• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Am fost intrebat ce este si ce vreau eu cu aceasta Marginalia. Raspunsul este acesta:
Home
Focus

Am fost intrebat ce este si ce vreau eu cu aceasta Marginalia. Raspunsul este acesta:

May 9th, 2018 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Focus comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Acum ca am facut primul pas in experimentul acesta colectiv numit Marginalia si ca prima etapa este consumata, putem trage o linie si putem face o evaluare, putem re-analiza de unde venim, unde suntem, incotro am vrea sa mergem.

Ce am am reusit sa dovedim cu acesta prima etapa? Am dovedit ca se poate. Am arata ca exista resurse de mare calibru care sunt dispuse sa participle pro bono la crearea unei interfete cu publicul romanesc, figuri intelectuale si publistice remarcabile. Sunt personalitati  neapreciate si nevalorificate la potentialul, valoarea si dorinta lor de a participa la viata publica si dezbaterea publica de limba si cultura romana, lipsite de platforme publicistice pe masura, intr-o viata publica  ce a degenerat treptat la cel mai mic numitor comun al spoielii occidentalizate si a manelismului vulgar si agresiv.

Avem acum o mostra foarte modesta a ceea ce se poate face, aducand impreuna pe acelasi plan acesti oameni. Pe langa cei al caror nume este deja public, un numar egal si-a anuntat intentia de a se alatura si a participa la acest experiment. Si numarul acesta va creste. Din acest moment NU mai exista scuza sau pretextul ca intelectualii, oamenii de valoare, profesionistii romani din tara si diaspora NU ar vrea sa participe la viata publica, nu ar vrea sa contribuie la mentinerea standardelor, ca ar fi retrasi si indiferenti la destinul vietii publice romanesti. NU. Am demonstrat si vom mai demonstra inzecit, ceea ce deja este evident: anume ca vina NU e a lor.

Nu e vina lor ca mass media au fost parazitate si apoi infestate si distruse de catre cleptocratia tranzitiei. Nu e vina lor ca in publicistica si jurnalismul romanesc se practica selectia adversa. Nu e vina lor ca aceia care ar mai putea inca sa capaciteze imensele resurse de talent, generoziate si patriotism disponibile, nu au stiinta si forta sa o faca. Nu e vina lor ca nivelul constuctorilor si administratorilor de organizatii, de institutii, de proiecte, de platforme capacitatea de a angaja acest tip de oameni este aproape zero. Nu e vina lor ca toata lumea se plange ca se alege praful de valorile, standardele si institutiile vietii publice si ale discursului public, dar nimeni nu face nimic de fapt. Si vorbesc aici mai ales de cei care ar avea capacitatea si puterea si statusul social sa o faca.

Ideea de acum inainte e simpla: S-ar putea si altfel. Am dovedit ca e posibil si altfel. Nu ca ar fi perfect ce e pe Marginalia dar e o indicatie de cam ce s-ar putea, daca s-ar vrea: directia generala, oameni si competente. Nu, nu suntem condamnati. Se poate construi un punct de orientare (chiar mai multe) impotriva haosului valorilor si o stavila in valul de manelizare, mitocanie institutionalizata, kitsch si incompetenta mediatica, degradare culturala si spoiala occidentalizat-vulgarizanta. Intrebarea care se pune este: Vrem sau nu? Avem vointa colectiva de a o face sau nu?

Ne tot agitam cand depresiv, cand isteric, cand profetic cu PSD-ul si Dragnea si Viorica si mama lui Makinson. Si ne miram ca vai, cum am ajuns aici. Asa am ajuns aici. Aici suntem.  Intrebarea care se pune este: Vrem sau nu sa iesim din fundatura in care am ajuns? Avem vointa colectiva de a o face sau nu? Si daca da, atunci nu exista decat o singura cale: reconstruirea reperelor intelectuale si valorice. Fara asta, si 10 “partide noi da’curate” si 100 de “proiecte de tara” sunt zero barat.

Am fost intrebat ce este si ce vreau eu cu aceasta Marginalia. Raspunsul este acesta: Vreau sa determin, sa clarific odata pentru totdeauna pentru mine si apoi evident pentru cititorii si colegii mei, care este situatia reala. Sa nu ne mai amagim. E un test pragmatic si realist in determinarea starii de fapt. Mai exista putinta de iesire? Ne-am pierdut toti in cacofonia, haosul si confuzia ruinelor mass media romanesti pulverizate de cleptocratia tranzitiei, sau in infantila si dezaxata lume a  retelelor de socializare  care au accentuat haosul si cacofonia ? Mai putem regrupa si reconstrui o sfera a standardelor intelectuale si publicistice? Sau ne resemnam histrionic pe facebook? Sau la fel de penibil,  ne prefacem ca ne resemnam mimand detasarea, retrasi in turnul de fildes, aparent deasupra gloatelor, in realitate total in afara oricarei relevante publice, intelectuale si culturale dar cu ochiul pe “posteritate”?

Sa nu ne amagim: Facebook si retelele de socializare si strategiile solo duc exact unde am vazut ca duc. Trag in jos spre numitorul comun, te lasa la mana cenzorilor si dezaxatilor ideologic, te fac tinta abjectiei pegrei lumii virtuale si te incurajeaza sa te manifesti histrionic si servil in cautarea solutiilor optime in a fi … placut. Da: placut. Liked.

Sa nu ne amagim: retras in turmul de fildes, aparent deasupra gloatelor, scrind pentru nemurire si posteritate esti de fapt un caraghios. Cu actualul trend in cultura romana si in standardele ei educationale si intelectuale, in doua generatii NU va mai exista posteritate, pentru ca nu va mai exista nici interesul nici putinta de a accesa ceva numit literatura si cultura romana. Altfel decat ca studiu de istorie si interes archeologic.

Asadar: Se poate construi un punct de orientare in spatiul publicistic  impotriva haosului valorilor si o stavila in valul de manelizare, mitocanie institutionalizata, kitsch si incompetenta mediatica, degradare culturala si spoiala occidentalizat-vulgarizanta? Pana acum, experimental Marginalia ne da in semnal preliminar: resursa umana exista.

Exista insa interesul si nevoia publica de capacitare a acestei resurse? Aceasta-i intrebarea. Exista capacitatea institutionala si resursele -in societatea romana si intre cei care ar avea in mod normal responsabiliatea sociala in acest sens- pentru a sustine acest tip de demersuri? Vom vedea curand ce si cum. Si vom trage conluziile practice. oricat de neplacute si oneroase at fi ele pentru noi personal.

 

PS Voi reveni maine cu cateva precizari privind pasii urmatori.

 

 

 

 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Dana Jalobeanu
Previous article Stânga franceză, discursul corect politic și teroriștii islamiști
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

D.P. Aligica: Problema este mai profunda decat incompetenta manageriala sau deprofesionalizarea
January 29th, 2021

D.P. Aligica: Problema este mai profunda decat incompetenta manageriala sau deprofesionalizarea

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...
January 25th, 2021

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...

Petiție la Harvard pentru anularea diplomelor unor absolvenți simpatizanți ai administrației Trump
January 19th, 2021

Petiție la Harvard pentru anularea diplomelor unor absolvenți simpatizanți ai administrației Trump

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.