• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber….
C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber….
Home
Istoria ideilor

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber….

January 23rd, 2021 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Istoria ideilor comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

C. A. Rosetti la 1849:

“Toti oamenii sunt facuti dupa chipul si asemanarea lui Dumnezeu, toti nasc liberi, inteligenti si perfectibili, avand aceleasi drepturi si dorinte. Fiestce om este iubitul fiu al naturei… in fiesce om sunt semintele tuturor ideilor si faptelor omenirei intregi, precum intr-o singura ghinda sta faptuirea padurilor. Tot omul este fiul tatalui, tot omul este artistul si tinta sa…”

Asa gandeau premergatorii nostri la 1848. Sa comparam (a) ce cuvinte si ce imagini si idei incerca sa transmita unui popor de tarani covarsitor analfabeti elita romaneasca pe la 1840, folosind mijloacele mass media primitive de atunci si (b) ce cuvinte imagini si idei vehiculeaza azi elitele romanesti dotate cu cele mai avansate mijloace de comunicare in masa.

Asadar, C. A. Rosetti la 1849:

“Cuget deci sunt a zis Descartes. A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber. Dar fiindca sunt inconjurat de fiinte cugetatoare, urzitoare si libere ca si mine, trebuie ca libertatea fiecaruia nu numai sa nu intalneasca o piedica in libertatea celuilalt ci sa gaseasca in fiecare solidaritate si ajutor….”

Sa citim atent mai departe. Oamenii aceia nu se jucau cu cuvintele:

“Urzitorul a ascuns in fiestce om far-osebire o parte din vointa sa, actia si mintea lumei intregi si prin urmare, precum ceasornicul nu mai merge de-i va lipsi un singur cui, astfel si intr-un stat de va fi un singur om ce nu poate resufla, gandi, trai, vorbi si lucra liber desfasurand in toata intinderea lor si potrivit cu caracteru, vointa si propria sa misie putintele ce i-a dat natura, statul acela este perdut….”

Iata si ideea democratica:

“De cand pamantul, stapanirea sau s-a impus prin sila sau a domnit prin alegere…. Cand trece domnul pre din naintea ta, nu te inclina lui, caci sau e uzurpator, o statuie facuta de streini ce va pieri maine cand poporul va cere drepturile sale, sau ca este omul ce ai ales tu vremelniceste ca sa pue in lucrare vointele tale..”

Si un ultim adevar politologic uitat azi, din motive care merita o discutie de sine statatoare:

“Intr-adevar daca omul este cugetator urzitor si liber, legile ce-l conduc nu pot fi cele ce cad din cer sau din Rusia, scrise pe lespezi de piatra, ci cele ce se nasc dintr-insul si stau scrise pe lespezile inimii sale…Tot omul are intr-ansul o parte din spiritul universal si de aceea tot omul este respectabilu si inviolabilu. Orice lege, revolutie sau prefacere este inchisa in inima omului…”

Asa gaseau de cuvinta sa isi invete si educe poporul inaintasii nostri, elitele occidentalizante romanesti de la 1848. Recunoastem cele mai profunde teme ale liberalismului clasic si ale marilor revolutii democratic-liberale de secol 18 si 19. Din acest spirit s-a facut Romania moderna, experimentul social-politic pe care inca il mai locuim intr-o forma de intertie in crepuscul. Sa deschidem acum si sa cercetam canalele media si mesajele noii elite romanesti -politice, economice, mediatice- cocotate asupra poporului roman in 2021: ce spun, cum spun si de ce o spun…

 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I)
Previous article I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului...

Related Posts

Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila!
January 21st, 2021

Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila!

Dificultatea de a-l înțelege pe Hegel
January 10th, 2021

Dificultatea de a-l înțelege pe Hegel

Societatea opresivă, eliberarea individului și fericirea eternă
January 1st, 2021

Societatea opresivă, eliberarea individului și fericirea eternă

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.