• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Le Figaro: De acum, autoritatea domniei legii dispare în fața emoției
Le Figaro: De acum, autoritatea domniei legii dispare în fața emoției
Home
Debate

Le Figaro: De acum, autoritatea domniei legii dispare în fața emoției

September 17th, 2020 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Un articol de Maxime Tandonnet pentru Le Figaro

În „satul planetar”, cea mai mică imagine, distribuită de milioane de ori, poate avea mai multă valoare decât pricipiile juridice fundamentale care structurează viața în colectivitate, afirmă cu regret istoricul Maxime Tandonnet.

Ar trebui să se impună emoția mediatică planetară asupra regulilor fundamentale ale statului de drept și ale democrației liberale, așa cum sunt ele concepute în lumea occidentală de mai bine de două secole?

Cutremurul care zdruncină Occidentul ca urmare a morții lui George Floyd de pe 25 mai în urma unei acțiuni a poliției ridică multe probleme. O reacție pozitivă este că rasismul, sub toate formele sale, provoacă o repulsie violentă în rândul opiniei publice. Însă este îngrijorător că această indignare, pe de-a-ntregul legitimă, se manifestă prin pierderea reperelor statului de drept și a democrației liberale.

„Este vremea justiției rasiale”, a declarat Joe Biden, candidatul democrat la președinția Statelor Unite. Dar poate oare să fie „rasială” justiția într-o democrație liberală, adică să fie altfel decât imparțială și neutră, măcar în principiu?

O imagine puternic mediatizată, bulversantă, declanșând un val de emoție planetară, provenită din orice loc al satului planetar prefigurat de sociologul canadian MacLuhan în 1970, va prevala de acum asupra oricărei norme juridice existente prin puterea sa emoțională. „Cred că emoția mondială sănătoasă produsă de acest eveniment [moartea lui George Floyd, n. trad.] depășește, totuși, regulile juridice care sunt acum în vigoare”, a declarat o înaltă personalitate guvernamentală franceză, vorbind despre nerespectarea interdicției de manifestare publică în Franța.

Sursa esențială a autorității nu se va mai afla în principiile dreptului, ci în emoție

Fenomenul este grăitor pentru evoluția politicii și a societății actuale în mediul occidental. Sursa principală a autorității nu se va mai afla în principiile și regulile juridice internaționale, adică dreptul internațional, constituțiile, legile votate de un parlament ales prin vot universal și regulamentele care decurg din ele, ci în emoția mondială care, din moment ce e considerată „sănătoasă”, va predomina asupra statului de drept.

Dar ce este o emoție sănătoasă și ce o definește? Condițiile morții lui George Floyd sunt cu siguranță îngrozitoare și revoltătoare. Dar pe 10 iunie presa scrisă anunța cu discreție un alt eveniment dramatic: în Nigeria, Boko Haram a distrus un sat, Faduma Koloram, omorând 69 de locuitori, bărbăți, femei și copii. De ce această atrocitate de nedescris, spulberarea populației dintr-un sat, este tratată cu o indiferență absolută? De ce nu suscită cea mai mică urmă de emoție și empatie? Oare pentru că s-a petrecut în Africa și nu în America? Să fie din cauză că au lipsit în acel moment camerele de filmat ale marilor televiziuni? Să fie de vină identitatea ucigașilor?

Pe scurt, ce este o emoție sănătoasă? Cine o definește astfel și îi dă putere de convingere? Cine și cum alege, dintre multele atrocități, pe cele care au menirea să producă un mare val de emoție planetară și altele să rămână în liniște și uitare?

În definitiv, numai ordinea conduce la libertate

Consecințele acestui fenomen sunt enorme. Înseamnă că noțiunile de suveranitate, de democrație, de frontieră, de stat sunt reduse la nimic. Este suficientă o imagine provenită dintr-un loc oarecare al pământului pentru a mătura principiile, regulile de drept obținute de popoare prin votul universal. Autoritatea statului dispare sub valurile emoției mondiale. „Emoția sănătoasă”, declanșată de dincolo de frontiere, se reflectă prin slăbirea sau dispariția regulilor jocului, fondatoare ale vieții sociale, modelate pe cale democratică. Ori, cum spunea Charles Peguy, „În definitiv, numai ordinea conduce la libertate”. Regulile statului de drept sunt cele care garantează libertățile și drepturile individului. Aceleași principii protejează bărbații, femeile și familiile de violența și tirania criminalilor, găștilor și a mafiilor sau a altor forme de teroare. „Cine vrea să zămislească îngerul, zămislește jivina” afirma Pascal. Cum logica „emoției sănătoase” poate să determine, prin haos, abolirea principiilor democrației, de ce să mai votezi dacă legile nu mai servesc la nimic – ci numai celui mai rău despotism?

 

Articol original: Maxime Tandonnet: «L’autorité s’efface désormais devant l’émotion»

Traducerea a fost realizată pentru Marginalia de Ramba Ștefan, student la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Câteva fragmente din „Idiotul”, de Fiodor M. Dostoievski
Previous article ,,Îndreptar pentru tineret”. Rolul tinerilor și menirea cărturarilor în societate
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.
February 28th, 2021

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ
February 25th, 2021

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)
February 23rd, 2021

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor. Opinii

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Feb 17th, 2021
Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea ALTFEL

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Feb 17th, 2021
Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție Opinii

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Feb 17th, 2021
Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu Cultură

Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu

Feb 17th, 2021
Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte Debate

Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte

Feb 17th, 2021
Viitorul este deja aici Debate

Viitorul este deja aici

Feb 16th, 2021
Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie Opinii

Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie

Feb 16th, 2021
„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats Literatură

„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats

Feb 15th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.