• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
La multi ani, Christina Zarifopol-Illias!
La multi ani, Christina Zarifopol-Illias!
Home
Uncategorized

La multi ani, Christina Zarifopol-Illias!

September 26th, 2018 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] Cultura, Uncategorized comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Intr-o alta Romanie, cea normala, in care valorile si standardele nu ar fi marginalizate, Doamna Zarifopol nu ar avea nevoie de prezentare. Doamna Christina Zarifopol-Illias reprezinta traditia Romaniei aristocratice care a creat si servit Romania moderna si i-a dat o cultura sincrona cu cea Europeana: nobilimea totala, a spiritului si a sangelui.

Emigrata cu decenii in urma -din motive lesne de inteles- a predat atat in Departamentul de Studii Clasice cat si in Departamentul de Limbi si Culturi Slavice si Est Europene al Indiana Unversity Bloomington: Limba si literatura latina, retorica antica si limba si literatura romana. Este cunoscuta in tara mai ales pentru formidabilul dar pe care l-a facut culturii romane in anul 2000, prin redescoperirea, recuperarea si publicarea scrisorilor dintre Mihai Eminescu si Veronica Micle. Mai putin cunoscute sunt studiile sale cum ar fi Portrait of a Pragmatic Hero: Narrative Strategies of Self-Presentation in Pliny’s Letters. Sau remarcabilele sale traduceri de poezie romanesca.

La fel de putin cunoscut este efortul de decenii pe care l-a dedicat uneori in plan foarte practic, material chiar, mentinerii vii a interesului american pentru predarea si studierea limbii si literaturii romane. Am scris despre asta si imi permit sa reiau cele scrise atunci, pentru ca ele dau dimensiunea absolut remarcabilei si strigatoarei la cer situatii:

“Am avut, datorita eforturilor personale ale unei mari doamne a culturii romane, Doamna Christina Zarifopol-Illias, un program dedicat limbii si culturii romane la o mare universitate americana: Indiana University Bloomington. Ce inseamna un astfel de program de romanistica, la o universitate care reprezinta unul dintre punctele cheie de training in studii est europene si ruse pentru intelighentia, diplomatia si intelligence services americane, nu mai elaborez. Cine stie, stie, cine nu: isi poate imagina.

Ei bine, programul e pe cale sa se inchida. De ce? Pentru ca s-a dovedit ca programul respectiv era de fapt o persoana: Doamna Christina Zarifopol-Illias. O cunosc de peste 20 de ani si numai Dumnezeu stie eforturile, abnegatia, si costurile si sacrificiile personale imense presupuse de mentinerea in viata a acestui program. Am fost martor in anii acestia la nenumarate demersuri -care de care mai absurde si umilitoare- in Romania, la ministere, potentatii zilei, autoritati etc etc nu mai vorbesc de interminabilele negocieri cu Indiana University, intru sustinerea acestui program….A fost si este strigator la cer.

Doamna Christina Zarifopol-Illias se retrage insa acum. Programul e spre desfiintare. Lasati ca isi fac polonezii, ungurii si altii catedre, programe si insititute. Ce vreti, culturi reale, nu agrare. Mediul de afaceri roman? Glumiti?! Autoritatile politice si adminstrative: Asemenea. As putea sa scriu o carte, ca un studiu de caz, un roman, o analiza sociologica despre acest Program in ultimii 20 de ani. Simptom, diagnostic, turnesol pentru deprimanta iresponsabilitate si nimicnicie romaneasca. Ceva de un penibil revoltator, de o meschinarie si ingustime de minte si sufletesca de proportii epice si istorice.

Am intrebat-o odata, vazand absurdul situatiei si imposibilele eforturi si incercari prin care trecea continuu legat de acest program: “Bine, Christina, dar merita? Merita?! Pana la urma, de ce?!”

“Dragul meu, nu pot altfel, este o datorie pe care o am.”

 

Intr-adevar, la o privire mai atenta, chiar asa si este: Doamna Christina Zarifopol-Illias este descendenta unor mari familii ale aristocratiei de sange si intelectuale romanesti. Pentru acest tip de oameni viata este un serviciu si o responsabiliate fata de poporul si istoria si cultura in care sunt chemati la datorie prin actul nasterii.

Alungata din Romania de romani, Doamna Christina Zarifopol-Illias reprezinta de fapt Romania pe care continua sa o serveasca in conditiile si dupa putintele exilului. Cand populatiile traitoare pe actualul spatiu geografic carpato-danubiano etc. isi vor fi schimbat de mult compozitia demografica, sociala si culturala, Romania aceea, a doamnei Zarifopol si a celor care au gandit, construit si dat identitate si viata experimentului social al modernitatii numit Romania, acea Romanie va continua sa traiasca: un continent, o galaxie de litere, idei, arta, istorie, sentimente si cultura, idealuri, aspiratii si esecuri, o incercare franta dar glorioasa de ridicare dincolo de demografie si biologie a unui mic dar remarcabil fragment al speciei umane.”

Doamna Zarifopol-Illias s-a retras primavara aceasta de la catedra. Acesta este contextul in care am indraznit sa incercam sa o convingem sa ni se alature aici, in spatiul Marginalia. Am tinut enorm ca dumeaei sa fie alaturi de noi in aceasta aventura: “Cate nu ai de spus, Christina, publicului romanesc! Cate au ramas neimpartasite in toate aceste decenii ratate! Despre lumea care a fost, despre aristocratia romaneasca, despre marea burghezie romanesca, despre elita intelectuala, despre cum tot acest univers a fost distrus, cum si ce a supravietuit, despre exil, despre idei, carti, autori, despre stil -in toate formele, despre savoir vivre si life style -atunci si acum, despre literatura latina, retorica antica si limba si literatura romana, despre poezie si traducerea ei, despre oamenii pe care i-ai cunoscut, despre cei pe care nu ai fi vrut sa-i cunosti… ”

Este un privilegiu si o imensa bucurie sa ii spunem azi doamnei Christina Zarifopol-Illias : La multi ani! Si sa ii impartasim cat de onorati suntem sa o avem alaturi de noi, in universul pe care vrem sa il (re)construim aici, in Marginalia!

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Protestez, doamna Mungiu! Protestez, doamna Dăncilă!
Previous article Victoria Dragu-Dimitriu: “Cu Christina Zarifopol -Illias în Strada Palade 23”
[ Dragoș Paul Aligică ]

[ Dragoș Paul Aligică ]

DRAGOS PAUL ALIGICĂ - publicist roman avand afilieri academice la Universitatea din Bucuresti in Romania si George Mason University in SUA. Mai multe despre el la: www.aligica.com

Related Posts

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)
March 4th, 2021

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate
March 3rd, 2021

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid
March 3rd, 2021

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.