• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Episcopul Ignatie al Hușilor. Andrei Caramitru: nepotul “vitreg” al ideilor iluministe
Episcopul Ignatie al Hușilor. Andrei Caramitru: nepotul “vitreg” al ideilor iluministe
Home
Debate

Episcopul Ignatie al Hușilor. Andrei Caramitru: nepotul “vitreg” al ideilor iluministe

July 24th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Citind postarea lui Andrei Caramitru “despre spiritualitate și ierarhia religioasă”, m-am gândit instantaneu cum ar fi să-mi exprim și eu un punct de vedere despre “materia neagră” din Univers, despre care nu știu aproape nimic și despre care nici fizicienii nu sunt siguri dacă există sau nu. Cu alte cuvinte, să am pretenția abuzivă de a emite păreri “solide” despre un subiect, pe care nu numai că nu îl stăpânesc, dar nici măcar nu posed dexteritatea limbajului de specialitate. Intenția lui Andrei Caramitru este poate una bună, însă efectul este de-a dreptul iluminist.

De fapt, nu are nici măcar claritatea logică a unui iluminist, care știe să asocieze corect noțiunile și ideile. Astfel, devine nepot vitreg al ideilor iluministe aruncate în plină degringoladă progresistă a neomarxiștilor de astăzi. Adică, a leftiștilor teleghidați, care în numele toleranței devastează cu ura lor anti-clericală, anti-Biserică, anti-valori tradiționale tot ceea ce le iese în cale. Andrei Caramitru, în bună tradiție neomarxistă, desprinde credința de spiritualitate, crezând că “bunătatea, ajutorul pentru altul” sunt “valori clare în viață” în constrast cu “regulile bisericii (post, slujbe) etc”. Pentru profani, este bine de precizat că în Biserică nu avem reguli, ci un mod de viață conform cu Evanghelia și Tradiția. Postul, participarea la slujbele Bisericii nu sunt reguli, ci un mod de viață care conține în sine și bunătatea, și milostenia, și capacitatea de a nu-l urî pe cel care gândește altfel decât tine.

Dacă ar fi “reguli”, atunci ar trebui impuse tuturor, inclusiv lui Andrei Caramitru, care (bănuiesc) este ortodox (aici mă exprimi retoric, pentru că nu am căderea să chestionez un aspect care ține de viața interioară a fiecărui om). Ceea ce ar denatura cumplit spiritualitatea ortodoxă, care are drept ADN libertatea omului. Nu ți se impune nimic. Dacă dorești, în virtutea credinței pe care o ai, îți asumi modul de viață conform cu această credință. Dacă nu vrei, rămâi un ortodox nominal, inodor și incolor. De asemenea, Ortodoxia nu poate fi redusă doar la rugăciune și post, așa cum reducționist gândește Andrei Caramitru. Din fericire, avem și noi, printre lecturile biblice de prim rang, parabola samarineanului milostiv, care ne ofera determinarea necesară să unim rugăciunea cu dragostea față de cei nevoiași. Și am convingerea că Biserica aplică punctual și consecvent, prin proiectele sale sociale de anvergură, atenția față de cei aflați în privațiuni materiale. Subliminal (sau explicit), dacă am priceput bine, Andrei Caramitru vrea să transmită faptul că cei care cred în “valorile clare în viață” sunt aprioric mai buni și mai imuni la corupție decât ortodocșii care “respectă cu sfințenie regulile bisericii” și pot deveni mult mai vulnerabili la corupție. Este ca și cum ai spune că un antreprenor, care manevrează banii, în virtutea acestui fapt poate deveni mult mai vulnerabil la corupție decât cel care este un bugetar cu un salariu minim pe economie.

Din pacate, în această abordare a lui Andrei Caramitru sesizez lupta de clasă între altruiștii cu “valori înalte” și ortodocșii cu “regulile bisericii”. Mai mult decât atât, credința pentru Andrei Caramitru înseamnă “spectacol” orchestrat de “intermediari” între om și divinitate, ceea ce atrage după sine, să mă ierte Andrei Caramitru dacă gândesc în prelungirea ideilor sale, inutilitatea acestor intermediari, adică a clericilor. Dacă sunt inutili, de ce să-i mai vedem defilând prin fața noastră? Poate le asigurăm dispariția lor fizică din spațiul public, atâta vreme cât își justifică existența prin “putere”, care are drept finalitate “organizații ierarhice și financiare”. Nu vi se pare că suntem în plină luptă de clasă, reîncarnându-l pe Marx în teoriile acestea? Și ca un punct final. Îi recomand lui Andrei Caramitru să citească mult mai atent textul citat din Biblie, nu ca un credincios, nu ca pe o carte inspirată, ci ca pe orice carte și va descoperi uimit că nicăieri nu se spune că trebuie să ne rugăm “direct” lui Dumnezeu, pentru că nu am avea nevoie de “intermediari” (cel puțin acesta este contextul în care este folosit acest adjectiv).

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Ioan T. Morar. Premiul Nobel pentru Abandon Şcolar
Previous article Dan Cristian Turturică. PSD - candidatura la prezidențiale
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ
February 25th, 2021

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)
February 23rd, 2021

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa
February 23rd, 2021

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor. Opinii

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Feb 17th, 2021
Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea ALTFEL

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Feb 17th, 2021
Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție Opinii

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Feb 17th, 2021
Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu Cultură

Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu

Feb 17th, 2021
Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte Debate

Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte

Feb 17th, 2021
Viitorul este deja aici Debate

Viitorul este deja aici

Feb 16th, 2021
Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie Opinii

Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie

Feb 16th, 2021
„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats Literatură

„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats

Feb 15th, 2021
Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop Debate

Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop

Feb 15th, 2021
Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală? ALTFEL

Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală?

Feb 15th, 2021
Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani Opinii

Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani

Feb 15th, 2021
Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel Cultură

Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel

Feb 15th, 2021
Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea? Debate

Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea?

Feb 15th, 2021
Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice Opinii

Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice

Feb 15th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.