• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Gabriel Liiceanu. Petre Roman și Teodor Brateș îi învață pe studenți Etica la Universitatea din București
Gabriel Liiceanu. Petre Roman și Teodor Brateș îi învață pe studenți Etica la Universitatea din București
Home
ALTFEL

Gabriel Liiceanu. Petre Roman și Teodor Brateș îi învață pe studenți Etica la Universitatea din București

January 16th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] ALTFEL comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Ce țară coerentă e România!
Prin 1988, la o chermeză a unui medic împătimit de tablouri, l-am cunoscut pe Adrian Năstase. Era „un tânăr de viitor”, cercetător la ADIRI („Asociația de drept internațional și relații internaționale”), un soi de filială a DIE. Făcându-se prezentările, din scurta discuție pe care am avut-o atunci, am înțeles că tocmai își susținea doctoratul cu o teză despre Drepturile omului în România. Subiectul mi s-a părut, în context, de o extremă originalitate. „Bine, dar cum o să faceți?, l-am întrebat. La noi, în fiecare secundă, se încalcă câte un drept al omului!” – „Dar ce, mi-a răspuns specialistul în drepturile omului, credeți că în America e altfel?” Așa încât, la nici doi ani după aceea, când istoria l-a propulsat  pe Năstase în funcția de ministru de externe, nu m-am mirat: veniseră tot ei la putere. Ce-i drept, cu un contingent proaspăt, antrenat, după defectarea generalului Pacepa în 1978, de către colonelul DIE Ristea Priboi. Acesta devine după ᾽90 membru PSD, apoi, când Năstase este trecut în schemă ca prim-ministru, ajunge consilier al lui și, în sfârșit, din 2006, urmărit penal.
Cum ziceam, totul a fost coerent la noi după 1989. Și parcă astăzi e mai coerent ca oricând:  avem un prim-ministru pesemne că unic în lume, de vreme ce unică e și România, în care urmăriții și condamnații penali fac legile justiției. Prim-ministrul nostru ne răsfață cu giumbușlucuri verbale aproape zi de zi. În ultimile zile am aflat că „viitorul nostru se află mereu în față, nu în spate” și că verbele „a devansa”și „a devasta” sunt sinonime: în 2018, ne spune prim-ministrul, „România a devastat economia germană”. Avem un fost  europarlamentar, Adrian Severin, condamnat la patru ani de pușcărie pentru luare de mită și trafic de influență în Parlamentul Europei, care, cu ocazia sărbătorii de preluare de către România a președenției UE, este plasat în loja oficială în spatele lui Donald Tusk și a lui Klaus Iohannis… Și câte și mai câte alte năzbâtii care, toate, fac sistem.

Așa încât, nu mi-a fost deloc mare mirarea să descopăr duminică seară, pe platforma Radio Clasic, următorul anunț public:

„La Sala Constantin Noica a Facultății de Filozofie va avea loc miercuri 16 ianuarie la ora 16 o întâlnire moderată de dl Prof. Univ. dr Vasile Morar cu tema Violența în istorie. O perspectivă etică și antropologică – cazuri din istoria recentă a României.

Invitați sunt: dl Petre Roman, fost Prim-Ministru, inginer și profesor universitar, și dl Teodor Brateș, fost redactor-șef adjunct la TVR în decembrie 1989.

Intrarea e liberă în limita locurilor disponibile.”

Măi să fie!, mi-am zis. „Dl Prof. Univ. dr. Vasile Morar” era faimos printre studenți, pe la sfârșitul anilor ᾽90, pentru acuratețea cu care dicta la un curs de Estetică, rând cu rând (lăsându-i pe studenți să ghicească cine e autorul!), pagini întregi din Estetica filozofului german Nicolai Hartmann, apărută la noi prin anii ᾽70 (și, culmea, studenții chiar au ghicit!). Dar ce legătură să aibă cursul său actual, intitulat O perspectivă etică și antropologică asupra violenței. Holocaustul și terorismul, cu crimele împotriva umanității din decembrie 1989 din România? După câte știam, cei doi invitați figurau ca „suspecți” și erau puși sub urmărire penală în „Dosarul Revoluției” tocmai pentru „săvârșirea de infracțiuni contra umanității”. Iată ce spunea Comunicatul din 18 aprilie 2018 al Biroului de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie despre Teodor Brateș:

În cauza cunoscută generic sub denumirea „Dosarul Revoluției”, procurori militari ai Secţiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au dispus extinderea și efectuarea în continuare a urmăririi penale sub aspectul săvârșirii de infracțiuni contra umanității față de suspectul Brateș Teodor, la data săvârșirii faptelor -adjunct al redactorului șef al Redacției ”Actualități” din TVR, pentru fapte comise în intervalul 22 – 31 decembrie 1989.

Din probatoriul administrat în cauză au rezultat următoarele:

Suspectul Brateș Teodor – adjunct al redactorului șef al Redacției ”Actualități” din TVR – a fost principalul factor de diseminare a știrilor false, cu caracter diversionist, în acest fel contribuind într-o foarte mare măsură la instalarea psihozei teroriste ce a afectat profund întreaga populației a României (militari și civili). Mesajele televizate ale suspectului s-au referit la atacuri teroriste asupra obiectivelor militare și civile, apă otrăvită, clădiri minate, diverse conduite abominabile ale așa zișilor teroriști, atacuri cu elicoptere, desanturi aeriene, coloane de blindate în deplasare etc. Repetarea acestui gen de dezinformare a făcut ca psihoza teroristă să atingă cote paroxistice și astfel să constituie principala cauză a numeroaselor pierderi de vieți omenești, vătămări și distrugeri petrecute în timpul evenimentelor revoluționare.

Și iată ce spunea Comunicatul din 20 mai 2018 al Biroului de informare şi relaţii publice din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie despre Petre Roman:

În cauza cunoscută generic sub denumirea „Dosarul Revoluției”, procurori militari ai Secţiei Parchetelor Militare din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie au dispus extinderea și efectuarea în continuare a urmăririi penale sub aspectul săvârșirii infracțiunii contra umanității față de suspectul Roman Petre, la data săvârșirii faptelor membru al Consiliului Frontului Salvării Naționale (CFSN) și, începând cu 26 decembrie 1989, numit oficial prim-ministru al Guvernului României, prin Decretul nr. 1 din 26 decembrie 1989.

Din probatoriul administrat în cauză au rezultat următoarele:

Suspectul Roman Petre a fost încă de la înființarea CFSN unul dintre factorii importanți de decizie ai acestui organism, iar în această calitate, la fel ca suspecții Iliescu Ion și Voiculescu Gelu Voican, a acceptat și oficializat decizii militare, unele cu caracter diversionist.

Deciziile diversioniste au avut caracter general, fiind vizate toate centrele urbane importante ale României. Acestea s-au materializat prin: deplasarea unor efective militare (eterogene, inclusiv din punctul de vedere al comenzii militare), complet echipate de luptă, inclusiv cu armament greu, în mod voit fără o eficientă coordonare, în interiorul marilor aglomerări urbane ale țării; darea de ordine privind deplasarea unor unități militare pe timp de noapte, fără asigurarea comunicării necesare cu celelalte unități militare dispuse deja în teren; solicitarea repetată prin intermediul TVR ca populația civilă, parțial înarmată, să participe activ la apărarea unor obiective urbane importante. Aceste acțiuni s-au desfășurat pe fondul psihozei teroriste generalizate indusă prin răspândirea în mod repetat a unor informații false privind acțiuni ostile, intense și diversificate, aparținând ”dușmanului terorist”. Informațiile au fost diseminate prin intermediul comunicațiilor militare și civile.

Aceste conduite au contribuit la survenirea unor consecințe deosebit de grave (numeroase pierderi de vieți omenești, vătămări corporale, fizice sau psihice, privarea gravă de libertate cu încălcarea regulilor generale de drept internațional a unor persoane, suferințe mari, distrugerea unor bunuri de patrimoniu).

Dar poate, mi-am zis, aici e ceva ingenios care-mi scapă mie. Poate că dl Profesor i-a invitat anume la cursul despre violență și terorism pe arhitecții violenței și terorismului din decembrie ᾽89. Poate că-i aduce acolo ca material ilustrativ! Ardeam de nerăbdare să ajung miercuri în Sala Constantin Noica de la Facultatea de Filozofie a Universității din București! Să văd și eu cum va decurge „cursul interactiv” moderat de dl Prof. Univ. dr. Vasile Morar. Oare ce îi vor întreba studenții pe invitații dlui Profesor?
Iar dacă e așa, dacă la mijloc nu este cumva o crasă formă de cinism, prostie sau ticăloșie de ambele părți – cum să-i inviți pe doi urmăriți penal pentru „infracțiuni contra umanității” să vorbească despre crimele probatoriului, iar ei să accepte? –, atunci e tare frumos! Poate că invitații dlui Profesor au acceptat să vină să dea socoteală în fața tinerilor de crimele pe care s-ar părea că le au pe conștiință de acum 30 de ani! Poate că au ales o formă de exprimare a căinței în public! Și ce poate fi mai frumos decât un profesor de etică care-i învață pe studenți etica punându-le sub ochi căința, nucleul tare, sâmburele, esența însăși a eticii!
Mi-am imaginat cum, dostoievskian, podidit de emoție, la sfârșitul cursului, mă voi duce să le cad în brațe celor trei – profesorului minunat care a avut ideea întâlnirii și celor doi care au simțit nevoia irepresibilă să se căiască – și cum vom plânge toți împreună, cu gândul la cei 1300 de români omorâți mișelnic în acel teribil sfârșit de decembrie al anului 1989.

PS Am o veste proastă de ultimă oră: un update dat de domnișoara Cristina Enescu, mesagerul cursurilor de filozofie pentru doctoranzi. Iată-l:

„Dragi colegi,

Întâlnirea cu invitații din cadrul cursului „O perspectivă etică și antropologică asupra violenței. Holocaustul și terorismul”, ce urma să aibă loc miercuri ora 16, a fost anulată. Vom avea o prezentare intitulată „Violența și sacrul” bazată pe cartea lui René Girard. Toate cele bune!”

Ce le-o fi venit celor de la Facultatea de Filozofie să anuleze întâlnirea cu Roman și Brateș?

notă: textul a fost publicat, în premieră, pe www.contributors.ro și a fost preluat cu acordul autorului.

  • Tags
  • Brateș
  • revoluție
  • român

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Adrian Papahagi: Despre Brexit, non idem est si duo dicunt idem
Previous article Martin S. Martin. Președinții americani și situațiile de urgență națională
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Un naș cu inima cât un tren
April 12th, 2021

Un naș cu inima cât un tren

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul
April 5th, 2021

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020
March 31st, 2021

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice Debate

Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice

Mar 30th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.