• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Florin Cojocariu. Ca la începutul secolului al XX-lea
Florin Cojocariu. Ca la începutul secolului al XX-lea
Home
Debate

Florin Cojocariu. Ca la începutul secolului al XX-lea

May 20th, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Epoca prezentă seamănă oarecum cu începutul secolului 20: criza fundamentală e o criză a valorilor, o tulburare profundă de referențial, o descompunere văzând cu ochii a construcțiilor raționale care dau sens istoric evoluției societății umane. Dar și o uscăciune sufletească nemaivăzută adăpată de o ură anti-religioasă epidemică.

Sunt o mulțime de mișcări tectonice sociale aparent fără legătură între ele dar care toate par conectate la o sursă profundă de angoasă: mișcarea meetoo, degradarea leadershipului politic, plutocratizarea capitalismului, fake news, panica mondială a epidemiei, nenumăratele “state adânci” care malformează politica peste tot în lume. Trăim mai bine și mai mult ca niciodată și suntem mai nefericiți și cu frică de moarte ca niciodată. Repetați după mine fraza asta uluitoare: trăim mai bine și mai mult ca niciodată în istorie și suntem mai nefericiți și înfricoșați de moarte ca niciodată în istorie.

Arta, care e întotdeauna semnul sănătății sufletești a epocii, e în comă: nu mai avem scriitori mari, nu mai există pictori care să emoționeze milioane, nu mai există trupe mari. Totul e atomizat, pulverizat, oferta e uriașă, calitatea nulă. Filmele par în majoritatea lor scrise de un automat iar regizorii au devenit un fel de mașiniști. Industria filmului face pe bandă rulantă ficțiuni cu super-eroi, altă pervertire uluitoare a dorinței înăscute în noi pentru transcendent. În general, capitalismul pare să fi intrat într-o fundătură, incapabil să dea altă măsură a progresului decât banii și, eventual, faima. Nu că am ști vreo alternativă la capitalism, dar problema nu dispare doar pentru că nu are soluție.

Da, și un copil cu serioase probleme psihologice dă lecții politice liderilor lumii și e luat în serios.

La nivel colectiv toate astea par simptomele unei uriașe nevroze: disfuncțiuni serioase de integrare în realitate produse de o suferință inconștientă. Suferință generată la rândul ei de ignorarea destinului fundamental, a chemării, a rostului umanității.

Cele două măceluri mondiale de la începutul secolului trecut au fost expresia unei nevroze similare care a basculat brusc, în lipsa unei rezolvări a cauzelor, într-o psihoză distrugătoare. Merită amintit că nici până azi nu e complet limpede ce a determinat primul război mondial, cum au ajuns inamicii aliați și aliații dușmani și ce urmăreau, de fapt. De ce s-a aruncat toată lumea cu atâta frenezie și entuziasm în brațele morții și distrugerii? Oamenii realmente s-au comportat parcă au înnebunit brusc. Am ascultat recent un audiobook excepțional cu istoria primului război mondial și impresia e formidabilă: o înlănțuire catastrofică de oportunități și coincidențe care generează decizii fundamental iraționale și o cantitate incomensurabilă de morți. Iar acest eveniment unic, inexplicabil, e la rândul lui sursa pentru alte două nenorociri mondiale: al doilea război și comunismul.

În primul deceniu al secolului 20 atât arta cât și știința erau în criză iar Biserica devenise deja în lumea civilizată (mai ales prin contribuția protestantismului legat indisolubil de capitalism) un artefact al trecutului.

Situația de acum e neverosimil de similară. E o lipsă de sens planetară, o vidare completă a oricăror simboluri de “mana” lor, o dictatură stearpă a pozitivismului de Discovery Channel care suge ca un vampir frumusețea vieții și ne obligă să ne ardem emoțiile de orice fel ca sacrificiu pentru zeul științei.

Pierderea sensului unei lumi echivalează la nivel individual cu “pierderea sufletului” adică cu depresia severă. Trăim la nivel planetar într-o depresie vecină cu psihoza. Cred că dacă e să găsim o ieșire, ea trebuie în primul rând să ne ajute să ne regăsim sufletul. De aceea ieșirea nu poate fi decât de natură intelectuală, filosofică și religioasă. Nu politică. De ce religioasă?

Toate sistemele de valori care au referențialul în lumea noastră conduc, mai devreme sau mai târziu, la impas moral și sufletesc. Asta pentru că obiectivele pe care le stabilești pentru a da sens vieții tale, sunt lumești și, implicit, ușor de atins. Capitalismul (împreună cu protestantismul) au generat sistemul în care funcționăm, cel în care sensul vieții e să fii bogat și respectat. Toți am trăit asta: când avem în sfârșit ce ne-am dorit cel mai mult, ceva pentru care am muncit zece ani sau mai mult, după bucuria inițială lovește o supărătoare stare depresivă. Trebuie să începi să te prefaci că te bucuri pentru că nu simți decât un fel de perplexitate interioară: “Așa, și acum?”. E un sistem în care poți ajunge ușor la 50 de ani, un om de succes după standardele comunității, dar profund nefericit și acrit de viață. Asta trăiesc și mulți din capitaliștii de succes: nefericirea că succesul nu le produce bucurie și nu dă sens. De asta cei foarte bogați și cu un pic de minte își donează averile și ajung mari filantropi: pentru că în a face binele, e o fericire mai mare decât în a poseda. Iar a face binele dezinteresat e, în realitate, un act religios.

Așadar programul pentru a reda sens lumii în care trăim nu poate fi decât de o singură direcție, anume cea în care referențialul la care ne raportăm viețile redevine transcendent. După o sută de ani de măceluri, milioane de morți și nefericirea epidemică din ultimii ani, ar fi cazul să realizăm o realitate simplă: orice sens al vieții care nu are referențial transcendent e sursă de nefericire și distrugere.

(Am scris deliberat transcendent și nu creștin pentru că orice confesiune sau sensibilitate sufletească agnostică se poate raporta ușor la transcendență)

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Melania Cincea. La 30 de ani de la votul din Duminica Orbului
Previous article Pandemia, siguranţa şi libertatea individuală
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare
April 4th, 2021

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare
April 3rd, 2021

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?
April 1st, 2021

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice Debate

Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice

Mar 30th, 2021
Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse Literatură

Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse

Mar 29th, 2021
Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor Debate

Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor

Mar 29th, 2021
Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul ALTFEL

Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul

Mar 29th, 2021
Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism Opinii

Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism

Mar 29th, 2021
Daniel Uncu. Asaltul ideologic oficial asupra cuvintelor Debate

Daniel Uncu. Asaltul ideologic oficial asupra cuvintelor

Mar 29th, 2021
Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane Artă

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane

Mar 28th, 2021
Taguieff: „Decolonialismul este boala senilă a stângii intelectuale contemporane” Cultură

Taguieff: „Decolonialismul este boala senilă a stângii intelectuale contemporane”

Mar 28th, 2021
Despre demnitatea burghezilor: de ce economia nu reușește să explice lumea modernă Economie

Despre demnitatea burghezilor: de ce economia nu reușește să explice lumea modernă

Mar 28th, 2021
Wolfhart Pannenberg intervievat de Richard John Neuhaus: Occidentul creștin? Cultură

Wolfhart Pannenberg intervievat de Richard John Neuhaus: Occidentul creștin?

Mar 28th, 2021
Marcela Tusca: Unirea Basarabiei cu România; Durlești, un sat din suburbia Chișinăului Focus

Marcela Tusca: Unirea Basarabiei cu România; Durlești, un sat din suburbia Chișinăului

Mar 27th, 2021
Mahomed șters din noua traducere în neerlandeză a „Divinei Comedii” Cultură

Mahomed șters din noua traducere în neerlandeză a „Divinei Comedii”

Mar 26th, 2021
Lucian Croitoru. Eu am respins teoria economică și socială a lui Marx după ce am studiat-o cu creionul în mână Debate

Lucian Croitoru. Eu am respins teoria economică și socială a lui Marx după ce am studiat-o cu creionul în mână

Mar 26th, 2021
Sex și rasă/ În lupta din clasă! Debate

Sex și rasă/ În lupta din clasă!

Mar 26th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.