• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
“INTINAREA INTELECTUALA”: POLITICA, INTELECTUALI SI CLEPTOCRATIE
Home
Istoria ideilor

“INTINAREA INTELECTUALA”: POLITICA, INTELECTUALI SI CLEPTOCRATIE

April 27th, 2018 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Debate, Istoria ideilor comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Aflam fara surprindere ca iar a fost incalzita ciorba cu zoaie la adresa “intelectualilor” pe undeva prin semiobscurul spatiului public romanesc. Reactiile cleptocratiei, oligarhilor, parazitilor tranzitiei si ale purtatorilor lor de cuvant au devoalat mai mult decat frica lor de actiunea unitara a “intelectualilor” si strategia de a-i tine izolati pe potentialii lideri ai acestora, pentru a-i putea ataca si neutraliza unul cate unul.

Putem vedea in toata goliciunea ei calitatea precara a resurselor intelectuale mobilizate de oligarhia politico-economica romaneasca post comunista pentru a-si justifica si legitima aspiratiile. Am fost si suntem martorii unei stupefiante parade a “elitei intelectuale” de rezerva pregatite de reteaua cleptocratica pentru a lua locul actualilor lideri si reprezentanti ai categoriei sociale constituite din practicanti ai diferitelor profesii intelectuale. Am putut admira la lucru aceasta mereu parvenind dar niciodata ajunsa noua “elita” constituita dintr-o combinatie de mediocritati poleite, epave intelectuale, ratati de profesie si un numar nedeterminat de indivizi a caror legitimitate epistemica isi are obarsia nu in universitati si biblioteci, ci in studii aprofundate pe Internet si practica in productie prin studiourile TV si redactiile tabloidelor. Plus oameni care castiga si ei o paine, acolo. Punct.

Tot acest spectacol nu ar fi trebuit sa ne surprinda. Cand vorbim despre cleptocrati si acolitii lor, vorbim despre o familie de personaje pentru care miscarea in spatiul social este alimentata mai degraba de instinct decat de principii. Oameni a caror rudimentara strategie profesionala si de viata este expresia faptului ca, pentru ei, logica succesului este legata nu de actiuni inventive sau creative in interiorul regulilor (economice, morale, politice, stiintifice, deontologice, de discurs public etc.), ci tocmai de transgresarea sistematica si lipsita de scrupule a acestor reguli. Asa ca manevrele de forta si atacurile primitive, prin care se încearca impunerea unui contingent de lumpenintelectuali ca formatori de opinie si moderatori ai discursului public romanesc, sunt cu totul predictibile.

Intinarea intelectuala

Iata de ce atentia ar trebui sa ni se concentreze pe o tema dintr-un registru superior, cu atat mai mult cu cat aceasta tema preexista retelei cleptocratilor si “idiotilor utili” prinsi in siajul ei si are o raspandire mult mai larga. Aceasta tema nu chestioneaza competenta, legitimitatea sau reprezentativitatea practicantilor profesiilor intelectuale si a purtatorilor lor de cuvant. Din contra, le recunoaste si saluta. In acelasi timp insa, trage o linie ferma intre spatiul profesional si cel public. Printr-o logica sucita, prezenta intelectualilor in spatiul public si politic este delegitimata si condamnata.

Ideea este simpla: “Intelectualii sunt buni in ceea ce fac ca profesori, publicisti, doctori, arhitecti, manageri, artisti etc. Dar sa-si vada de treaba lor, sa nu se bage in chestiunile publice”. Altfel spus, locul lor este pe tusa vietii politice – spectatori sau, in cel mai bun caz, comentatori. Argumentele de sustinere a temei combina teza incompetentei structurale a intelectualilor pentru treburile publice cu grija pentru pastrarea neintinarii morale a acestora si proiecteaza totul pe fundalul unor sociologisme ieftine, cu radacini in fanteziile romantice privind menirea elitelor intelectuale – un fel de nuferi ce plutesc peste mizeria vietii publice, contempland din turnuri de fildes iuresul lumesc si compunand prin cenacluri sau sihastrii opere ce reflecta nemuritoare si sublime valori estetice.

Nu detaliile conteaza si nici amuzantele teorii semidocte cu privire la natura si rolul intelectualilor, cu care tin sa se ilustreze varii editorialisti si analisti politici de circumstanta, atunci cand se aventureaza in piruete elefantine in jurul acestei teme ce bantuie de decenii constiinta colectiva romaneasca. Ceea ce conteaza este esenta: un argument ce rationalizeaza intr-un mod mai putin transparent strategia de a demobiliza, delegitima si mentine in afara sferei politice un intreg grup social ce are un potential politic imens.

Inghitit pe nemestecate impreuna cu tot felul de teorii parasociologice, argumentul ajunge sa fie vehiculat chiar si de catre cei care in mod normal sunt adversari ai oligarhilor si purtatorilor lor de cuvant. Numai prin acceptarea implicita de catre multi dintre noi a unei forme sau alteia a acestuia, discutia publica ajunge azi sa fie rasturnata radical. In loc sa discutam faptul ca parlamentul si guvernul Romaniei sunt captusite de sus pana jos cu ratati profesional, neispraviti, incompetent, penali si oportunisti de profesie, preocuparea noastra este sa justificam de ce ar trebui sa stea (sau sa nu stea) departe de sferele puterii politice oameni care au dovedit in viata lor ca au anumite competente profesionale si intelectuale.

Altfel spus, in loc sa ne concentram pe o problema reala, ne pierdem timpul cu o pseudoproblema. In loc sa avem o discutie despre faptul ca mass-media este infestata de impostori, semidocti si semianalfabeti aflati in plina invazie sub eticheta de analisti politici, comentatori sau editorialisti, problema noastra este sa dezbatem daca cei ce au capacitatea intelectuala si morala de a contribui cu adevarat edificator la substanta dezbaterii publice au dreptul si legitimitatea de a-si exprima public opiniile privind temele politice ale zilei. Pe scurt, in vreme ce in jurul nostru s-a ridicat o clasa specializata in parazitarea institutiilor publice si a discursului public, problema noastra este daca e oportun, normal, sanatos, frumos s.a.m.d. ca membrii clasei intelectuale sa “faca politica”.

Modelul romanesc

Discutand cele de mai sus nu trebuie uitat modelul ideal al omului politic in democratie: dovedesti competenta profesionala, construiesti (social, institutional, uman) in jurul tau, acumulezi capital intelectual, economic si social, te antrenezi in exercitii de civism si abia dupa aceea intri in arena politica. Si faci asta nu pentru a acumula, ci pentru a pune la dispozitia cetatii resursele pe care le-ai acumulat deja. Modelul romanesc actual functioneaza insa exact pe invers: oamenii vin in politica nu ca sa dea, ci ca sa ia. Orice ratat profesional isi gaseste vocatia in treburile de stat. Orice neispravit fara cariera, fara realizari personale sau profesionale, chiar fara o profesie clara, poate ajunge lider politic si chiar ajunge. Intre timp devine milionar. Asa cum membrii asociatiilor de tineret ale partidelor politice o stiu foarte bine, a intra in politica este calea sigura prin care incompetenta intelectuala si profesionala poate sa fie transmutata miraculos in bani si influenta.

Evident ca Romania nu este singura democratie confruntata cu acest fenomen, dar exista grade si diferente. In majoritatea tarilor civilizate centrul de greutate este determinat de faptul ca numarul celor implicati in viata publica, dupa ce si-au construit o baza profesionala si intelectuala solida, depaseste numarul politicienilor parazitari de profesie. In cazul Romaniei, observam nu numai ca ne departam de la acest model, dar mai nou ajungem sa si teoretizam opusul sau. Observam cum, prin definitie, orice practicant al profesiilor intelectuale, oricate realizari profesionale ar avea in spate si oricata recunoastere pentru competenta si conduita ar primi, pleaca de la bun inceput cu un handicap: “întinarea intelectuala” – prezumtia de incompatibilitate cu chestiunile publice, dublata de acuza de imoralitate pentru ca se lasa antrenat in viata politica.

Altfel spus, ne confruntam cu o situatie remarcabila: nu cei care vor sa-l tina pe tusa trebuie sa se justifice , ci profesionistul si intelectualul trebuie sa-si justifice deciziile. Si astfel observam cum o categorie întreaga de persoane care, in mod natural, ar trebui sa participe nemijlocit la gestionarea treburilor publice, ajunge sa fie pusa in situatia de a justifica pana si dorinta de a-si spune punctul de vedere. Iar cand vine vorba despre intentia de a participa la decizia politica, atunci explicatia si justificarea trebuie sa se transforme in scuze.

Un exemplu

Exemplele ilustrand aceasta situatie abunda. Atacurile generate de implicarea in viata publica a d-lui Vladimir Tismaneanu si d-lui Gabriel Liiceanu sunt doua teste exemplare prin faptul ca sunt extreme. Autoritatea epistemica si legitimitatea intelectuala pe care le au cei doi fiind impecabile, atacurile ajung sa fie mai degraba o radiografie a mentalitatii agresorilor decat orice altceva. De pilda, a pune sub semnul intrebarii statusul academic al profesorului Tismaneanu, validat dupa toate criteriile imaginabile in cel mai solid si competitiv sistem universitar al lumii, sau a-l acuza de plagiat din Heidegger pe traducatorul si editorul acestuia in limba romana, un ganditor validat international ca principalul punct de contact intre cultura romana si traditia filosofica ilustrata de ganditorul german, frizeaza absurdul.

Nu abjectia acestor atacuri ne uluieste, ci faptul ca sunt incomprehensibile in stupiditatea lor. Cand exista criterii atat de clare si modalitati atat de simple de a verifica substanta acestor atacuri, tot ceea ce ramane este nu o discutie despre domnii Tismaneanu si Liiceanu, ci una despre IQ-ul sau simtul realitatii acuzatorilor lor. Dar problema in discutia de fata nu este procesul prin care niste imbecili se autovalideaza ca atare, atacand doua personalitati intelectuale. Problema este ca multi, unii chiar apropiati cercurilor d-lor Tismaneanu si Liiceanu, au aplicat automat acestora logica argumentului separarii intre spatiul profesional si cel politic si implicit teza “intinarii intelectualului”. Astfel, cei doi ar fi trebuit sa se supuna acestei logici si sa ramana etern in afara oricarui demers legat de problemele cetatii. Prin implicatie, spatiul public si politic este apanajul multimii vide de continut ce populeaza cladirea parlamentului sau mobileaza studiourile antenelor oligarhice, in vreme ce Tismaneanu si Liiceanu sunt, prin vocatie si profesie, outsideri. Si astfel avem consfintirea triumfului ultim al proiectului oligarhic. Insasi ideea participarii la politica a periculoasei clase intelectuale este inabusita din fasa – un tabu.

Tratamentul la care sunt supusi d-nii Vladimir Tismaneanu si Gabriel Liiceanu transgreseaza in registrul halucinantului. In momentul in care nu sesizam absurdul situatiei, blocati fiind in framantari intelectuale si angoase morale instigate de teza (ne)implicarii intelectualului in politica si in adiacentele speculatii infantile privind compromisul si murdaria politicii, nu numai ca devenim captivii unei pseudoprobleme, dar, mai grav, lasam larg deschisa calea spre varful vietii politice exact acelor personaje care ar trebui tinute cat mai departe de ea.

O lectie importanta

Aceasta este de fapt lectia majora: imensul potential politic al intelectualitatii este inca blocat nu atat de argumentele galagioase si primitive ale oligarhiei si servitorilor ei, ci de vulnerabilitatea pe care membrii clasei intelectuale o au in fata santajului cu teza incompatibilitatii dintre intelectual si politica sau viata publica. Adanc plantata in constiinta colectiva printr-o combinatie de accidente de istorie intelectuala si eforturi deliberate ale celor ce au controlat Romania in ultimii 50 de ani, aceasta teza a constituit întotdeauna un punct nodal in strategiile de demobilizare si delegitimare a actiunii politice a intelectualilor.

Cosmetizati, mitizati, tamaiati si ridicati in slavi in abstracto, intelectualii sunt împinsi in afara sferei politice si tinuti acolo in cea mai abjecta impotenta politica, fiind in realitate dispretuiti si temuti. Mecanica statu quo-ului este simpla: cand cineva vrea sa iasa din tarc, este automat acuzat ca incalca un cod nescris al tagmei sau chiar un principiu al ordinii sociale. Incet, încet, strategia a creat un tabu. Iar azi suntem martorii încercarii agresive a noii oligarhii de a manipula inca o data acest tabu, in folosul propriu, sub presiunea panicii data de faptul ca intelectualii pot iar iesi din tarcul unde sunt împinsi. Masura reusitei manevrelor oligarhice nu mai depinde insa de oligarhi. Cheia este la intelectuali. Mai precis, ea consta in capacitatea acestora de a se desprinde o data pentru totdeauna de falsa dilema a “(ne)implicarii in politica si in viata publica” si de miturile si tabuurile asociate ei.

 

PS Am publicat ovarianta a acestei luari de pozitie cu ani buni in urma. Iata ca din pacate tema continua sa fie foarte actuala chiar si azi…

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Babylon Berlin
Previous article Hans Carossa – „Jurnal Romanesc”: Batranelul Roman
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept
March 4th, 2021

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate
March 3rd, 2021

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

A fi sau a nu fi liber
March 3rd, 2021

A fi sau a nu fi liber

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.