• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Marian Hrișcă. Titanic vals cu candidați
Marian Hrișcă. Titanic vals cu candidați
Home
Opinii

Marian Hrișcă. Titanic vals cu candidați

November 13th, 2019 [ Marian Hrișcă ] [ Marian Hrișcă ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Ce semn mai bun de românism vreți de la Iohannis, ca lipsa de reacție în fața valului de sfaturi? Vin din toate părțile, ca ploaia de meteoriți, doar puțin să nu fii atent și-ți sparg capul.
Credeți-mă pe cuvânt că dacă omul ăsta ar fi avut un dram de creier ar fi luat-o razna.

Aș fi făcut o comparație cu Spirache din Titanic Vals și ar mers în mare măsură, cu o singură excepție: promiscuitatea.

În Titanic vals al lui Tudor Mușatescu, candidatul trăiește același tip de senzații, este împins să candideze nu mai țin minte pentru ce poziție publică, în detrimentul structurii lui, perceput ca un om obedient, fără idei, fără ascuțime în opinii, primește sfaturi din toate părțile, mai ales de la familie, de la cum să vorbească până la ce model de pălărie trebuie să poarte, cum să se îmbrace în afara casei, iar el, bietul, încearcă să reziste cum poate valului de parvenitism euforic din jur, umil, în tăcere, cu politețe, până își pierde răbdarea și se apucă să urle la alegători, cam așa: Nu mă votați! Nu merit! Eu nu sunt ca ei! Nu vreau politică. Lăsați-mă în pace!

Echivalentul lui: Nu dezbatere.

Apropiații îl iau la rost: Cum ai putut să ne trădezi, să arunci la coș idealurile de parvenire a familiei? Inconștientule!
“Te-ai șters pe bot de deputăție.”

El e liniștit.
“Da… dar am şi eu planurile mele, visurile mele, speranţele mele! Îmi pare rău că nu se potrivesc cu ale voastre… Am fi fost atât de fericiţi…”

Și ce credeți? Sinceritatea lui directă se răspândește în masele largi și e ales în aplauzele mulțimilor. Toți vor să-l cunoască, să-l pupe.
Final

Acum, promiscuitatea.

Este singura diferență între personaje și ce se petrece la noi astăzi.
În carte, fiecare personaj este extrem de bine evidențiat de la capăt până la sfârșit. N-o să vedeți mârlănie disimulată, prefăcătorie unde nu e cazul, excese, confuzie, mizerie, dezordonare, delăsare.

Pentru că până la urmă, dezbatere, nedezbatere, contează mai puțin subiectul, cât rațiunea din spatele ei, a dezbaterii, iar aceasta poate fi definită într-un singur cuvânt: promiscuitate.
Cascada, șirul de întâmplări, de decizii, raporturile între părți, structura somelor implicate put de-ți mută nasul. Sunt încărcate de mizeria anilor precedenți, contaminate de melange-ul secrețiilor capetelor denaturate, încât orice confruntare ar avea un singur efect – de amplificare a scârbei care și așa este la limită să dea pe afară prin hainele scumpe.
Promiscuitate, de la piele până la absența cuvântului.

Zici promiscuitate, eh, lasă, că ține de sexualitatea suburbană, n-are legătură cu viața de zi cu zi, nu ne afectează direct, o fi pe acolo pe undeva, când, ce credeți, situația este următoarea: până la urmă, de ce este rea promoscuitatea? Că ar putea să fie și bună, dacă nu-i simți efectele.
Pentru că este o sumă de mizerii inserate în relații, care se întrepătrund dezordonat, fără contururi clare, amestecate cu secrețiile umflăturilor din prelungirea gâturilor, o parte vicii, o parte silă, o parte dubioșenie. Și ce va mai fi să vină.

Să vorbim de onoare? De stil? De bun simț?
Ar fi bine să avem de-a face măcar cu lipsa acestora.

Cât de simplu și de elegant ar fi să spui: este dezonorant, domnule, nu se face, haideți să ținem cont de atributul demnității, la schimb cu: ești un dezastru ambulant, marș, că ne amesteci simțurile.

Zici: da, ăla e arogant. Cealaltă e o cretină.
Și dacă elimini promiscuitatea, poate că așa e.
Dar, dacă vezi lucrurile din perspectiva mizeriei, a amestecului secrețiilor, că oamenii aceștia lasă urme fizice în natură, aroganța reprezintă doar o parte, retardul mintal e o altă bucățică, absența cuvântului în cap vine peste samd samd…

Poți să afirmi cu precizie cine este ce, cum și cât? Fără îndoiala greșelii?
Nu poți.
Mergi după karmă, o ții pe-o cale și vezi ce iese.
Dacă iese, bine, dacă nu, “ui did aur best”.

Pe stradă începe să se audă flaşneta cu Titanic Vals.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article D. P. Aligica: O situatie clasica de "electorat captiv"
Previous article Adrian Papahagi. Pro-dezbatere
[ Marian Hrișcă ]

[ Marian Hrișcă ]

Studiile de medicină și literatura mi-au dezvoltat o curiozitate spontană, iar libertatea oferită de diletantism, cu atâta generozitate, îmi alimentează curajul să descriu formele concrete și abstracte ale vieții, modelate de intrigi, într-un interval bine definit de cele trei repere ale neputinței umane: sine, conștiință, teamă.

Related Posts

Despre o anume modestie a fericirii
April 10th, 2021

Despre o anume modestie a fericirii

Daniel Uncu. Două constructe smintite
April 5th, 2021

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Pandemie, isterie şi politica prudenţei
March 31st, 2021

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din ,,Despre libertatea alegerii”, de Anselm de Canterbury Cultură

Câteva fragmente din ,,Despre libertatea alegerii”, de Anselm de Canterbury

Apr 22nd, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Storge Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Storge

Apr 22nd, 2021
Lampa memoriei – fragmente după John Ruskin Cultură

Lampa memoriei – fragmente după John Ruskin

Apr 21st, 2021
Pandemia Covid între știință și politică Debate

Pandemia Covid între știință și politică

Apr 21st, 2021
Alin Vara. Christus Victor O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  VI. Descendit ad inferos ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor O explorare a sensului morții lui Isus Hristos VI. Descendit ad inferos

Apr 21st, 2021
„De vita beata”, Seneca Cultură

„De vita beata”, Seneca

Apr 20th, 2021
Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale Cultură

Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale

Apr 19th, 2021
George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată Debate

George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată

Apr 19th, 2021
Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică” Economie

Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică”

Apr 18th, 2021
André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă” Cultură

André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă”

Apr 18th, 2021
Destinul educației umaniste în Universitatea americană Cultura

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Apr 18th, 2021
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.