• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Pandemia, R. P. Chineză şi tentaţia totalitară
Pandemia, R. P. Chineză şi tentaţia totalitară
Home
Opinii

Pandemia, R. P. Chineză şi tentaţia totalitară

May 2nd, 2020 [ Ioan Stanomir ] [ Ioan Stanomir ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Agresivitatea cu care regimul comunist de la Beijing răspunde la orice solicitare de anchetă independentă în marginea originii tragediei actuale este semnul unei sensibilităţi totalitare pe care nici un spirit lucid nu o poate ignora. Retorica R. P. Chineză o evocă, după decenii, pe aceea a URSS: cei care pun la îndoială tezele oficiale ale partidului-stat sunt lacheii imperialismului american şi agenţi ai reacţiunii. Pentru China Populară, ca şi pentru imperiul sovietic, unicul adevăr acceptabil este cel validat de cenzura puterii.

Tragedia pandemiei a dezvăluit, ca o hârtie de turnesol, amploarea neliniştitoare a ordinii totalitare din China comunistă, ca şi capacitatea guvernului de la Beijing de a influenţa opinia publică, prin reţelele de intermediari de care dispune. În ţară, totalitarismul chinez este obsedat de controlul populaţiei sale, ca şi de lichidarea libertăţii academice. Secretul de stat este păzit cu energie de cerberii autocraţiei de la Beijing. Dincolo de China, totalitarismul înseamnă organizarea unei întregi formule propagandistice, menite nu doar să scoată din dezbatere responsabilitatea Chinei comuniste pentru actuala catastrofă, ci să-i construiască imaginea de salvator a umanităţii. Incendiatorul devine, în logica clasică a secolului XX, pompier şi mântuitor.

Energia pe care R. P. Chineză o investeşte în această acţiune de intervenţie locală şi globală este cu atât mai mare cu cât modelul totalitar de la Beijing are o alternativă democratică robustă şi funcţională în imediata sa vecinătate. Asia nu este doar domeniul autocraţiei, ci şi spaţiul în care ordinea pieţei libere se suprapune peste garanţiile domniei legii. Coreea de Sud şi Japonia sunt exemplele unei reinventări istorice spectaculoase. Cât despre Taiwan, simpla sa existenţă contrazice dogmele de la Beijing: democraţia este capabilă de a se dezvolta într-un stat ce ţine, etnic, de aceeaşi naţiune. Argumentele excepţionalismului comunist sunt invalidate de realitatea democraţiei de la Taipei.

Între China Populară şi Taiwan, este important să reamintim în aceste moment de ofensivă propagandistică, linia de demarcaţie este una dramatică şi ea ţine de raportarea la valori esenţiale precum libertatea, buna guvernare şi statul de drept. Totalitarismul, cu a sa aparent formidabilă etanşeitate, este minat de propria sa vulnerabilitate: controlul orwellian reduce la sclavie o întreagă naţiune. Neglijenţa în gestionarea creşterii coronavirus ar fi fost de neimaginat în Taiwan, Coreea de Sud sau Japonia, dar este perfect explicabilă în contextul ordinii autocratice de la Beijing.

Lecţia politică a acestei tragedii globale este lecţia riscului teribil pe care acest totalitarism adaptat şi competitiv tehnologic îl reprezintă la adresa libertăţii economice şi politice. Cei ce elogiază, în România, ca şi în Occident, realizările Chinei populare în acest context sunt complicii unei tentative de mistificare inacceptabile. Agenţii de influenţă ai regimului de la Beijing sunt, asemeni tovarăşilor de drum ai URSS, inamicii implacabili ai valorilor pe care societăţile noastre se întemeiază. Democraţia constituţională este tiparul care permite consolidarea libertăţii economice, pe termen mediu şi lung: tranziţiile democratice din Coreea de Sud şi Taiwan o dovedesc. Autocraţia nu este o soluţie miracol, ci doar sistemul ce permite partidului- stat să îşi domine societatea.

Lichidarea libertăţilor, invocând siguranţa epidemiologică, nu înseamnă decât un pas în direcţia extinderii sferei autocraţiei. Iar imaginile din China Populară sunt imaginile acestui viitor al omnipotenţei tehnologice dictatoriale. Alegerile de acum ne vor defini drumul pe decenii de acum înainte.

  • Tags
  • China populara
  • pandemie
  • Taiwan
  • totalitarism

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Sebastian Dragoș Dan. Laura Spinney și gripa spaniolă
Previous article Remus Tanasă: Habere persona
[ Ioan Stanomir ]

[ Ioan Stanomir ]

IOAN STANOMIR este profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Printre volumele publicate se numără Conştiinţa conservatoare: Preliminarii la un profil intelectual (2004), O lume dispărută: Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, 2004), Explorări în comunismul românesc (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, vol. I, II, III, 2004, 2005, 2008), Spiritul conservator: De la Barbu Catargiu la Nicolae Iorga (2008), Despre sunete şi memorie: Fragmente de istoria ideilor (2009), Apărarea libertăţii (1938–1947) (2010), Teodoreanu reloaded (alături de Angelo Mitchievici, 2011), Umbre pe pânza vremii: Secvenţe de istorie intelectuală (Humanitas, 2011), Junimismul şi pasiunea moderaţiei (Humanitas, 2013), Sfinxul rus: Idei, identităţi şi obsesii (2015), Comunism inc. (alături de Angelo Mitchievici, Humanitas, 2016). Cel mai recent volum al său este un eseu despre Revoluția din Octombrie: Rusia, 1917: Soarele însângerat. Autocrație, revoluție și autoritarism (Humanitas, 2017).

Related Posts

Despre o anume modestie a fericirii
April 10th, 2021

Despre o anume modestie a fericirii

Daniel Uncu. Două constructe smintite
April 5th, 2021

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Pandemie, isterie şi politica prudenţei
March 31st, 2021

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell Cultură

Câteva idei despre matematică și logică, de Bertrand Russell

Mar 31st, 2021
Este renașterea cazuisticii despre cazuistică? Filozofie

Este renașterea cazuisticii despre cazuistică?

Mar 31st, 2021
Pandemie, isterie şi politica prudenţei Opinii

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Mar 31st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.