• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Pandemia ca radiografie
Pandemia ca radiografie
Home
Opinii

Pandemia ca radiografie

March 21st, 2020 [ Ioan Stanomir ] [ Ioan Stanomir ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Pandemia este o radiografie a lumii noastre. Dincolo de suprafaţa de siguranţă aparentă, fricile, demagogia, autocraţia, iresponsabilitatea sunt forţele care modelează mişcarea umanităţii, în aceste momente. Este ca şi cum raţiunea,luciditatea, calmul ar fi cedat valului seismic pe care apropierea morţii îl propagă în societăţile noastre.

O dată cu această pandemie, eşafodajul propagandistic al Chinei populare este pe cale de a se prăbuşi, definitiv. Miracolul chinez, elogiat de toţi cei care aspiră la globalizarea ordinii orwelliene a controlului şi a îndoctrinării, ascunde, aşa cum reacţia faţă de pandemie o dovedeşte, un amestec, tipic totalitar, de cinism şi de manipulare politică. Autocraţia de la Beijing a ales, mai întâi, să şteargă urmele, ca şi cum nimic nu ar fi avut loc, reducând la tăcere pe acei savanţi ce contraziceau varianta agreată de partid. Astăzi, acelaşi regim pretinde, triumfal, că a reuşit să invingă pandemia, oferindu-şi, generos şi altruist, sprijinul său. Naivitatea tovarăşilor de drum este, ca şi în cazul tiraniei sovietice de altădată, aliatul cel mai redutabil: elogiul eficienţei chineze devine, în acest context, complicitatea cu un stat care poartă o răspundere semnificativă pentru tragedia de acum.

Pandemia este şi radiografia necruţătoare ce dezvăluie vulnerabilitatea societăţilor deschise în clipele asaltului, deliberat şi amplu, al mistificărilor şi ştirilor false. Reţele sociale sunt cutia de rezonanţă ce amplifică efectul minciunii, în vreme ce senzaţionalismul mediatic acţionează spre a creşte gradul de anxietate colectiv. Pentru Rusia sau China, cei mai redutabili inamici ai ordinii actuale, pandemia şi teama care o însoţeşte reprezintă ocazia ideală de a slăbi, încă o dată, încrederea naţiunilor în virtuţile guvernării libere. Alternativa autocratică este elogiată, ca fiind unica în măsură să asigure securitatea şi siguranţa unei naţiuni.

Pandemia radiografiază şi limitele proprilor noastre capacităţi instituţionale, ca democraţii constituţionale, de a reacţiona la această provocare. Stările excepţionale nu pot înlocui, pe durată medie, funcţionarea liberă a unor naţiuni. Restrângerea exerciţiului unor drepturi este legitimă, cu condiţia ca această restrângere fără predecent să fie însoţită de indicarea unui interval de timp rezonabil.

Pandemia este şi radiografia în care putem privi imaginea imperfecţiunii umane înseşi. Scenariile arcadice ale unui viitor luminat de tehnologie, aseptic şi paradisiac, în care roboţii să trudească în locul omului, ca într-un nou metropolis, sunt contrazise de viteza cu care lichidarea/ reducerea contactelor umane conduce la prăbuşirea unei întregi ordini şi la naşterea unei nelinişti ce pare imposibil de calmat. În cele din urmă, natura umană, cu a sa complexitate abisală, este materia din care societăţile noastre sunt alcătuite, iar distanţarea socială nu poate decât suspenda, pe un termen scurt şi mediu, legăturile fără de care arhitectura noastră încetează să mai aibă vreun sens.

Pandemia este, in cele din urmă, radiografia unui stat român care şi-a compromis, în aceşti treizeci de ani, sanşele sale de renovare şi de modernizare. Starea sistemului public de sănătate şi a infrastructurii nu este un accident, ci efectul alegerilor acestei naţiuni : fesenismul şi moştenirea sa cleptocratică apasă asupra prezentului nostru traumatic.

În aceste timpuri, timpuri în care frica şi dezordinea ne pot ispiti, evocarea solidarităţii umane este un imperativ etic. Ciuma ,încheia Camus capdopera sa, poate reveni spre a bântui meleagurile cetăţilor noastre fericite, iar atunci trebuie să o întâmpinăm cu acel curaj pe care doar încrederea în demnitatea umană ni-l poate da. Pandemia nu este şi nu poate fi sfârşitul: speranţa se înalţă, spre a ne uni în jurul steagului ei.

  • Tags
  • pandemie
  • solidaritate
  • umanitate

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Ioan T. Morar. Coronavirus: tratamentul de succes al profesorului Raoult
Previous article Alexandru Călinescu. Aberaţii şi câteva oaze de bun-simţ
[ Ioan Stanomir ]

[ Ioan Stanomir ]

IOAN STANOMIR este profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Printre volumele publicate se numără Conştiinţa conservatoare: Preliminarii la un profil intelectual (2004), O lume dispărută: Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, 2004), Explorări în comunismul românesc (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, vol. I, II, III, 2004, 2005, 2008), Spiritul conservator: De la Barbu Catargiu la Nicolae Iorga (2008), Despre sunete şi memorie: Fragmente de istoria ideilor (2009), Apărarea libertăţii (1938–1947) (2010), Teodoreanu reloaded (alături de Angelo Mitchievici, 2011), Umbre pe pânza vremii: Secvenţe de istorie intelectuală (Humanitas, 2011), Junimismul şi pasiunea moderaţiei (Humanitas, 2013), Sfinxul rus: Idei, identităţi şi obsesii (2015), Comunism inc. (alături de Angelo Mitchievici, Humanitas, 2016). Cel mai recent volum al său este un eseu despre Revoluția din Octombrie: Rusia, 1917: Soarele însângerat. Autocrație, revoluție și autoritarism (Humanitas, 2017).

Related Posts

Despre o anume modestie a fericirii
April 10th, 2021

Despre o anume modestie a fericirii

Daniel Uncu. Două constructe smintite
April 5th, 2021

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Pandemie, isterie şi politica prudenţei
March 31st, 2021

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020 ALTFEL

Daniela Marinescu: Ode to Oblivion sau despre cum să faci un film de succes in 2020

Mar 31st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.