• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Cetățeanul dependent
Cetățeanul dependent
Home
Societate

Cetățeanul dependent

January 23rd, 2021 Dragoș Mihai Nuță Dragoș Mihai Nuță Societate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

România este prinsă într-o lentă dar consecventă schimbare administrativă spre bine. Haosul, birocrația și corupția locală încep să dispară încet sau să fie dislocate de munca titanică a unor primari simpli, cinstiți și eficienți. Astfel, Oradiei și Clujului încep să i se alăture Constanța, Timișoara, Bucureștiul, Muscelul ș.a. în “revoluția bunei administrații”: se dotează spitale, se repară infrastructura, se restaurează patrimoniul, se dezvoltă mediul de afaceri etc.

Odată cu aceste inițiative benefice, orașele țării se confruntă cu o schimbare de mentalitate și de priorități în guvernare și administrație: accentul pe măsuri populiste, intervenționiste economic, asistențialiste scade, iar statul social începe să fie restructurat meritocratic și să aibă un impact real acolo unde este cu adevărat necesar; cultura, proiectele publice, investițiile și economia capătă prioritate, pe când „minunile” politice și milostenia din banul public încep să fie inhibate, anumite grupuri sociale trecând astăzi printr-o decădere din „drepturi” – mă refer în mod general la toți cei care trăiesc sau trăiau din altceva decât meritul și efortul personal.

Ce părere are însă cetățeanul “de rând” despre noua direcție administrativă?

Simplu: ori nu e impresionat, ori e chiar iritat de “risipa” de bani investiți în proiecte de utilitate publică.

La mesajul publicat de un astfel de primar gospodar, care își anunța intenția de a reabilita un cinematograf de vară, mesaj în care sugera că dorește să evite pe cât posibil utilizarea bugetului local, cerând astfel în mod informal opiniile și ajutorul cetățenilor, pe care dorește evident să îi integreze în procesul decizional și să îi responsabilizeze, am observat un comentariu consternat al unei doamne. Pentru dânsa, ideea de a dona în sprijinul unei lucrări publice, sugerată de altcineva în cadrul comentariilor iscate, este profund jignitore și hidoasă. Argumentul central era acela că, în calitate de contribuabil, cetățeanului i se datorează automat servicii de calitate, el nefiind însă în niciun fel responsabil personal.

Cetățeanul de rând este adesea un dependent fără simț civic sau fără vreo bănuială a responsabilității publice  – de 73 de ani el este obișnuit să trăiască din pomeni electorale, din mila statului – mai pe scurt, să “i se dea”.

Am ajuns departe de momentele istorice precum cel în care cetățenii Botoșaniului au construit teatrul orășenesc din colectă publică sau în care tinerii țării se înscriau voluntari să obțină independența țării cu prețul vieții sau în care marii boieri își donau casele și averile orașelor pentru binele public, cum a fost cazul familiilor Aman și Mihail din Craiova.

Românul de astăzi are sufletul întinat.

Dacă e bogat, se preocupă doar de propriile acumulări, obținute cel mai adesea în detrimentul binelui public.

Dacă e sărac, de obicei e și resentimentar și își blamează invariabil statutul pe alții: alții l-au afundat, alții să-l scoată. La fel e și tânărul – lumea îi datorează ceva. Când nu e cinic și blazat, e blocat în narcisism: distracția lui, locul lui de muncă, mașina lui etc.

Dacă e bătrân, e suspicios, ranchiunos și nostalgic (după bolșevism, desigur).

În orice caz, românul “mediu” e dependent sau acerb individualist. Dacă nu vrea să primească ceva de la societate, sigur nici nu vrea să contribuie prea mult la aceasta.

Nu mai avem conștiința comunității, datoriei și moștenirii comune, fiindcă comunismul a reușit să atomizeze și să distrugă comunitatea.

Cum vom reuși în viitor să ne înțelegem relația cu statul, cu spațiul public și cu concetățenii noștri e greu de spus. Speranță există – generațiile tinere încep să se scuture de jugul mental al unor concepții izvorâte din paranoia, neîncrederea, egoismul și individualismul meschin apărute ca reacții traumatice la tragedia comunistă, însă ei sunt vulnerabili la adoptarea ca forme fără fond a unor idei la modă, netrecute prin filtrul simțului critic și capabile să stârnească și mai puternic în ei sentimentul misecuvinismului bătrânesc. Tinerii de acum sunt voluntari, se implică civic, doresc binele public de multe ori, însă, în același timp, sunt hiperconștienți de drepturile lor, umbra produsă de acestea în mentalul colectiv eclipsând cu ușurință chestiunea responsabilităților.

În ce direcție va merge societatea românească în următorii 10 ani e imposibil de spus.

Cert este însă că românii sunt în prezent un popor dependent.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23"
Previous article Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I)
Dragoș Mihai Nuță

Dragoș Mihai Nuță

Absolvent de Relații Internaționale și Studii Europene al Universității din Craiova, voluntar la nivel național al proiectului de salvgardare a patrimoniului construit, Ambulanța pentru Monumente, membru al filialei locale Oltenia Vest. E pasionat de cercetarea, valorificarea și restaurarea patrimoniului construit, de istoria artei, studii clasice și meșteșuguri. În timpul liber e pictor și fotograf amator, ciclist împătimit și turist curios.

Related Posts

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare
February 23rd, 2021

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie
February 21st, 2021

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Omenirea: o poveste fără speranță?
February 21st, 2021

Omenirea: o poveste fără speranță?

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor. Opinii

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Feb 17th, 2021
Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea ALTFEL

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Feb 17th, 2021
Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție Opinii

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Feb 17th, 2021
Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu Cultură

Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu

Feb 17th, 2021
Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte Debate

Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte

Feb 17th, 2021
Viitorul este deja aici Debate

Viitorul este deja aici

Feb 16th, 2021
Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie Opinii

Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie

Feb 16th, 2021
„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats Literatură

„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats

Feb 15th, 2021
Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop Debate

Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop

Feb 15th, 2021
Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală? ALTFEL

Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală?

Feb 15th, 2021
Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani Opinii

Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani

Feb 15th, 2021
Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel Cultură

Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel

Feb 15th, 2021
Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea? Debate

Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea?

Feb 15th, 2021
Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice Opinii

Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice

Feb 15th, 2021
Virgil Iordache. Facem ce am fi putut face de la început. Dar am fi putut ? Debate

Virgil Iordache. Facem ce am fi putut face de la început. Dar am fi putut ?

Feb 15th, 2021
Teodor Baconschi. Izolarea și social-media Opinii

Teodor Baconschi. Izolarea și social-media

Feb 14th, 2021
Lucian Croitoru. Creșterea opțională a vârstei de pensionare: o decizie necesară pentru buget și corectă pentru oameni Opinii

Lucian Croitoru. Creșterea opțională a vârstei de pensionare: o decizie necesară pentru buget și corectă pentru oameni

Feb 14th, 2021
C. Pătrășconiu. Interviu Thierry Wolton: Comunismul, intelectualii de stânga și negaționismul Debate

C. Pătrășconiu. Interviu Thierry Wolton: Comunismul, intelectualii de stânga și negaționismul

Feb 14th, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul arhipelag (2) Opinii

Mircea Mihăieș. Eternul arhipelag (2)

Feb 14th, 2021
Matei Vişniec in dialog cu Andrei Şerban la RFI: Ești scos din societate dacă nu ești de acord cu ideile comitetelor neo-bolșevice formate în universități Artă

Matei Vişniec in dialog cu Andrei Şerban la RFI: Ești scos din societate dacă nu ești de acord cu ideile comitetelor neo-bolșevice formate în universități

Feb 14th, 2021
Teodor Baconschi. ”Diviziunea geopolitică a muncii” Opinii

Teodor Baconschi. ”Diviziunea geopolitică a muncii”

Feb 14th, 2021
Alexandru Călinescu. De la Proust la „minunata lume nouă” Opinii

Alexandru Călinescu. De la Proust la „minunata lume nouă”

Feb 13th, 2021
Cristinel Trandafir - prefață: Ludwig von Mises - Haosul planificat Societate

Cristinel Trandafir - prefață: Ludwig von Mises - Haosul planificat

Feb 13th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.