La noi, tipul de capitalism karaoke a dat deja cîteva portrete umane, din care voi lista rapid, care sunt, aș spune, versiunile deja expirate ale capitalismului autohton.
De pildă, ”proaspătul îmbogățit”. Un fel de Al Capone de mîna a 14-a care e pervers că a făcut bani, care nu știe cum să umble cu ei și atunci îi arde. Cineva care în loc de urechi are un telefon mobil, dotat din punct de vedere tehnic și care e foarte prezent în restaurantele, instiutuțiile ori străzile bucureștene. Pentru acest tip de om, businessul este o șmecherie permanentă.
(…)
Un al doilea tip: este ceea ce se numește ”băiatul de firmă”. Și ”fata de firmă”. E cineva care nu mai are chip personal, e cineva la care portretul colectiv, al firmei, e mai tare decît portretul individual. Toți vorbesc la fel; toți spun ”content” în loc de ”conținut”, ”challenge” în loc de ”provocare”. Toți mănîncă la fel, se îmbracă la fel, arată la fel, se distrează la fel. Pe scurt, nu întîlnești oameni cînd ai de-a face cu ei, întîlnești o categorie.
În sfârșit, mai există ”experți”. Experții în management. Toți am trecut, prin locurile în care ne aflăm, prin contacul cu un expert. Sau cu o ”echipă de experți”. Care vin, îți instalează un power-point, au la ei grafice colorate și îți explică, cu cifre, cu grafice, cu desene, cum merge firma ta, încotro trebuie să o ia și unde o să ajungă. Toate, lucruri pe care le știai de la început…