• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Dialectica mișcării woke: de ce instituțiile corecte politic au cedat presiunilor Chinei comuniste
Dialectica mișcării woke: de ce instituțiile corecte politic au cedat presiunilor Chinei comuniste
Home
Debate

Dialectica mișcării woke: de ce instituțiile corecte politic au cedat presiunilor Chinei comuniste

September 15th, 2020 Elena Cristina Enoiu Elena Cristina Enoiu Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Un articol de Matthew Continetti pentru National Review

Săptămâna trecută, câțiva spectatori vigilenți au remarcat ceva suspect la reinterpretarea filmului Disney Mulan, în secțiunea dedicată mulțumirilor. Producătorii filmului s-au arătat recunoscători, printre altele, față de departamentul de publicitate al „Comitetului regiunii autonome Uyghur CPC Xinjiang”, precum și față de „Biroul municipal de securitate publică din Turpan”. Acestea sunt aceleași instituții politice și disciplinare care persecută minoritatea uigură a Chinei. Disney a cooperat cu ele fără să clipească.

Însă Disney este mai preocupată să atragă atenția asupra încălcărilor drepturilor omului din Statele Unite. De când George Floyd a murit în custodia poliției la începutul acestui an, corporația Disney și filialele sale, inclusiv ABC și ESPN, au oferit numeroase declarații în sprijinul Black Lives Matter. Casa lui Mickey Mouse și-a reafirmat angajamentul față de ideologia și practicile diversității, echității și incluziunii. De altfel, Disney nu este singurul studio de film care a ignorat represiunea din Republica Populară Chineză în timp ce îmbrățișa cauza justiției sociale acasă. Toate o fac. Întrebarea este de ce.

Un posibil motiv este ignoranța. Americanilor pur și simplu nu le pasă prea mult de ceea ce se întâmplă în alte țări. O altă motivație este profitul. Toate companiile își doresc accesul pe cele mai mari piețe posibile. Un eventual conflict cu Partidul Comunist Chinez sau încălcarea principiilor corectitudinii politice ar putea pune în pericol colaborarea acestora. Între timp, legitimitatea instituțiilor politice, culturale și economice, inclusiv a corporației, a început să fie pusă la îndoială. Pentru a-și asigura supraviețuirea, corporațiile trebuie să se conformeze valorilor și reglementărilor societăților gazdă și ale guvernelor. Asta înseamnă că ele trebuie să „se comporte frumos” cu China, să îmbrățișeze „capitalismul părților interesate” și să adopte învățăturile lui Ibram X. Kendi.

Acest tip de indignare selectivă nu este nou. Ceea ce este frapant la această ultimă versiune sunt zonele sale de prevalență. Sectoarele economiei cele mai devotate opiniei conform căreia societatea americană este sistemic rasistă – precum divertismentul, sportul, mass-media, tehnologia – sunt cel mai puțin preocupate de nedreptățile reale și concrete ale regimului nedemocratic și ostil din China.  Aceasta este dialectica woke: opoziție totală în America, acord fățis exprimat față de politicile din China.

În timp ce oamenii aflau de complicitatea filmului Mulan la nedreptățile din China, Academia de Arte și Științe a Cinematografiei a promulgat un set complicat de criterii etnice, rasiale și sexuale pe care filmele trebuie să le îndeplinească pentru a deveni eligibili la Oscarul pentru cel mai bun film. „The Academy Museum of Motion Pictures se angajează să construiască o organizație antirasistă, incluzivă, care să contextualizeze și să conteste scenariile dominante din cinematografie și să construiască relații autentice cu comunități diverse”, se relatează într-o parte din declarația care anunță criteriile de eligibilitate. Dar Academia este mai puțin preocupată de contextualizarea și contestarea absenței drepturilor civile și politice din altă țară. În 2013, a acceptat cu bucurie 20 de milioane de dolari de la una dintre cele mai mari multinaționale din China.

NBA (National Basketball Association) nu este deloc diferită. Personalul din departamentele de marketing, antrenorii și sportivii sunt printre cei mai progresiști din țară. Mesajele de justiție socială se regăsesc pe echipamentele jucătorilor. Mesajul „Black Lives Matter” este pictat pe teren. LeBron James a profitat de popularitatea sa pentru a obține alte concesii politice de la NBA, precum transformarea arenelor în locuri de votare în ziua alegerilor. Dar James a făcut și comentarii jenante cu privire la conflictul dintre democrație și autocrație din Hong Kong. De altfel, liga de baschet însăși poartă rușinea de a fi utilizat facilități de antrenament din Xinjiang.

Washington Free Beacon a arătat că aceleași ziare care acordă, în paginile lor, o deosebită atenție calculului rasial al Americii (și ale căror departamente de relații externe relatează adesea despre josnicia dictaturii din China) au acceptat, de asemenea, milioane de la guvernul chinez pentru a face propagandă. Alphabet, o companie care a anunțat la începutul acestui că va face donații de milioane de dolari către organizații nonprofit din domeniul justiției sociale, nu a stat deloc pe gânduri în 2017 când a deschis un centru de cercetare AI în China.

Altfel spus, aceleași afaceri care promovează reconstrucția progresivă, reforma radicală sau transformarea Statelor Unite sunt înfrățite cu marea putere revizionistă care își propune să detroneze Statele Unite de pe poziția de hegemon global. Această sinteză a dialecticii woke conferă un sens suplimentar termenului „alianță”. Și de aceea, luptătorii pentru drepturi individuale, pentru egalitate în condițiile legii, sau pentru un proces echitabil și pluralism se confruntă atât cu corectitudinea politică internă, cât și cu autoritarismul din afara granițelor.

Acest articol a apărut inițial pe Washington Free Beacon.

 

Articol original: The Dialectic of Woke

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Partea a doua a interviului-EVENIMENT cu Horia-Roman Patapievici
Previous article Câteva fragmente din „Civilizația spectacolului”, de Mario Vargas Llosa
Elena Cristina Enoiu

Elena Cristina Enoiu

Elena-Cristina Enoiu (n. 1999) este studentă la Facultatea de Drept a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Este membră în Liga Studenților din Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, în departamentul juridic și educațional și absolventă a Colegiului Național „Unirea” din Focșani (2018), profilul matematică-informatică. A participat la etapa națională a Olimpiadei de Limbă și Literatură Română (2014, 2015, 2018) și la etapa națională a Olimpiadei de Limbă Germană Modernă (2015). A participat la un stagiu de studii la Universität Konstanz, Germania, în perioada februarie-martie 2020, încheiat înainte de termen din cauza pandemiei. Interese de cercetare: literatură, drept comparat, drept internațional, germanistică, filozofia dreptului, istoria artei.

Related Posts

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept
March 4th, 2021

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

A fi sau a nu fi liber
March 3rd, 2021

A fi sau a nu fi liber

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional
March 3rd, 2021

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.