• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Gabriel Liiceanu şi fişa clinică a omenirii
Gabriel Liiceanu şi fişa clinică a omenirii
Home
Cultura

Gabriel Liiceanu şi fişa clinică a omenirii

November 20th, 2018 [ Ioan Stanomir ] [ Ioan Stanomir ] Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

“ Aşteptând o altă omenire” este cartea unei lucidităţi rănite. Proza lui Gabriel Liiceanu se încarcă aici de gravitatea celui care contemplă, cu încordare, imaginea din oglindă a unei lumi ce nu se poate încadra în categorii sigure şi liniştitoare. Exerciţiul lui Gabriel Liiceanu elimină locurile comune, eliberând terenul intelectual pentru o anatomie întemeiată pe fenomenologia spiritului critic. “ Aşteptând o altă omenire” nu este doar un inventar de patologii intelectuale. Ea este, înainte de toate, un apel la reformarea interiorităţii fără de care omul nu este decât fie o maşină de ucis fie un număr matricol fără identitate.

În centrul paginilor lui Gabriel Liiceanu se află complexitatea omului însuşi. A unui om scindat, prins între elanul de generozitate al celor rari şi explozia de cruzime şi de laşitate a celor mulţi. A unui om scindat, confruntat cu alegeri ce privesc nu doar supravieţuirea lui biologică, ci şi consistenţa sa morală. A unui om scindat, chemat să îşi exercite liberul- arbitru, în vecinătatea statului ce devine, în veacul trecut, un stat criminal, mişcat de ideologiile sale utopice. A unui om scindat,oscilând între sentimentul solidarităţii şi amoralismul radical al celor care venerează doar puterea şi barbaria.

Textul lui Gabriel Liiceanu situează umanitatea între extremele altruismului şi cele ale devorării sângeroase. Paradoxul uman rezidă în dubla sa unicitate. Omul este, în acelaşi timp, singura dintre specii ce posedă acces la interioritatea conştiinţei, dar şi cea care elaborează, dialectic,raţionamentul ce justifică exterminarea semenului său. Violenţa pe care o exercită nu este niciodată gratuită. Ea este, inevitabil, legată de schemele ce încadrează şi legitimează crima. Diferenţa dintre voracitatea omului şi lăcomia asasină a şobolanului este dată de capacitatea primului de a săvârşi omorul semenului său cu seninătatea celui care salvează umanitatea.

Fişa clinică pe care eseul lui Gabriel Liiceanu o întocmeşte pune în legătură, memorabil,liniile de interpretare. Ea se raportează la complexitatea speciei, dar şi la patologia istoriei. De aici, intensitatea aproape insuportabilă a interogaţiilor ce privesc genealogia răului care se mişcă în istorie,asemeni unui virus ce nu cunoaşte leac. De la delaţiunea antică la cea modernă, drumul trece prin secolele în care trădarea face din conştiinţă un simplu obiect de traficare. Trădarea este un act cotidian, unul din care statul comunist îşi face, dialectic, cărămida sa fondatoare. Moartea lui Osip Mandelştam în Gulag este pregătită de actul celui care îl denunţă. Asasinarea lui Gheorghe Ursu urmează turnătoriei care indică autorităţii crima sa de gândire. Asasinatul este acompaniat de demonismul meschin al celui care, din umbră, îşi îndeplineşte misiunea sa de auxiliar al tiraniei.

Omenirea pe care o radiografiază Gabriel Liiceanu pare să nu fi înţeles nimic din încercarea totalitară a secolului XX. Această umanitate este, în continuare, în varii forme, sedusă de energia libertidică a proiectului utopic. “Progresismul” este avatarul contemporan al ambiţiei de a nivela, de a controla,de a îndoctrina, de a formata. De la corectitudinea politică devenită religie politică la organizarea sentimentului anti-capitalist, omenirea în care suntem captivi este încântată de aceeaşi simplitate geometrică ce a animat pasiunea dictaturilor.Ideile sunt infailibile, cei ce li se opun se îndreaptă, legic, spre coşul de gunoi al istoriei. Eliberat de memorie, fidel marilor cauze, acest om al omenirii noastre este soldatul credincios din care se alcătuiesc oştirile de fanatici entuziaşti.

În contra utopiei, în contra barbariei, în contra uitării obscene a totalitarismelor, în contra delirului demagogic ce ne domină, în contra exaltării promiscue a ignoranţei, pedagogia lui Gabriel Liiceanu recuperează sobrietatea etică şi devotamentul faţă de temeliile care ne ordonează civilizaţia. Eseul său este o nouă etapă a ieşirii din labirint. Cu fiecare dintre eseurile sale, Gabriel Liiceanu imaginează un fir al Ariadnei. A-l urmări înseamnă a ajunge la limanul dincolo de care se poate întrevedea recuperarea sâmburelui de decenţă individuală fără de care omenirea nu este decât o colecţie de exemplare malformate moral. Sensul paginilor sale este sensul înalt şi pasionat al acestei căutări febrile.

  • Tags
  • Gabriel Liiceanu
  • om
  • pedagogie

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Andrei Vieru: Sorel sau refuzul de a (se) revendica
Previous article Newsweek. Silviu Sergiu. Donald Trump, coafura rezistă!
[ Ioan Stanomir ]

[ Ioan Stanomir ]

IOAN STANOMIR este profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Printre volumele publicate se numără Conştiinţa conservatoare: Preliminarii la un profil intelectual (2004), O lume dispărută: Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, 2004), Explorări în comunismul românesc (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, vol. I, II, III, 2004, 2005, 2008), Spiritul conservator: De la Barbu Catargiu la Nicolae Iorga (2008), Despre sunete şi memorie: Fragmente de istoria ideilor (2009), Apărarea libertăţii (1938–1947) (2010), Teodoreanu reloaded (alături de Angelo Mitchievici, 2011), Umbre pe pânza vremii: Secvenţe de istorie intelectuală (Humanitas, 2011), Junimismul şi pasiunea moderaţiei (Humanitas, 2013), Sfinxul rus: Idei, identităţi şi obsesii (2015), Comunism inc. (alături de Angelo Mitchievici, Humanitas, 2016). Cel mai recent volum al său este un eseu despre Revoluția din Octombrie: Rusia, 1917: Soarele însângerat. Autocrație, revoluție și autoritarism (Humanitas, 2017).

Related Posts

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)
March 4th, 2021

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate
March 3rd, 2021

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid
March 3rd, 2021

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni ALTFEL

Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni

Mar 6th, 2021
Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept Societate

Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept

Mar 6th, 2021
Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română Opinii

Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română

Mar 6th, 2021
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.