• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Dupa Auden. Publicistul: Ce diferenta poate sa aduca. Sau nu
Dupa Auden. Publicistul: Ce diferenta poate sa aduca. Sau nu
Home
Focus

Dupa Auden. Publicistul: Ce diferenta poate sa aduca. Sau nu

April 26th, 2018 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Focus comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Care este funcția publicistului, a comentatorului public in spatiul unei comuntati de limba, de cultura, de destin colectiv? Am gasit o modalitate foarte simpla de a raspunde la aceasta intrebare, pur si simplu parafrazand grosier pe W. H. Auden (“grosier”: adica in principal doar inlocuind ici si colo termenul “critic” cu cel de “publicist”, plus alte cateva substitutii similare, dar lasand in rest textul sa curga). Iata ce zice Auden:

“Care este funcția criticului? Din punctul meu de vedere, un critic îmi poate aduce unul sau mai multe dintre următoarele servicii:

(1) Să mă familiarizeze cu autori și cărți care până acum mi-au fost străine.

(2) Să mă convingă că am subestimat un autor sau o carte pentru că nu i-am citit cu destulă atenție.

(3) Să-mi dezvăluie relațiile dintre operele care aparțin unor epoci și culturi diferite și pe care eu nu le-as fi putut sesiza niciodata din pricină că nu știu și nici nu voi ști niciodata suficient despre acele epoci, opere si culturi.

(4) Să-mi ofere cheia de lectură a unei opere prin care voi putea sa-mi sporesc înțelegerea acelei opere.

(5) Să pună în lumină procesul „Creației Artistice”.

(6) Să pună în lumină si clarifice relația între pe de o parte artă și pe de alta viață, știință, economie, etică, religie, etc.”

 

Iar acum adaptarea noastra:

“Care este funcția publicistului? Din punctul meu de vedere, un publicist poate aduce unul sau mai multe dintre următoarele servicii publice:

(1) Să isi familiarizeze cititorii cu idei, situatii, evolutii, fenomene, cu autori de idei sau de fapte economice, culturale si politice care până atunci le erau străine.

(2) Să isi convinga cititorii că au subestimat idei, situatii, evolutii, fenomene, autori de idei sau de fapte economice, culturale si politice pentru că nu le-au privit si interpretat cu destulă atenție.

(3) Să dezvăluie relațiile dintre pe de o parte idei, situatii, evolutii, fenomene, autori de idei sau fapte economice, culturale si politice care aparțin epocii noastre si pe de alta parte, cele care apartin unor epoci, societati, tari și culturi diferite și pe care cititorii nu le-ar fi putut sesiza niciodata din pricină că nu știu și nici nu voi ști niciodata suficient despre acele epoci, societati, tari si culturi.

(4) Să ofere cheia de intelegere a unor idei, situatii, evolutii, fenomene, fapte economice, culturale si politice, institutii si decizii publice,  prin care cititorii vor putea sa-si sporeasca înțelegerea lor.

(5) Să pună în lumină procesul „Creației Destructive” prin care natura umana se manifesta in istorie.

(6) Să pună în lumină si clarifice relația între pe de o parte economie, etică, religie, politica, artă, știință, etc. si pe de alta parte universul vietilor private si publice ale cititorilor sai.”

Acestea fiind spuse, sa notam doua lucruri foarte importante. Primul: Ca sunt vieti si vieti si fiecare alege nivelul saraciei sau bogatiei inteligibilitatii dimensiunilor private sau publice ale vietii sale. Nimeni nu obliga pe nimeni la nimic. Cu atat mai putin publicistul. Al doilea: Observati ce NU este pe lista de mai sus…

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Cine ar fi fost un blogger bun si cine nu?
Previous article Macar de s-ar tine maghiarii si Biserica Catolica pe picioare pana atunci, ca sa preia ei toata pravalia si sa duca la capat treaba
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

D.P. Aligica: Problema este mai profunda decat incompetenta manageriala sau deprofesionalizarea
January 29th, 2021

D.P. Aligica: Problema este mai profunda decat incompetenta manageriala sau deprofesionalizarea

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...
January 25th, 2021

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...

Petiție la Harvard pentru anularea diplomelor unor absolvenți simpatizanți ai administrației Trump
January 19th, 2021

Petiție la Harvard pentru anularea diplomelor unor absolvenți simpatizanți ai administrației Trump

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.