• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Nu e frumos ce e botoxat, e frumos ce e frumos
Nu e frumos ce e botoxat, e frumos ce e frumos
Home
Artă

Nu e frumos ce e botoxat, e frumos ce e frumos

November 22nd, 2020 Andreea Iulia Scridon Andreea Iulia Scridon Artă, Cultura, Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Se vorbește mult și cu o neîncredere oarecum surprinzătoare despre noi: Generația Y sau X, „milenialii”, adică tinerii de sub treizeci de ani. Hipersensibili și obsedați de telefoanele noastre mobile, noi reprezentăm o mentalitate și un context radical diferit de cel a părinților și a bunicilor noștri. Noi, cei crescuți în belșug și libertate, suntem considerați o generație refractară și răzgâiată – sau cel puțin eram, înainte să vină pandemia, care a făcut din noi o generație de șomeri depresivi.

În orice caz, suntem o generație cu totul specială: am crescut cu Internet, cu pandemie și…cu chirurgia estetică.

De-a lungul timpului, de la Troia până la Hollywood, importanța și rolul frumuseții au rămas egale și neschimbate. Dar de curând, în ultimii câțiva ani doar, s-a petrecut o ruptură. Rotunjoare sau filiforme, frumoasele lui Rubens și ale lui Giacometti, deși despărțite de secole, aveau totuși în comun apartenența la idealul de armonie, pe când aceasta tendință contemporană de a ne umfla buzele, pomeții, sânii și alte părți sugerează o exagerare disproporționată, dar tocmai menită să dea un semnal la fel de clar potențialelor perechi ca și penele fosforescente ale unui păun.

Cultura noastră contemporană este deci, nu numai hipervizuală, ci și hipersexuală. Nimic nou sub soare: grecii și indienii din Antichitate stimau senzualitatea dar în acele contexte, sexualitatea avea un aspect supra-animalic, căpătând o dimensiune spirituală – prin zei sau prin idealuri pure – de care nu se putea despărți cu ușurintă. De altfel, ideea că toate epocile trecute erau pudice este o falsă iluzie; sexualitatea a fost întotdeauna prezentă (cum e și firesc), dar reprezentarea ei era profund simbolică: nu se înfiorau domnii doar pentru că zăriseră o gleznă, ci pentru că glezna aceea însemna ceva. Frumusețea senzuală a zilelor noastre, în schimb, sugerezea o sexualitate fără artă, fără sublimare, o abrutizare estetică, în fond.

Ba chiar, prin exploatarea slăbiciunilor personale și sociale, se creează omul nou al zilelor noastre, sau mai bine zis femeia nouă, care este încurajată nu numai să fie perfectă din punct de vedere fizic, ci să se supună unei omogenizări îngrozitoare, lucru care coexistă bine-mersi cu ideea de „girl power”, adică emanciparea femeilor.

Totuși, ar fi necinstit să nu menționăm și părțile bune ale tratamentelor estetice de această natură: natura spectaculoasă a manoperei în sine, eventuala rezolvare a unor complexe, poate chiar și o îmbunătățire a calității vieții pe termen lung. Dar nu cred că aceste exagerări îi vor face pe oameni mai fericiți: pentru femei înseamnă fără îndoială chin fizic, iar pentru ambele sexe probabil va crea așteptări nerealiste. Oare o figură feminină omenească ni se va părea repugnantă într-o bună zi?

Nu se știe care vor fi urmările și nici de ce s-a întâmplat acest lucru. Dar cred că ne-am putea permite, mari și mici, să ne uităm mai bine în oglindă.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Tolstoi și pandemia sau de ce „Război și pace” este mai actual ca oricând
Previous article Temeiurile filosofice ale totalitarismului din perspectiva lui K. R. Popper
Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon

Andreea Iulia Scridon este o scriitoare și traducătoare româno-americană. Născută în România, a emigrat împreună cu părinții în Statele Unite în copilărie și a crescut în Florida. A studiat Literatură comparată la King’s College London și Scriere creativă la Universitatea Oxford. Este asistent de redacție la Asymptote Journal și la Oxford Review of Books. A tradus „Șoarecele B și alte povestiri” de Ion D Sîrbu în engleză, precum și poeziile lui Traian T. Coșovei împreună cu Adam J. Sorkin. Ambele cărți vor fi publicate de edituri din Marea Britanie în 2020. Interese de cercetare actuale: literatura de sertar, istoria artei, estetică.

Related Posts

Virgil Iordache. Un model complet de universitate
March 8th, 2021

Virgil Iordache. Un model complet de universitate

Noua lege a blasfemiei din Scoția
March 7th, 2021

Noua lege a blasfemiei din Scoția

Sergiu Klainerman: Nu există ceva numit „matematica albă”
March 6th, 2021

Sergiu Klainerman: Nu există ceva numit „matematica albă”

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Feodor Dostoievski: filosof al libertății Cultură

Feodor Dostoievski: filosof al libertății

Mar 8th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația: se întâmplă din nou? Societate

Lucian Croitoru. Inflația: se întâmplă din nou?

Mar 8th, 2021
Virgil Iordache. Un model complet de universitate Debate

Virgil Iordache. Un model complet de universitate

Mar 8th, 2021
Noua lege a blasfemiei din Scoția Debate

Noua lege a blasfemiei din Scoția

Mar 7th, 2021
Câteva fragmente din „Gânduri către sine însuși”, Marcus Aurelius Cultură

Câteva fragmente din „Gânduri către sine însuși”, Marcus Aurelius

Mar 7th, 2021
Sergiu Klainerman: Nu există ceva numit „matematica albă” Debate

Sergiu Klainerman: Nu există ceva numit „matematica albă”

Mar 6th, 2021
Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni ALTFEL

Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni

Mar 6th, 2021
Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept Societate

Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept

Mar 6th, 2021
Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română Opinii

Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română

Mar 6th, 2021
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.