp, Consiliul Local din New York a anuntat că dorește să scoată o altă statuie a lui Thomas Jefferson din sediul Primăriei iar Monumentul Soldatului Necunoscut a fost vandalizat (mîzgîlit cu inscripția “a comis genocid“). La fel a pățit și Monumentul dedicat victimelor Comunismului din Washington, ceea ce nu este chiar surprinzător avînd în vedere simpatiile ideologice dominante ale protestatarilor. Nici Abraham Lincoln, președintele care a pus capăt sclaviei negrilor din Sud, motiv pentru care a și fost împușcat, nu scăpat de la “judecata” protestelor anti-rasiale. Iconicul său memorial de la Washington a fost mîzgălit cu grafitti iar la Boston s-a cerut mutarea unei statuie de mari dimensiuni în care Lincoln este reprezentat în picioare alaturi de un bărbat de culoare care se ridică din genunchi (evident, un simbol pentru a celebra ieșirea acestuia din sclavie) pe motiv că respectivul s-ar afla într-o poziție umilitoare. Citite într-o astfel de “cheie rasială” speculativă o mulțime de alte statui riscă să fie distruse sau în cel mai bun caz mutate, undeva cît mai departe de ochii publicului. Mai toți cei vizați se încadrează în categoria “bărbați albi” una care se află sub presiunea în creștere a unui ridicat “risc istoric”. Nu a scăpat nici măcar o statuie a lui Iulius Cezar din Belgia, deși în acest caz nu e clară motivația. Totuși, nu par să fi avut pînă acum probleme statuile lui Marx, Lenin (una tocmai a fost inaugurată recent în Germania) sau Che Guevarra.

Cum este reinterpretată libertarea de expresie

O mulțime de oameni sunt dați afară pentru o vorbă, un gest sau un tweet, considerate “ofensatoare”. De pildă Grant Napear, prezentator la un post de radio, a fost dat afara pentru că a spus: “All Lives Matter…Every Single One!” ceva, se vede, considerat extrem de ofensator. Într-un comunicat de presă compania care deține postul de radio a precizat că “recentele comentarii referitoare la mișcarea Black Lives Matter nu reflectă vederile și valorile noastre”. Într-una dintre reacțiile, majoritatea critice, un (deja) fost ascultător se întreba în ce măsură a spune că “Toate viețile contează” este o probă de rasism. “Din cîte știu și viețile celor de culoare se încadrează și ele în această categorie”. Astfel de întîmplări ilustrează atît gradul extrem de ridicat de intoleranță din spațiul public cît și caracterul intangibil al mișcării “Black Lives Matter”, în mod asemănător cu cel de care se bucura în trecut Partidul Comunist la noi sau în alte țări din Est. Iar un canadian, Stockwell Day, de la postul de televiziune CBC News, fost ministru în cabinetul Stephen Harper, a trebui să-și ceară scuze pentru că a susținut ceva considerat, de asemenea, extrem de grav, și anume că nu ar exista “rasism sistemic” în țara sa. Umil, și-a exprimat regretul pe Twitter: “Am realizat că cele spuse de mine în cursul unei dezbateri au fost lipsite de sensibilitate și dureroase. Mă angajez să lupt împotriva rasismului în orice formă”, a scris el. Angajamentul mă duce cu gîndul la o expresie de final “recomandată”, prin anii ’60 și la noi, atunci cînd dacă scriai un memoriu era bine să închei cu “Luptăm pentru Pace!”.

Conform unui sondaj Rasmussen Reports, din decembrie 2018 doar 26 procente dintre adulții americani of American erau de părere că se bucură de o deplină libertate de expresie în timp ce 68 procente dintre ei credeau că riști să ai probleme dacă să spui ceva “incorect politic”. Iar pe celălalt mal al Oceanului, un sondaj YouGov, realizat în Marea Britanie, ajungea la o concluzie similară. În proporție de 48 procente (vs. 35 procente) britanicii recunoșteau că în multe chestiuni importante se tem să spună, din aceleași motive, cu adevărat ceea ce gîndesc. Asta înseamnă că în două dintre țările care au avut un rol determinant în definirea conceptuală a ceea ce numim democrație liberală unul dintre elementele fundamentale ale acesteia, libertatea de expresie, este în mare măsură pus între paranteze.

 

Textul integral este publicat pe Newsweek și poate fi citit aici!

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Nassim Taleb. Incompetență și erori de raționare în legătură cu purtarea măștilor faciale
Previous article Imperial College London renunță la motto-ul în limba latină din cauza asocierii sale cu Imperiul Britanic
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia
January 27th, 2021

Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității
January 26th, 2021

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Bogdan Glăvan. Frica este irațională
January 25th, 2021

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa” ALTFEL

M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa”

Jan 27th, 2021
Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia Debate

Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia

Jan 27th, 2021
Dreptul la frumos Cultură

Dreptul la frumos

Jan 27th, 2021
Persistența scolasticii Cultură

Persistența scolasticii

Jan 26th, 2021
Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic” Cultură

Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic”

Jan 26th, 2021
Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității Cultură

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Jan 26th, 2021
Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent Cultura

Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent

Jan 26th, 2021
Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat... Istorie

Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat...

Jan 26th, 2021
Bogdan Glăvan. Frica este irațională Debate

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Jan 25th, 2021
Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului” Debate

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”

Jan 25th, 2021
Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților” Cultură

Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților”

Jan 25th, 2021
Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria? Debate

Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria?

Jan 25th, 2021
Alexandru Călinescu: Artele la control Cultură

Alexandru Călinescu: Artele la control

Jan 25th, 2021
Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală? Debate

Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală?

Jan 25th, 2021
O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam... Focus

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...

Jan 25th, 2021
Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson Filozofie

Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson

Jan 24th, 2021
„Middlemarch” & raţiunile inimii Cultură

„Middlemarch” & raţiunile inimii

Jan 24th, 2021
Despre schimbare doar de dragul schimbării Educație

Despre schimbare doar de dragul schimbării

Jan 24th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II Debate

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II

Jan 24th, 2021
Daniel Uncu. Până când vom rezista ? Debate

Daniel Uncu. Până când vom rezista ?

Jan 24th, 2021
D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta... Filozofie politică

D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta...

Jan 24th, 2021
Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23" Societate

Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23"

Jan 23rd, 2021
Cetățeanul dependent Societate

Cetățeanul dependent

Jan 23rd, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I) Cultură

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I)

Jan 23rd, 2021
C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber.... Istoria ideilor

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber....

Jan 23rd, 2021
I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului... Literatură

I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului...

Jan 23rd, 2021
Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas Politică

Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas

Jan 22nd, 2021
Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun Politică

Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun

Jan 22nd, 2021
Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente Cultură

Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente

Jan 22nd, 2021
„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani Cultură

„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani

Jan 22nd, 2021
Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare) Opinii

Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare)

Jan 22nd, 2021
Bogdan Călinescu. A gândi liber Debate

Bogdan Călinescu. A gândi liber

Jan 22nd, 2021
O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite Politică

O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite

Jan 22nd, 2021
Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE” ALTFEL

Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE”

Jan 22nd, 2021
P. J. Proudhon: A fi guvernat ALTFEL

P. J. Proudhon: A fi guvernat

Jan 22nd, 2021
Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are... Educație

Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are...

Jan 22nd, 2021
Rețeaua – cea mai recentă utopie Debate

Rețeaua – cea mai recentă utopie

Jan 21st, 2021
Boemul și revoluționarul Cultură

Boemul și revoluționarul

Jan 21st, 2021
Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice Opinii

Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice

Jan 21st, 2021
Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate Opinii

Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate

Jan 21st, 2021
Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa” Opinii

Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa”

Jan 21st, 2021
Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică" Istorie

Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică"

Jan 21st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.