• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Breslele Evului Mediu: Un exemplu de subsidiaritate practică
Breslele Evului Mediu: Un exemplu de subsidiaritate practică
Home
Istorie

Breslele Evului Mediu: Un exemplu de subsidiaritate practică

September 19th, 2020 Andreea Iulia Scridon Andreea Iulia Scridon Istorie comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Un articol de Thomas Storck pentru VoegelinView

Ideea breslei, sau a asociației profesionale, așa cum a început să i se spună uneori în modernitate, reprezintă unul dintre conceptele specifice gândirii sociale și economice catolice. Breasla reflectă două dintre cele mai importante aspecte ale teoriei sociale catolice, principiul subsidiarității – cum i s-a spus mai târziu – și suspiciunea față de motivația pur economică a comportamentului uman. În funcționarea breselelor medievale se pot distinge clar ambele principii, acesta fiind motivul pentru care gândirea catolică a insistat asupra relevanței ideii de breaslă chiar și pentru economia modernă. Diferențele semnificative dintre tehnologia și organizarea socială medievală, pe de o parte, și cea modernă, pe de altă parte, nu ar trebui să pună la îndoială faptul că sistemul breslelor, adaptat la realitatea lumii de astăzi, poate fi viabil în economia contemporană, așa cum au insistat mai mulți papi în secolul XX.  Pentru a înțelege cum au materializat breslele principiile amintite, să aruncăm o privire la modul în care funcționau breslele medievale, în propriul lor context.

Nu este ușor să determinăm originea breslelor medievale, sau a corporațiilor, cum li se spunea adesea. Poate avea legătură cu asociațiile similare de meșteșugari din Roma târzie sau cu frățiile de luptători din triburile germanice care au invadat Imperiul Roman în Europa de Vest. Breslele de negustori pentru ajutor reciproc au precedat apariția breslelor de meșteșugari propriu-zise, care au luat ființă pe la 1100. Din Italia și Renania, breslele de meșteșugari s-au răspândit rapid în cea mai mare parte a Europei și au devenit niște instituții economice și sociale foarte importante. Structura unei bresle tipice poate fi rezumată astfel:

„O breaslă era o asociație de ateliere autonome, ai căror proprietari (maeștrii) luau de regulă deciziile și stabileau cerințele pentru promovare din rangurile inferioare (calfe sau asistenți angajați şi ucenici). Conflictele interne erau de obicei aplanate în virtutea interesului comun pentru bunăstarea breslei și a certitudinii că, mai devreme sau mai târziu, fiecare ucenic capabil și fiecare calfă silitoare vor deveni, la rândul lor, maeștri și vor lua parte la conducerea și administrarea breslei. Pentru a se asigura că așteptările vor fi împlinite, breslele interziceau în mod normal munca peste program, după lăsarea întunericului, și limitau uneori numărul de oameni pe care îi putea avea în subordine un maestru; acest lucru servea și scopului de a menține egalitatea între maeştri și de a preveni dezvoltarea excesivă a breslei.”[i]

Se considera că breslele erau responsabile pe atunci de ceea ce astăzi numim politici publice, atât în folosul propriilor membri, cât și al publicului larg. Acestea includeau, pe de o parte, „menținerea unui volum constant de muncă pentru membrii lor”, iar pe de altă parte, „un standard de calitate și un preț just pentru produse”.[ii] Astfel, serveau unor scopuri pe care astăzi le-am atribui unor grupuri precum, pe de o parte, asociațiile comerciale, iar pe de altă parte, agențiile guvernamentale de reglementare. Aceasta este una din principalele diferențe între lumea medievală și cea modernă, în ceea ce privește perspectivele și practicile economice și politice.

Pentru a înțelege de ce niște instituții precum breslele au apărut spontan în Europa medievală, ar trebui să recunoaștem că mintea omului medieval era profund conștientă de adevărul că, așa cum a scris Sfântul Pavel (I Timotei 6:10), „Dacă avem hrană și îmbrăcăminte, ar trebui să fim împăcați… Că iubirea de argint este rădăcina tuturor relelor…” Poftele omului Căzut nu urmăresc binele, fie el individual sau colectiv. În general, în zilele noastre, catolicii se raportează în acest fel la dorința sexuală, care, cred ei, are nevoie de îmblânzire și îndrumare și de multe ori este devastatoare – dar medievalii încă mai păstrau credința Sfintei Scripturi și a Bisericii timpurii că dorința de câștig ar avea o natură similară. Astfel, interesul material trezea neîncredere și suspiciune:

„Bogățiile materiale sunt necesare; au o importanță primară, deoarece fără ele oamenii nu se pot susține și nu se pot ajuta unii pe alții; conducătorul înțelept, după cum spunea Sfântul Toma, va avea în vedere în crearea statului său resursele naturale ale țării. Dar motivațiile economice în sine sunt suspecte. Pentru că sunt niște pofte puternice, oamenilor le este frică de ele, însă aceștia nu sunt suficient de meschini încât să le aclame. Precum alte pasiuni puternice, au nevoie nu de manifestare, ci de reprimare.”[iii]

Drept urmare, omul medieval a încercat să își țină în frâu această dorință:

„La tot pasul există limite, restricții, avertismente care să împiedice interesele economice să se amestece cu lucrurile serioase. Este corect ca un om să caute mijloacele materiale care să-i asigure o viață decentă. Însă a căuta mai mult decât este strict necesar nu înseamnă a avea un spirit întreprinzător, ci lăcomie, iar lăcomia este un păcat de moarte. Comerțul este îndreptățit; resursele variate din diverse țări arată că a fost plănuit de Providență. Dar este o activitate periculoasă. Oamenii trebuie să fie siguri că fac comerț în virtutea beneficiului public și că profiturile pe care le obțin nu sunt mai mari decât răsplata muncii lor.”[iv]

Alt istoric afirmă:

„Prin urmare, putem stabili că primul principiu al economiei medievale era că acumularea avuției era limitată, limita fiind impusă de scopul pentru care se acumula avuția. Fiecare muncitor trebuia să se confrunte permanent cu scopul vieții sale și să realizeze că acumularea banilor era un mijloc spre un scop anume, ceea ce justifica și limita, în același timp, acțiunile omului respectiv. Prin urmare, atunci când se obțineau suficiente câștiguri, nu mai exista niciun motiv pentru continuarea eforturilor de îmbogățire, cu excepția celui de a-i ajuta pe ceilalți…”[v]

Așadar, dacă dorința de înavuțire trebuia să fie potolită și corect canalizată, singura întrebare era: cine avea să facă asta? Cu siguranță, la fel ca în cazul dorinței sexuale, efortul individual era necesar și chiar decisiv, însă exista oare în acest caz un rol pentru instituții? Astăzi, considerăm că statul trebuie să limiteze activitățile economice, în cazul în care acceptăm necesitatea limitării lor. Dar în Evul Mediu, din varii motive, oamenii nu credeau că statul este cel care ar trebui să dețină această putere. Deși, de regulă, autoritățile civile trebuiau să aprobe statutul breslelor,[vi] membrii își asumau singuri sarcina de a-și coordona și orienta activitățile și, astfel, de a-și restrânge și canaliza corect dorința de înavuțire. Fără îndoială, având în vedere dimensiunile reduse ale structurilor de guvernanță medievale, centralizarea economică ar fi fost imposibilă în orice caz, deoarece aceasta ar fi necesitat nu numai o structură birocratică, ci și o tehnologie de comunicare mai rapidă decât cea care era disponibilă la acea vreme. Totuși, acesta nu era singurul motiv, sau chiar motivul fundamental, al existenței și activității breslelor. Statul medieval era slab nu doar pentru că nu cunoscuse încă dezvoltarea istorică ulterioară, ci pentru că mintea omului medieval considera că era în natura lucrurilor ca puterea să fie distribuită. Sistemul feudal este cu siguranță cel mai bun exemplu în acest sens, cu ierarhia lui de autoritate și putere, în care autoritatea superiorului depinde în mod direct de cea a subordonatului. Cei care dețineau pământul erau administratorii lui, și responsabili în fața celor aflați într-o poziție superioară și a celor aflați într-o poziție inferioară, în ierarhia feudală și socială. La fel era și cu problemele economice. Se considera că era în ordinea naturală a lucrurilor ca cei care îndeplineau aceeași sarcină să-și guverneze împreună treburile comune. Astfel, breslele erau doar exemple de organizare corporată a societății. În locul individului și al statului, pe care modernii le consideră firești, societatea era ca o pătură cu mai multe straturi, cu multe sectoare guvernate de propriile reguli, dar care se încadrau armonios într-un întreg, într-o structură mai mare. După cum scria Christopher Dawson:

„Astfel, orașul medieval era o comunitate de comunități în care aceleași principii ale drepturilor corporate și libertăților civile erau aplicate în mod egal întregului și părților. Căci ideea medievală de libertate, exprimată cel mai bine prin viața orașelor libere, nu reprezenta dreptul individului de a-și urma propria voință, ci privilegiul de a face parte dintr-o formă extrem de organizată de viață corporativă care avea propriile legi și drepturi de auto-guvernare. În multe cazuri, structura acestei vieți corporative era ierarhică și autoritară, dar întrucât fiecare corporație avea propriile drepturi în viața orașului, fiecare persoană avea locul său și drepturile sale în viața breslei.”[vii]

Prin urmare, reglementarea economică, pentru a folosi termenul nostru modern, era încredințată breslelor nu ca o concesie, ci pentru că acolo putea fi realizată în mod natural. Mai mult, așa cum am văzut mai sus, breslele existau nu numai pentru a proteja publicul de bunurile prost confecționate și prețurile necinstite, ci și de dragul propriilor membri, pentru a le oferi „un trai sigur”.[viii] Și apropierea evidentă a structurii breslei de cei a căror activitate era să le controleze – de fapt, erau aceiași oameni – însemna că era firesc ca breasla să fie interesată să prospere, însă nu pe cheltuiala publică. În acest fel, breslele diferă radical de organizații moderne precum asociațiile comerciale, prin faptul că protecția publicului era unul din scopurile principale ale breslelor. De asemenea, cel puțin la nivel teoretic, nu exista niciun conflict între aceste două scopuri, pentru că un preț just al bunurilor îi oferea meșteșugarului nici mai mult, nici mai puțin decât un venit pe măsura statutului său social. Nici vânzătorul, nici cumpărătorul – din nou, din punct de vedere teoretic – nu căuta să obțină cel mai bun preț posibil pentru el însuși, pentru că amândoi concepeau tranzacția ca fiind guvernată de principiile justiției. Suntem încă departe de acea noțiune dubioasă a lui Adam Smith, potrivit căreia binele public este promovat, în definitiv, de simplul interes privat. În orice caz, atât breslele, cât și opinia publică medievală au respins vehement ideea că justiția ca scop poate fi atinsă prin niște mijloace injuste sau lipsite de virtute.

În ceea ce privește oamenii, ei își doreau, în principal, produse de calitate la prețuri juste. Cât despre meșteșugari, ei voiau o remunerație suficientă în schimbul acestor produse și un loc de muncă permanent. După cum am văzut, breslele erau în măsură să răspundă favorabil ambelor cerințe. Calitatea produsului era una dintre preocupările lor majore.[ix] Breasla brutarilor din Exeter prevedea ca administratorii de breaslă: „să aibă putere deplină de a face inspecții, cu unul dintre ofițerii orașului, chiar dacă este contrar obiceiului orașului.”[x]

Țesătorii din Bristol au convenit să aibă „patru meșteșugari… aleși ca Maeștri” care „să inspecteze fiecare casă de două ori pe săptămână și să verifice toate defectele pânzelor, dacă există…”[xi] În ambele cazuri, dacă se găsea vreun defect, trebuia plătită o amendă, jumătate către breaslă și jumătate către autoritatea politică locală.

Deși autoritățile civile însele stabileau deseori prețurile,[xii] această practică era încurajată de faptul că niciun meșteșugar nu ar fi fost îndreptățit moral să ceară orice sumă care rezulta natural și spontan din comerț. Adică, atât el, cât și breasla sa, recunoșteau în principiu ideea prețului corect. Consensul etic al epocii, așa cum este rezumat de Sfântul Toma, apare astfel:

„Și, prin urmare, dacă prețul depășește valoarea unui bun sau, dimpotrivă, dacă valoarea bunului depășește prețul, dispare egalitatea justiției. Și, prin urmare, a vinde un bun mai scump sau a-l cumpăra mai ieftin decât valorează, este în sine nedrept și ilegal”.[xiii]

Astfel, teoretic, o breaslă nu s-ar fi împotrivit acestui consens, indiferent de viciile pe care le-ar fi putut avea anumiți membri.

În același timp, breasla își viza și propria prosperitate. Acest lucru era realizat în diverse moduri. De exemplu, prin restricționarea accesului într-o breaslă, erau evitate supraproducția și concurența distructivă. Numărul de ucenici pe care îi putea instrui fiecare maestru și numărul calfelor pe care le putea angaja era limitat la ceea ce se credea a fi nevoile economice locale.[xiv] Respectarea standardelor minime de calitate a produselor nu numai că servea interesul public, așa cum am văzut mai sus, dar a și eliminat, sau cel puțin a limitat, competiția între diverse ateliere. Întrucât se intenționa, cel puțin, ca fiecare ucenic și calfă să devină în cele din urmă maestru, viața economică nu era condusă de scindarea între un proletariat fără proprietate, care trăia doar prin munca mâinilor sale, și o clasă prosperă de proprietari care își oprimau angajații. Și, de fapt, numărul calfelor, cel puțin în cea mai activă perioadă a breslelor, pare să fi fost limitat în conformitate cu aceste idealuri:

„Dar chiar și într-un oraș mare precum Parisul, cele 128 de bresle care existau la sfârșitul secolului al XIII-lea par să fi inclus 5.000 de maeștri, care au angajat nu mai mult de 6000 până la 7000 de calfe. La Frankfurt-am-Main, în 1387, se estimează că nu mai mult de 750 până la 800 de calfe au fost în serviciul a 1554 de maeștri.“[xv]

Deși, în unele cazuri, muncitorii s-ar fi putut mulțumi să rămână calfe sau angajați și să nu aspire la statutul de maestru, numărul acestora nu a fost suficient pentru a distruge structura esențialmente unitară a breslei și a vieții economice în perioada medievală.[xvi]  De asemenea, este de remarcat faptul că guvernarea breslei nu se limita întotdeauna la maeștri, adică la cei care dețineau atelierele independente. Conform prevederilor pantofarilor din Exeter, de exemplu, membrii trebuiau „să aleagă administratorii breslei pentru anul următor, dintre care unii vor fi maeștri, iar ceilalți, calfe.”[xvii]

Aceste reglementări economice și administrative erau întemeiate, în cele din urmă, pe noțiunea breslei ca „frăție”. Cei care lucrau în același sector trebuiau să se vadă unii pe alții ca pe niște frați care îndeplinesc un serviciu public, nu drept concurenți sau rivali care își dispută piața. Conform regulilor breslelor, trebuiau să se organizeze festivaluri religioase, banchete, întâlniri pentru organizarea activităților, cum ar fi alegerea ofițerilor, și înmormântările membrilor decedați. Participarea la aceste evenimente era necesară, și absențele se sancționau prin amenzi, întrucât în ​​breasla țesătorilor din Exeter, „când se încalcă această regulă… jumătate din sumă va merge către folosul orașului, iar cealaltă jumătate, către susținerea Frăției respective.”[xviii]

Deoarece o breaslă se considera o frăție, își asuma și alte sarcini sociale importante:

„Corul breslei, organizarea rugăciunilor și slujbelor pentru frații decedați, precum și ceremoniile și spectacolele din timpul marilor sărbători erau, de asemenea, funcții ale breslei, așa cum erau și organizarea banchetului, reglementarea muncii și a salariilor, întrajutorarea colegilor de breaslă care se aflau în stare de boală sau de nenorocire și dreptul de a participa la guvernarea orașului.”[xix]

Piesele Corpus Christi sunt niște remarcabile spectacole de teatru complexe, organizate în preajma Sărbătorii Corpus Christi din Anglia, în care era pusă în scenă istoria mântuirii, de la Creație până la Judecata de Apoi, fiecare breaslă fiind responsabilă pentru o piesă.[xx]

Se poate subînțelege din ceea ce am scris mai sus, dar ideea este prea importantă, așa că o voi declara explicit: breslele nu erau asociații voluntare și, întrucât gândirea catolică nu face foarte clar distincția între autoritatea publică și cea privată, separație pe care liberalismul o asumă, ele nu ar trebui înțelese nici ca instituții publice sau exclusiv private, în sens modern. Deși nimeni nu era obligat să devină membru al unei bresle, dacă cineva dorea totuși să desfășoare o activitate comercială într-un oraș, atunci era obligat să fie membru al breslei potrivite și să-i respecte regulile. Această obligație putea fi, în cele din urmă, impusă de autoritățile civile. Se presupune adesea că principiul subsidiarității se referă numai la organizațiile voluntare, dar acest lucru este greșit. Se aplică organizațiilor inferioare de toate felurile și de fapt se aplică în principal breslelor sau asociațiilor profesionale, pentru că atunci când Papa Pius al XI-lea, introducând principiul subsidiarității, a deplâns „răsturnarea și chiar dispariția acelei vieți sociale bogate care a fost cândva extrem de dezvoltată datorită asociațiilor de diferite tipuri” („Quadragesimo Anno”, 78), se gândea cu siguranță în primul rând la bresle. A susține că subsidiaritatea se referă doar la organizațiile sau instituțiile voluntare înseamnă să îmbrățișezi, în mod inconștient, unul dintre principiile fundamentale ale tuturor formelor de liberalism, conform căruia, cu excepția, poate, a familiei, numai statul poate avea realmente autoritate asupra indivizilor.

Dorim să mai spunem câteva lucruri despre ce s-a întâmplat ulterior cu breslele.[xxi] În primul rând, din cauza schimbării generale a perspectivei cu privire la activitatea economică, determinată de declinul idealului medieval, precum și de noua tehnologie și noile moduri de organizare a afacerilor, importanța breslelor în economie s-a diminuat după secolul al XVI-lea, deși au avut un rol economic important în cea mai mare parte a secolului al XVIII-lea, și în unele locuri, în special în Europa Centrală, în secolul al XIX-lea.

În Franța, breslele au fost desființate după Revoluție de Adunarea Națională prin intermediul Legii Chapelier din 1791. În Marea Britanie, statutul lor juridic a fost desființat printr-un Act al Parlamentului în 1835, deși importanța lor practică era deja nesemnificativă de câteva decenii. Chiar și în Statele Papale, Papa Pius VII le-a suprimat în 1801, sub influența noii ideologii a Revoluției care a însoțit cuceririle lui Napoleon.[xxii]

Însă la mijlocul secolului al XIX-lea, catolicii au început să se confrunte cu problema socială modernă a sărăciei pronunțate și a dislocării profunde a clasei muncitoare, precum și a dispariției multor structuri economice tradiționale atât în ​​zonele rurale, cât și în cele urbane. Pentru a remedia această situație, mulți catolici au luat în considerare o renaștere a breslelor și au început să se dedice restaurării lor. Printre cei mai proeminenți dintre gânditorii care au încercat să aplice principii tradiționale catolice noii condiții moderne a oamenilor s-a aflat episcopul Wilhelm von Ketteler din Mainz, Germania, care a argumentat în favoarea restaurării breslelor în opera sa din 1864, „Die Arbeiterfrage und das Christentum” (Creștinismul și problema muncii). Chiar înainte de asta, în 1852, Papa Pius al IX-lea restabilise o formă modificată a breslelor în Statele Papale. Deși Papa Leon al XIII-lea, care a fost numit în 1878, nu mai era doar suveranul unui regat lumesc, el a susținut activ restaurarea breslelor. În 1885, s-a adresat unui grup de pelerini francezi: „I-am îndemnat pe credincioșii de pretutindeni să reînvie… corporațiile muncitorești care s-au format în vremuri mai bune din trecut și au înflorit, fiind inspirate de Biserică, cu un mare succes, atât spiritual, cât și lumesc, în rândul clasei muncitoare…”[xxiii] În celebra sa enciclică din 1891, „Rerum Novarum”, Papa Leon a deplâns distrugerea „breslelor antice muncitorești” și a evidențiat pe larg dezirabilitatea și caracteristicile societăților de muncitori și angajatori, care, deși nu erau bresle în sensul strict al cuvântului, jucau un rol similar în viața economică.

În secolul XX, numele Papei Pius XI este asociat în special cu o renaștere a breslelor sau a asociațiilor profesionale. În enciclica sa din 1931, „Quadragesimo Anno” și în „Divini Redemptoris” din 1937, a făcut în mod explicit un apel pentru crearea unor asociații profesionale care să reunească muncitorii și angajatorii, iar succesorul său, Pius XII, a reiterat acest îndemn în mai multe rânduri. Aceste noi bresle urmau să fie adaptate la realitățile vieții secolului al XX-lea și erau descrise prin varii denumiri, în Statele Unite primind numele semi-oficial de consiliu industrial.[xxiv] Acestea urmau să conserve aspectele esențiale ale ideii de breaslă: auto-reglementarea industrială, apartenența universală, indiferent dacă statutul era cel de angajator sau angajat, și urmărirea scopului ultim al binelui comun, atât la nivelul întregii economii naționale, cât și al industriei sau profesiei specifice. În 1940, Philip Murray, credincios catolic și președinte al Congresului Organizațiilor Industriale (COI), a înaintat un astfel de plan al muncii organizate.[xxv] Fiind inspirate de îndemnurile papale, regimurile catolice din Portugalia, Austria, Spania și din alte țări au încercat să restabilească asociațiile profesionale, în principal între anii 1920 și 1930.

Breslele reprezentau de asemenea un element esențial în programul social al distributismului englez și al mișcărilor asociate cu acesta.[xxvi] Dintre economiștii cunoscuți, Joseph Schumpeter a fost unul dintre cei care și-a exprimat interesul pentru bresle și le-a recunoscut utilitatea în reglementarea economică actuală.[xxvii] Mișcarea non-catolică care sprijinea breslele era cea a „socialiștilor de breaslă” englezi de la începutul secolului XX, al căror program economic era centrat pe tipul lor specific de organizare.

De asemenea, regimul fascist italian a implementat niște structuri care împărtășeau anumite caracteristici ale breslelor. Partidele fasciste și cvasi-fasciste din Europa și din alte părți erau foarte interesate de anumite aspecte ale ideii de breaslă, iar pentru Mussolini „corporația” era elementul central în planul său de organizare economică. Aceste entități, care manifestau o oarecare asemănare cu breslele, aveau scopul de a ghida și guverna economia italiană. Cu toate acestea, „statul corporatist” italian nu a reprezentat un efort real de a crea ceva asemănător cu breslele medievale, pentru că, așa cum a remarcat Pius XI în „Quadragesimo Anno”, fasciștii italieni au ignorat cea mai importantă caracteristică a ideii de breaslă, anume auto-guvernarea, și le-au transformat practic în simple organe ale statului. Astfel, natura totalitară a statului fascist, pe care Mussolini a recunoscut-o deschis, a viciat încă de la început orice încercare de a crea o ordine de breaslă autentică. Oswald von Nell-Breuning, considerat unul dintre arhitecții principali ai „Quadragesimo Anno”, scrie în comentariul său despre acea enciclică:

„Astfel, se pot distinge două defecte principale ale organizației fasciste: în primul rând, statul totalitar, omnipotența statului, pentru care instituțiile corporative [breslele] sunt doar mijloace de a dicta viața economică, contrar principiului subsidiarității; în al doilea rând, amestecarea domeniilor public-juridic și privat-juridic prin forțarea breslelor să devină parte a configurației public-legale a societății economice.”[xxviii]

O altă inițiativă care poate fi considerată ca fiind inspirată din ideea de breaslă, cel puțin în linii mari, a fost Administrația Națională de Regenerare (the National Recovery Administration) a președintelui Franklin Roosevelt, creată în 1933 prin intermediul Legii de Regenerare Industrială (the National Industrial Recovery Act) și declarată neconstituțională de către Curtea Supremă a Statelor Unite în 1935.[xxix] Legea prevedea stabilirea unor norme de concurență echitabilă formulate de asociațiile industriale, care să reprezinte „standardele de concurență echitabilă pentru un orice tip de comerț, industrie sau subdiviziune a acestora.”[xxx]  John A. Ryan, marele exponent american al gândirii sociale catolice, care a fost de fapt membru al Consiliului de Apel Industrial ANRA (the NRA Industrial Appeals Board), considera ANR ca fiind deficitar în raport cu idealul lui Pius XI de restaurare a asociației profesionale, care era „mai radical, mai democratic și mai dezirabil.” Dar, adaugă acesta, „Încă cred că dacă lui ANR i-ar fi fost permis să continue, s-ar fi putut dezvolta cu ușurință în tipul de ordine industrială prevăzută de Papa Pius al XI-lea.”[xxxi]

Instituția breslei materializează într-un mod remarcabil idealul catolic al reglementării și ordinii economice. În timp ce aceasta restrânge și ghidează activitatea economică către binele comun, respectă și principiul subsidiarității. În loc ca reglementarea și supravegherea să fie realizate de niște autorități centrale, aceste sarcini sunt preluate de cei care sunt efectiv implicați în activitate. În Evul Mediu, breslele au apărut ca un mijloc mai mult sau mai puțin spontan de auto-reglare industrială, dintr-o nevoie profundă de auto-guvernare. Mișcarea modernă care a încercat să reînvie breslele a reprezentat un ecou conștient al perioadei medievale, care a dorit să ofere un răspuns la haosul economic provocat de capitalismul liberal. Formularea principiului subsidiarității de către Pius al XI-lea a fost doar codificarea a ceva ce medievalii au înțeles instinctiv. Astfel, asociațiile profesionale sau breslele reprezintă un element cheie în crearea unei economii care nu este nici socialistă, nici capitalistă, ci este mai degrabă inspirată din și bazată pe  principiile catolice.

Începând cu anii 1950, în ciuda unor referiri clare la bresle sau asociații profesionale în scrierile unor papi recenți, inclusiv Ioan Paul al II-lea,[xxxii] gândirea catolică a acordat o atenție mai mică unor astfel de organizații. Însă având în vedere importanța lor în tradiția catolică și congruența lor cu idealurile sociale catolice, este greu de închipuit că ideea de breaslă ar putea fi complet înlăturată.

 

NOTE:

[i] Robert S. Lopez, The Commercial Revolution of the Middle Ages, 950-1350. (Cambridge: Cambridge University, 1976), 127.

[ii] Antony Black, Guilds and Civil Society in European Political Thought from the Twelfth Century to the Present. (Ithaca: Cornell University, c. 1984), 8.

[iii] Richard H. Tawney, Religion and the Rise of Capitalism (New York:  Harcourt, Brace, c. 1926), 31-32.

[iv] Ibid.

[v] Bede Jarrett, Social Theories of the Middle Ages (Westminster, Md.: Newman, 1942), 157-158.  Vezi Sf. Toma de Aquino, „apetitul pentru bogățiile naturale nu este infinit, deoarece, dacă se manifestă conform unor limite stabilite, satisfac natura; dar apetitul pentru bogățiile artificiale [adică banii] este infinit, deoarece servește senzualității excesive. ” Summa Theologiae, I-II, c. 2, a. 1 ad 3.

[vi] Black, Guilds and Civil Society in European Political Thought from the Twelfth Century to the Present, 17, 24.  O formulă tipică era cea a breslei Țesătorilor din Bristol, care în introducerea ordonanțelor lor menționează „aprobarea întregului Consiliu al orașului respectiv… sigilat cu pecetea primăriei”. English Gilds: the Original Ordinances of More Than One Hundred Early English Gilds…, ed. [Joshua] Toulmin Smith și Lucy Toulmin Smith. (London: Trübner, pentru Early English Text Society, 1870; Retipărire, publicat pentru the Early English Text Society de Oxford University Press, 1963), 283.

[vii] Christopher Dawson, Religion and the Rise of Western Culture (New York: Sheed & Ward, 1950), 206.

[viii] Black, Guilds and Civil Society in European Political Thought from the Twelfth Century to the Present, 16.

[ix] Ibid, 15.

[x] Smith, English Gilds: the Original Ordinances of More Than One Hundred Early English Gilds, 336.

[xi] Ibid., 285.

[xii] Jarrett, Social Theories of the Middle Ages, 160-61.

[xiii] „Et ideo si vel pretium excedat quantitatem valoris rei, vel e converso res excedat pretium, tolletur justitiae aequalitas.  Et ideo carius vendere vel villius emere rem quam valeat, est secundum se injustum et illicitum.”  Summa Theologiae, 2-2, q. 77, a. 1. Vezi și articolul meu pentru Distributist Review, “Aquinas on Buying and Selling,” http://distributistreview.com/mag/2013/05/aquinas-on-buying-and-selling/.

[xiv] Pentru mintea formată în tradiția liberalismului economic al pieței libere, astfel de dispozitive reprezintă inevitabil un fel de cartel al cărui scop este să limiteze concurența, astfel încât să crească prețurile. Și, deși ar fi o prostie să credem că niciun membru al breslei nu a avut vreodată un astfel de scop în vedere, din faptul că un astfel de aranjament poate fi abuzat, nu decurge că a fost întotdeauna sau chiar deseori abuzat. Dacă cineva nu este convins că piața liberă produce întotdeauna dreptate și prosperitate, un fel de reglementare poate deveni necesară. Faptul că o astfel de reglementare, chiar dacă este concepută cu înțelepciune, poate fi abuzată, nu este un argument împotriva utilizării sale, cu excepția cazului în care se pleacă de la premisa că forțele pieței sunt întotdeauna și pretutindeni cele mai bune și singurele autorități de reglementare legitime.

[xv] Tawney, Religion and the Rise of Capitalism, 26.

[xvi] Gervase Rosser, “Workers’ Associations in English Medieval Towns” în Pascale Lambrechts și Jean-Pierre Sosson, ed., Les métiers au moyen âge, aspects économiques et sociaux.  (Louvain-la-Neuve: Université Catholique de Louvain, 1994), 294-96. Rosser subliniază că, în anumite meserii, cum ar fi în cea de berar sau de brutar, mai puține calfe puteau obține capitalul necesar pentru a-și înființa propriul magazin, în timp ce în meserii care necesită mai puține echipamente, mai multe calfe au putut obține capitalul necesar pentru o deschide o afacere independentă.

[xvii]   Smith, English Gilds: the Original Ordinances of More Than One Hundred Early English Gilds, 332.

[xviii] Ibid., 336.

[xix] Dawson, Religion and the Rise of Western Culture, 207. Vezi Rosser, “Workers’ Associations in English Medieval Towns,” 302-04.

[xx] V. A. Kolve, The Play Called Corpus Christi (Stanford, CA: Stanford University, 1966), este în continuare o relatare de model.

[xxi] Acestea pot fi găsite în Joaquin Azpiazu, The Corporative State (St. Louis: B. Herder, 1951), 78-88.

[xxii] Ibid., 78.

[xxiii] Ibid., 86.

[xxiv] Un comitet al Societății Catolice Americane de Sociologie din 1948 a recomandat termenul de „consiliu industrial”, iar episcopii americani, într-o declarație dată mai târziu în acel an, au luat act de această recomandare fără să o susțină în mod explicit. John F. Cronin, Catholic Social Principles (Milwaukee: Bruce, 1950), 221-22.

[xxv] Cf. Kimball Baker, “Go to the Worker”: America’s Labor Apostles (Milwaukee: Marquette University, 2010), 71-73.

[xxvi] Vezi George Maxwell, “The Reconstruction of the Crafts,” în John McQuillan et al., Flee to the Fields: The Faith and Works of the Catholic Land Movement (London: Heath Cranton, 1934), 173-92. Hilaire Belloc menționează în mod explicit breslele în The Restoration of Property (New York: Sheed & Ward, 1946), 35 and 75. (Ambele lucrări sunt disponibile în reeditări realizate de IHS Press, Norfolk, Virginia.)

[xxvii] Cf. David A. Reisman, Schumpeter’s Market: Enterprise and Evolution (Cheltenham, U.K.: Edward Elgar, c. 2004), 173-76.

[xxviii]Reorganization of Society Economy: the Social Encyclical Developed and Explained.  (New York: Bruce, 1936), 255.

[xxix] Pentru alte inițiative de reglementare în Statele Unite care încorporează unele principii ale breslei, înafară de ANR, vezi Joseph D. Munier, Some American Approximations to Pius XI’s “Industries and Professions”, a Dissertation (Washington, D.C.: Catholic University, 1943)

[xxx] National Industrial Recovery Act, section 3(b), citat în Leverett S. Lyon et al, The National Recovery Administration, an Analysis and Appraisal (Washington: Brookings Institution, 1935), 891.

[xxxi] John A. Ryan, Social Doctrine in Action, a Personal History (New York: Harper, 1941), 249. Vezi, Ernest P. Ament, Industrial Recovery Legislation in the Light of Catholic Principles, a Dissertation (Washington: Catholic University, 1936), pentru o examinare extinsă a ANR dintr-o perspectivă catolică.

[xxxii] Pentru referirile papale recente la asociațiile profesionale sau alte structuri similare, vezi Ioan XXIII, Mater et Magistra, nos. 37, 65-67, 84, 86-90 și 100; și Ioan Paul II, Laborem Exercens, nos. 14 și 20, și Centesimus Annus, nos. 7, 13, 43 and 48.  Demne de luat în seamă sunt cele două paragrafe (356 și 357) despre “The role of intermediate bodies” în Compendium of the Social Doctrine of the Church de Consiliul Pontifical pentru Justiție și Pace, 2004.

 

Articol original: The Guilds of The Middle Ages: An Example of Practical Subsidiarity

Traducerea a fost realizată pentru Marginalia de A.I. Scridon, studentă la Universitatea Oxford, Marea Britanie

  • Tags
  • bresle
  • civilizația occidentală
  • Europa
  • evul mediu
  • subsidiaritate

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Martin S. Martin. Statele Unite. Cu bune, cu rele... Colegiul electoral
Previous article Modernitatea: plictisitoare sau dăunătoare?
Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon este o scriitoare și traducătoare româno-americană. Născută în România, a emigrat împreună cu părinții în Statele Unite în copilărie și a crescut în Florida. A studiat Literatură comparată la King’s College London și Scriere creativă la Universitatea Oxford. Este asistent de redacție la Asymptote Journal și la Oxford Review of Books. A tradus „Șoarecele B și alte povestiri” de Ion D Sîrbu în engleză, precum și poeziile lui Traian T. Coșovei împreună cu Adam J. Sorkin. Ambele cărți vor fi publicate de edituri din Marea Britanie în 2020. Interese de cercetare actuale: literatura de sertar, istoria artei, estetică.

Related Posts

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”
February 20th, 2021

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Iuliu Maniu - destinul unui lider al studenților români din Budapesta
February 6th, 2021

Iuliu Maniu - destinul unui lider al studenților români din Budapesta

Câteva citate din Cardinalul Iuliu Hossu
January 30th, 2021

Câteva citate din Cardinalul Iuliu Hossu

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
„De vita beata”, Seneca Cultură

„De vita beata”, Seneca

Apr 20th, 2021
Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale Cultură

Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale

Apr 19th, 2021
George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată Debate

George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată

Apr 19th, 2021
Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică” Economie

Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică”

Apr 18th, 2021
André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă” Cultură

André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă”

Apr 18th, 2021
Destinul educației umaniste în Universitatea americană Cultura

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Apr 18th, 2021
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.