• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Justina Irimia. Havel și Vaněk
Justina Irimia. Havel și Vaněk
Home
Cultura

Justina Irimia. Havel și Vaněk

February 11th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Jucate cu răsunător succes în Occidentul Europei și in SUA, piesele lui Václav Havel au exportat alienarea patologiei totalitare, precum și statura remarcabilă a disidentului, într-un comentariu social devenit lectură esenţială. Teatrul absurd al lui Havel este alimentat de însuși absurdul tiraniei comuniste ale cărei profunde efecte le sublimează în antologice mostre de sarcasm și umor.

Inițial difuzată în samizdat, piesa Audiență (1975), ce deschide renumita trilogie Vaněk, dă expresie vulnerabilității disidentului aflat într-un scurt impas moral. Alter ego al lui Havel și el însuși dramaturg, Ferdinand Vaněk trăiește instanța etern recognoscibilă a intelectualului rafinat plasat în subordinea unei ființe primitive, tributare oportunismului meschin și plăcerilor facile și intoxicate de autoritatea tranzitorie conferită de context. Inspirat din experiența lui Havel ca angajat al fabricii de bere Krakonoš, în urma interzicerii pieselor sale, ca efect al reprimării “Primăverii de la Praga”, textul dă măsura demnității nefisurate de influențe circumstanțiale.

Acțiunea, desfășurată de-a lungul unui act, ia forma unui dialog între disidentul Vaněk și superiorul său, șeful de linie, în biroul acestuia din urmă, într-o mică fabrică de bere. Dinamica relevă, de la început, paradoxala viclenie elaborată a spiritului primar și spectacolul amar al avatarurilor sale. Marcat de autoritatea învinsă, uneori, de un complex de inferioritate pe care nu găsește resurse de subtilitate să îl oculteze, șeful încearcă, tenace, să exploreze caracterul lui Vaněk, lovindu-se, previzibil, de propria opacitate intelectuală și morală. Strategiile abile de a extrage informații biografice, alternând cu cele privind lumea artistică, alimentate de o curiozitate de mahala, perfidia cu care îl atrage într-un joc al ajutorului reciproc, precum și încercările de a-l câștiga pentru o cauză treptat dezvăluită subliniază mica tiranie a omului limitat, terorizat, la rândul său de propriii superiori. Pe fundal etilic – șeful de linie bea nenumărate sticle de bere, la care îl invită, fără succes, și pe disident –, conversația dobândește elan, permițând ca agresivitatea prostiei angajate în ofensivă cvasipermanentă să se converteasca în ocazii de umor neașteptat. Episoadele de frustrare de-a dreptul exuberantă pe care superiorul lui Vaněk le trăiește din preaplinul sincerității brute se domolesc sub valul satisfacției, pe măsură ce află detalii neplăcute despre viața de artist.

Cu fiecare sticlă de bere pe care șeful de linie o lichidează și între două vizite la toaletă, de unde se întoarce încheindu-și șlițul, spectacolul devine tot mai intens. Timiditatea și discreția intelectualului rafinat, încercând cu candoare să facă față omului incult, vulgar și, în cele mai generoase momente, condescendent, se înscriu într-o seducătoare dialectică alături de verva infantilă a șefului. Nenumit, acesta este doar atât – șeful grobian, fără chip și naționalitate, dar cu trăsături imediat decelabile pentru lectorul/spectatorul est-european care a trăit nedreptatea comunistă. De altfel, publicului român textul îi reînvie, foarte probabil, amintirea experienței intelectualului obligat să lucreze în domenii nedemne de vocația și de educația sa. Dacă Vaněk nu pare înfrânt de noul statut social este pentru că gentilețea conduitei sale îl așează într-o adecvare pe care șeful nu i-o înțelege inițial, dar pe care ajunge, tacit, să o recunoască.

Când, după un sinuos demers de cucerire, acesta îi propune, abil, o promovare, doar pentru a-i solicita, in schimb, să se toarne singur (sic!), refuzul lui Vaněk îi provoacă o atitudine resentimentară greu de reprimat. Prostia primară nu îi permite să înțeleagă de ce disidentul nu vrea cu niciun chip să subscrie la josnicul act, invocând principiile, din moment ce „scrisul îi vine natural”, iar beneficiile promovării par evidente. Concluzia șefului se conturează ferm și reducționist, în acord cu puterea sa de înțelegere – “intelectualii dracului!” În viziunea lui, ei formează o specie, în mijlocul căreia, tarat de o incapacitate intelectuală organică, nu va putea, nicicând, descinde.

“Ești azvârlit [în neobișnuita carieră de disident] de simțul responsabilității, împreună cu o serie complexă de circumstanțe externe. […] Începe cu încercarea de a-ți face bine treaba și se încheie cu însemnarea ta drept inamic al societății”, mărturisea Havel în celebrul eseu Puterea celor fără de putere. Dramaturgul-muncitor, martor seren al banchetului prostiei infatuate, îl profețește pe dramaturgul-deținut Havel, care, la rândul său, redă profilul omului cu atât mai puternic, cu cât pare socialmente fragil.

Audiență reflectă întâlnirea eminamente tragică dintre universuri antinomice, recurgând la umor ca instrument de exorcizare şi la o candid-tristă parodiere a mecanismelor sociale.

 

 

 

  • Tags
  • cultură
  • piesă
  • teatru
  • Vaclav Havel

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Cristian Pătrășconiu. Klaus Iohannis, în mantaua lui Ronald Reagan
Previous article Ioan T. Morar. Elogiul Zidului
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Ce exprimă muzica?
April 4th, 2021

Ce exprimă muzica?

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane
March 28th, 2021

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane

Despre amintire şi uitare  în era digitală: câteva rânduri nostalgice
March 17th, 2021

Despre amintire şi uitare în era digitală: câteva rânduri nostalgice

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.