• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Martin S. Martin. In Memoriam Bernard Lewis (31 mai 1916- 19 mai 2018)
Martin S. Martin. In Memoriam Bernard Lewis (31 mai 1916- 19 mai 2018)
Home
Cultura

Martin S. Martin. In Memoriam Bernard Lewis (31 mai 1916- 19 mai 2018)

June 8th, 2018 [ Martin S. Martin ] [ Martin S. Martin ] Cultura comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Numai 12 zile au lipsit ca Bernard Lewis să fi împlinit vârsta de 102 ani, la data de 31 mai, când s-a stins, dată la care s-a aniversat și același număr de ani de la semnarea acordului Sykes Picot, acord prin care Franța și Marea Britanie au decis geografia și sferele de influență din Orientul Mijlociu.

Înțelegerea dintre marile puteri, care erau pe cale să învingă Imperiul Otoman, a influențat și continuă să inflențeze problemele și marile evenimente din acea parte a lumii și a mai avut un efect: a dat naștere unui mare istoric care s-a dedicat studiului lor.

Sunt oameni care se identifică pe deplin cu subiectele care le-au dominat vârsta creației și pe care omenirea îi asociază constant cu acestea. Așa apar în memoria oamenilor Martin Luther King (1929-1968), legat indisolubil de lupta pentru drepturile civile ale minorității de culoare din Statele Unite, sau Alexandr Isaievici Soljenițîn (1918-2008), care a deschis ochii lumii asupra comunismului sovietic stalinist.

Acești oameni sunt simbolurile problemelor în care s-au distins, iar noi nu putem să ne gândim la temele legate de munca lor, fără să-i evocăm și să ne întoarcem la ce ei ne-au învățat.

În analiza, descifrarea și cunoașterea istoriei din Orientul Mijlociu, din lumea islamică și din cea a Imperiului Otoman, Bernard Lewis a fost acel tip de gigant care a dominat contemporanii și care și-a anunțat, încă din timpul vieții, potențialul zbor viitor, ușor de ghicit că va ține multe generații.

Scrierile lui Bernard Lewis acoperă două treimi de secol și ele au dat lumii accesul la o istorie disputată și, de cele mai multe ori, prezentată părtinitor. Savantul evreu s-a născut la Londra, unde și-a făcut și studiile și a avut o strălucită carieră la universitatea Princeton din New Jersey.

El a demonstrat în scrierile sale că are un mare respect pentru religia Islamului și pentru civilizația musulmană, dar a examinat cu obiectivitate și scăderile lor: …civilizația islamică clasică trecuse demult de apogeul ei când și-au făcut apariția mongolii în secolul XII și era deja într-o stare avansată a ceea ce majoritatea istoricilor ar numi declin…Problemele Orientului Mijlociu sunt generate de musulmanii însăși și nu sunt urmarea colonialismului. Islamul este o mare religie, dar a fost luat ostatic de intoleranță și ură.

Când am citit “Ce n-a mers cum trebuie? Ciocnirea dintre Islam și modernitate în Orientul Mijlociu (Oxford University Press 2001) am avut bucuria să primesc o cheie cu care multe din elementele confuze ale istoriei recente s-au deschis. Am avut norocul să am acces la unele din cele peste 30 de cărți scrise de istoricul Lewis, ca și la articole de reper și interviuri memorabile.

Puțini știu că faimosul termen ciocnirea civilizațiilor a fost introdus de Bernard Lewis în articolul Originea furiei musulmanilor (The Atlantic Monthly 1990), publicat cu șase ani înainte ca Samuel Huntington să îl consacre prin folosirea lui ca titlul unei cărți de mare circulație.

Ca toți marii gânditori, Lewis a fost contestat și atacat, atât de adepții, cât și de adversarii islamismului: …pentru unii sunt un geniu, iar pentru alții încarnarea diavolului, dar pentru și mai mulți el a oferit lumii explicații noi, convingătoare și logice despre cauzele conflictelor contemporane legate de incompatibilitatea creată de intoleranța religioasă, bigotismul orb și naționalismele (tribalismele) primitive din Orientul Mijlociu.

Înțeleptul și doctul Bernard Lewis a făcut și unele preziceri despre viitorul lumii noastre, cele mai multe pesimiste. Astfel, el a spus despre lumea arabă că este incapabilă să se scuture de dominația monarhilor și a dictatorilor (fapt confirmat de rezultatele dezamăgitoare ale așa numitei Primăveri Arabe), a anticipat, încă din anul 1976, că în Orientul Mijlociu mișcările și militanții islamiști se vor înmulți și a prezis o atenuare a urii musulmane, atunci când aceștia vor pune stăpânire pe Europa, eveniment facilitat de sistemele de imigrație și democrația existente în țările europene, care sunt favorabile musulmanilor, ca și de atitudinea de abandonare de sine a Europei, în numele corectitudinii politice și al multiculturalismului.

 

 

 

 

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Teodor Baconschi. In Memoriam Bernard Lewis (31 mai 1916- 19 mai 2018)
Previous article Bogdan Călinescu. In Memoriam Bernard Lewis (31 mai 1916- 19 mai 2018)
[ Martin S. Martin ]

[ Martin S. Martin ]

Related Posts

Destinul educației umaniste în Universitatea americană
April 18th, 2021

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Ce exprimă muzica?
April 4th, 2021

Ce exprimă muzica?

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane
March 28th, 2021

Dalina Bădescu: Anastasia Stoiciu - Memoria artei contemporane

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
„De vita beata”, Seneca Cultură

„De vita beata”, Seneca

Apr 20th, 2021
Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale Cultură

Între reprimare și înfrânare, câteva reflecții asupra moralității sexuale

Apr 19th, 2021
George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată Debate

George Orwell despre populism, patriotism și cenzură mascată

Apr 19th, 2021
Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică” Economie

Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică”

Apr 18th, 2021
André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă” Cultură

André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă”

Apr 18th, 2021
Destinul educației umaniste în Universitatea americană Cultura

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Apr 18th, 2021
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.