• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Episcopul Ignatie al Hușilor. Fecioara Maria – „spinul” din „ochii iluministului” deputat catolic Iulian Bulai
Episcopul Ignatie al Hușilor. Fecioara Maria – „spinul” din „ochii iluministului” deputat catolic Iulian Bulai
Home
Debate

Episcopul Ignatie al Hușilor. Fecioara Maria – „spinul” din „ochii iluministului” deputat catolic Iulian Bulai

December 28th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Citind titlul de mai sus, intuiesc că, într-un mod preconceput şi grăbit, m-aţi etichetat „fundamentalist ortodox”, care abia am aşteptat ocazia să îl maculez ideologic pe domnul deputat USR Neamţ, Iulian Bulai. O reacţie oarecum previzibilă, dar neîntemeiată. Voi aduce în sprijinul meu un renumit teolog catolic, de care sunt convins că nu se va dezice nicio secundă dl Iulian Bulai: Papa Benedict al XVI-lea, pe numele său, înainte de pontificat, Joseph Ratzinger. 

Ipse (Papa Benedict al XVI-lea) dixit: „Naşterea lui Iisus dintr-o fecioară, aşa cum este ea redată în Evanghelii, a stat dintotdeauna ca un spin în ochii iluminiştilor de orice fel” (Joseph Ratzinger, Introducere în creştinism: prelegeri despre Crezul apostolic, p. 190). 

Naşterea lui Iisus Hristos este, în mod incontestabil, un mister insondabil pentru logica omenească. Este o imprudenţă incalificabilă pentru oamenii credinţei să se apropie de mister cu târnăcopul unor expresii puberale cu privire la  adevărurile creştine, aşa cum a procedat dl Iulian Bulai.

Domnia sa se scuză, invocând faptul că vrea să înţeleagă actul credinţei şi, prin urmare, se află într-un proces de legitimă căutare de „noi sensuri ale unor cuvinte milenare”. 

Din păcate, această legitimă căutare a avut drept efect colateral adăugarea unei pâcle şi mai dense asupra efortului de a înţelege adevărurile biblice, folosind nişte termeni atât de inadecvaţi, încât am impresia că îmi vorbeşte un chinez sau un african complet străin de revelaţia biblică despre unul din evenimentele cardinale ale credinţei creştine: naşterea Domnului. 

Cu alte cuvinte, dl Iulian Bulai  a dat peste nişte „sensuri noi” generatoare de non-sensuri şi „mai noi”, aruncându-se în hăul „sensului profund” al „omului recent” care blasfemiază, conştient sau inconştient, toate datele Tradiţiei.

Când am aflat că dl Iulian Bulai este „creştin catolic practicant” şi glosează jovial şi într-o manieră corpolent iluministă în jurul adevărurilor creştine, mi-au venit instantaneu în minte cuvintele unui filozof care spune: „limbajul deghizează gândirea” (Ludwig Wittgenstein). 

Mai concret, în cazul acesta, limbajul unui „creştin catolic practicant” deghizează gândirea unui deputat USR cu reflexe iluministe. Iată câteva exemple:

  • Iisus este „un copil-Dumnezeu apărut din senin în pântecele unei tinere fecioare”, nu din „Duhul Sfânt şi Puterea Celui Preaînalt” (Luca 1, 35), aşa cum menţionează Noul Testament; 
  • „cu doi taţi, dar niciun tată biologic”, de parcă filiaţia pământească este mai esenţială decât cea cerească, atâta vreme cât sursa oricărei paternităţi sau filiaţii omeneşti este paternitatea şi filiaţia divină. În sprijinul meu îl aduc tot pe Papa Benedict al XVI-lea, ca să nu mă acuze cineva că scriu de pe poziţiile ortodoxului, care vrea să îl anihileze pe catolicul „eretic”: „filiaţiunea divină despre care vorbeşte credinţa nu e un fapt biologic, ci unul ontologic; este un eveniment care se petrece nu în timp, ci în veşnicia lui Dumnzeu: Dumnezeu e dintotdeauna Tată, Fiu şi Duh” (Joseph Ratzinger, Introducere în creştinism: prelegeri despre Crezul apostolic, p. 191);
  •  Iisus „un copil. Sărac şi provenit dintr-o familie foarte ciudată. Un tată trecut de prima tinereţe şi o mamă adolescentă”, de parcă ar fi trebuit să fie o familie europeană din secolul al XXI-lea, când, de fapt, cutumele din vremea Fecioarei Maria erau altele decât cele de acum. Conform tradiţiei iudaice, căsătoria implica două etape: 1. faza logodnei, cum a fost cazul Fecioarei Maria, când doi tineri îşi exprimau dorinţa de a se căsători în faţa martorilor, promiţând să respecte această făgăduinţă. Această promisiune era echivalentă cu o alegere definitivă; 2. Fata rămânea încă un an de zile la părinţii ei şi apoi era condusă la casa soţului ei şi începeau viaţa conjugală. Deci, familia Fecioarei Maria nu era nicidecum „ciudată”, ci în consonanţă cu tradiţiile iudaice, atâta vreme cât logodna era considerată ca o căsătorie deja încheiată. Urma doar să fie oficializată. Intervenind vestea naşterii lui Dumnezeu-Fiul ca om, Maica Domnului a rămas fecioară pentru totdeauna. Iosif a fost protectorul ei, aşa cum sunt unele familii care decid să trăiască în abstinenţă conjugală. Cred că nu este nimic „ciudat” în această poveste. Cred că ciudate sunt, să mă ierte dl Iulian Bulai, lacunele unui „creştin catolic practicant” şi intenţiile ascunse ale unui politician USR;
  • Maica Domnului este o „mamă surogat” sau „Maria este purtătoare de Dumnezeu. Ideea de mamă e absentă în chestiunea veşniciei lui Dumnezeu. Maria e purtătoarea”, de parcă – să mă ierte Domnul că dezvolt blasfemia, dar cred că nu se poate face curăţenie dacă nu depistezi murdăria – Maica Domnului şi-a asumat, conform a ceea ce înseamnă expresia „mamă purtătore”, „o maternitate de substituţie în baza unui contract sau înţelegeri de gestaţie” (Wikipedia), ca mai apoi să încredinţeze pe pruncul Iisus unei alte „mame”, când, de fapt, Maica Domnului, este un model desăvârşit de maternitate atât pentru creştinii ortodocşi, cât şi pentru creştinii catolici. Sunt convins că niciun „creştin catolic practicant” nu s-ar simţi corect şi elegant reprezentat de această abordare jignitoare a  dlui Iulian Bulai.
  • Iisus are „un tată care acceptă paternitatea fără să fi contribuit la ea”, de parcă adopţia (fie spirituală, fie legală) ar fi un delict şi o mare „ciudăţenie”, de vreme ce niciunul din părinţi nu „contribuie” la „paternitatea” sau „maternitatea” pruncului adoptat. Această opinie nu este vrednică de secolul al XXI-lea. Mai mult nu îndrăznesc să comentez. 

Drept concluzie, la tot ceea ce am spus, aş cita tot din Papa Benedict al XVI-lea, care subliniază faptul că Dumnezeu, în calitate de Creator al tuturor legilor din univers şi ale fiinţei umane, are putere să acţioneze asupra unor date naturale, tocmai pentru că este omnipotent: „Dacă Dumnzeu nu are putere şi asupra materiei, atunci El nu este Dumnezeu. Dar El are această putere şi, prin zămislirea şi învierea lui Isus Cristos, a inaugurat o altă creaţie. Astfel, Creator fiind, este şi Răscumpărătorul nostru. De aceea, zămislirea şi naşterea lui Isus din Fecioara Maria constituie un element fundamental al credinţei noastre şi un semn luminos de speranţă” (Benedict al XVI-lea, Isus din Nazaret. Copilăria, p. 75).

In final, îi recomand, cu toată căldura,  dlui Iulian Bulai să facă lectio divina din cărţile Papei Emerit Benedict al XVI-lea.

     

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Cristi Dănileț. Decizie corectă a Guvernului cu SS!
Previous article Alla Pilipețcaia sau Iulian Bulai? Cine e mai penibil?
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă
April 13th, 2021

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)
April 13th, 2021

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Imaginația și voința: ești ceea ce privești
April 13th, 2021

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice Debate

Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice

Mar 30th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.