• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Profanarea istoriei
Profanarea istoriei
Home
Opinii

Profanarea istoriei

February 11th, 2021 Silvian Emanuel Man Silvian Emanuel Man Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Nu cred că este subiect mai sensibil de discutat decât istoria. Nici măcar politica sau religia.

Și asta pentru că într-o epocă în care aproape toată lumea crede și își asumă ceea ce deja vrea să audă și să creadă, se găsesc suficienți oameni care să se priceapă la toate.

Dacă le spui că nu au dreptate, dacă ai făcut niscavai școală de istorie nu contează. O să îți zică că aia e istoria pe care vor „ăștia” să ne învețe, chiar dacă în anumite subiecte ai avea puncte de vedere contrare cu profesorii tăi sau cu majoritatea cercetătorilor.

În fața a-toate-știutorilor, ai mai multă autoritate morală dacă citezi de pe site-uri conspiraționiste, decât din documente de arhivă, manuscrise, tratate, cărți de specialitate etc.:

– Arhive? Au fost documente plantate special acolo ca să ne inducă în eroare! Manuscrise? Sunt false! Cărți? Toți autorii sunt masoni! Dacă nu ești mason crezi că te publică cineva?!

Și după te amețesc cu povești idioate despre cum România o duce prost pentru că austriecii, Carol I și sovieticii au devalizat marea piramidă dacică de sub Bucegi în care erau zeci de mii de tone de aur depozitate de Burebista și Decebal.

Nu departe de Napoleon Săvescu, site-urile obscure și adepții lor sunt și ceilalți extremiști: cei care zic că existăm ca popor de 180 de ani și ca stat de puțin peste 100, oameni precum Boia care zic că Ștefan cel Mare nu era român, ci moldovean (Dodon și Putin îi mulțumesc lui Boia), cei care zic că dacii nici nu au existat și îi elimină cu totul din istorie ș.a.m.d.

Într-o asemenea confuzie, ce să mai creadă tinerii? Cum să nu fie unii rupți de realitatea istorică și alții împotriva ei? Cum să își mai poată regăsi identitatea?

Istoria a ajuns bătaia de joc a tuturor și toți se cred istorici peste noapte pentru că:

a) programa școlară este deconectată cu totul de ultimele cercetări și de modul în care se face istoria la nivel universitar; din păcate însă se predă istoria doar în mod pozitivist, fără a urma măcar în manuale cronologia, haotic și fără a o intercala cu explicații sociale, politice, economice, religioase după modelul istoriei totale;

b) profesorii de istorie refuză să accepte că elevii, în general, urăsc istoria, iar programa și metodele de predare sunt învechite; când am spus asta la o întâlnire cu profesorii de istorie, acum vreo 2-3 ani, am fost dat afară din sală; toți elevii se întreabă: „de ce să rețin atâtea date și informații”? Nimeni nu le arată folosul istoriei;

c) majoritatea istoricilor din comunitatea științifică locuiesc în turnuri de fildeș și nu coboară printre „profani”, iar istoria este scrisă aproape doar pentru specialiști. Îmi amintesc cum în facultate un profesor m-a criticat că nu scriu mai pretențios, cu mai multe neologisme. Istoria trebuie scrisă pentru toți. Pentru specialiști există jumătatea aia de pagină plină de note de subsol!

d) necoborând istoricii în cetate, cetatea a ajuns să fie plină de tot felul de vânzători ambulanți de istorie, conspiraționiști și băiețași jmecheri (sic!) cu blogulețe unde se face propagandă, nu istorie;

e) comunitatea științifică istorică se ferește de cele mai multe ori de marile teme; este un mit cultivat că de marile teme te ocupi spre sectute, după 60 de ani; de aia nu ne citează Oxford și Cambridge! Nu mai zic de faptul că mulți se feresc de înțelege și explica aspecte religioase („noi facem istorie, nu religie”), deși acest lucru se întâmplă în mod firesc în Occident. Se dă din gură despre pluri-, multi-, inter- disciplinaritate, dar nu se face nimic;

f) comunitatea științifică istorică este cartelizată, de aici se și dă unora impresia că mulți istorici scriu la comandă sau la volum; există reviste științifice care sunt controlate de găști mafiote universitare, în care nu poți publica decât dacă ești într-un raport de subordonare cu bașcanul găștii; îmi aduc aminte când în anii de facultate am trimis un articol la publicare și mi l-au respins zicându-mi că este prea slab, dar după ce a apărut nr. respectiv m-am bucurat că nu a (mai) fost publicat lângă mizerii de 4 pagini cu 3 note de subsol scrise ca să dea la volum în CV;

g) comunitatea științifică istorică se ferește de dezbateri care să angajeze publicul larg. În afară de dezbaterea Ioan Aurel Pop – Lucian Boia și, eventual, de criticile aduse de mai mulți autori lui Neagu Djuvara pentru povestea cu Thocomerius, non-istoricii nu cunosc alte dezbateri;

h) există, încă, istorici care nu cunosc limbi străine. Da, nicio limbă străină! Atunci, de unde deschidere spre cercetare? Ca student la istorie am apreciat întotdeauna profesorii care aveau cărți publicate la editurile universitare străine și care se și implicau în diverse proiecte pentru studenți și elevi, nu cei care publicau la editura universității de doi bani și mâna a treia și organizau simpozioane internaționale cu participanți din Iași și Chișinău;

i) nu avem toate arhivele importante digitizate. După digitizare, toată istoria noastră va deveni accesibilă comunității științifice, iar arhivele nu o mai mai pară inaccesibile pentru unii;

j) unii istorici fac politică, nu caută să facă cercetare și nici să prezinte fapte și contexte, adică nu caută ceea ce am putea numi adevărul istoric. Când combini istoria cu ideologia sau ordinele de la partid, în cel mai bun caz nici prostii, iar în cel mai rău caz vei susține o mână criminală sau totalitară;

k) mulți istorici par inconștienți de puterea pe care o au în modelarea culturii, identității și valorilor românilor sau se joacă cu această putere;

l) parcă nimeni nu vrea să inoveze și să creeze, să descopere noi orizonturi, să răstoare istoriografii, să își pună probleme, să dezbată… Toți parcă vor să se conformeze. De aia nu ieșim din groapă!

Dacă nu vom rezolva problemele anterior menționate, istoricii vor deveni redundanți, istoria noastră va deveni o glumă proastă, iar noi vom înceta ușor-ușor să mai existăm ca națiune, devenind un popor care prin lipsa lui de memorie și de depozitari ai memoriei se va considera că merită șters din istorie.

Fiecare să decidă dacă spune „noapte bună” sau „bună dimineața”!

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Eugen Octav Popa: Este știința fundamental diferită de pseudo-știință? (Spoiler: Nu)
Previous article „Totul și Nimic", de Jorge-Luis Borges
Silvian Emanuel Man

Silvian Emanuel Man

Silvian-Emanuel Man (n. 1992) este doctorand în istorie la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași cu o teză despre secularizarea averilor mănăstirești din Principatele Române în contextul raporturilor dintre Biserică și Stat din secolul al XIX, fiind licențiat în istorie și absolvent de drept, cu un master în istorie. În 2014 primit premiul „Studentul anului” în cercetare din partea Arhivelor Naţionale ale României. A fost bursier al Konrad Adenauer Stiftung (KAS) – Fundaţia Konrad Adenauer (2015-2019) și al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului şi Memoria Exilului Românesc (IICCMER) cu tema de cercetare Mişcări studenţeşti anticomuniste în România anilor 1944-1948 – bursa „Elisabeta Rizea” (2014-2015). Are peste 20 de participări la conferințe științifice internaționale și naționale și este membru al unor organizații științifice precum Institutului Român de Genealogie şi Heraldică „Sever Zotta” (din martie 2015), Society for Romanian Studies (din ianuarie 2018) și International Orthodox Theological Association - IOTA (din aprilie 2018). În 2013 a fondat Liga Studenților (LS IAȘI), al cărei președinte a fost până în 2019, iar de atunci este președinte de onoare al organizației.

Related Posts

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze
February 25th, 2021

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.
February 17th, 2021

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție
February 17th, 2021

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Minunile limbajului obișnuit Uncategorized

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare Debate

Virgil Iordache. Ortodoxie, artă și bună educație: cadru analitic, exemplu de aplicare

Feb 23rd, 2021
Călătoria cu trenul între privilegiu și economie Politică

Călătoria cu trenul între privilegiu și economie

Feb 21st, 2021
Omenirea: o poveste fără speranță? Societate

Omenirea: o poveste fără speranță?

Feb 21st, 2021
Despre nemurire și eternitate. O introducere Cultură

Despre nemurire și eternitate. O introducere

Feb 21st, 2021
Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes Cultură

Misterul auctorialității la Shakespeare și Cervantes

Feb 20th, 2021
Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit” Istorie

Titus Livius: „Se știe că adevărul este adesea greu lovit, însă niciodată înăbușit”

Feb 20th, 2021
Creația lui Wolfhart Pannenberg Filozofie

Creația lui Wolfhart Pannenberg

Feb 20th, 2021
„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale Debate

„Cultura anulării” a fost recunoscută, pentru prima dată, drept un pericol la adresa societății liberale

Feb 19th, 2021
Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației Debate

Platformele de socializare sunt un obstacol în calea civilizației

Feb 19th, 2021
Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei” Cultura

Ernst Cassirer: „Comparat cu abundența de care dispunem noi, trecutul poate părea foarte sărac. Dar bogăția noastră de fapte nu este în mod necesar o bogăție de idei”

Feb 19th, 2021
Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor Cultură

Thomas Kuhn și persistența mitului, magiei și a genealogiilor

Feb 18th, 2021
Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero Cultură

Moștenirea protestantă a umanismului clasic: Melanchthon și Cicero

Feb 17th, 2021
De ce literatura contează Cultură

De ce literatura contează

Feb 17th, 2021
Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor. Opinii

Bogdan Glăvan. E dificil să faci predicții, mai ales despre viitor.

Feb 17th, 2021
Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea ALTFEL

Alexandru Călinescu. Ce mai zice lumea

Feb 17th, 2021
Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție Opinii

Adrian Papahagi: Gânduri răzlețe despre libertate, toleranță și corupție

Feb 17th, 2021
Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu Cultură

Câteva fragmente din „Jurnalul de la Păltiniș”, de Gabriel Liiceanu

Feb 17th, 2021
Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte Debate

Virgil Iordache. Note pe marginea întâlnirii Patriarh – Președinte

Feb 17th, 2021
Viitorul este deja aici Debate

Viitorul este deja aici

Feb 16th, 2021
Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie Opinii

Bogdan Glăvan. Spălarea pe creier în sistemul socialist de educatie

Feb 16th, 2021
„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats Literatură

„Unei veverițe de la Kyle-Na-No", de William Butler Yeats

Feb 15th, 2021
Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop Debate

Lucian Croitoru. O explicație simplă pentru fenomenul GameStop

Feb 15th, 2021
Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală? ALTFEL

Teodor Baconschi. Ce întrerupe rutina mentală?

Feb 15th, 2021
Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani Opinii

Daniel Uncu. Un deznodamant asteptat: decredibilizarea ireversibila a democratilor americani

Feb 15th, 2021
Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel Cultură

Câteva fragmente din „Viața în adevăr”, de Václav Havel

Feb 15th, 2021
Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea? Debate

Bogdan Glăvan. De ce e bună privatizarea?

Feb 15th, 2021
Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice Opinii

Alexandru Lăzescu. Avertismentele lui Lavrov şi „lebedele negre” geopolitice

Feb 15th, 2021
Virgil Iordache. Facem ce am fi putut face de la început. Dar am fi putut ? Debate

Virgil Iordache. Facem ce am fi putut face de la început. Dar am fi putut ?

Feb 15th, 2021
Teodor Baconschi. Izolarea și social-media Opinii

Teodor Baconschi. Izolarea și social-media

Feb 14th, 2021
Lucian Croitoru. Creșterea opțională a vârstei de pensionare: o decizie necesară pentru buget și corectă pentru oameni Opinii

Lucian Croitoru. Creșterea opțională a vârstei de pensionare: o decizie necesară pentru buget și corectă pentru oameni

Feb 14th, 2021
C. Pătrășconiu. Interviu Thierry Wolton: Comunismul, intelectualii de stânga și negaționismul Debate

C. Pătrășconiu. Interviu Thierry Wolton: Comunismul, intelectualii de stânga și negaționismul

Feb 14th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.