• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Marian Hrișcă. Rostul unei biserici
Marian Hrișcă. Rostul unei biserici
Home
Cultura

Marian Hrișcă. Rostul unei biserici

August 24th, 2018 [ Marian Hrișcă ] [ Marian Hrișcă ] Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Am identificat câteva dintre modalitățile de relaționare a românilor cu Sfinții:

1. Metoda prin desacralizarea Sfântului, adică prin adăugarea de puțin omenesc

Sfântul a plâns, a mișcat, e viu, mi s-a aratat în vis de după o ușă; așadar, credinciosul român n-are răbdare să meargă către sfânt să-l înțeleagă la el acasă, în împrejmuirea sacră, nu, îl aduce pe sfânt la îndemână să-i zică pe întelesul lui cum stă treaba, Sfântul a plâns, uite, e și el om, la urma urmei, oricât ar fi de Sfânt mai plânge din când în când. Apoi, se minunează și Sfântul de ce suferință e printre noi, n-are nici el puterea să ne ajute, săracul, când a văzut cu ce ne luptăm zilnic singura mișcare pe care poate s-o facă e să mai verse câte o lacrimă, condescendent, necazul nostru e peste puterile lui, hai, las-o așa, hai să bem ceva, dacă el nu poate, noi nici atât.

2. Metoda prin socializarea și însoțirea cu Sfântul

Sfântul este atât de ocupat în viața de zi cu zi încât numai în momentele lui speciale putem să-i facem o vizită, de exemplu în zilele de sărbătoare, când el e mai sensibil, trebuie neaparat să ne înfățișăm în fața lui să-i facem cunoștință cu noi, iar pentru asta avem toate scuzele, dă-te, băi, la o parte, mă așteaptă Sfântul la întâlnire, unde te bagi, vrei să intervin la el să pățești ceva?!
Tot în actul însoțirii cu Sfântul se află noțiunea de bunătate a credinciosului românesc, aici ea e bilaterală, crediniciosul românesc se regăsește în Sfânt în aceeași măsură în care și Sfântul se regăsește în el, God is my copilot, sunt atât de bun în misiunea dată că am Sfântul meu personal, care-mi deschide calea, eu nu țin neaparat, dar asta-i soarta, așa mi-a fost dat, hai că n-are ce să strice.

3. Metoda prin transformarea revendicativă a Sfântului în mijloc

Dă Doamne, fă ceva, fii un sprijin pe care să mă cațăr până la Domnul, întinde-mi o mână care să mă tragă în sus, că după ce ajung la nivelul tău văd eu cum mă descurc mai departe, dacă am ajuns până aici nu m-oi rătăci nici de acum înainte, dar dă-mi un semn, ceva palpabil, că am obosit și mi s-a făcut foame. Dacă mă lași să continui  așa e posibil să mă pierzi.
Foarte adâncă cugetarea: până la Dumnezeu te mănâncă sfinții. Dacă vrei să ai vreo șansă în fața lui Divinității, neaparat trebuie să iei în considerare și vreo câțiva sfinți.

4. Metoda prin amestecarea Sfântului printre noi, prin acomodarea lui la cele lumești, să fie mai vizibil, la-ndemână, agățarea lui la oglindă, aplicarea pe desktop, împrăștierea pe rețetele de socializare și toate acestea imperativ, cu un mesaj dojenitor, fă și tu ca mine altfel o încurci, eu deja am făcut-o și să nu-mi vii după să mi te plângi c-ai pățit-o, doar ți-am spus cum stă treaba cu Sfântul și cum trebuie procedat cu el.
Este o metodă lungă chiar din descrierea titlului, așa că nu mai intrăm în alte detalii.

5. Metoda identificării cu puterile Sfântului și preluarea din puterile lui

Băi, am fost la Prislop, parcă nu mai sunt eu cel dinainte, m-am cutremurat, ai fost vreodată?, n-ai fost?, ah, gata, n-ai nici o șansă!

Și câte altele, toate românești, bune de înregistrat la OSIM.

Am găsit și o rugăciune, ca un fel de concluzie:
Ferește-mă, Doamne, de credința românului credincios, că de restul necazurilor poate voi putea să mă ocup singur.

Vă întrebați care este rostul bisericii din poză? Ce semnificație ar putea avea?

De materializare a neantului, a imposibilului, în lumea celor vii și fără rost.
Biserica este singurul loc din univers care integrează ființa vie în materie și dă sens inexplicabilului. Circumscrie timpul, subjugă mișcarea, transformă deznădejdea în veșnicie.
Oriunde veți merge, în lume, pe orice corp ceresc vă veți afla, o biserică apărută în cale e semn că Cineva a trecut pe acolo.
Bisericile sunt urmele cele mai concrete ale ființării, cu ele începe și se termină rostul întregii materiei din Univers.

  • Tags
  • biserica
  • rost
  • sens

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Adrian Miroiu. Lecturi triste: despre un veac românesc
Previous article Newsweek. C. Pătrășconiu - Andrei Pleșu: minimum minimorum
[ Marian Hrișcă ]

[ Marian Hrișcă ]

Studiile de medicină și literatura mi-au dezvoltat o curiozitate spontană, iar libertatea oferită de diletantism, cu atâta generozitate, îmi alimentează curajul să descriu formele concrete și abstracte ale vieții, modelate de intrigi, într-un interval bine definit de cele trei repere ale neputinței umane: sine, conștiință, teamă.

Related Posts

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”
February 19th, 2021

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Despre nefericire în era digitală
February 13th, 2021

Despre nefericire în era digitală

Robert Musil: Nimic mai deplorabil decat acei predicatori seculari-liberali si universitari...
February 9th, 2021

Robert Musil: Nimic mai deplorabil decat acei predicatori seculari-liberali si universitari...

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor. Opinii

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Feb 17th, 2021
Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea ALTFEL

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Feb 17th, 2021
Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție Opinii

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Feb 17th, 2021
Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu Cultură

Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu

Feb 17th, 2021
Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte Debate

Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte

Feb 17th, 2021
Viitorul este deja aici Debate

Viitorul este deja aici

Feb 16th, 2021
Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie Opinii

Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie

Feb 16th, 2021
„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats Literatură

„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats

Feb 15th, 2021
Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop Debate

Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop

Feb 15th, 2021
Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală? ALTFEL

Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală?

Feb 15th, 2021
Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani Opinii

Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani

Feb 15th, 2021
Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel Cultură

Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel

Feb 15th, 2021
Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea? Debate

Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea?

Feb 15th, 2021
Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice Opinii

Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice

Feb 15th, 2021
Virgil Iordache. Facem ce am fi putut face de la început. Dar am fi putut ? Debate

Virgil Iordache. Facem ce am fi putut face de la început. Dar am fi putut ?

Feb 15th, 2021
Teodor Baconschi. Izolarea și social-media Opinii

Teodor Baconschi. Izolarea și social-media

Feb 14th, 2021
Lucian Croitoru. Creșterea opțională a vârstei de pensionare: o decizie necesară pentru buget și corectă pentru oameni Opinii

Lucian Croitoru. Creșterea opțională a vârstei de pensionare: o decizie necesară pentru buget și corectă pentru oameni

Feb 14th, 2021
C. Pătrășconiu. Interviu Thierry Wolton: Comunismul, intelectualii de stânga și negaționismul Debate

C. Pătrășconiu. Interviu Thierry Wolton: Comunismul, intelectualii de stânga și negaționismul

Feb 14th, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul arhipelag (2) Opinii

Mircea Mihăieș. Eternul arhipelag (2)

Feb 14th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.