• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Marian Hrișcă. Ce este primăvara, domnule Teodoreanu?
Marian Hrișcă. Ce este primăvara, domnule Teodoreanu?
Home
ALTFEL

Marian Hrișcă. Ce este primăvara, domnule Teodoreanu?

March 4th, 2019 [ Marian Hrișcă ] [ Marian Hrișcă ] ALTFEL comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Primăvara este efectul de pompă prin care atriile își deschid inima în fața ventriculilor și îi încarcă până la refuz cu sângele vieții, iar aceștia duc mai departe vârtejul de senzații la cap, ultima stație înainte să fie distribuite în toată lumea.
Primăvara este spațiul în care numai două categorii sociale își găsesc fericirea în mod dovedit: oamenii de știință și creatorii de artă.
Asta-i primăvara, domnule Teodoreanu, un fenomen care plutește prin aer în căutarea celor pregătiți. În lume sunt doar două căi de cunoașterea, de inserare în primăvară: calea admirației simple a vieții și calea transformării ei, a modificării în scop de satisfacere narcisiac. Este calea omului de știință și calea artistului.

A treia cale n-o s-o găsiți în veci.

Calea omului de știință este cea a admirației necondiționate, a observației pline de bucurie, necontaminate de rațiunea epuizată în încercările de a descoperi lumea. Omul de știință trăiește primăvara fără să caute în ea reciprocitatea, fără să aștepte ca natura să i se închine ca o recunoaștere a valorii acestuia. Descoperirile omului de știință, adevărurile universale create îi sunt suficiente și-i permit o contemplare degajată, plină, neinfluențată de ego.
Aceasta-i calea omului de știință.

Să vedem calea creatorului de artă.

Dacă în cazul omului de știință poți să faci o delimitare între om și operă, în cazul artistului, opera este parte din el. În cazul celor care fac artă, calea către primăvară trece prin inima și prin creierul omului de artă, prin ego-ul lui, prin tot ce ține de admirație și autoadmirație. Ca artist, nu poți trăi primăvara fără ca cei din jur să lase toate treburile deoparte, să renunțe  chiar la ei înșiși și să te venereze împreună și la un loc cu opera. Primăvara artistului este locul unde nu se face economie de superlative. Pleonasmul, hiperbola, metafora, epitetul –  îngrămădite, supraadăugate, ele formează primăvara artiștilor.

Asta-i primăvara, domnule Teodoreanu, în cazul creatorului de artă!
Nu încape modestie în viața lui! Iar dacă încape, face parte din scenariul virtuții care crește valoarea. Modestia exagerată e vanitate, e strigătul disperat către lume: sunt aici, sunt artist, în lipsa oricărei aprecieri fac apel la virtutea modestiei, să-mi întindeți mâna prin care să revărsați laudele!

Când Bertrand Russell spune că fericirea este numai la îndemâna oamenilor de știință și a artiștilor, el n-o restrânge, nu face din ea un dar acesibil zeilor, ci de fapt ne arată căile de îndeplinire a ei.

Uităm de artiști, uităm de oamenii de știință. Uităm pentru moment de primăvară.

Ne oprim doar la cele două căi prin care se poate ajunge la fericire: admirația exterioară sinceră și narcisismul disimulat în tot ce mișcă.

Ca fiecare cale spre o destinație, ca oricare drum cu două capete și aici găsim demoni, semizei cărora trebuie să le plătim un preț. Ei sunt: Conștiința, Teama și Sinele. Cei trei demoni așezați pe calea fericirii, cu derivatele lor: binele și răul, descifrate de Conștiință, angoasele implantate în sistemul limbic, provenite din subconștient, care produc Teama și imaginea rațională a ceea ce reprezinți în raport cu valorile umane validate- Sinele.
Acestea sunt condițiile esențiale de îndeplinire a fericirii: Conștiința, Teama și Sinele. Ele alcătuiesc un Triunghi al Neputinței în fața căruia i se înclină orice încercare umană de a le depăși, evita.
În afara lui, starea de fericire este exclusă.

Deci, ce este primăvara, domnule Teodoreanu?

Este o stare, o destinație, poate fi chiar un concept format din două căi și trei condiții, în afara cărora viața își pierde din conținut.
Este ceva atât de complex, încât ai putea spune că șansele de atingere a ei sunt îndeplinite doar de câteva ori în viață.

Oare aceasta să fie primăvara, domnule Teodoreanu?

“Nuuu, domnule Teodoreanu! Să-ți spun eu ce-i primăvara. Acum patruzeci de ani eram un imbecil genial și superb.[…]
Dialogam cu voce tare cu Dumnezeu și cu Satan și polemizam gesticulând cu Spinoza. Somnul mă ofensa. Nu-l puteam accepta. Și când venea întâia noapte de primăvară, ieșeam pe pragul magherniței și crezi că eram umilit că afară e primăvară și ghetele mi-s rupte și pantalonii peticiți? Nu, domnule Teodoreanu. Eram fericit. Îmi spuneam: Aștepți o fată. Te iubește. O iubești. Versurile lumii sunt covor pentru pașii ei. “Atât de fragedă te-asemeni/ Cu floarea albă de cireș…” Nu așteptam pe nimeni, domnule Teodoreanu. Dar dragostea era pe pragul vârstei mele, prezentă, imensă, feerică. Toate fetele lumii puteau să vie, toate mă așteptau. Asta-i primăvara: Să fii calic, să fii flămând, să nu te știe nimeni și tu în loc să suferi, acrindu-te, să stai pe pragul unei case de mahala și să te simți împăratul dragostei…
Asta-i primăvara, domnule Teodoreanu!”
Masa umbrelor, Ionel Teodoreanu

  • Tags
  • anotimp
  • primavara
  • vară

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Cristian Pătrășconiu. Mai vreți un argument cu privire la ”vadimizarea” PSD?
Previous article INTERVIU Remus Tanasă, coordonatorul Centrului Russell Kirk România: Trăim un moment istoric ce ar trebui să dea naștere unei mișcări conservatoare nu doar în România, ci și în Europa
[ Marian Hrișcă ]

[ Marian Hrișcă ]

Studiile de medicină și literatura mi-au dezvoltat o curiozitate spontană, iar libertatea oferită de diletantism, cu atâta generozitate, îmi alimentează curajul să descriu formele concrete și abstracte ale vieții, modelate de intrigi, într-un interval bine definit de cele trei repere ale neputinței umane: sine, conștiință, teamă.

Related Posts

Un naș cu inima cât un tren
April 12th, 2021

Un naș cu inima cât un tren

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul
April 5th, 2021

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020
March 31st, 2021

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice Debate

Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice

Mar 30th, 2021
Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse Literatură

Câteva fragmente din „Narcis și Gură de Aur”, de Herman Hesse

Mar 29th, 2021
Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor Debate

Guvernul încalcă dreptul la proprietate privată al românilor

Mar 29th, 2021
Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul ALTFEL

Silviu Man. Cei patru care au speriat Capernaumul

Mar 29th, 2021
Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism Opinii

Teodor Baconschi. Vaccin, creștinism, negaționism

Mar 29th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.