• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Cum au furat comuniștii Crăciunul
Cum au furat comuniștii Crăciunul
Home
Debate

Cum au furat comuniștii Crăciunul

December 25th, 2020 Maria Chiribeș Maria Chiribeș Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Un articol de Michael de Sapio publicat de Foundation for Economic Studies

Orice regim care încearcă să înlocuiască o lume familiară cu una artificială va intra fundamental în conflict cu însăși firea umană.

Când regimurile totalitare (în mod special cele de stânga) vin la putere, unul dintre primele lucruri pe care le fac este să distrugă simboluri culturale păstrate cu sfințenie, pentru a putea reface mai ușor societatea de la zero. Proiectul sovietic menit să înlocuiască simbolurile Crăciunului este un capitol cultural interesant din istoria statului pe care Ronald Reagan îl numea „Imperiul Răului”.

După Revoluția Bolșevică, un nou guvern ateist și-a început campania anti-religioasă. Toate simbolurile considerate religioase și/sau „burgheze” au fost îndepărtate și înlocuite cu versiunea lor nouă, seculară. Astfel, Crăciunul (care după calendarul ortodox rusesc este sărbătorit pe data de 7 ianuarie) a fost îndepărtat în favoarea Anului Nou, iar câteva dintre tradițiile și personajele consacrate ale Crăciunului au primit o nouă identitate. Sfântul Nicolae sau Moș Crăciun au fost dați la o parte, făcând loc lui Ded Moroz, sau lui Moș Gerilă (un personaj folcloric cu origini păgâne), iar noua „scenă a Nativității” îi avea în prim-plan pe el și pe nepoata acestuia, Crăiasa Zăpezii, în loc de a-i avea drept personaje pe Iosif și Maria. Uneori, un „Prâslea al Noului An” era adăugat tabloului, în locul pruncului Iisus. Pe felicitările de Crăciun apărea des Moș Gerilă, acompaniat de un astronaut, călătorind într-o navă spațială cu blazonul sovietic al secerii și ciocanului.

Astfel de imagini ne pot părea ridicole acum, dar impulsul de a distruge tradițiile este o componentă importantă din mișcările sociale radicale apărute de-a lungul istoriei. Îi putem lua ca exemplu și pe revoluționarii francezi care au înlocuit calendarul creștin cu un nou calendar naturalist, și care chiar au redenumit luni și zile ale săptămânii astfel încât să evite orice posibilă referință la Creștinism.

Iar comuniștii nu au fost singurii care au avut o problemă cu Crăciunul. Puritanii din Bostonul secolului al XVII-lea erau, de asemenea, vehemenți împotriva acestuia. Într-o „Declarație Publică” din acea perioadă, care a supraviețuit până în zilele noastre, este proclamat:

Observarea Crăciunului fiind considerată un sacrilegiu, sunt INTERZISE schimbul de cadouri, urările, purtarea unor haine de sărbătoare, postul și alte astfel de obiceiuri satanice. Cel care nu se supune este pasibil de a fi amendat cu patru sau cinci șilingi.

Un grup ura Crăciunul fiindcă îl considera religios, celălalt grup ura Crăciunul fiindcă îl considera ireligios. Istoria și firea umană sunt pline de paradoxuri.

În ceea ce îi privește pe comuniști, aceștia au ajuns ca până la urmă să își domolească avântul. În 1935, Pavel Postyshev, oficial al Partidului Comunist, semna un editorial al publicației Pravda în care lua peste picior facțiunea extremă anti-Crăciun. Postyshev declara că obiceiurile de Crăciun ar trebui readuse înapoi în beneficiul și pentru bucuria copiilor. (Bineînțeles, scopul în ceea ce îi privea pe copii a fost întotdeauna de a-i transforma în servitori supuși ai statului.)

După destrămarea Uniunii Sovietice în anul 1991, Crăciunul a redevenit, din nou, popular. Toate acestea demonstrează faptul că, deși se poate lupta împotriva tradiției, acesta nu poate fi cu totul distrusă. Tradiția se poate ascunde, se poate camufla, dar odată ce restricțiile sunt ridicate, va înflori din nou în toată splendoarea sa. Și orice regim care încearcă să înlocuiască o lume familiară cu una artificială va intra într-un conflict fundamental cu însăși firea umană.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Câteva fragmente din ,,Profanări", de Giorgio Agamben
Previous article Redacția Marginalia vă urează un Crăciun fericit!
Maria Chiribeș

Maria Chiribeș

Maria Chiribeș (n. 2000) e studentă la Facultatea de Sociologie și Asistență Socială, Universitatea din București, la specializarea Sociologie în Limba Engleză. Este realizatoare a proiectului de antropologie vizuală „Mai departe – Povestea satului Șirnea”, ce s-a concretizat într-un documentar de antropologie și etnografie realizat pe perioada a doi ani. Membră a Asociației „Studiul”, dedicată păstrării și valorificării moștenirii artistice lăsate în urmă de pictorul Paul Gherasim. Colaboratoare a ONG-ului „District Hub”-Brașov, ce are ca scop susținerea dezvoltării comunităților locale din România prin programe și proiecte educaționale, sociale și civice. Participantă la October School of Philosophy, Economics and Politics, organizat de Centrul de analiză și dezvoltare instituțională (CADI) – Eleutheria, Fundația Friedrich Naumann, Institute for Economic Studies Europe și The Society for Individual Freedom – București, 2018 (seminar internațional). Câștigătoarea unei mențiuni în cadrul concursului internațional NASA Ames Space Settlement Design Contest – Los Angeles, California, anul 2018.

Related Posts

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale
April 15th, 2021

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă
April 13th, 2021

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)
April 13th, 2021

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.