• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
„Lumea e invadată de monștri, dar nimeni nu vrea să audă asta.” – Mr. Jones, 2019
„Lumea e invadată de monștri, dar nimeni nu vrea să audă asta.” – Mr. Jones, 2019
Home
RECENZII

„Lumea e invadată de monștri, dar nimeni nu vrea să audă asta.” – Mr. Jones, 2019

August 27th, 2020 Andreea Iulia Scridon Andreea Iulia Scridon RECENZII comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Un comentariu de A.I. Scridon

Într-un compartiment de tren, un bărbat tânăr decojește o portocală. Fructul lucește magnetic, dând scenei altminteri mohorâte un efect asemănător cu cel din picturile lui Caravaggio, luminate fantomatic de o singură sursă de lumină, de-obicei o lumânare. Tânărul aruncă nepăsător coaja pe jos. În clipa aceea, o hoardă de oameni sar de pe locurile lor pentru a apuca coajă. Bărbatul începe să mănânce portocala, evident înfometat. Un șir de copii se aliniază, cerșind fiecare o bucată.

Ținând cont de celelalte filme regizate de Agnieszka Holland – cel mai cunoscut fiind mirificul „The Secret Garden” (1993), produs de Francis Ford Coppola – nu este o surpriză faptul că „Mr. Jones” (2019) este un film frapant. Este o adaptare biografică a vieții lui Gareth Jones, un tânăr jurnalist galez al cărui instinct pentru adevăr și curaj – aproape nebun – l-au determinat să meargă în Ucraina pentru a documenta „Holodomorul“ – sau marea foamete din 1933 care a ucis milioane de oameni în Ucraina și Transnistria, opera lui Stalin.

Motivat inițial să obțină un interviu cu Stalin despre corupție, Jones ajunge să fie implicat în afacerea Ucraina oarecum din greșeală. În ciuda amenințărilor și șantajului, Gareth ia decizia, la întoarcerea în Marea Britanie, să publice sub propria semnătură o mărturie despre ceea ce a văzut în Uniunea Sovietică – oameni morți de foame, canibalism, copii abandonați pe străzile pustii ale satelor ucrainiene…

Este greu să te uiți la acest film. Poate vei plânge. În orice caz, te poți aştepta să continui să te gândești la „Mr. Jones” mult timp după ce s-a terminat. Am apreciat faptul că este un omagiu dedicate unui personaj care merită acest lucru, la fel cum merită și o recunoaștere mai largă decât cea de care s-a bucurat până acum. Filmul este în același timp o odă profesiei de jurnalist, în cele mai bune forme ale sale. Am avut impresia că filmul a fost făcut cu intenții curate: având în vederea starea actuală a lumii, însuși faptul că această tema a fost abordată dovedește un oarecare curaj. Pentru români, un asemenea film nu este o noutate, crimele abominabile executate de regimul comunist fiind cunoscute. Însă „Mr. Jones” pare, mai degrabă, destinat oamenilor din Occident, și nu se ferește să arate imagini de coșmar, din păcate fidele istoriei.

„Mr. Jones” este o creație oarecum neobișnuită din punct de vedere cinematografic. Relațiile interumane, caracterizate uneori de imperfecțiuni și slăbiciuni, servesc în mod destul de clar scopului tehnic de a mișca acțiunea mai departe, dar sunt destul de credibile și de bine executate. Filmarea pare adesea să tremure, lucru care îi dă acţiunii un efect bizar și smucit, adăugând atmosferei haos. Deși anumite secvențe ar fi trebuit eventual scurtate (majoritatea oamenilor s-ar uita la film pentru a vedea ce anume descoperă Jones în stalinism și nu felul îmbârligat în care ajunge el acolo, chiar dacă acest lucru demonstrează natura personajului), filmul se mișcă destul de repede, făcând ca multele discuții politice să nu fie plicticoase. Iar scenele din Ucraina au un impact emoțional cu adevărat mare: un voal himeric de alb (zăpadă) acoperă cele mai groteşti realități.

Filmul, așadar, nu are nimic vesel, dar merită văzut dacă te interesează subiectul crimelor comunismului. Iar ceea ce se întâmplă după terminarea filmului este realmente șocant. Deși poate nu ar trebui să fie. Veți vedea.

 

A.I. Scridon este studentă la Universitatea Oxford, Marea Britanie

 

 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Cosmin Lotreanu. Despre viziune, intuiție și perspectivă istorică
Previous article „Dubla flacără: dragoste și erotism”, de Octavio Paz
Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon este o scriitoare și traducătoare româno-americană. Născută în România, a emigrat împreună cu părinții în Statele Unite în copilărie și a crescut în Florida. A studiat Literatură comparată la King’s College London și Scriere creativă la Universitatea Oxford. Este asistent de redacție la Asymptote Journal și la Oxford Review of Books. A tradus „Șoarecele B și alte povestiri” de Ion D Sîrbu în engleză, precum și poeziile lui Traian T. Coșovei împreună cu Adam J. Sorkin. Ambele cărți vor fi publicate de edituri din Marea Britanie în 2020. Interese de cercetare actuale: literatura de sertar, istoria artei, estetică.

Related Posts

Tolstoi și pandemia sau de ce „Război și pace” este mai actual ca oricând
November 23rd, 2020

Tolstoi și pandemia sau de ce „Război și pace” este mai actual ca oricând

Apel pentru o interpretare nepărtinitoare a Revoluției franceze: ,,Reflecții asupra Revoluției franceze”, de François Furet
October 23rd, 2020

Apel pentru o interpretare nepărtinitoare a Revoluției franceze: ,,Reflecții asupra Revoluției franceze”, de François Furet

„Autobiografie spirituală”, Simone Weil
October 15th, 2020

„Autobiografie spirituală”, Simone Weil

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Feodor Dostoievski: filosof al libertății Cultură

Feodor Dostoievski: filosof al libertății

Mar 8th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația: se întâmplă din nou? Societate

Lucian Croitoru. Inflația: se întâmplă din nou?

Mar 8th, 2021
Virgil Iordache. Un model complet de universitate Debate

Virgil Iordache. Un model complet de universitate

Mar 8th, 2021
Noua lege a blasfemiei din Scoția Debate

Noua lege a blasfemiei din Scoția

Mar 7th, 2021
Câteva fragmente din „Gânduri către sine însuși”, Marcus Aurelius Cultură

Câteva fragmente din „Gânduri către sine însuși”, Marcus Aurelius

Mar 7th, 2021
Sergiu Klainerman: Nu există ceva numit „matematica albă” Debate

Sergiu Klainerman: Nu există ceva numit „matematica albă”

Mar 6th, 2021
Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni ALTFEL

Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni

Mar 6th, 2021
Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept Societate

Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept

Mar 6th, 2021
Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română Opinii

Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română

Mar 6th, 2021
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.