• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Milosz, Pannenberg, Nagel: “Iarta-i Doamne ca nu stiu ce fac!”
Milosz, Pannenberg, Nagel: “Iarta-i Doamne ca nu stiu ce fac!”
Home
Societate

Milosz, Pannenberg, Nagel: “Iarta-i Doamne ca nu stiu ce fac!”

January 18th, 2021 [ Dragoș Paul Aligică ] [ Dragoș Paul Aligică ] ALTFEL, Societate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

O buna parte din agitatia pe tema religiei pe care o vedem regulat alimentata in mass media si retele sociale, nu are nimic de a face cu elemente epistemice sau cognitive. E pur si simplu un fenomen de masa, indus ideologic si politic. Nu e ceva ce vine din resorturile adanci ale naturii umane. Din resorturile adanci ale naturii umane vine altceva: Frica de realitatea religiei si de faptul ca distruge confortul psihologic in care ne complacem.

Dovezile, evidenta in favoarea Invierii sunt atat de puternice, spune Wolfgang Pannenberg – unul dintre cei mai mari teologi ai secolului 20- ca nimeni nu s-ar indoi de aceasta sau ar pune-o sub semnul intrebarii, daca nu ar fi doua chestiuni: Prima, e un eveniment foarte neobisnuit. Si doi, daca crezi ca a avut loc, atunci trebuie sa iti schimbi in mod profund modul de viata.

T. Nagel (un mare filosof contemporan care, vezi mai jos, este ateist) face o observatie esentiala pentru toata discutia aceasta despre credinta, religie si ateism : Simpla idee ca relatia dintre mintea umana si structura si ordinea acestui univers este ceva fundamental,  sentimentul ca exista o “armonie interna”, o afinitate intrinseca intre noi si lume, trezesc suspiciunea de religiozitate. Iar asta ii face pe multi dintre contemporanii nostri sa devina nervosi. Aceasta panica -zice Nagel- e o manifestare a unui fenomen mai vast: a spaimei de religie, o spaima care are in ziua de azi efecte profund nefaste aspra vietii intelectuale.

Si acum ii dam cuvantul:

“Si cand zic spaima de religie nu ma refer la o anumita ostilitate rezonabila fata de religia institutionalizata, generata de anumite doctrine sau influente politice si sociale considerate obiectionabile… Vorbesc despre ceva mai adanc: Spaima pur si simpla de religie in sine. Si vorbesc aici din experienta proprie: Vreau, doresc ca ateismul sa fie adevarat si ma simt foarte inconfortabil cand vad ca unii dintre cei mai bine informati si inteligenti oameni pe care ii cunosc sunt persoane credicioase, religioase. Nu e doar ca eu nu cred in Dumnezeu si ca, evident, sper sa am dreptate in necredinta asta a mea. Nu. De fapt sper sa nu existe niciun Dumnezeu. Nu vreau sa existe Dumenzeu. Nu vreau ca universul sa fie asa… Impresia mea este ca aceasta problema cosmica nu o am numai eu si ca de fapt e responsabila pentru majoritatea scientismului si reductionismului pe care il vedem peste tot in ziua de azi…”

Czeslaw Milosz (mare poet si scriitor polonez laureat al Premiului Nobel) este mult mai direct si brutal: “Adevaratul opium al popoarelor nu este religia. Adevaratul opium al popoarelor este convingerea ca nu exista viata dupa moarte – o imensa autoamagire ca tradarile si crimele noastre vor trece nesesizate si nejudecate…”

Ramane totusi intrebarea: Spaima de religie, in sensul profund si nuantat descris mai sus mai sus, cum se trateaza?

Pascal a oferit cu secole in urma o solutie: un mecanism de calcul, un pariu bazat pe capacitatea ratiunii de a gandi strategic propria existenta. Alta solutie mai exista? Abia de aici incepe discutia serioasa. In rest, disputa cu agitatorii memetici potentati de noile tehnologii in agitatia lor indusa mediatic, politic si ideologic este doar un amuzament, o distractie pascaliana… Pana la urma despre ei poti spune doar atat:

“Iarta-i Doamne ca nu stiu ce fac!”

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article G. Calinescu a considerat participarea intelectualilor la noul proces istoric ca o necesitate impreioasa, a luat atitudine hotarata...
Previous article "Una suta una poeme": Lectura obligatorie, inainte de a fi interzis din nou

Related Posts

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale
March 1st, 2021

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila
February 28th, 2021

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Adevărul moral și conservatorismul constituțional
February 26th, 2021

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.