• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Emil Pânzaru. Liberalism fără liberali
Emil Pânzaru. Liberalism fără liberali
Home
Debate

Emil Pânzaru. Liberalism fără liberali

October 23rd, 2018 [ Emil Pânzaru ] [ Emil Pânzaru ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Liberalii vechi își ancorau argumentele într-o definiție a condiției umane (ceva ce numim în mod curent “natura umană”). Pentru Locke, eram ființe în legătură cu un Dumnezeu care ne-a investit c-o rațiune universală și cu drepturi universale (la viață, libertate și proprietate). Pentru Kant, eram creaturi investite cu autonomie morală și de-aici responsabilitatea pentru acțiunile noastre (spre deosebire de un copac, o piatră sau un animal). Pentru Adam Smith, suntem indivizi urmărind întotdeauna să ne îmbunătățim existența, cu o propensiune unică de-a coopera, coordona, de-a beneficia de avantajul fiecăruia. Pentru John Stuart Mill eram “ființe progresiste” îndreptându-ne spre rațiune, autonomie, adevăr și bunăstare. Și așa mai departe.

Liberalii noi (egalitarieni) au respins aceste baze. Potrivit lui John Rawls, ierarhul filosofiei politice academice, gândirea liberală trebuie să fie “politică, nu metafizică”. În alte cuvinte, argumentele noastre trebuie să renunțe la premisele “înguste” ale condiției umane. Ele sunt prea controversate ca să fie acceptabile. Cum rămâne cu oamenii incapabili de a-și exersa rațiunea? De ce aș accepta ideea de Dumnezeu? Merită căutate doar motivele cu care am putea fi toți de-acord în spațiul politic.

Consecințele acestui abandon sunt grave. Fiecare dintre noi operează cu o concepție a condiției umane. Fără ea, nu am putea găsi un scop în viată – să trăim în lumina divinității, să ne exersăm condiția autonomă, să ne îmbunătățim viețile. Un liberalism fără o “natură umană” susține că e tolerant și divers. Dar nu poate da oamenilor un scop în viață inspirându-i în acest sens. “Fă și crede ce vrei” e un motto gol. Și-atunci ei vor căuta un țel în altă parte: în site-uri ultra feministe precum Everyday Feminism, în seminariile psihologului canadian Jordan Peterson, în identificarea absolută a propriei persoane cu un grup social/rasial/de gen/politic oprimat istoric (ceea ce numim “politica identității”), în terorism în cazuri extreme……. Uitați-vă și la flagelanții ideologici din spațiul politic occidental ca produsul final al acestui proces. Au găsit scop într-o teologie seculară a suferinței, regăsind în sine și-n lucrurile din jur o matrice a abuzului puterii care trebuie permanent suprimată.  Și așa a ajuns doctrina Rawlsiană într-o contradicție clară. O toleranță și diversitate generale, dar fără inspirație la nivel personal, creează o populație intransigentă. Dacă-i lași, nu te lasă. În cuvintele lui Carlo Argenton și Enzo Rossi, suntem prinși într-un “liberalism fără liberali”.

Criticii liberalismului nu fac decât să menționeze această idee în diferite forme. Suporterii online ai președintelui Trump o invocă prin simbolismul meme-ului NPC. NPC-ul (“non-playable character”) este un personaj în jocuri video lipsit de caracter și de viață, un mănunchi pre-programat de pixeli care oferă jucătorului niște misiuni, repetând aceleași instrucțiuni din nou și din nou și din nou…. Mesajul e clar aici. Liberalul prototip este lipsit de autentic în sensul lui Heidegger, captivat cel mult de câteva lozinci mecanice găsite pe Google, în the Guardian sau BBC. Din perspectiva stângii (mai ales a Școlii Frankfurt), e “omul unidimensional” Marcusian – un ins care e mulțumit să existe într-un rol de mic consumator cultural capitalist, de piesă într-o mașinărie socială represivă, de hashtag pe Instagram și Twitter în carne și oase. Omul liberal e unul gol. Și-atunci esența umană trebuie căutată altundeva, în figura iliberalului și intolerantului menționat înainte.

Cum ar putea răspunde liberalismul acestei crize sociale și teoretice? Nu propun să abandonăm liberalismul tout court (spre neplăcerea criticilor). Vreau în schimb să privim dincolo de perspectiva seacă a lui Rawls; să redescoperim virtutea trecutului pentru noi ca oameni ai prezentului. Liberalismul vechi ne învață că suntem indivizi, adică ființe unice cu valoare și rațiune dincolo de apartenența la un anumit grup social. Recunoașterea acestui fapt ne-ndeamnă la respect fată de ceilalți ca indivizi, la cooperarea pieței libere, păcii în schimbul războiului, compasiunii și iertării în locul înfierării ideologice, la umila conștientizare a limitelor noastre umane în loc de flagelare apocaliptică. Este antonimul unui NPC plicticos din Fallout sau World of Warcraft.

  • Tags
  • liberali
  • liberalism
  • nonliberal

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Ievaluarea ievaluatorului: azi, Tudorel Toader
Previous article Școala de Toamnă în Filosofie, Economie și Științe Politice: Statul minimal ca soluție pentru România
[ Emil Pânzaru ]

[ Emil Pânzaru ]

Emil Pânzaru este student doctorand al universității King’s College London, cu specializarea în economie politică. Emil a absolvit un master în teorie politică la LSE și și-a obținut diploma de licență în politică şi relații internaționale în cadrul University of Sheffield. Interesele sale de cercetare includ: școala austriacă de economie, analiza institutională, școala public choice și politica mediului.

Related Posts

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității
January 26th, 2021

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Bogdan Glăvan. Frica este irațională
January 25th, 2021

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”
January 25th, 2021

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Persistența scolasticii Cultură

Persistența scolasticii

Jan 26th, 2021
Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic” Uncategorized

Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic”

Jan 26th, 2021
Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității Cultură

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Jan 26th, 2021
Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent Cultura

Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent

Jan 26th, 2021
Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat... Istorie

Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat...

Jan 26th, 2021
Bogdan Glăvan. Frica este irațională Debate

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Jan 25th, 2021
Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului” Debate

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”

Jan 25th, 2021
Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților” Cultură

Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților”

Jan 25th, 2021
Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria? Debate

Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria?

Jan 25th, 2021
Alexandru Călinescu: Artele la control Cultură

Alexandru Călinescu: Artele la control

Jan 25th, 2021
Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală? Debate

Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală?

Jan 25th, 2021
O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam... Focus

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...

Jan 25th, 2021
Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson Filozofie

Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson

Jan 24th, 2021
„Middlemarch” & raţiunile inimii Cultură

„Middlemarch” & raţiunile inimii

Jan 24th, 2021
Despre schimbare doar de dragul schimbării Educație

Despre schimbare doar de dragul schimbării

Jan 24th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II Debate

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II

Jan 24th, 2021
Daniel Uncu. Până când vom rezista ? Debate

Daniel Uncu. Până când vom rezista ?

Jan 24th, 2021
D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta... Filozofie politică

D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta...

Jan 24th, 2021
Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23" Societate

Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23"

Jan 23rd, 2021
Cetățeanul dependent Societate

Cetățeanul dependent

Jan 23rd, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I) Cultură

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I)

Jan 23rd, 2021
C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber.... Istoria ideilor

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber....

Jan 23rd, 2021
I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului... Literatură

I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului...

Jan 23rd, 2021
Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas Politică

Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas

Jan 22nd, 2021
Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun Politică

Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun

Jan 22nd, 2021
Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente Cultură

Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente

Jan 22nd, 2021
„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani Cultură

„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani

Jan 22nd, 2021
Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare) Opinii

Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare)

Jan 22nd, 2021
Bogdan Călinescu. A gândi liber Debate

Bogdan Călinescu. A gândi liber

Jan 22nd, 2021
O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite Politică

O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite

Jan 22nd, 2021
Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE” ALTFEL

Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE”

Jan 22nd, 2021
P. J. Proudhon: A fi guvernat ALTFEL

P. J. Proudhon: A fi guvernat

Jan 22nd, 2021
Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are... Educație

Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are...

Jan 22nd, 2021
Rețeaua – cea mai recentă utopie Debate

Rețeaua – cea mai recentă utopie

Jan 21st, 2021
Boemul și revoluționarul Cultură

Boemul și revoluționarul

Jan 21st, 2021
Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice Opinii

Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice

Jan 21st, 2021
Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate Opinii

Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate

Jan 21st, 2021
Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa” Opinii

Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa”

Jan 21st, 2021
Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică" Istorie

Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică"

Jan 21st, 2021
Dragoș Paul Aligică: Si astfel vom avea din nou două categorii, două clase, două tipuri umane... Cultură

Dragoș Paul Aligică: Si astfel vom avea din nou două categorii, două clase, două tipuri umane...

Jan 21st, 2021
Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila! Istoria ideilor

Tanarul Eliade: o excursie de grup absolut -dar absolut- memorabila!

Jan 21st, 2021
O scrisoare de la Ion D. Sîrbu către Liviu Rusu Cultura

O scrisoare de la Ion D. Sîrbu către Liviu Rusu

Jan 20th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.