• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Andrei Bontaș. Libertatea publică sau mărinimia oligarhului?
Andrei Bontaș. Libertatea publică sau mărinimia oligarhului?
Home
Istoria ideilor

Andrei Bontaș. Libertatea publică sau mărinimia oligarhului?

June 9th, 2018 [ Andrei Bontaș ] [ Andrei Bontaș ] Istoria ideilor comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

CONTRIBUTOR

Există în panteonul latin două reprezentări cu nume foarte apropiate însă cu însemnătate foarte diferită, ale căror invocări și dedicații pe monumentele epocii creează deseori confuzie printre epigrafiștii începători: Libertas și Liberalitas.

Prima — Libertas — este reprezentarea libertății, personificare a virtuții de care societatea romană dă dovadă în raportarea sa la cetățean și la drepturile lui. Libertas nu poate exista în absența legii și scopul ei este să fie spiritul legii romane. Libertas este deci, în genere, publică.

A doua — Liberalitas — exprimă larghețea, bunăvoința, însă mai ales generozitatea în speze. Astfel doar potentații vremii se puteau asocia cu Liberalitas, iar dintre ei, doar împăratul putea da dovadă de Liberalitas Augusta: supremul act de generozitate, iar mulți au făcut act de această prerogativă, deseori din visteriile publice.

Distincțiile acestea erau evidente și interiorizate la nivel de cetățean în perioada Principatului, însă treptat, s-au erodat. În perioada de vârf a crizei politico-militare din secolul 3, sub Gallienus, cele două reprezentări începuseră să devină, dacă nu interschimbabile, atunci cel puțin confundabile, nu doar la nivel de cetățean cât la nivel de discurs public, invocații și dedicații (hence the confusion among epigraphists). Odată cu instituirea Dominatului distincția aceea modică dispare complet.
Ultima reprezentare a conceptului de Libertas în funcția sa principială, primară, ca Libertas Publica a fost sub Constantin prin anii 328-9, în ajunul consacrării noii sale capitale imperiale.
Odată cu estomparea acestei distincții, Roma a pierdut o mare parte a spiritului său și a ceea ce făcuse din civilizația romană apogeul lumii antice. Se spune că în 357, când energicul autocrat Constantius II a vizitat pentru prima și singura dată Roma, unul din generalii săi i-ar fi spus, referindu-se la vechea clădire a Senatului: “Augustus, Spiritul Romei a părăsit de mult aste trepte…”

De ce v-am umplut capul cu această poliloghie?

Pentru că noi, europenii, suntem ca civilizație într-un punct similar acelor momente din istoria Imperiului Roman când oamenii au uitat diferența dintre Libertas și Liberalitas, dintre libertate și mărinimia potentatului. Și noi se pare că uităm diferența dintre drepturile noastre individuale și așteptarea ca alții să plătească pentru ele. Dintre dreptul tău de a trăi pe propriile picioare și așteptarea molatică la generozitatea statului.

Iar dacă mergem așa mai departe, la un moment dat, cândva într-un viitor nu foarte îndepărtat, cineva o să ne tragă de mâneca și-o să ne atragă atenția că spiritul a ceea ce a fost Civilizația nu mai bântuie de mult p-aici.

 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article NEWSWEEK. Răzvan Chiruță: România nu a avut nici o șansă
Previous article Dragos Paul Aligica: Pentru tinerii studenti. De la Kelsen, Pareto si Austin la Carl Schmitt, Machiavelli si Meinecke
[ Andrei Bontaș ]

[ Andrei Bontaș ]

Andrei Bontas a studiat limbi străine și istorie veche fiind specializat în numismatica Imperiului Târziu, a feudalismului occidental și a statelor cruciate. Vorbitor de italiană, germană/idiș, engleză și japoneză și cititor de latină, franceză și neerlandeză. Interesul sau imediat este în istoria statelor cruciate și epigrafia romană târzie și medievală. Publicistica sa inclina spre interpretarea evolutiilor contemporane in lumina unei perspective date de familiaritatea sa cu cercetarea istorica.

Related Posts

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate
March 3rd, 2021

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber....
January 23rd, 2021

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber....

Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila!
January 21st, 2021

Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila!

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.