• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Echipa tehnică
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Echipa tehnică
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Justina Irimia. Havel și Vaněk
Justina Irimia. Havel și Vaněk
Home
Cultura

Justina Irimia. Havel și Vaněk

February 11th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest

Jucate cu răsunător succes în Occidentul Europei și in SUA, piesele lui Václav Havel au exportat alienarea patologiei totalitare, precum și statura remarcabilă a disidentului, într-un comentariu social devenit lectură esenţială. Teatrul absurd al lui Havel este alimentat de însuși absurdul tiraniei comuniste ale cărei profunde efecte le sublimează în antologice mostre de sarcasm și umor.

Inițial difuzată în samizdat, piesa Audiență (1975), ce deschide renumita trilogie Vaněk, dă expresie vulnerabilității disidentului aflat într-un scurt impas moral. Alter ego al lui Havel și el însuși dramaturg, Ferdinand Vaněk trăiește instanța etern recognoscibilă a intelectualului rafinat plasat în subordinea unei ființe primitive, tributare oportunismului meschin și plăcerilor facile și intoxicate de autoritatea tranzitorie conferită de context. Inspirat din experiența lui Havel ca angajat al fabricii de bere Krakonoš, în urma interzicerii pieselor sale, ca efect al reprimării “Primăverii de la Praga”, textul dă măsura demnității nefisurate de influențe circumstanțiale.

Acțiunea, desfășurată de-a lungul unui act, ia forma unui dialog între disidentul Vaněk și superiorul său, șeful de linie, în biroul acestuia din urmă, într-o mică fabrică de bere. Dinamica relevă, de la început, paradoxala viclenie elaborată a spiritului primar și spectacolul amar al avatarurilor sale. Marcat de autoritatea învinsă, uneori, de un complex de inferioritate pe care nu găsește resurse de subtilitate să îl oculteze, șeful încearcă, tenace, să exploreze caracterul lui Vaněk, lovindu-se, previzibil, de propria opacitate intelectuală și morală. Strategiile abile de a extrage informații biografice, alternând cu cele privind lumea artistică, alimentate de o curiozitate de mahala, perfidia cu care îl atrage într-un joc al ajutorului reciproc, precum și încercările de a-l câștiga pentru o cauză treptat dezvăluită subliniază mica tiranie a omului limitat, terorizat, la rândul său de propriii superiori. Pe fundal etilic – șeful de linie bea nenumărate sticle de bere, la care îl invită, fără succes, și pe disident –, conversația dobândește elan, permițând ca agresivitatea prostiei angajate în ofensivă cvasipermanentă să se converteasca în ocazii de umor neașteptat. Episoadele de frustrare de-a dreptul exuberantă pe care superiorul lui Vaněk le trăiește din preaplinul sincerității brute se domolesc sub valul satisfacției, pe măsură ce află detalii neplăcute despre viața de artist.

Cu fiecare sticlă de bere pe care șeful de linie o lichidează și între două vizite la toaletă, de unde se întoarce încheindu-și șlițul, spectacolul devine tot mai intens. Timiditatea și discreția intelectualului rafinat, încercând cu candoare să facă față omului incult, vulgar și, în cele mai generoase momente, condescendent, se înscriu într-o seducătoare dialectică alături de verva infantilă a șefului. Nenumit, acesta este doar atât – șeful grobian, fără chip și naționalitate, dar cu trăsături imediat decelabile pentru lectorul/spectatorul est-european care a trăit nedreptatea comunistă. De altfel, publicului român textul îi reînvie, foarte probabil, amintirea experienței intelectualului obligat să lucreze în domenii nedemne de vocația și de educația sa. Dacă Vaněk nu pare înfrânt de noul statut social este pentru că gentilețea conduitei sale îl așează într-o adecvare pe care șeful nu i-o înțelege inițial, dar pe care ajunge, tacit, să o recunoască.

Când, după un sinuos demers de cucerire, acesta îi propune, abil, o promovare, doar pentru a-i solicita, in schimb, să se toarne singur (sic!), refuzul lui Vaněk îi provoacă o atitudine resentimentară greu de reprimat. Prostia primară nu îi permite să înțeleagă de ce disidentul nu vrea cu niciun chip să subscrie la josnicul act, invocând principiile, din moment ce „scrisul îi vine natural”, iar beneficiile promovării par evidente. Concluzia șefului se conturează ferm și reducționist, în acord cu puterea sa de înțelegere – “intelectualii dracului!” În viziunea lui, ei formează o specie, în mijlocul căreia, tarat de o incapacitate intelectuală organică, nu va putea, nicicând, descinde.

“Ești azvârlit [în neobișnuita carieră de disident] de simțul responsabilității, împreună cu o serie complexă de circumstanțe externe. […] Începe cu încercarea de a-ți face bine treaba și se încheie cu însemnarea ta drept inamic al societății”, mărturisea Havel în celebrul eseu Puterea celor fără de putere. Dramaturgul-muncitor, martor seren al banchetului prostiei infatuate, îl profețește pe dramaturgul-deținut Havel, care, la rândul său, redă profilul omului cu atât mai puternic, cu cât pare socialmente fragil.

Audiență reflectă întâlnirea eminamente tragică dintre universuri antinomice, recurgând la umor ca instrument de exorcizare şi la o candid-tristă parodiere a mecanismelor sociale.

 

 

 

  • Tags
  • cultură
  • piesă
  • teatru
  • Vaclav Havel

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn Pinterest
Next article Cristian Pătrășconiu. Klaus Iohannis, în mantaua lui Ronald Reagan
Previous article Ioan T. Morar. Elogiul Zidului
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Insula morților de Rahmaninov inspirată de tablourile lui Böcklin
February 17th, 2019

Insula morților de Rahmaninov inspirată de tablourile lui Böcklin

Adrian Papahagi: Povara libertății
February 11th, 2019

Adrian Papahagi: Povara libertății

Adrian Papahagi: Shakespeare și Shakira
February 2nd, 2019

Adrian Papahagi: Shakespeare și Shakira

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Daniel Uncu. Despre DNA - Două realități Opinii

Daniel Uncu. Despre DNA - Două realități

Feb 18th, 2019
Newsweek. Răzvan Chiruță. Vitamina D, cu d de la dictatură Opinii

Newsweek. Răzvan Chiruță. Vitamina D, cu d de la dictatură

Feb 18th, 2019
Cătălin Augustin Stoica: România continuă. Schimbare și adaptare în comunism și postcomunism (fragment) ALTFEL

Cătălin Augustin Stoica: România continuă. Schimbare și adaptare în comunism și postcomunism (fragment)

Feb 18th, 2019
Mircea Mihăieș. Întreit avertisment Opinii

Mircea Mihăieș. Întreit avertisment

Feb 18th, 2019
Insula morților de Rahmaninov inspirată de tablourile lui Böcklin Artă

Insula morților de Rahmaninov inspirată de tablourile lui Böcklin

Feb 17th, 2019
Adrian Papahagi. În lumea lor strâmbă Opinii

Adrian Papahagi. În lumea lor strâmbă

Feb 16th, 2019
Virgil Iordache. Mafia filorusă românească supune Uniunea Europeană unui test de stres Opinii

Virgil Iordache. Mafia filorusă românească supune Uniunea Europeană unui test de stres

Feb 16th, 2019
Martin S. Martin: Un compromis care a adus victoria la limită a ambelor tabere politice este urmat de o nouă furtună: starea de urgență națională Opinii

Martin S. Martin: Un compromis care a adus victoria la limită a ambelor tabere politice este urmat de o nouă furtună: starea de urgență națională

Feb 16th, 2019
Tudorel Urian O ticăloșie românească Opinii

Tudorel Urian O ticăloșie românească

Feb 15th, 2019
Imaginația inimii. Eseu despre îndrăgostire ALTFEL

Imaginația inimii. Eseu despre îndrăgostire

Feb 14th, 2019
Melania Cincea. Securitatea naţională, jucată de Liviu Dragnea la ruletă (rusească) Opinii

Melania Cincea. Securitatea naţională, jucată de Liviu Dragnea la ruletă (rusească)

Feb 13th, 2019
Bogdan Calinescu: Parinte 1 si Parinte 2 Focus

Bogdan Calinescu: Parinte 1 si Parinte 2

Feb 13th, 2019
Adrian Niță. Iohannis, Olguța și nevoia de responsabilitate Opinii

Adrian Niță. Iohannis, Olguța și nevoia de responsabilitate

Feb 11th, 2019
Cristian Pătrășconiu. Klaus Iohannis, în mantaua lui Ronald Reagan ALTFEL

Cristian Pătrășconiu. Klaus Iohannis, în mantaua lui Ronald Reagan

Feb 11th, 2019
Justina Irimia. Havel și Vaněk Cultura

Justina Irimia. Havel și Vaněk

Feb 11th, 2019
Ioan T. Morar. Elogiul Zidului Opinii

Ioan T. Morar. Elogiul Zidului

Feb 11th, 2019
Adrian Papahagi: Povara libertății Cultura

Adrian Papahagi: Povara libertății

Feb 11th, 2019
Robert G. Ciobanu: Istoria ca știință a naturii umane servește exercițiului de gândire politică Filozofie politică

Robert G. Ciobanu: Istoria ca știință a naturii umane servește exercițiului de gândire politică

Feb 10th, 2019
Kakaia PSD? Opinii

Kakaia PSD?

Feb 10th, 2019
Melania Cincea. Interviu Vasile Popovici: „Timișoara Capitală Culturală Europeană e un proiect mort, în formula lui actuală” Opinii

Melania Cincea. Interviu Vasile Popovici: „Timișoara Capitală Culturală Europeană e un proiect mort, în formula lui actuală”

Feb 9th, 2019
Adrian Papahagi. Dreapta, libertatea, demnitatea Opinii

Adrian Papahagi. Dreapta, libertatea, demnitatea

Feb 9th, 2019
Virgil Iordache. Despre “knowledge based society” ALTFEL

Virgil Iordache. Despre “knowledge based society”

Feb 9th, 2019
Mircea Cărtărescu - interviu în Newsweek Opinii

Mircea Cărtărescu - interviu în Newsweek

Feb 9th, 2019
(video) Thierry Wolton la UVT - TV ALTFEL

(video) Thierry Wolton la UVT - TV

Feb 9th, 2019
Adrian Papahagi. Bucurați-vă și nu vă temeți! ALTFEL

Adrian Papahagi. Bucurați-vă și nu vă temeți!

Feb 8th, 2019
Tudorel Urian. Noi și rușii Opinii

Tudorel Urian. Noi și rușii

Feb 8th, 2019
Martin S. Martin. Cu ochii la 2020 Opinii

Martin S. Martin. Cu ochii la 2020

Feb 7th, 2019
Ciprian Apetrei. Venezuela absentă Opinii

Ciprian Apetrei. Venezuela absentă

Feb 7th, 2019
Adrian Papahagi. Dreapta conservator-creștină și stânga progresist-atee Opinii

Adrian Papahagi. Dreapta conservator-creștină și stânga progresist-atee

Feb 7th, 2019
Savian Boroancă. Acțiunea umană: invitație la lectură ALTFEL

Savian Boroancă. Acțiunea umană: invitație la lectură

Feb 7th, 2019
Cristian Pătrășconiu. Klaus Iohannis - președinte din primul tur? Exclus! Opinii

Cristian Pătrășconiu. Klaus Iohannis - președinte din primul tur? Exclus!

Feb 6th, 2019
Nicolae Drăgușin. Cum istoria îi atinge pe cei înfumurați: LCK – coșmarul lui Tudorel Toader Opinii

Nicolae Drăgușin. Cum istoria îi atinge pe cei înfumurați: LCK – coșmarul lui Tudorel Toader

Feb 6th, 2019
Maria Hulber. Occidentul sau arhitectura spirituală a unei lumi posibile ALTFEL

Maria Hulber. Occidentul sau arhitectura spirituală a unei lumi posibile

Feb 6th, 2019
Newsweek. Petre Bădică. Andronescu. Cum să îngropi învățământul românesc Opinii

Newsweek. Petre Bădică. Andronescu. Cum să îngropi învățământul românesc

Feb 6th, 2019
Lucian Croitoru. Atacul asupra BNR: de data aceasta este diferit Debate

Lucian Croitoru. Atacul asupra BNR: de data aceasta este diferit

Feb 6th, 2019
C. Pătrășconiu. Interviu SANDRA DJUVARA MELONE: „Neagu a fost total lucid, până în ultimele secunde ale vieții“ ALTFEL

C. Pătrășconiu. Interviu SANDRA DJUVARA MELONE: „Neagu a fost total lucid, până în ultimele secunde ale vieții“

Feb 5th, 2019
Vladimir Putin la telefon. Nu e fake news! ALTFEL

Vladimir Putin la telefon. Nu e fake news!

Feb 5th, 2019
Mircea Mihăieș. Prizonier în inima neantului Opinii

Mircea Mihăieș. Prizonier în inima neantului

Feb 5th, 2019
Adrian Papahagi. Despre maximaliștii înfiorători Opinii

Adrian Papahagi. Despre maximaliștii înfiorători

Feb 5th, 2019
Martin S. Martin. Starea Uniunii în anul 2019: zâzanie, intoleranță politică, blocaje Debate

Martin S. Martin. Starea Uniunii în anul 2019: zâzanie, intoleranță politică, blocaje

Feb 4th, 2019
Regimul Dragnea şi inamicii săi Opinii

Regimul Dragnea şi inamicii săi

Feb 4th, 2019
C. Pătrășconiu. Interviu Lazăr VLĂSCEANU - Ultimele trei decenii în România: axa răului și, mai ales, axa binelui ALTFEL

C. Pătrășconiu. Interviu Lazăr VLĂSCEANU - Ultimele trei decenii în România: axa răului și, mai ales, axa binelui

Feb 3rd, 2019
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.