• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Ce Dumnezeu vor oamenii aceştia care-i tot dau zor cu Marxismul şi Marx?!
Home
Polemos

Ce Dumnezeu vor oamenii aceştia care-i tot dau zor cu Marxismul şi Marx?!

May 6th, 2018 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Polemos comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Ori de câte ori cineva, luând aerul că spune ceva profund, declara că „Marx a avut dreptate“ şi proclama relevanţa marxismului pentru înţelegerea actualei conjuncturi economice sau a lumii contemporane, acesta devoalează una dintre următoarele două posibilităţi: (a) habar nu are despre ce vorbeşte, (b) ştie că spune prostii, dar le spune totuşi, fiind animat de motive ce nu au nimic de a face cu stringentele intelectuale.

Putem reformula observaţia de mai sus şi astfel: când un editorialist (român sau străin – în discuţia de faţă nu discriminăm pe baze naţionale) se lansează în piruete marxizante în încercarea de a da o aparenţă de armătură teoretică impresiilor sale asupra lumii şi vieţii, printre rânduri citim următoarea declaraţie: „Subsemnatul nu am studiat în viaţa mea nimic care să mă facă să înţeleg lumea economică în care trăiesc; sunt obişnuit să-mi dau cu părerea despre toate şi toţi fără jenă şi acum trebuie să scriu ceva despre chestii economice, politologice, sociologice si institutionale, folosindu-mă de nişte clişee primitive pentru că altceva nu cunosc şi oricum nu mă duce mintea să mă dispensez de şabloane“.

Plecam de la presupoziţia că gândurile şi impresiile persoanei în cauză sunt „oricum rudimentare“. Cum am ajuns la aceasta? Simplu: prin natura lucrurilor, dacă cineva este inteligent şi are simţul observaţiei, va găsi ceva interesant de spus despre un fenomen socio-politic contemporan, chiar şi dacă nu ştie teorie. Faptul că face apel la marxism pentru a da forma gandurilor sale arată nu numai că este incapabil să identifice şi să utilizeze un instrument teoretic serios, dar şi că este lipsit de inteligenţa naturală care să-l ajute să spună totuşi ceva cu sens, independent de recursul la vreun aparat teoretic sau altul.

Realitatea este că relevanţa marxismului pentru înţelegerea nu numai a evolutiilor economice, dar în general a lumii secolului XXI este foarte limitata. Dacă nu ai reuşit să observi asta chiar şi fără studii de economie, atunci nici zece doctorate în domeniu nu te pot ajuta cu nimic.

Marxismul azi

Ce este marxismul azi? O doctrină care atunci cand nu se rezuma la gesturi filosofico-literare despre alienare, susţine mituri infirmate de istoria economică de mai bine de un secol. „Legea pauperizării proletariatului“, „legea scăderii salariilor“, „legea concentrării capitalului“, „legea scăderii ratei profitului“ alcătuiesc un sistem de propoziţii ce sfidează cea mai elementară evidenţă empirică. Ce relevanţă poate să aibă o astfel de doctrină pentru secolul XXI ? Ce capacităţi analitice aduce un aparat conceptual bazat pe exponate teoretice de muzeu precum „lupta de clasă“ sau teoria „valorii–muncă“, echivalentele flogistonului din preistoria ştiinţelor naturale moderne?

Dacă cineva ar veni şi ar începe să ne explice rezistenţa la seisme a construcţiilor din Europa folosind teoria flogistonului, am decide repede că e sărit de pe fix şi ar deveni rapid motiv de milă sau amuzament. De aceea nici nu avem prea multe editoriale folosind ca armătură analitică această venerabilă teorie. De ce avem atât de multe editoriale ce încearcă să ne explice rezistenţa sau nu la ciclul economic a economiilor din Europa folosind echivalentul flogistonului în ştiinţe sociale rămâne o întrebare interesantă. Poate ar trebui să ne-o punem mai serios.

Economia mondială a trecut de la 1848 până azi prin mai multe transformări revoluţionare. Şi, când spunem revoluţionare, nu ne jucăm cu vorbele: a doua industrializare între 1880 şi 1900, două revoluţii manageriale în secolul XX, o revoluţie a mijloacelor de comunicare şi una informatică au transformat radical nu numai economia, ci şi întreaga societate. Trendurile schimbării tehnologice, economice, demografice, sociale şi culturale ale lumii s-au accelarat şi intensificat în ultima sută de ani mai mult decât au făcut-o cumulat de la revoluţia neolitică până la revoluţia industrială din secolul XVIII.

Cu tot respectul pentru „viziunile profetice“ ale lui Marx (apropo: ce a prezis Marx corect?!), lumea anului 2018 arată cu totul altfel decât cea văzută şi descrisă de acesta sau de urmaşii săi de la începutul secolului XX. Cine are o problemă cu asta are o problemă nu atât cu principiile ştiinţei sociale, ci cu principiile cele mai elementare ale observaţiei de bun-simţ.

Să mai spunem ceva. Mecanismele diviziunii muncii identificate şi descrise de Adam Smith rămân aceleaşi şi vor rămâne aceleaşi în eternitate. Ideea lui Marx că dinamica socială se bazează pe structura de clasă (sau, mai bine zis, pe modul în care i se pare că arată această structură în Anglia pe la 1850) poate fi scuzată ca o onestă eroare ştiinţifică.

Dar noţiunea că, în final, o nouă societate va apărea, o societate ce funcţionează sfidând orice principiu al diviziunii muncii şi în care fiecare „poate face azi un lucru, mâine altul, vâna dimineaţa, pescui după-masă, creşte vite seara şi angaja în critica literară după cină; fără a deveni însă vreodată vânător, pescar, văcar sau critic“ poate cu greu pretinde o clemenţă similară. Iată de ce Adam Smith este considerat părintele unei ştiinţe, iar Marx al unei ideologii. Dacă cineva nu a sesizat încă aceasta şi pretinde totuşi că are autoritate în a se pronunţa pe teme economico-politice înalte are o problemă. Şi, odată cu el, avem o problemă toţi cei ce suntem nevoiţi să-i suportăm improvizaţiile.

Relevanţa unei relicve

Revenind însă la tema schimbării. Nu numai că lumea contemporană arată cu totul altfel decât pe vremea lui Marx, dar modurile în care încercăm să o înţelegem – abordările şi instrumentele teoretice – s-au schimbat şi ele radical. Discuţia fluctuaţiilor economice, a relaţiei dintre procesele pieţei şi cadrele de reglementare a lor, analiza funcţiilor statului, a tensiunii dintre normele sociale şi raţionalitatea individuală maximizatoare au toate loc în registre pentru care vocabularul folosit în secolul XIX nici măcar nu are cuvintele necesare.

Studiem astăzi societatea şi economia cu modele din teoria jocurilor, folosim experimente şi teste randomizate, construim explicaţii folosindu-ne de psihologie cognitivă, behaviorism şi modele evoluţioniste. Analizăm structurile politice şi relaţia lor cu cele economice prin apel la teorie instituţională, teoria opţiunilor publice, „agent-based modelling“ şi teoria reţelelor sociale.

Am trecut printr-o „revoluţie inferenţială“ adusă de aplicarea pe scară largă în ştiinţele sociale a statisticii parametrice şi nonparametrice. După 1960 nu există disciplină care să nu fi fost atinsă. De la economie (prin econometrie) până la istorie (prin cliometrie) nu există domeniu în care analiza datelor agregate să nu ne fi schimbat perspectiva. În mod similar, în plan teoretic, am trecut printr-o „revoluţie behavioristă“ şi ne aflăm acum în plină „revoluţie cognitivistă“.  Avem deja o tradiţie solidă a cumulării de cunoaştere în ştiinţele sociale contemporane, am încercat multe, am experimentat multe şi am învăţat din greşeli.

Pe scurt şi foarte simplu: nici nu se pune problema că Marx ar avea ceva de zis despre economia noastră de azi. De fapt, noi azi înţelegem parametrii economici şi instituţionali ai economiei vremii sale infinit mai bine decât el însuşi. Şi nu pretindem că am fi mai deştepţi ca el. Dar avem acces la date şi instrumente la care el nici nu visa. Fie şi numai asta ar trebui să fie suficent să punem capăt discuţiei. Facem istorie economică utilizând econometrie şi analizăm lumea economică în care a trăit şi despre care a scris, procesând serii statistice cu computere şi programe complicate.

Construim şi interpretăm datele epocii sale, bazându-ne pe teorii fundamentate pe progres ştiinţific, nu pe speculaţii. Cine are vreo îndoială probabil că trebuie să-şi reevalueze bagajul de cultură generală, din care este aproape sigur că vreo 100 de ani de istorie economică şi istoria ştiinţelor sociale moderne sunt lipsă la apel.

O tangenţă edificatoare

Dacă cele de mai sus sunt corecte, atunci este de înţeles că nu poţi să nu te întrebi: „Ce Dumnezeu vor oamenii aceştia care-i tot dau zor cu marxismul şi Marx?!“. Nu mai pare deloc exagerat să spunem că cei ce-l invocă pe Marx în discuţiile privind economia contemporană ridică semne de întrebare privind propriul discernământ intelectual.

De dragul argumentului, să încercăm totuşi să luăm în serios ideea de marxism. Poate în felul acesta vor afla şi ei că singurele nume cu adevărat respectabile intelectual care se revendică de la marxism azi sunt cele legate de aşa-numitul „marxism analitic“.

Dar pentru autori precum David Miller, John Roemer şi, într-o anumită măsură, Jon Elster sau Philippe van Parijs, marxismul analitic a fost o încercare de a salva fragmente de marxism punându-le pe steroizii teoriei opţiunilor raţionale. Raymond Boudon însuşi, cel mai mare sociolog clasic liberal la inceputul mileniului 3, încearcă generos să justifice ce se poate justifica din marxism, ca ştiinţă socială, pe aceeaşi cale. Oricum am lua-o însă, până la urmă, în aceste demersuri, totul se dizolvă într-o metodologie, nu o doctrină politică. O încercare de a recupera elemente conceptuale disparate şi de a le da utilitate în contexte diferite de cel iniţial, gândit de Marx.

Dar să nu ne pierdem în tangenţe sofisticate, făcând paradă inutilă de erudiţie: observaţia de mai sus este făcută mai mult de amorul artei. Miller, Roemer şi compania nu sunt o prezenţă nici măcar în comentariatul de stânga din presa internaţională, nu mai vorbesc de cel din ţară. Cheia problemei este alta: textele „analiticilor“ sunt grele, presupun aptitudinea lecturii profesioniste, familiaritate cu ştiinţele sociale şi o oarecare maturitate a gândirii, calităţi rar întâlnite la jurnalistul de stânga sau la oportunistul predispus să mimeze marxismul din considerente conjuncturale.

Degringoladă şi responsabilităţi

Până la urmă, observaţia cheie în această discuţie este alta: această degringoladă nu este imputabilă jurnaliştilor. Ei sunt doar instrumente şi (poate) victime. Explozia industriei mass-media din ultimele decenii a creat o supraofertă de locuri de muncă în jurnalism la scară globală. Cantitatea a afectat calitatea. În Occident s-a constituit astfel o majoritate a celor care, neavând nici vocaţie, nici instrumente conceptuale cu care să interpreteze evenimentele pe care le comentează, îşi depăşesc acest handicap împrumutând lozincile stângii academice, cu care sunt, ca toată lumea, familiari din programul de îndoctrinare prezentat în campusuri sub eticheta de „educaţie generală“.

Vorbim despre rarele momente când nu repetă pe silabe ceea ce citesc în influentele platforme de propaganda, cum sunt New York Times şi The Guardian. Sau când nu rereciclează via BBC sau CNN ceea ce deja fusese reciclat de posturile în cauză din cotidianele mai devreme amintite. În alte părţi ale lumii, mecanismele sunt diferite, dar rezultatul este acelaşi. Şi aşa ajungem să discutăm azi, când intrăm în al doilea deceniu al secolului XXI, despre – nici mai mult, nici mai puţin decât – „relevanţa marxismului“. Trebuie să fim însă foarte clari: problema nu vine în principal de la jurnalişti. Fiecare duce cât poate. Problema este una ce se trage de la vârfurile stângii intelectuale. Primii responsabili pentru situaţie sunt gânditorii şi profesorii universitari de stânga. Căci, în diviziunea intelectuală a muncii, ei sunt cei ce dau tonul.

A fost o vreme când lupta intelectuală dintre stânga şi dreapta a fost o luptă a titanilor. Enrico Barone, Oskar Lange, Abba Lerner contra unui Mises, Hayek, Schumpeter sau Pareto. Pe vremea aceea, stânga socialistă avea ceva de spus. Greşit, poate. Însă inteligent, inovator şi îndrăzneţ. Azi însă, obiectiv vorbind, cei ce se consideră descendenţi ai tradiţiei stângiştilor socialişti mai sus menţionaţi ar fi probabil repudiaţi fără drept de apel de aceştia.

Cum poate fi altfel, când o bună parte dintre socialiştii contemporani nu fac altceva decât să se ascundă în spatele lui Keynes? O situaţie interesantă, despre care ar merita să discutăm de sine stătător. În contextul argumentului de faţă, să menţionăm doar un lucru. Keynes a fost un antimarxist. El s-a autoconsiderat (şi a fost considerat de mulţi) drept salvator al capitalismului. În antologica sa scrisoare prin care îl anunţă pe George Bernard Shaw că lucrează la o carte ce va revoluţiona gândirea economică, el precizează care va fi impactul cel mai profund al acesteia: demolarea marxismului prin demolarea fundamentelor sale ricardiene.

Să-i dăm măcar acest credit omului şi să nu-l amestecăm la grămadă în discuţia asta despre stânga şi marxism, de care ne ocupăm acum. O discuţie în care nu facem decât să ne întrebăm cum pot să pretindă să fie luaţi în serios membrii elitelor intelectuale in cauza, când nu numai că practică fără jenă camuflajul intelectual parazitar, dar, atunci când nu o fac, tolerează şi chiar cultivă compania unor personaje ce pot exemplifica în „operele“ lor orice, dar nu procesele elementare intelectuale predate odată în licee, precum: analiza, sinteza, coerenţa logică şi raportatea la realitatea empirică. De pildă, ce poţi să discuţi sau să înţelegi pornind de la Klein, Hardt, Negri, Zizek şi compania despre rolul statului, funcţionarea economiei de piaţă sau fluctuaţiile economice determinate de instabilitatea sectorului financiar?! Este o întrebare retorică. Să amintim asta înainte ca să ne pomenim cu tot felul de sugestii privind posibilitatea unei teorii monetariste stalinisto-zizekiene. Oamenii aceştia nu ştiu de glumă.

Preţul degringoladei

Prin cele de mai sus nu se insinuează în niciun caz că stânga nu ar putea dezvolta o linie de argumentare inteligentă şi racordată la realitatea empirică. De pildă, ne putem întreba cum ar arăta dezbaterile privind socialismul dacă vârfurile stângii in sfera dezbaterii publice , în loc să jongleze cu Foucault şi Lacan samd, ar încerca să înţeleagă şi folosească argumentele teoriei opţiunilor publice sau, mai larg, pe cele ale economiei politice constituţionale. Sau dacă lucrări precum Socialism after Hayek a lui Theodore Burczak (în care acesta combină ideile lui Hayek cu cele ale unei Martha Nussbaum sau ale unui Amartya Sen pentru a relansa discuţia proiectului socialist) ar fi cele pe care formatorii opiniilor junilor stângişti le-ar indica drept lectură obligatorie, în locul maculaturii cu care le anesteziază simţul critic şi reflexele naturale ale unei inteligenţe normale. Exista oameni de calitate de stanga apti sa faca asta? Da. Sunt insa la fel de izolati si marginalizati ca tot restul de invazia astorlalti in spatial intelectual si public.

Oricum am pune-o insa, un lucru e clar: a te purta ca şi cum o sută şi ceva de ani de istorie economică şi politică şi cam tot atâţia de progres în ştiinţele sociale au trecut fără să observi nu numai că este neconstructiv pentru dezbaterea publică şi neonest intelectual, dar este, în acelaşi timp, destructiv pentru tradiţia stângii. Impresia că aceasta bălteşte azi în propagandă ieftină, exhibiţionism, irelevanţă şi idei perimate nu este deloc independentă de atitudinile acestor intelectuali.

Concluzie

Profundele schimbări puse în mişcare de forţele capitalismului şi liberalismului clasic în ultima sută de ani au creat o economie şi o societate de o complexitate fără precedent istoric. Putem să prezicem şi să controlăm dinamica acestui tip de ordine socială? Nu. Dar am făcut progrese în înţelegerea ei. Şi, oricât de fragile ar fi aceste progrese, un lucru ştim sigur: obiectul de studiu (societatea şi economia) s-au schimbat enorm în ultimele decenii şi vor continua să se schimbe. Iar uneltele intelectuale (teoriile şi metodele) cu care încercăm să înţelegem şi ghidăm această dinamică, de asemenea. În aceste condiţii, este evident de ce apelul la marxism ne apare ca fiind, mai mult decât orice altceva, un semn de ignoranţă sau blocaj intelectual.

Pe de altă parte însă, dacă ceea ce stânga etalează la nivelul său intelectual cel mai vizibil şi vocal arată cum arată, nu este de mirare că, reflexiv, jurnalismul şi publicistica de înclinaţie stângistă tind să revină obsesiv la reperul care pare să aibă cât de cât ceva sens în universul lor ideologic: anticul, dar, prin forţa împrejurărilor, perenul Marx, un monument de claritate intelectuală în comparaţie cu urmaşii săi de azi.

Aşa că, ori de câte ori, cineva, luând atitudinea că spune ceva profund, declară că „Marx a avut dreptate“ proclamând relevanţa marxismului pentru înţelegerea actualei conjuncturi economice sau a lumii contemporane, acest nefericit devoalează mai mult decât o anume dezorientare intelectuală personală. Ne spune, implicit, ceva foarte important despre deşertul intelectual în care o importanta parte a formatorilor de idei si opinii in lumea contemporanta se învârteşte haotic de atâta vreme.

O varianta a acestui text a fost prima data publicata in 2009, pe vremea discutiilor despre criza: ne explicau unii ca Marx a prezis si ca gata, capitalismul e terminat pana la sfarsitul anului…

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Despre Petru Creţia
Previous article Julia Kristeva, agentul „Sabina”?
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale
February 19th, 2021

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Dragos Paul Aligica: Una dintre cele mai ciudate evoluții in spațiul dezbaterii publice de limba română
December 27th, 2020

Dragos Paul Aligica: Una dintre cele mai ciudate evoluții in spațiul dezbaterii publice de limba română

Erwin Kessler:  Arta progresistă  critică,  impact nul asupra societății, rețeta de (in)succes garantat prin cultivarea carierei artistului asistat
December 22nd, 2018

Erwin Kessler: Arta progresistă critică, impact nul asupra societății, rețeta de (in)succes garantat prin cultivarea carierei artistului asistat

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.