• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
D. P. Aligica: Naipaul si locurile prinse etern in propria facere si desfacere, fara scop sau directie. Romania
D. P. Aligica: Naipaul si locurile prinse etern in propria facere si desfacere, fara scop sau directie. Romania
Home
Uncategorized

D. P. Aligica: Naipaul si locurile prinse etern in propria facere si desfacere, fara scop sau directie. Romania

January 31st, 2021 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] ALTFEL, Uncategorized comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

V. S. Naipaul comentand Conrad:

“Am descoperit astfel cum Conrad, cu zeci de ani inaintea mea, a fost deja peste tot unde eu voiam sa ajung. Nu ca cineva devotat unei cauze dar ca cineva care ofera -precum in Nostromo- o viziune a acelor societati doar pe jumatate inchegate, neterminate, locuri care in mod neincetat sunt prinse in propria facere, desfacere si prefacere, unde nu exista de fapt niciun scop sau directie si unde in mod etern ceva inerent in imperativele actiunii …. aduce cu el degradarea morala a ideii ce anima actiunea”.

Am interpretat asta (exact asa cum sugestia bibliografica a lui Naipaul indica en passant) ca pe ceva legat de peren neispravitele si turbulentele societati Latino Americane.

Recitind insa comentariul, am realizat cu o brusca strangere de inima ca societatea cu care identitatea si destinul nostru sunt atat de legate, locul numit Romania, poate fi la fel de bine unul dintre acele locuri: Loc prins in mod neincetat in propria facere, desfacere si prefacere, unde nu exista de fapt niciun scop sau directie si unde in mod etern “ceva inerent in imperativele actiunii …. aduce cu el degradarea morala a ideii ce anima actiunea”.

Daca in ordinea celor de mai sus recitesti si alocutiunea lui Naipaul la decernarea premiului Nobel pentru literatura, strangerea de inima se transforma in anxietate: An Area of Darkness…

Dar lucrurile nu au fost si nu vor fi necesarmente asa. Romania trecuta avea un scop si o directie, iar oamenii aveau -sau erau mereu in cautarea la-  o “idee care anima actiunea”. Generatiile din vechime aveau o ambitie reala in acest sens: identitara si istorica.

Cele de azi, e adevarat, nu este clar daca mai stiu sau mai vor sa stie ce e cu ele (eventual ceva vag cu “europenism”). Cat despre ambitiile istorice ale Romaniei (sau pentru Romania), “buna guvernare” pare -chiar si asa precar cum suna- “un pod prea indepartat” catre care ne taram, intrerupti din cand in cand de “distractie”, pe fond de Eurovizion combinat cu manele.

Dar sa repetam mereu si mereu: in trecut nu a fost asa. Dovezile sunt strigatoare la cer, in ciuda efortului de “demitologizare”, trivializare si distorsionare a istoriei nationale desfasurat cu o determinare demna de o cauza mai buna timp de decenii, ca unic program istoriografic si ideologic de anvergura nationala. Iar viitorul poata sa readuca in prim plan noi generatii care sa aiba ambitia sau superbia de a depasi complexele de inferioritate provinciala si nihilismul impotent. Barbati si femei care sa fie capabili sa-i inteleaga si sa dea mana peste timp cu cei din vechime, cu o alta intelegere si o alta atitudine fata de ethosul si imaginatia istorica a acestora din urma.

Dar, desigur: Viitorul poate fi si mai rau. Romania, loc prins in mod neincetat in propria facere, desfacere si prefacere sa intre la un moment dat intr-un proces implacabil de desfacere. Monoton, linerar, ireversibil… O natiune transformata intr-o populatie, o populatie transformata intr-un teritoriu si un teritoriu transformat intr-o realitate fantomatica… An Area of Darkness…

Atat de puternica este -atat in prezenta cat si in absenta- “ideea ce anima actiunea” si atat de puternic sunt legate “imperativele actiunii” de facerea si desfacerea unei natiuni, popor sau chiar a unui teritoriu, in devenirea lor istorica…

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Melania Cincea. Spitale pe butoaie de pulbere
Previous article Gabriel Purcăruș. Tactica de intimidare
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

Minunile limbajului obișnuit
February 25th, 2021

Minunile limbajului obișnuit

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”
February 23rd, 2021

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea
February 17th, 2021

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.