• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Marian Hrișcă. Capul Meduzei a fost dintotdeauna aici
Marian Hrișcă. Capul Meduzei a fost dintotdeauna aici
Home
Debate

Marian Hrișcă. Capul Meduzei a fost dintotdeauna aici

January 31st, 2019 [ Marian Hrișcă ] [ Marian Hrișcă ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Dacă aruncăm o privire filosofică asupra filosofiei, omului normal filosofia nu-i folosește la nimic.

Cum să nu folosească la nimic?
Dialectica este exemplul cel mai la îndemână. Dar nu pe dialectică o vom exemplifica în rândurile următoare.

Mai trebuie făcută o precizare: porcărioarele cu iubirea, cu motivația, cu trăirea, cu viața, cu ce este omul și lupul și cum timpul ne este dușman sunt varianta vulgară, gunoieră, ieftină, redusă, a conceptelor marilor filosofi, care au creat curente de mare valoare de-a lungul istoriei, transformate la timpul lor în stiluri de viață.

Conceptele marilor filosofi mai au ceva, pe lângă funcția de adevăr peren: au rafinament și eleganță.
Una e să citești și să pătrunzi în perspectiva lui Cioran despre îngeri și alta e să citești porcăriile senzoriale, fantasmagorice ale inițiaților zilei.

Este bine să amintim de fiecare dată că orice citat, orice idee teribilă a gânditorilor moderni de astăzi sunt doar înșiruiri vulgare de cuvinte care parazitează conceptele marilor filosofi.

Totul pleacă de la falsa și daunătoarea impresie că lumea modernă a devenit atât de evoluată încât nu mai are nimic în comun cu conceptele filosofice. Așa am ajuns de deștepți, că nu ne mai trebuie nimic din trecut. Așa a venit un moment inspirațional că nu ne mai putem abține deloc să fim creativi.

Exemplul de mare utilitate a filosofiei în viața modernă, care să ne ajute să supraviețuim, care să ne ajute să ne desăvârșim personalitatea, dar mai ales să înțelegem și să învingem barierele de rezistență pe care personalitățile celorlalți o ridică permanent în jurul nostru are două puncte de înțelegere:

1. mitul Meduzei din Legendele Olimpului
și
2. teoria existențialismului, a lui Jean Paul Sartre.

Se știe, Meduza, un monstru creat dintr-o femeie frumoasă de către Atena din dorința perversă de răzbunare transforma în piatră pe oricine întâlnea cu privirea.
A ucis-o Perseu, i-a tăiat capul și când i l-a îndreptat către corpul neînsuflețit acesta s-a pietrificat. Atât de puternic a fost efectul.

JP Sartre spune că privirea omului normal are același efect. Plăcerea umană de a privi, pe lângă rolul de culegător de informații cu scop multiplu mai are încă unul și, anume, cel de dominare. Un privitor, în momentul când își aruncă ochii pe un peisaj îl determină pe acel peisaj să-și piardă din indentitate, din conștiință, fiind prelucrat subtil de privitor, care își face o imagine proprie, dominatoare.

Dacă în timpul privitului apare în cadru o ființă umană care își ridică privirea către privitor, efectul acesteia pentru privitor e de împietrire. Privitorul devine obiect de studiu, își pierde individualitatea, i se diminuează conștiința, este blocat să mai observe peisajul, mai pe scurt, se pietrifică.
Cel care te surprinde cu privirea în momentul în care tu contempli un peisaj îți blochează pe loc contemplarea, îți anulează gândul, îți strecoară în cap ideea că conștiința ta este relativă, subiectivă, nu mai ești ceea ce crezi, ci ceea ce crede privitorul despre tine. Devii un obiect de analiză, cu gândurile imobilizate. Prin privire.
Ochii îndreptați către tine îți pietrifică gândurile. Ca în cazul Meduzei.

Bineînțeles că observăm zilnic acest fapt, bineînțeles că ne lovim zilnic de agresiunea ochilor și a urechilor celorlalți, zilnic ne răscolim că vrem intimitate, că vrem protecție, că nu vrem să fim supravegheați și ascultați. Zilnic ni se spune că cea mai mare teamă este aceea de a vorbi în public. Inexplicabil.
Și o ținem așa într-un zumzet confuz de păreri și citate vulgare.

Cel care a scris Dr Jivago continuă ideea lui JP Sartre – conștiința unui om este bună atât timp cât se proiectează înainte ca farurile unei locomotive care să-i lumineze calea, dacă îi blochezi unei ființe umane proiecția conștiinței spre exterior și i-o îndrepți asupra lui, acea ființă devine paralizată, oarbă. Va fi aruncată în întuneric.

Concluzia este următoarea, am descris-o mai sus, dar trebuie rezumată, pentru claritate: modalitatea prin care extragem informațiile din mediul înconjurator, mai ales pe cale vizuală, ne ajută să avem imaginea proprie despre lume, oferindu-ne libertatea să fim creativi în toate felurile posibile și ne satisface dorința de dominare, care ne este inscripționată în gene, oferindu-ne accesul la posibilitate.
Când cineva ne observă, când perechile de ochi se opresc asupra noastră, toate acestea se estompează, proiecția conștiinței spre exterior ne este blocată, accesul la posibilitate se reduce, iar posibilitatea se transformă în probabilitate.

Exprimat vulgar: în fiecare dintre noi sunt doi lupi. Unul bun și unul rău.

Descris cu mare rafinament de Boris Pasternak:
“Conștiința e o otravă, un mijloc de autointoxicare pentru subiectul care face într-adevăr apel la ea. Ea e lumina care iradiază în afară, ea ne luminează drumul ca să nu ne împiedicăm. Ea e farul care arde înaintea locomotivei. Întorcându-i lumina spre înăuntru, provocăm o catastrofă.”

  • Tags
  • concluzie
  • eseu
  • ființă

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Lucian Croitoru. Se pregătesc mineriade de runda a doua?
Previous article Robert G. Ciobanu: Cum încearcă Washington Post să salveze socialismul după experimentul falimentar al Venezuelei
[ Marian Hrișcă ]

[ Marian Hrișcă ]

Studiile de medicină și literatura mi-au dezvoltat o curiozitate spontană, iar libertatea oferită de diletantism, cu atâta generozitate, îmi alimentează curajul să descriu formele concrete și abstracte ale vieții, modelate de intrigi, într-un interval bine definit de cele trei repere ale neputinței umane: sine, conștiință, teamă.

Related Posts

Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia
January 27th, 2021

Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității
January 26th, 2021

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Bogdan Glăvan. Frica este irațională
January 25th, 2021

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa” ALTFEL

M. Cincea. Interviu Ladislau Roth, supravieţuitor al lagărelor naziste: „Pierderea mamei, la Auschwitz, mă urmăreşte toată viaţa”

Jan 27th, 2021
Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia Debate

Ioan T. Morar. Titania sau cînd viața bate parodia

Jan 27th, 2021
Dreptul la frumos Cultură

Dreptul la frumos

Jan 27th, 2021
Persistența scolasticii Cultură

Persistența scolasticii

Jan 26th, 2021
Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic” Cultură

Fragment din Immanuel Kant, „Spre pacea eternă. Un proiect filosofic”

Jan 26th, 2021
Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității Cultură

Ortodoxia ca factor geopolitic în contextul provocărilor modernității

Jan 26th, 2021
Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent Cultura

Cristian Pătrășconiu. 33 de motive pentru a (re) citi Omul recent

Jan 26th, 2021
Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat... Istorie

Lupta pana la capat: Te astepti sa fie vorba de unitati de elita. Nu este adevarat...

Jan 26th, 2021
Bogdan Glăvan. Frica este irațională Debate

Bogdan Glăvan. Frica este irațională

Jan 25th, 2021
Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului” Debate

Virgil Iordache. Fapte în Adevăr. Note de lectură la ”Maladia ideologiei şi terapia Adevărului”

Jan 25th, 2021
Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților” Cultură

Pe Disney+, copiii nu mai pot urmări „Peter Pan” sau „Pisicile aristocrate” pentru a nu se expune „modurilor de reprezentare învechite sau peiorative ale minorităților”

Jan 25th, 2021
Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria? Debate

Ne distruge tehnologia din ziua de azi memoria?

Jan 25th, 2021
Alexandru Călinescu: Artele la control Cultură

Alexandru Călinescu: Artele la control

Jan 25th, 2021
Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală? Debate

Pe marginea unei provocări formulate de domnul Teodor Baconschi. Este teoria critică calea României către tradiția occidentală?

Jan 25th, 2021
O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam... Focus

O teorie: Pana sa-i mintim si manipulam pe altii, ne auto-mintim si auto-manipulam...

Jan 25th, 2021
Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson Filozofie

Câteva fragmente din „Teoria râsului”, de Henri Bergson

Jan 24th, 2021
„Middlemarch” & raţiunile inimii Cultură

„Middlemarch” & raţiunile inimii

Jan 24th, 2021
Despre schimbare doar de dragul schimbării Educație

Despre schimbare doar de dragul schimbării

Jan 24th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II Debate

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Alain Juppé. Patru decenii de loialitate. Partea II

Jan 24th, 2021
Daniel Uncu. Până când vom rezista ? Debate

Daniel Uncu. Până când vom rezista ?

Jan 24th, 2021
D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta... Filozofie politică

D. P. Aligica: Neototalitarianismul contemporan vizeaza libertatea de expresie; in absenta ei, votarea nu-i incurca si va fi mentinuta...

Jan 24th, 2021
Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23" Societate

Christina Zarifopol-Illias: Alte povesti ale doamnelor si domnilor din Bucuresti: "Strada Palade 23"

Jan 23rd, 2021
Cetățeanul dependent Societate

Cetățeanul dependent

Jan 23rd, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I) Cultură

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea I)

Jan 23rd, 2021
C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber.... Istoria ideilor

C. A. Rosetti: A cugeta este a urzi. Ca sa fiu urzitor trebuie sa fiu liber....

Jan 23rd, 2021
I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului... Literatură

I. D. Sîrbu: Pe pielea lor se va vedea cat de lasi, milogi, concesivi si tradatori pot sa fie fiii liberalismului si nepotii declaratiei drepturilor omului...

Jan 23rd, 2021
Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas Politică

Calea mai puțin bătătorită a lui Clarence Thomas

Jan 22nd, 2021
Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun Politică

Florin Cojocariu: Ce se întâmplă acum in SUA e cu totul ieșit din comun

Jan 22nd, 2021
Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente Cultură

Czesław Miłosz: „Ținutul Ulro”. Fragmente

Jan 22nd, 2021
„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani Cultură

„Civilizația” lui Kenneth Clark după 50 de ani

Jan 22nd, 2021
Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare) Opinii

Episcopul Ignatie al Hușilor. O mică persiflare (conservatoare)

Jan 22nd, 2021
Bogdan Călinescu. A gândi liber Debate

Bogdan Călinescu. A gândi liber

Jan 22nd, 2021
O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite Politică

O imagine. Două coloane. Despre violențele din Statele Unite

Jan 22nd, 2021
Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE” ALTFEL

Silviu Man. TEHNOCALIPSA DUPĂ ELON ŞI ALTE CÂTEVA PROFEŢII „SECULARE”

Jan 22nd, 2021
P. J. Proudhon: A fi guvernat ALTFEL

P. J. Proudhon: A fi guvernat

Jan 22nd, 2021
Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are... Educație

Dragos Paul Aligica. Noi nu am avut de ales: A fost simplu. Generatia urmatoare insa are...

Jan 22nd, 2021
Rețeaua – cea mai recentă utopie Debate

Rețeaua – cea mai recentă utopie

Jan 21st, 2021
Boemul și revoluționarul Cultură

Boemul și revoluționarul

Jan 21st, 2021
Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice Opinii

Alexandru Lăzescu. Riscuri și costuri pandemice

Jan 21st, 2021
Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate Opinii

Bogdan Călinescu. Despre Trump, cu luciditate și obiectivitate

Jan 21st, 2021
Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa” Opinii

Melania Cincea. Dandy mârâind la „câinele alfa”

Jan 21st, 2021
Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică" Istorie

Marcela Țușcă: "Aici prezintă Domnul Țușcă Petrică"

Jan 21st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.