• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Dalina Bădescu. Ilie Boca între Occident și Orient (o simplă schiță de lectură)
Dalina Bădescu. Ilie Boca între Occident și Orient (o simplă schiță de lectură)
Home
Artă

Dalina Bădescu. Ilie Boca între Occident și Orient (o simplă schiță de lectură)

April 8th, 2019 Avatar Dalina Bădescu Artă, Cultura comments

Imaginile lui Ilie Boca, recognoscibile instantaneu datorită unicitații lor, pot înșela cu ușurință privitorul, oferindu-i, la primul contact, sentimentul unei înțelegeri aproape instinctive.  Formele sale par ușor de identificat, iar raportarea lor la sursa  arhetipului folcloric devine, oarecum, de la sine înțeleasă. Dar pasul următor pe traseul lecturii, cel care deschide câmpul unei priviri analitice, dezvăluie întreaga complexitate a expresiei sale artistice, aflată la intersectia Orientului cu Occidentul, în plină tentativă de recuperare a figurativului pe filieră bizantină.

Spre deosebire de experiențele medievale, epoca Renașterii a marcat întoarcerea la omul concret, ca model pentru întreaga creație artistică occidentală. Pe fondul unei eliberări treptate de canoanele orientale de reprezentare a sacrului, încă de la Marea Schismă, artiștii renascentiști au exploatat la maximum pictura de șevalet, interesată de înțelegerea lumii reale prin preluarea manifestării ei nemijlocite și prin explorarea particularului, renunțănd la căutarea arhetipului, a imaginii tipologice și universale. În contrast, arta bizantină se bazează pe repetarea unui tipar predefinit de norme compoziționale, ritmuri, culori, forme etc. Aceste principii, aparent rigide, definesc, de fapt, natura arhetipală a icoanei, care trebuie să depășească și să limiteze experiențele și interpretările personale și culturale. Dar în ciuda acestor restricționări drastice, creativitatea și individualitatea artiștilor se pot manifesta și aici, atât în viziunea de ansamblu cât și în expresile formale.

”În plus față de conștiința noastră imediată, care este de natură cu totul personală și despre care noi credem că este singurul psihic empiric (chiar dacă am considera inconștientul personal doar un apendice), există un al doilea sistem psihic colectiv, universal și de o natură impersonală care este identic în toți indivizii. Acest inconștient colectiv nu se dezvoltă individual, ci este moștenit. Se compune din forme preexistente, arhetipale, care pot deveni conștiente doar în plan secundar și care dau o formă definită anumitor aspecte psihice.”1

Arhetipurile sunt imagini primordiale, ”cea mai veche și cea mai universală formă de gândire a omenirii. Ele sunt în aceeași măsură sentimente și gânduri.”2

Spre deosebire de abordarea artiștilor occidentali, care urmăreau particularul, motivul exterior, până la transformarea pânzei în oglindă, viziunea  artiștilor orientali s-a bazat pe abstractizare, pe tratarea decorativă și pe reprezentarea hieratică. Prin eliminarea tututor trăsăturilor individuale, a accidentelor, se construiește o imagine universală a subiectului, făcându-se pasul de la particular la arhetipal. Jung susține că la interacțiunea dintre ego și inconștient se produce transformarea personalității individului, apărând o ființă nouă, unificată. Ea este nouă, în sensul că nu a avut o manifestare fizică, în realitatea perceptibilă, dar a existat în inconștient, într-o stare haotică și nedefinită.

Artistul poate materializa, prin opera lui, aceste interacțiuni cu ceea cea Jung numește conștiință colectivă, dând naștere unor imagini universal valabile, arhetipale. Arhetipul nu este niciodată separat de manifestarea lui fizică, ci mai degrabă acesta este imanent obiectului.

Arta lui Ilie Boca se înscrie tocmai în această perspectivă, ea funcționează într-un sistem format prin intersecția celor două paradigme de creație artistică, cea orientală, bizantină (prin datele stilistico-formale) și cea occientală, de șevalet (prin abordările tehnice și prin statutul cultural al imaginii). Situându-se și rămânând în sfera nemijlocită a vieții (pictura sa are mereu legătură cu omul și cu zoologia sa domestică, aceea care-l însoțește diurn), Ilie Boca deschide o cale de percepție a unui anumit tip de sacru, anume acela din substratul popular, folcloric, plin de simboluri spirituale și de mister implicit.

Eliberat de constrângerile tradiției artei occidentale, de narație și de descriptivism, Ilie Boca se află într-un dialog permanent cu sacrul, iar fiecare lucrare a lui este, de fapt, o mărturie a acestei interacțiuni creatoare.

 

Note

1.C.G. Jung, Two Essays on Analytical Psychology, Princeton: Princeton University Press, 1966, p. 43

2. idem C.G. Jung, op. cit

  • Tags
  • artă
  • artist
  • artist vizual
  • cultură
  • cultural
  • Ilie Boca
  • pictură

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Justina Irimia. O nouă biografie a fiicei lui Stalin
Previous article Claudiu Nasui: Unde se duc banii pe care îi ia statul de la noi? Cine și pe ce îi cheltuie? Open Budget 2019 da toate raspunsurile cu precizie tehnica
Avatar

Dalina Bădescu

Related Posts

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”
February 19th, 2021

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Matei Vişniec in dialog cu Andrei Şerban la RFI: Ești scos din societate dacă nu ești de acord cu ideile comitetelor neo-bolșevice formate în universități
February 14th, 2021

Matei Vişniec in dialog cu Andrei Şerban la RFI: Ești scos din societate dacă nu ești de acord cu ideile comitetelor neo-bolșevice formate în universități

Ce oglindește, de fapt, opera de artă?
February 13th, 2021

Ce oglindește, de fapt, opera de artă?

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor. Opinii

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Feb 17th, 2021
Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea ALTFEL

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Feb 17th, 2021
Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție Opinii

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Feb 17th, 2021
Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu Cultură

Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu

Feb 17th, 2021
Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte Debate

Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte

Feb 17th, 2021
Viitorul este deja aici Debate

Viitorul este deja aici

Feb 16th, 2021
Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie Opinii

Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie

Feb 16th, 2021
„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats Literatură

„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats

Feb 15th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.