• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Melania Cincea. Un nou val de ură programatică
Melania Cincea. Un nou val de ură programatică
Home
Opinii

Melania Cincea. Un nou val de ură programatică

September 23rd, 2020 [ Melania Cincea ] [ Melania Cincea ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Valul de ură pe care îl vedem crescând zilele acestea împotriva “dictaturii” şi a “măştii” – deci împotriva autorităţilor, a medicilor, a tuturor celor care respectă şi cer respectarea măsurilor sanitare – a polarizat societatea aşa cum au făcut alte două valuri mari de ură programatică prin care a trecut societatea românească, la începutul anilor 90 şi mijlocul anilor 2000. Diferenţa vine din scopul generării urii şi din instrumentalizarea ei.

 

 

Începutul anilor ’90

La începutul anilor 90, în zorii democraţiei post-comuniste, ura a fost direcţionată programatic împotriva partidelor istorice reînfiinţate după noaptea totalitară, împotriva anticomuniştilor, a intelectualilor, a tuturor celor care în Decembrie 1989 şi-au dorit înlăturarea comunismului, nu doar a lui Ceauşescu şi umplerea galantarelor cu mâncare. Păpuşarii, cei care au instigat atunci la ură au fost cei care puseseră mâna pe putere, care confiscaseră Revoluţia, oameni din eşaloanele doi, trei ale fostei nomenclaturi, foşti securişti transformaţi peste noapte, de jure doar, nu şi de facto, în ofiţeri ai unui serviciu de informaţii al unui stat democratic. Ura pe care au sădit-o şi au întreţinut-o în societate a fost generată de spaima lor de lustraţie, de reformă reală a statului, de poziţionare a României pe axa occidentală. A rezolvat ceva acest val de ură? A adus ceva bun societăţii în ansamblul ei? Nu. Şi-a dovedit eficienţa, dar numai pentru păpuşari: a blocat lustraţia, decomunizarea, reformele occidentale, pentru ca ei să-şi împartă apoi în linişte proprietăți ale statului și zone de influență; unii au devenit oligarhi ori moguli ai unor trusturi media clădite chiar cu banii fostei Securităţi, prin care au finanțat sau declanșat campanii de linşaj la adresa celor care nu le făceau jocurile politico-financiare, prin care au influenţat în interes personal jocul politic la nivel înalt; ceilalați le-au oferit protecție și le-au deschis uși spre alte afaceri ilicite cu statul. Împreună au construit o democraţie şi un capitalism “originale”, ale căror efecte le resimţim şi  azi, după 30 de ani.

 

Mijlocul anilor 2000

Un alt val de ură, tot programatică şi tot de lungă durată, s-a înregistrat în mandatele prezidenţiale ale lui Traian Băsescu, mai cu seamă în primul, când cei care se simţeau reprezentaţi de mesajul şi acţiunea fostului preşedinte – susţinerea luptei împotriva marii corupţii, reformarea DNA, desecretizarea dosarelor fostei Securităţi, acordarea de puteri sporite CNSAS, punerea României pe o linie fermă pro-atlantistă şi pro-europeană – au fost etichetaţi ca “băsişti”. Acesta era însă un stigmat în epocă, un apelativ care, în viziunea celor care l-au creat şi inserat în retorica publică, merita dispreţul şi ura. Valul de ură atinsese un vârf în decembrie 2006, când preşedintele Băsescu prezentase de la tribuna Parlamentului Raportului Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România, condusă de politologul Vladimir Tismăneanu, şi condamnase oficial comunismul ca regim ilegitim şi criminal. Atunci, parlamentarii PRM, sub conducerea lui Vadim Tudor, au boicotat şedinţa, huiduind, fluierând, făcând remarci grobiene – Horia Roman Patapievici fusese numit “limbric”, iar Regele Mihai, “molie”, “stafie”, “bandit” şi “asasin”, în huiduielile şi tropăitul gloatei peremiste, circul făcut de aceştia fiind încununat de Vadim Tudor când a scandat de câteva ori: “Ceauşescu-PCR! Ceauşescu-PCR! Bravo, Ceauşescu!”. Nu au fost însă evacuaţi din sală de preşedintele Senatului, Nicolae Văcăroiu, ceea ce indică o aprobare tacită a lor. Am reamintit acest episod pentru că fusese momentul declanşării acţiunii de demonizare, pentru mulţi ani, a “intelectualilor lui Băsescu”– Andrei Pleşu, Horia Roman Patapievici, Gabriel Liiceanu, Vladimir Tismăneanu, Mircea Mihăieş, Mircea Cărtărescu; un linşaj mediatic a la long dus de trusturile proprietate sau aservite unor foşti securişti ori turnători la Securitate, un linşaj care a sădit adânc şi pentru mult timp ura în populaţie. Horia Roman Patapievici, de exemplu, a ajuns, mulţi ani după aceea, să fie scuipat, îmbrâncit şi pus la pământ, ziua, între tarabele dintr-o piaţă bucureşteană, iar crucea tatălui său fusese profanată.

A rezolvat ceva acea ură? A adus ceva bun societăţii sau a devenit societatea mai bună după plecarea de la Cotroceni a lui Traian Băsescu? Nu. A fost un val de ură generat, întreţinut de unii dintre cei care aveau interesul să scape nedeconspiraţi, să nu răspundă în faţa justiţiei pentru raptul din banul public şi reţelele de corupţie pe care le-au creat sau patronat, să nu le fie confiscate averile ilicite. Spre deosebire de valul de ură din anii 90, au mai fost victorii individuale şi de etapă. Asta pentru că nu a existat un lider care să preia mesajul şi să-l instrumentalizeze politic. A încercat Victor Ponta – cu sprijinul unei camarile adunate în USL –, în al doilea mandat al lui Traian Băsescu, dar, spre binele ţării, a eşuat.

 

Anul 2020

Acum, vedem cum creşte un alt val de ură în societate. Pe fondul măsurilor sanitare, epidemiologice, nepopulare, dar fireşti luate de autorităţi în încercarea de a preveni extinderea pandemiei de covid-19. Ură îndreptată îndeosebi împotriva Guvernului şi, prin ricoşeu, împotriva medicilor şi a tuturor celor care respectă şi cer respectarea măsurilor sanitare – care, de altfel, se iau peste tot în lume. Pentru a manipula masele în direcţia dorită, artizanii protestelor “anti-dictatură”, “anti-botniţă” au mers până la acuzarea autorităţilor de încălcarea drepturilor omului, de dictatură, au catalogat medicii ca fiind torţionari, comparându-i cu Mengele, iar spitalele le-au numit locuri de detenţie, acuzând privarea de libertate a pacienţilor. Acum, cu referire la elevii care trebuie să poarte mască, invocă rele tratamente aplicate minorului. Pe reţelele de socializare, pe grupuri constituite în jurul sloganului “Fără botniţă” este o revărsare de ură amestecată cu o iresponsabilitate înspăimântătoare.

Şi acum, ca şi în vară, cei care clamează “dictatura” sunt aceiaşi: anti-vaccinişti, conspiraţionişti, dacopaţi, ultranaţionalişti – cei mulţi dintre ei, victime ale dezinformării şi propagandei –, dar şi medici în goană eternă după un os politic. Iar printre cei care se erijează în voci ale “victimelor dictaturii” regăsim colaboratori ai lui Dughin, unul dintre ideologii Kremlinului, jurnalişti ai propagandei ruse, consiliera unui europarlamentar PSD – şi una, şi alta lăudate de propaganda rusă –, o demoazelă aspirantă la statut de Ciociolină, o avocată mahalagioacă invitată frecvent ca părerolog prin studiorile televiziunii unui infractor de drept comun şi ale unei televiziuni proprietatea unui fugar cercetat pentru corupţie, un avocat fost consilier al unui premier PSD, un alt avocat care a pus bazele unei asociaţii ce urma să fie transformată în partid, al cărei principal scop a fost ieşirea României din UE – asociaţie fondată cu un fost ofiţer SRI, între timp condamnat la închisoare, pentru acte de corupţie şi fugit la timp din ţară. Oprirea lor, prin vară, în faţa Ambasadei Rusiei, pentru a aplauda minute în şir, e o dovadă că agenda unora dintre cei care instigă populaţia să nu poarte măşti, deci să se expună în număr cât mai mare riscului îmbolnăvirii, nu este străină de cea a Kremlinului, care are interesul – şi în România, la fel ca în toată UE – ca lucrurile să scape de sub control, să accentueze tensiunile şi să adâncească clivajele din societate, iar încrederea populaţiei în autorităţi să fie zdruncinată; iar pentru asta alimentează mass-media şi reţelele de socializare cu dezinformări şi fake news.  Acestor protestatari “anti-dictatură”, falşi luptători pentru “drepturile şi sănătatea populaţiei”, isonul le este ţinut pe reţelele de socializare de armate de troli şi de boţi, dirijaţi tot dinspre Moscova, fiind urmărită stimularea fricii şi a unor instincte gregare.

Au contribuit la tensiunea care este acum în societate o serie de politicieni din PSD, Pro România şi ALDE. Spre finalul stării de alertă, pentru a câştiga capital electoral – în orizontul celor două cicluri de alegeri din acest an –, ajutaţi de oameni de casă din media şi din instituţii ale statului, a se citi Avocatul Poporului şi CCR, au început o campanie ţintită pentru a zădărnici lupta Guvernului cu pandemia de coronavirus. O temă perfectă: arie de acoperire naţională, capacitate de a suscita emoţia publică şi un interes crescut, dar şi capacitate de a genera o stare de nervozitate generală şi frustrări colective mai ales în rândul celor afectaţi economic, financiar de lockdown-ul din timpul stării de urgenţă.

După valul de ură de azi, un pericol real s-ar putea contura când va apărea un lider politic care îl va încăleca, un lider care va prelua şi asuma mesajul, devenind oficial, el şi regimul pe care îl va reprezenta, masă de manevră pentru cei care trag acum sforile subteran, adică pentru puterea de la Kremlin; interesată, nu de azi, de ieri, să încurajeze, să finanţeze mişcări anti-sistem, care să ducă la erodarea încrederii publice în clasa politică occidentală şi, dacă se poate, la o implozie a eşafodajului pe care este clădită Uniunea Europeană.

  • Tags
  • discursul urii
  • ura
  • val
  • val de ură

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Ciprian Apetrei. Interviu Laurențiu Stanciu: ”Filosofia este cea mai bună pregătire pentru viaţa de adult”
Previous article „Am vrut să trăiesc intens și să consum seva vieții”: „Walden” în 2020
[ Melania Cincea ]

[ Melania Cincea ]

Melania Cincea este licenţiată în Jurnalistică și absolventă a două masterate: Managementul instituţiilor mass-media şi Studii Europene Comparate. Lucrează, din primul an de facultate, din 1995, în redacția Timpolis și este fondatoarea paginii Puterea a Cincea. (www.putereaacincea.ro). A colaborat cu România Liberă, cu Contributors și semnează articole de opinie în Revista 22. Este autoarea volumelor „Frăţia penal-academică. Cercetarea ştiinţifică din penitenciarele României: o investigaţie jurnalistică” (Humanitas, 2018) şi„Compoziţii pe dictafon” (Editura Universităţii de Vest din Timişoara, 2018).

Related Posts

Despre o anume modestie a fericirii
April 10th, 2021

Despre o anume modestie a fericirii

Daniel Uncu. Două constructe smintite
April 5th, 2021

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Pandemie, isterie şi politica prudenţei
March 31st, 2021

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă Artă

Gertrude Stein, o femeie cu o pasiune copleșitoare pentru artă

Mar 30th, 2021
Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice Debate

Mozart, înlocuit cu Dua Lipa. Universitatea Oxford va renunța la predarea muzicii clasice în numele corectitudinii politice

Mar 30th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.