• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Cei trei purceluși (fragment). James Finn Garner – Povești corecte politic de adormit copiii
Cei trei purceluși (fragment). James Finn Garner – Povești corecte politic de adormit copiii
Home
Debate

Cei trei purceluși (fragment). James Finn Garner – Povești corecte politic de adormit copiii

September 13th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Au fost odată ca niciodată trei purceluşi care trăiau în spiritul respectului reciproc şi în armonie cu mediul înconjurător. Recurgând la materiale indigene, specifice regiunii respective, fiecare îşi construi câte o căsuţă frumoasă. Unul dintre purceluşi îşi ridică o casă din paie, altul, din beţe, iar cel de-al treilea, o casă din chirpici, gunoaie şi iederă căţărătoare, turnate în formă de cărămidă şi arse într-un cuptor de dimensiuni relativ mici. După ce terminară construcţiile, purceluşii, mulţumiţi de munca lor, se instalară să ducă o viaţă liniştită, în pace şi autodeterminare.

Numai că scurta perioadă idilică se spulberă curând ca un vis. Într-o bună zi, îşi făcu apariţia un lup mare şi rău, cu idei expansioniste. La vederea purceluşilor, acesta simţi cum i se face foarte foame, atât în sens fizic, cât şi ideologic. La vederea lupului, purceluşii o rupseră la fugă în casa de paie. Lupul alergă pe urmele lor şi, ajuns lângă prima casă, izbi puternic cu pumnul în uşă şi strigă:

— Purceluşilor, purceluşilor, daţi-mi drumul înăuntru! Însă purceluşii îi răspunseră în cor strigând:

— Tactica ta agresivă nu îi poate înfricoşa pe purceluşii care-şi apără căminul şi cultura.

Numai că lupul nu acceptă nici un refuz, mai cu seamă socotind că acesta îi este dreptul şi, evident, destinul. Astfel încât îşi umflă pieptul şi suflă până când dărâmă casa din paie. Înspăimântaţi, purceluşii fugiră să se ascundă în casa din beţe, cu lupul pe urmele lor. Pe locul pe care se ridicase casa de paie, se instalară alţi lupi care cumpărară terenul şi înfiinţară o plantaţie de banane.

Ajuns în faţa căsuţei din beţe, lupul izbi din nou cu pumnul în uşă şi strigă:

— Purceluşilor, purceluşilor, daţi-mi drumul înăuntru! Iar purceluşii îi răspunseră într-un glas strigând:

— Du-te dracu’ măi, carnivorule! Exploatatorule imperialist ce eşti!

La care lupul chicoti condescendent şi îşi spuse în sinea lui:

— Ce copilăroşi sunt — în felul lor. Păcat că trebuie să dispară — totuşi nimic nu poate sta în calea progresului.

Aşa încât lupul îşi umflă pieptul, suflă şi dărâmă căsuţa din beţe. Purceluşii fugiră să se adăpostească în căsuţa din cărămidă, cu lupul urmându-i îndeaproape. Pe locul unde se înălţa casa din beţe, se instalară alţi lupi care construiră un complex de agrement pentru lupii aflaţi în vacanţă, în care fiecare apartament refăcea în sticlă fibroasă căsuţa de beţe, precum şi o galerie comercială cu suveniruri artizanale, snorkeling şi spectacole cu delfini.

Ajuns în faţa căsuţei de cărămidă, lupul izbi din nou în uşă şi strigă:

— Purceluşilor, purceluşilor, daţi-mi drumul înăuntru!

De această dată, purceluşii îi răspunseră cântând imnuri de solidaritate şi adresând scrisori de protest către Naţiunile Unite.

Deja lupul se cam înfuriase în faţa refuzului repetat al purceluşilor de a vedea situaţia din perspectiva unui carnivor. Aşa încât îşi umflă pieptul şi suflă, şi suflă, şi suflă… după care îşi încleştă mâinile de piept şi căzu răpus de un infarct masiv, provocat de consumul în exces de alimente bogate în grăsimi.

Cei trei purceluşi se bucurară nespus că dreptatea triumfase şi executară un mic dans în jurul cadavrului lupului.

Următorul pas fu eliberarea patriei. Adunară un grup de purceluşi care fuseseră expulzaţi de pe proprietăţile lor.

Această nouă brigadă de porcinistas atacă complexul de vacanţă cu mitraliere şi lansatoare de rachetă şi-i măcelări pe lupii exploatatori cruzi, transmiţând astfel un semnal lipsit de echivoc restului emisferei să nu se mai amestece în treburile lor interne. În continuare, lupii puseră bazele unei democraţii-model de tip socialist, care oferea învăţământ gratuit, asigurări de sănătate şi locuinţe ieftine pentru toată lumea.

Avertisment: Lupul din poveste este rodul unei construcţii metaforice. Nici un lup din viaţa reală nu a fost rănit în cursul scrierii acestei poveşti.

James Finn Garner (n. 1939, Detroit), unul dintre umoriștii percutanți ai literaturii americane, este absolvent al Universității din Michigan. După terminarea studiilor se mută la Chicago, unde diploma nu-i e de mare folos la început. Lucrează ca zugrav, brutar, funcționar într-un depozit și abia într-un târziu prinde un post de editor la o publicație cu profil imobiliar. Totodată, studiază diverse tehnici de improvizație folosite de actori, pe care le exercită în mai multe cluburi de noapte din Chicago. Marile lui succese literare se leagă de trei cărticele pline de o ironie mușcătoare la adresa corectitudinii politice: Politically Correct Bedtime Stories, Once Upon A More Enlightened Timeși Politically Correct Holiday Stories, reunite în volumul Povești corecte politic de adormit copii, apărut la Humanitas. Prima parte a trilogiei a avut vânzări de peste 2,5 milioane de exemplare și a petrecut 64 de săptămâni pe lista de bestseller-uri a New York Times. James Finn Garner devine editor la Chicago Magazine, pentru care semnează lunar rubrica „The Garner Report“. El publică de asemenea în Playboy, New York Times, Wall Street Journal, TV Guide, The Chicago Tribune Magazine, Utne Reader etc. Ultima carte a lui Garner se numește Apocalypse Wow!: A Memoir for the End of Time. Cât despre vorba sa de duh preferată, aceasta vine din vremea mașinilor de scris. Ea îi aparține lui George Santayana și sună astfel: „Cel mai bun prieten al scriitorului este coșul de hârtii“.

James Finn Garner

Povești corecte politic de adormit copiii

Traducere de Felicia Mardale

Humanitas, 2019

 

„Corectitudinea politică este acea boală cu transmitere mintală care desființează diferența și pune în locul ei mediocritatea călduță.“ — RADU PARASCHIVESCU

Adio, pitici. Bun venit, entităţi cu dezavantaj vertical. Adio, femeie şi bărbat. Bun venit, entităţi cu drepturi egale. Adio, trăsături, bun venit, deşert al gândului şi al expresiei. Până la urmă, adio, nuanţă şi stil. Bun venit, uniformitate şi imbecilizare. Ăsta e mesajul pe care-l trimite, to whom it may concern, James Finn Garner. Aşezarea unor poveşti celebre ale copilăriei sub lupa corectitudinii politice semnalează un pericol care circulă, de câtăva vreme, prin toate cercurile: pericolul unei gândiri conformiste şi şablonarde. Al unui limbaj castrat şi castrator. Corectitudinea politică este, pentru James Finn Garner şi pentru cei care gândesc mai departe cu mintea lor, un amestec de îngustime vinovată şi precauţie laşă. Şi chiar dacă tenorii de pe această scenă vor cânta mai departe, pulmonar şi imperativ, „Aria şanselor egale“, publicul le va sesiza falsetul. Împotriva acestui moft devenit flagel, James Finn Garner îşi ia un aliat de preţ: umorul. Poveşti corecte politic de adormit copiii e o carte veselă despre o tristeţe iscată, ca în atâtea rânduri ale istoriei, de răul pe care-l fac oamenii pretinzând că fac bine. Căci în clipa când o femeie nu mai e superbă, ci „dispune de o frumuseţe peste medie“, e limpede că s-a stricat ceva în plămada acestei lumi.

MARGINALIA mulțumește editurii Humanitas pentru permisiunea de a reproduce acest fragment.

 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Teodor Baconschi. Din experiență directă
Previous article Mircea Mihăieș. Barbaria cu față academică
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept
March 4th, 2021

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

A fi sau a nu fi liber
March 3rd, 2021

A fi sau a nu fi liber

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional
March 3rd, 2021

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni ALTFEL

Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni

Mar 6th, 2021
Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept Societate

Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept

Mar 6th, 2021
Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română Opinii

Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română

Mar 6th, 2021
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.