• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie
Home
Societate

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

February 21st, 2021 Andreea Solomon Andreea Solomon Politică, Societate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Spațiul public din România este marcat zilele acestea de revolta studenților împotriva Guvernului, datorată retragerii gratuității totale pentru călătoriile cu trenul prin revenirea la subvenționarea parțială. În mod previzibil, în momentul în care iei înapoi o facilitate, chiar și pe jumătate, cum este cazul actual, populația care a beneficiat de această măsură se va revolta întrucât deja a intrat în mentalul colectiv ideea că „li se ia un drept cuvenit”. Narativa pe care o parte din organizațiile studențești o susțin este că Statul le încalcă dreptul la mobilitate prin revenirea la decontarea a 50% din prețul biletelor. Prin acest articol îmi propun să prezint o perspectivă economică și clasic liberală a situației curente.

Dacă am trăi într-un scenariu pur clasic liberal, dilema și-ar găsi o rezolvare simplă și rapidă prin însuși faptul că furnizarea serviciilor de transport feroviar pentru călători ar fi acoperită de operatori privați. Prin urmare, politica de prețuri ar fi dictată exclusiv de mecanismul pieței libere și de planul de afacere al companiilor.

Totuși, pentru a analiza corect problema, este necesar să ne raportăm la contextul dat în care avem o piață dominată de o companie de stat. Conform Situațiilor Financiare din 2019 ale Companiei Naționale de Căi Ferate, SNTFC „CFR Călători” deținea o cotă de piață în trafic de călători de aproximativ 80%, restul fiind acoperit de 5 operatori privați. Poziția foarte apropiată de monopol pe care Statul o are în această piață a permis acestuia intervenția asupra prețurilor prin subvenționarea acestora, inclusiv pentru companiile private.

Un aspect care trebuie urmărit în continuare este calitatea companiei CFR Călători de agent economic. În mod natural, orice întreprindere caută să obțină profit din activitatea sa sau, cel puțin, să atingă un prag de rentabilitate minim pentru continuarea activității. Luând în considerare situația financiară a companiei CFR Călători care prezintă pierderi, măsura de gratuitate acordată studenților este contraintuitivă prin efectele pe care o are asupra performanței financiare a companiei și a Bugetului de Stat. Studenții reprezintă aproximativ 20% din numărul biletelor vândute, un procent care în orice analiză comercială va fi considerat semnificativ pentru o companie. Practic pentru 20% din totalul numărului de clienți, CFR Călători nu primește niciun venit direct. Deși în cazul de față această cheltuială este acoperită din bugetul public, luând în considerare că Ministerul Transporturilor este cel care gestionează compania CFR Călători, putem spune că Statul pierde bani din această operațiune, această formă de subvenție nefiind decât un transfer de fonduri de la Ministerul Educației către Ministerul Transporturilor. Mai mult, prin subvenționarea în aceeași a măsură a operatorilor privați, Statul a acționat din nou împotriva sa. Dacă pentru o companie privată, această măsură nu a avut efecte negative din punct de vedere financiar întrucât serviciile sale au continuat să fie plătite întocmai, acestea fiind probabil alese și mai des datorită condițiilor mai bune de transport, pentru Bugetul de Stat a înseamnat o cheltuială suplimentară. Economic vorbind, această formă de intervenționism nu a condus la creșterea cererii pentru transportul feroviar asigurat de CFR Călători datorită serviciilor sale superiorare, fiind evidente problemele pe care trenurile le au în mod repetat de la întârzieri la lipsa condițiilor din vagoane, ci mai degrabă a creat o alternativă artificială unde raportul preț – calitate nu a mai contat luând în considerare inexistența unui preț. După cum arăta Friedrich Hayek:

O economie de piaţă funcţională presupune anumite a activităţi din partea statului; există altele, care pot ajuta la funcţionarea economiei; în fine, pot fi tolerate multe alte acţiuni ale statului, cu condiţia ca ele să fie compatibile cu funcţionarea pieţei. Există, însă, acţiuni contrare însuşi principiului pe care se întemeiază o societate liberă şi care trebuie excluse din principiu, pentru ca aceasta să funcţioneze. În consecinţă, un guvern care este relativ inactiv, dar care comite astfel de erori poate contribui în mult mai mare măsură la slăbirea economiei de piaţă decît unul care este mai preocupat de problemele economice, dar care se limitează la acţiuni care asistă forţele spontane ale economiei.’’ (Constituţia libertăţii, Institutul European, Iaşi, 1998, p. 238-239)

Desigur, se poate argumenta împotriva acestei perspective clasic liberale, aducând în discuție componenta socială a Statului, scopul acestuia nefiind acela de a produce profit, ci de a asigura bunăstarea populației. Cu toate acestea, dacă ne uităm la alte țări europene cu societăți profund social-democrate, putem observa că nu există această gratuitate integrală pentru studenți, regula generală fiind plata parțială a biletului de călătorie.

Sursă: Liga Studenților Iași

Mai departe, analizând pe scurt, implicațiile acestei măsuri de co-plată apar pe două planuri. Din punct de vedere financiar există două posibilități. Fie impactul asupra Bugetului de Stat se va reduce la jumătate, fie suma rezultată din această economie ar putea fi utilizată în cadrul unei investiții în sistemul feroviar în loc să fie destinată unei cheltuieli de consum. Pe de altă parte, impactul social va rezulta din faptul că în continuare va fi facilitat accesul studenților la un serviciu public, dar va crea și un cadru responsabil astfel încât să nu se abuzeze de acesta.

După cum am menționat la început, este dificil să sistezi dintr-o dată un privilegiu odată ce a fost acordat. Mergând pe logica economică clasic liberală, nimic nu este gratuit în spațiul serviciilor publice întrucât populația ocupată contribuie activ la susținerea acestor servicii prin plata impozitelor. Societatea românească însă nu este pregătită pentru măsuri pur liberale, fiind încă ancorată într-o mentalitate post-comunistă, motiv pentru care Guvernul actual de dreapta se află în poziția în care orice măsură economică și socială va trebui comunicată cu tact politic și în spiritul înțelegerii electoratului. În caz contrar, după cum se poate observa din reacția provocată de măsura discutată în acest articol, riscurile sunt exponențial mai mari comparativ cu efectele benefice pentru economie.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare
Previous article Omenirea: o poveste fără speranță?
Andreea Solomon

Andreea Solomon

Andreea Solomon (n. 1995) este fondator și coordonator național al organizației Students for Liberty România, organizație care își propune să apropie noua generație de tineri de ideile clasic liberale și contributor pe platforma Project-E. Andreea a absolvit în 2020 programul de master Management Financiar și Investiții, în cadrul căruia a studiat un semestru în Belgia, la HEC Management School – University of Liège. Are o licență în Finanțe obținută la Facultatea de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori în cadrul Academiei de Studii Economice București. În 2019, alături de echipa Facultății de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, a reprezentat CFA Society Romania și Academia de Studii Economice București la competiția regională EMEA CFA Research Challenge în Zurich, Elveția. În timpul perioadei de studenție s-a implicat activ în dezvoltarea de proiecte de educație financiară și investițională. În perioada 2016 – 2017, a fost Project Manager al programului Investment School - prima școală gratuită de investiții din România care se adresează studenților pasionaţi de domeniul pieţelor de capital organizată de comunitatea Econosofia din cadrul asociației studențești Voluntari pentru Idei și Proiecte. Interes de cercetare: studiul economiei și al finanțelor dintr-o perspectivă clasic liberală.

Related Posts

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale
March 1st, 2021

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila
February 28th, 2021

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Adevărul moral și conservatorismul constituțional
February 26th, 2021

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.