• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Daniel Funeriu. Gulaș sau varză de Bruxelles?
Daniel Funeriu. Gulaș sau varză de Bruxelles?
Home
Debate

Daniel Funeriu. Gulaș sau varză de Bruxelles?

November 24th, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Am convingerea că noi, Uniunea Europeană, respectându-ne propriile reguli, vom trece cu bine dificilul examen pe care Ungaria și Polonia l-au generat. Vom trece prin dialog, nu prin aruncat piatra. Prefer să îmi pun încredrea în Uniunea Europeană decât în aventurieri cu tendințe autocrate (îmbătați cu puterea deținută de prea mult timp) sau anarhiști decerebrați.

Nu fac parte dintre cei care aruncă piatra cu una cu două, nici nu îmi formez opiniile cu ușurință. Ascult atent ce au alții de spus, îmi schimb, e drept, rar, opiniile și încerc întotdeauna să îmi bazez judecățile pe rațiune și cât mai multe referințe filosofice și istorice care îmi sunt accesibile (nu aș spune că sunt deținătorul unei neobișnuit de vaste culturi istorice și/sau filosofice).

Din aceste considerente nu arunc cu piatra nici în Ungaria și nici în Polonia pentru recentul lor veto. Am pentru asta câteva motive:

1) Uniunea Europeană a fost gândită astfel încât decizii atât de importante să aibă nevoie de unanimitate. De ce să aruncăm rapid piatra atunci când o țară decide să uzeze de acest drept?

Nu e oare mai ”european” să acceptăm, să înțelegem exact motivele pentru care cele două țări și-au exercitat dreptul la veto, să discutăm calm și să căutăm soluții în dialog, nu în confruntare?

Uniunea Europeană a fost astfel gândită pentru a nu semăna cu Uniunea Sovietică:

Uniunea Europeană NU vizează aplatizarea culturală, conform căreia toți trebuie să gândim la fel, și nici impuneri decizionale, conform cărora toți trebuie să acționăm la fel. Uniunea Sovietică a fost așa și nu a fost bine. Bukovski, celebru disedent sovietic, atrăgea atenția asupra acestui aspect, spunându-le celor care voiau aplatizare culturală și unicitate decizională în Uniunea Europeană

”eu am trăit viitorul pe care voi îl vreți, și nu a funcționat”.

Tocmai de aceea Uniunea Europeană s-a construit prin aderare benevolă, prin renunțarea la anumite atribuții naționale în favoarea Uniunii. În schimbul acestei renunțări la anumite aspecte ale suveranității, și pentru a nu cădea în capcana unei impuneri decizionale și nici a unei aplatizări culturale, țărilor le-a fost oferit acest drept de veto.

De exemplu, dacă prin absurd aș fi fost decidentul, dacă nu mi-ar fi fost garantat acest drept de veto în chestiuni legate de buget și alte câteva domenii, nu aș fi acceptat să renunț la hălci ale suveranității naționale în procesul de aderare le vreo structură suprastatală.

Să nu uităm un lucru esențial: Uniunea Europeană, cetățenia europeană, nu substituie nici statele naționale, nici cetățeniile naționale, ci adaugă la ele! Cel mai adesea adaugă lucruri extraordinare, care nu ar fi fost posibile în afara acestei fantastice construcții. Vaclav Havel a spus mai bine ca oricine acest lucru, făcând probabil cea mai bună și generoasă descriere a casei noastre comune, Uniunea Europeană*.

2) Conceptul de ”stat de drept”, în care mulți par a fi experți, este, pentru mintea mea de om de știință, un concept extrem de fluid, ca să nu spun neclar.

De aceea nu cred că am folosit vreodată acest concept. Am multe nedumeriri pe subiect, să enumăr câteva:

  1. a) este sau nu este stat de drept atunci când profesorilor li se taie capul pe stradă pentru că au predat, băbuțelor li se taie capul în biserică pentru că s-au rugat, zeci de uichenduri succesive mii de oameni demolează Parisul, frontierele naționale sunt șvaițer, sute de cartiere sunt pierdute aplicării legilor, femeilor cu decolteu nu li se permite intrarea în muzee?
  2. b) Înțeleg că se reproșează Ungariei și Poloniei că au concentrat puterea în mâinile unui număr limitat de oameni. Poate că da, poate că nu, nu contest, pentru că nu știu în detaliu. Știu însă că în Franța se guvernează prin decrete. Știu că în Germania, doamna Merkel, la putere de… 15 ani, poate de-acum să guverneze prin decrete.
  3. c) Reproșurile aduse Ungariei în raportul unei eurodeputate sunt pistol cu apă. Citiți raportul cu mintea voastră, nu luați titluri gata mestecate, și o să vă cruciți ce aiureli se reproșează. Fără îndoială, V. Orban nu este o fată de pension, fără îndoială bagă bățul prin gard, inclusiv în relația cu România. Fără îndoială, are tendințe autocrate. Dar să reproșezi aiureli ca în acel raport nu e acceptabil! (da, sunt 2-3 chestiuni mai serioase). Prin acest mod de acțiune, anumiți politicieni fără prea mult creier l-au transformat pe Orban din Piticul de Balaton în Gigantul de Mont Blanc. Dacă nu mă credeți, întrebați despre popularitatea lui în rândul vest-europenilor exasperați de lipsa de siguranță și o să vă lămuriți.
  4. d) Lipsa ”toleranței” de care dau dovadă unele țări e unul din capetele de acuzare la adresa lor. Or, e limpede pentru orice creier normal constituit, că noțiunea de ”toleranță” poate ușor fi pervertită dacă nu îi stabilim clar limitele: ”toleranță” fără limite se numește ”abuz” sau ”viol”.

Din fericire, Tratatul Uniunii ne arată, indirect dar limpede, modul în care trebuie înțeleasă ”toleranța” la care fiecare stat s-a angajat, anume

”inspirându-ne din moștenirea culturală, religioasă și umanistă a Europei, din care s-au dezvoltat valorile universale care constituie drepturile inviolabile și inalienabile ale persoanei (…)”.

Rețineți, toleranță în limitele moștenirii culturale, religioase și umaniste ale Europei! Asta ne spune Tratatul! Și credincioșii, și necredincioșii ne regăsim senini în această clarificare cuprinzătoare, dar, indiferent de credință, izvorăște din moștenirea noastră Europeană.

E, deci, cel puțin ciudat să acuzi de lipsă de toleranță pe cineva care se opune hoardelor de oameni care vor să ne impună lucruri pe care noi, prin foc și sabie, le-am eradicat de sute de ani!

3)
Ungaria, Imre Nagy, 1956,
Cehoslovacia, Dubcek, 1968,
Polonia, Solidarnosc, 1980.

Vă spun ceva aceste lucruri? Acestea au fost primele lovituri de măciucă date sistemului satelitar sovietic. Și, grație lor, azi Europa este întregită și nu mai e separată prin cortina de fier. Grație lor, nu grație stângiștilor din Europa de Vest, vârful de lancie al atacului la Ungaria și Polonia. Ce făceau acei stângiști în crunții ani ai Cortinei de Fier? Păpau banii din finanțările KGBului, făceau plecăciuni Uniunii Sovietice, demonstrau împotriva americanilor care îi protejau… Mie îmi inspiră respect și încredere atunci când o națiune a avut curajul să lupte lupta cea dreaptă și am tendința să mă întreb, în alt context, diferit, dacă nu cumva are și dreptate atunci când revendică ceva.

Una peste alta, pentru un om radical pro-Uniunea Europeană, așa cum sunt eu, e un moment de tristețe și îngrijorare. În loc să trecem peste micile noastre neînțelegeri, să dialogăm, să mai lăsăm un pic din talibanismul atotștiutor care începe să se poarte tot mai vocal de către imberbii de la Bruxelles, să ascultăm ce au de spus și alții, nu facem decât să începem iar să construim ziduri între unii și alții. Or, asta nu face decât să potențeze atitudini centrifuge, pe care în niciun caz nu doresc să le văd întărite.

Prefer să îmi pun încredrea în Uniunea Europeană decât în aventurieri cu tendiințe autocrate pentru că de prea mult timp la putere sau anarhiști decerebrați. Am toată încrederea în Uniunea Europeană, în regulile ei aplicate cu bună-credință și tare îmi doresc ca peste câțiva ani să ne uităm în urmă la aceste evenimente ca o familie unită care, privind în trecut, râde de micile sale certuri. Și mănâncă, împreună, și gulaș și varză de Bruxelles…

* ”After all, the fact that I feel myself to be a European doesn’t mean that I stop being a Czech. On the contrary: as a Czech I am also a European. I tend to say somewhat poetically that Europe is the ”homeland of our homelands”.”

Vaclav HAVEL

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Revizionismul și mișcarea pentru eliberare
Previous article Lucian Croitoru. Cum să reducem deficitul bugetar și să creștem calitatea politicii fiscale
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității
January 26th, 2021

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Bogdan Glăvan. Frica este irațională
January 25th, 2021

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”
January 25th, 2021

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Persistența scolasticii Cultură

Persistența scolasticii

Jan 26th, 2021
Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic” Uncategorized

Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic”

Jan 26th, 2021
Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității Cultură

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Jan 26th, 2021
Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent Cultura

Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent

Jan 26th, 2021
Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat... Istorie

Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat...

Jan 26th, 2021
Bogdan Glăvan. Frica este irațională Debate

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Jan 25th, 2021
Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului” Debate

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”

Jan 25th, 2021
Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților” Cultură

Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților”

Jan 25th, 2021
Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria? Debate

Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria?

Jan 25th, 2021
Alexandru Călinescu: Artele la control Cultură

Alexandru Călinescu: Artele la control

Jan 25th, 2021
Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală? Debate

Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală?

Jan 25th, 2021
O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam... Focus

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...

Jan 25th, 2021
Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson Filozofie

Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson

Jan 24th, 2021
„Middlemarch” & raţiunile inimii Cultură

„Middlemarch” & raţiunile inimii

Jan 24th, 2021
Despre schimbare doar de dragul schimbării Educație

Despre schimbare doar de dragul schimbării

Jan 24th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II Debate

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II

Jan 24th, 2021
Daniel Uncu. Până când vom rezista ? Debate

Daniel Uncu. Până când vom rezista ?

Jan 24th, 2021
D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta... Filozofie politică

D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta...

Jan 24th, 2021
Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23" Societate

Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23"

Jan 23rd, 2021
Cetățeanul dependent Societate

Cetățeanul dependent

Jan 23rd, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I) Cultură

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I)

Jan 23rd, 2021
C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber.... Istoria ideilor

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber....

Jan 23rd, 2021
I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului... Literatură

I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului...

Jan 23rd, 2021
Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas Politică

Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas

Jan 22nd, 2021
Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun Politică

Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun

Jan 22nd, 2021
Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente Cultură

Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente

Jan 22nd, 2021
„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani Cultură

„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani

Jan 22nd, 2021
Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare) Opinii

Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare)

Jan 22nd, 2021
Bogdan Călinescu. A gândi liber Debate

Bogdan Călinescu. A gândi liber

Jan 22nd, 2021
O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite Politică

O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite

Jan 22nd, 2021
Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE” ALTFEL

Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE”

Jan 22nd, 2021
P. J. Proudhon: A fi guvernat ALTFEL

P. J. Proudhon: A fi guvernat

Jan 22nd, 2021
Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are... Educație

Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are...

Jan 22nd, 2021
Rețeaua – cea mai recentă utopie Debate

Rețeaua – cea mai recentă utopie

Jan 21st, 2021
Boemul și revoluționarul Cultură

Boemul și revoluționarul

Jan 21st, 2021
Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice Opinii

Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice

Jan 21st, 2021
Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate Opinii

Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate

Jan 21st, 2021
Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa” Opinii

Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa”

Jan 21st, 2021
Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică" Istorie

Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică"

Jan 21st, 2021
Dragoș Paul Aligică: Si astfel vom avea din nou două categorii, două clase, două tipuri umane... Cultură

Dragoș Paul Aligică: Si astfel vom avea din nou două categorii, două clase, două tipuri umane...

Jan 21st, 2021
Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila! Istoria ideilor

Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila!

Jan 21st, 2021
O scrisoare de la Ion D. Sîrbu către Liviu Rusu Cultura

O scrisoare de la Ion D. Sîrbu către Liviu Rusu

Jan 20th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.