• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
D. P. Aligica. Nu ii mai aparati, nu merita. Corporatii, investitori, manageri, capitalisti, “cetateni corporati responsabili social” samd. Ei sunt de fapt principalii (i)responsabili
D. P. Aligica. Nu ii mai aparati, nu merita. Corporatii, investitori, manageri, capitalisti, “cetateni corporati responsabili social” samd. Ei sunt de fapt principalii (i)responsabili
Home
Economie

D. P. Aligica. Nu ii mai aparati, nu merita. Corporatii, investitori, manageri, capitalisti, “cetateni corporati responsabili social” samd. Ei sunt de fapt principalii (i)responsabili

December 22nd, 2018 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Economie, Uncategorized comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Nimeni –persoana sau platforma serioasa si responsabila– NU ar trebui, cred eu, sa se alinieze in aceste momente corului celor care deplang, fac apologia sau vehiculeaza retorica si sabloane in favoarea corporatiilor, corporatistilor, investitorilor, asociatiilor si in general clasei sau paturii sociale capitalist-corporatiste implicata in aceasta poveste sordida. Desigur ar trebui sa fim pregatiti sa alimentam si gazduim o dezbatere serioasa despre actuala situatie de criza –cauze, responsabilitati si solutii. Sa subliniem:  dezbatere serioasa, nu un tipat isteric sau un baraj de propaganda.

Da: Romania e o victima.

NU: corporatiile, corporatistii, investitorii, capitalistii etc, intreaga clasa in cauza, NU sunt o victima. Ei sunt cauza ultima a acestor evolutii iar daca nu sunt cauza, atunci sunt, in cel mai fericit caz, complici.

Aceasta poveste NU a izbucnit acum, asa, din senin, dintr-un moft sau un accident. In fapt, abia acum vedem, in sfarsit, iesite in plina lumina roadele  care dospesc de multa vreme in viata publica, politica, economica, sociala si in opinia publica romaneasca. Vedem rezultatul a ani si ani de operare a unui trend structural consolidat adanc in societatea romaneasca.

Motivul pentru care trebuie manifestata reticienta in a face apologia acestei intregi clase pe care o vedem azi agitandu-se defazat prin reprezentatii si asociatiile sale, este asadar simplu: principalii responsabili pentru actuala situatie in viata publica, sociala, politica si iata, acum economica, a acestei tari sunt chiar ei. Acest trend este opera mintii, constiintei politice, constiintei civice si inteligentei lor strategice. Si da, sa scriem asta apasat: nu doar a modului in care au inteles sa fie cetateni ai sistemului politic romanesc ci si pe linie profesionala, a modului in care au inteles ideea atat de cool si de lucrativa de responsabilitate sociala corporata. Si mai precis: a modului in care urma sa se operationalizeze in contextul romanesc acest surogat sablonard de constiinta morala si civica, pus in cutii prefabricate si livrate de la Centru, certificate si avizate cu stampila Corecta, pentru uzul corporatiilor, departamentelor de profil si propagandei lor strategice.

Aceasta clasa de investitori, manageri, capitalisti, corporati si decision makers, shakers and breakers care (se preface ca) se da de ceasul mortii (”Vai, ce a lovit economia Romaniei! Vai!  Cum este posibil?!”) este asadar purtatoarea principalei responsabilitati. Lista de motive pentru care aceasta responsabilitate este incontestabila si demonstrabila cu evidenta empirica covarsitoare. Acesta lista este punctul de plecare al oricarei discutii serioase privind actuala sitiuatie. O putem produce oricand, comme d’habitude, pro bono, free of charge, gratis, pentru uzul departamentelor de corporate social repsonsibility si conducerii superioare de corporatie, asociatie si de fond. Iar daca tot este sa gandim sablonard, in meme, scheme si imagini livrate de la Centru, via –if possible, Hollywood- sa le raspundem pe loc, pe limba si in registrul intelectual adecvate, celor care ridica nedumeriti si increduli din umeri citind cele de mai sus si gandind: “Cine, noi? Cound’t be!”.

Sa le raspundem:

Ce se zice la Spiderman?! Sa luam aminte: “With great power comes great responsibility.” [Traveling vertical, muzica pe fundal care subliniaza in mod corporat convergenta intre intelect si emotie in aceasta “very powerful scene”]. Iar daca ceea ce gestionati voi este atat de essential si important pentru bunul mers al economiei si societatii romanesti precum pretindeti acum, atunci puterea si influenta si responsabilitatea voastra pentru ce s-a intamplat si se intampla in acesta tara au fost si sunt imense. Ce ati facut pana azi cu acesta putere si aceasta responsabilite de ati ajuns si ne-ati adus aici?!

In ceea ce ne priveste pe noi, ceilalti, cititori si cetateni obisnuiti, e vremea unui adevarat mesaj optimist: Nu aveti grija. Ce e val ca valul trece. Deja in birourile corporate si agenturile investitorilor s-au scos la bataie posterele alea motivationale, frumoase, mari, cu un far superb lovit de un val imens, in furtuna. Si sub el scrie caligrafic un cuvant, dar nu e un cuvant, e mai mult, e un principiu, un  mod de a fi in lume, o virtute, o valoare, o categorie de la CV, poate chiar mai mult, un adevarat item listat la corporate mission statement: “Determination”. Sau “Resilience”.

Depinde de afis, in conformitate cu bugetul aprobat pentru achizitionarea acestei categorii de consumabile.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Naștere și speranță. Poveste de Crăciun
Previous article Adrian Papahagi. Revoluție
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

Minunile limbajului obișnuit
February 25th, 2021

Minunile limbajului obișnuit

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare
February 23rd, 2021

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Matei Vişniec in dialog cu Andrei Şerban la RFI: Ești scos din societate dacă nu ești de acord cu ideile comitetelor neo-bolșevice formate în universități
February 14th, 2021

Matei Vişniec in dialog cu Andrei Şerban la RFI: Ești scos din societate dacă nu ești de acord cu ideile comitetelor neo-bolșevice formate în universități

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.