• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Horia- Roman Patapievici şi regăsirea Paradisului
Horia- Roman Patapievici  şi regăsirea   Paradisului
Home
Cultura

Horia- Roman Patapievici şi regăsirea Paradisului

December 6th, 2018 [ Ioan Stanomir ] [ Ioan Stanomir ] Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Pentru moderni, nefericirea şi singurătatea par elementele definitorii ale condiţiei lor. Zidiţi în solitudine ca în nişte monade, ei nu pot fi decât locuitori ai infernului şi nu pot spera decât la promisiunea purgatoriului. Credinţa nu îi mai poate consola, în vreme ce drumurile lor sunt prinse în acest cerc de fier al prezentului etern.

“ Cele două eseuri despre Paradis şi o încheiere” sunt calea pe care Horia- Roman Patapievici o imaginează ca o ieşire din acest labirint populat de toamna eternă. Timbrul paginilor de aici este unul paradoxal. Încărcat, pe de o parte, de melancolia privirii care se întoarce spre sine, el este, pe de altă parte, modelat de promisiunea fericirii în care se întâlnesc credinţa, solidaritatea şi frumosul. Cartea sa este, în ceea ce are mai vibrant şi personal, un tratat despre posibilitatea regăsirii Paradisului ca seninătate individuală şi pace comunitară. Scriind în contra curentului nihilismului contemporan, Horia- Roman Patapievici posedă acea unică calitate a plasticităţii emoţionate a ideilor. Textul său, erudit şi pătrunzător, nu este niciodată didactic. El aspiră nu să înveţe, ci să provoace neliniştea ce este primul pas în parcursul regăsirii de sine.

Eseurile despre Paradis sunt, pe cale de consecinţă, iconoclaste şi insurgente în acest peisaj dominat de deconstrucţii şi de studii culturale. Ele fac apel, deliberat şi programatic, la un sol al tradiţiei occidentale, fecundat de moştenirea greco- latină şi de modelat de amprenta iudeo- creştină. În egală masură, cartea de acum marchează revenirea la doi dintre scriitorii cu care Horia- Roman Patapievici se află în conversaţie fecundă: Dante şi Ezra Pound. Separaţi de secole, ei sunt bornele între care se plasează un drum al descoperirii de sine. Cei doi ilustrează condiţia epocii în care se situează. Distanţa dintre ei acoperă distanţa dintre evurile culturale şi dintre sensibilităţi.

Întoarcerea la Dante, cel despre a cărui operă Horia- Roman Patapievici a scris un eseu încărcat de aceeaşi erudiţie empatică, este întoarcerea la Paradis şi la propriul său paradis. Recitirea lui Dante este ocazia de a coborî la acel timp care a însemnat întâlnirea cu textele danteşti. Din acest exerciţiu autobiografic se hrăneşte şi pasiunea paradisului: drumul de la descoperire la eseurile danteşti este drumul unei căutări etice şi intelectuale. Iar opţiunea în favoarea celei din urmă părţi a trilogiei danteşti este, în sine,una polemică. Gloria lui Dante este legată, în ochii posterităţii, mai cu seamă de întunericul majestuos şi terifiant al bolgiilor decât de lumina Raiului spre care urcă poetul.

Pornind de la această propunere polemică, cartea lui Horia- Roman Pataapievici este ea insăşi un itinerariu de explorare dantesc. Se află , aici, reunite, teologia, istoria, critica literară şi filosofia. Sinteza din aceste pagini este una organică şi paideică. Ea este o treaptă pe care o urci spre a atinge alte trepte, ea este un îndrumar ce acţionează asemeni unui catalizator. Unind cele două ramuri, răsăriteană şi occidentală, a credinţei creştine, cartea despre Paradis este şi o carte despre posibilitatea religiei mărturisite fără emfază de a devenni un agent al verterbrării interioare. Iubirea pe care Horia- Roman Patapievici o convoacă aici este unirea graţie căreia om, comunitate şi Dumnezeu se unesc, prin medierea lui Christos. Eliberată de zgura mesianică a religiilor politice, credinţa apare, în acest texte, pasionată şi senină, asemeni unei pânze de Claude Lorrain.

Educaţia pe care o imaginează cartea de faţă, educaţie pe care o întruchipează, în spaţiul public de la noi, Horia Roman- Patapievici este una a inimii şi a raţiunii, deopotrivă. Seninătatea dureroasă din paginile acestor eseuri este cea la care au acces doar spiritele rare ce, desprinse de mâlul sordid al resentimentelor terestre, redescoperă puterea emoţiei, credinţei şi a iubirii. Cartea despre Paradis este o poartă care se deschide. Dincolo de ea se se află vastul tărâm al tradiţiei, credinţei şi speranţei. Pe acest drum dantesc, Horia- Roman Patapievici este un alt Vergiliu.

  • Tags
  • credință
  • Dante
  • Horia-Roman Patapievici

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Interviu Thierry Wolton: Visul lui Vladimir Putin, un vechi vis sovietic
Previous article Vasile Popovici. Semi-profesionistul de neoprit
[ Ioan Stanomir ]

[ Ioan Stanomir ]

IOAN STANOMIR este profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Printre volumele publicate se numără Conştiinţa conservatoare: Preliminarii la un profil intelectual (2004), O lume dispărută: Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, 2004), Explorări în comunismul românesc (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, vol. I, II, III, 2004, 2005, 2008), Spiritul conservator: De la Barbu Catargiu la Nicolae Iorga (2008), Despre sunete şi memorie: Fragmente de istoria ideilor (2009), Apărarea libertăţii (1938–1947) (2010), Teodoreanu reloaded (alături de Angelo Mitchievici, 2011), Umbre pe pânza vremii: Secvenţe de istorie intelectuală (Humanitas, 2011), Junimismul şi pasiunea moderaţiei (Humanitas, 2013), Sfinxul rus: Idei, identităţi şi obsesii (2015), Comunism inc. (alături de Angelo Mitchievici, Humanitas, 2016). Cel mai recent volum al său este un eseu despre Revoluția din Octombrie: Rusia, 1917: Soarele însângerat. Autocrație, revoluție și autoritarism (Humanitas, 2017).

Related Posts

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)
March 4th, 2021

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate
March 3rd, 2021

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid
March 3rd, 2021

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.