• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
R. P. Chineză şi Hong Kong: expansiunea totalitarismului
R. P. Chineză şi Hong Kong: expansiunea totalitarismului
Home
Opinii

R. P. Chineză şi Hong Kong: expansiunea totalitarismului

May 26th, 2020 [ Ioan Stanomir ] [ Ioan Stanomir ] Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Dincolo de pandemie, dincolo de avalanşa de ştiri apocaliptice care pare să ne copleşească, spre a sugera iminentul sfârşit al umanităţii, se află realitatea unei evoluţii care nu face decât să reconfirme vocaţia totalitară a regimului de la Beijing : incercarea de a lichida, definitiv, prin adoptarea unei legi anti-teroriste, a autonomiei politice şi juridice a teritoriului cu statut special Hong Kong.

Agresivitatea cu care regimul comunist atacă fundamentele ordinii de drept în această regiune nu este un accident, în măsura în care ea reflectă intenţia de a elimina alternativa pe care statul de drept o reprezintă la modelul autocratic practicat de Beijing. Oricât de şubtrezită, oricât de precară, oricât de vulnerabilă, domnia legii care mai supravieţuieşte în Hong Kong intruchipează exact acele valori pe care guvernul comunist le refuză cetăţenilor săi. A tolera o insulă de pluralism în acest ocean de dictatură ar însemna să admiţi posibilitatea existenţei unei opţiuni pe care naţiunea chineză o poate face, la un moment dat.

Ca orice stat comunist care se respectă, statul comunist chinez crede, cu tărie, în mandatul pe care ideologia i-l conferă. Ca orice stat comunist care se respectă, statul comunist chinez nu poate renunţa la monopolul încredinţat parrtidului unic, monopol ce îi este raţiunea de a fi. Ca orice stat comunist care se respectă, statul comunist chinez nu poate tolera domnia legii, căci aceasta ar însemna limitarea puterii arbitrare de care dispune autoritatea sa. Ca orice stat comunist care se respectă, statul comunist chinez respectă înţelegerile încheiate atâta vreme cât acestea nu pun în pericol interesele hegemoniei totalitare. Iată tot atâtea explicaţii pentru strategia îmbrăţisată de China comunistă în Hong Kong.

Dar miza actualei confruntări este cu mult mai însemnată şi ea priveşte menţinerea şi dezvoltarea organizării autocratice în China însăşi. Tentativa de normalizare dictatorială de acum este semnul că iluzia unei democratizări treptate a Chinei este doar o iluzie şi nimic mai mult. Nu există,din partea regimului de la Beijing, nici o intenţie de relaxare . Dimpotrivă, amestecul de agresivitate internaţională şi represiune internă este unul tipic stalinist.

Proiectul de lungă durată al dictaturii chineze este acela de a consolida propria sa alternativă la ordinea democraţiei liberale şi a pieţii libere. Autocraţia de la Beijing devine nucleul în jurul căruia se organizează un întreg univers geopolitic fondat pe ostilitatea implacabilă faţă de abordarea inspirată de experienţa occidentală. Penetrarea economică este dublată de contaminarea politică de natură totalitară.

Politicele represive de acum subminează nu doar acordul sino- britanic ce a guvernat retrocedarea teritoriului, dar reprezintă şi un atac, indirect , la statul pe care regimul de la Beijing îl consideră o provincie rebelă: Taiwanul. Prin simpla sa existenţă, Taiwanul contrazice afirmaţia ce vede în comunism unicul drum de urmat pentru naţiunea chineză. Democraţia , domnia legii şi piaţa liberă sunt temeliile unui stat chinez în vecinătatea imediată a R. P. Chineză. Iată un detaliu deloc nesemnificativ.
Pandemia şi agresiunea împotriva domniei legii în Hong Kong sunt semnele unei mutaţii ce nu poate fi ignorată. Reţeau de agenţi de influenţă ai Chinei comuniste, ( atât de activă în România, unde Victor Ponta, printre alţii, a mizat pe această alternativă la Occident) acompaniază acest efort de implantare agresivă. China comunistă de acum, este asemeni statelor totalitare din veacul trecut, un inamic al libertăţii. Opţiunile de acum vor modela profilul unui viitor ce poate sta sub semnul ambiţiei orwelliene de control despotic. Claritatea raportării de acum este o condiţie a supravieţuirii noastre colective ca societăţi deschise.

  • Tags
  • China
  • dictatură
  • Hong Kong
  • libertate

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Ioan T. Morar. Un malpraxis mediatic: Cine reface imaginea tîrîtă în noroi și ură?
Previous article Alexandru Călinescu. Escrocheria secolului
[ Ioan Stanomir ]

[ Ioan Stanomir ]

IOAN STANOMIR este profesor la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Printre volumele publicate se numără Conştiinţa conservatoare: Preliminarii la un profil intelectual (2004), O lume dispărută: Patru istorii personale urmate de un dialog cu H.-R. Patapievici (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, 2004), Explorări în comunismul românesc (coautor, alături de Paul Cernat, Angelo Mitchievici şi Ion Manolescu, vol. I, II, III, 2004, 2005, 2008), Spiritul conservator: De la Barbu Catargiu la Nicolae Iorga (2008), Despre sunete şi memorie: Fragmente de istoria ideilor (2009), Apărarea libertăţii (1938–1947) (2010), Teodoreanu reloaded (alături de Angelo Mitchievici, 2011), Umbre pe pânza vremii: Secvenţe de istorie intelectuală (Humanitas, 2011), Junimismul şi pasiunea moderaţiei (Humanitas, 2013), Sfinxul rus: Idei, identităţi şi obsesii (2015), Comunism inc. (alături de Angelo Mitchievici, Humanitas, 2016). Cel mai recent volum al său este un eseu despre Revoluția din Octombrie: Rusia, 1917: Soarele însângerat. Autocrație, revoluție și autoritarism (Humanitas, 2017).

Related Posts

Despre o anume modestie a fericirii
April 10th, 2021

Despre o anume modestie a fericirii

Daniel Uncu. Două constructe smintite
April 5th, 2021

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Pandemie, isterie şi politica prudenţei
March 31st, 2021

Pandemie, isterie şi politica prudenţei

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică” Economie

Un interviu cu James Buchanan. „Să duci, mai întâi, până la capăt consecințele logice ale ideilor tale și apoi să iei o poziție ideologică”

Apr 18th, 2021
André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă” Cultură

André Gide: „Analiza psihologică a pierdut pentru mine orice interes din momentul când mi-am dat seama că omul încearcă trăirile pe care crede că le încearcă”

Apr 18th, 2021
Destinul educației umaniste în Universitatea americană Cultura

Destinul educației umaniste în Universitatea americană

Apr 18th, 2021
Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020 Cultură

Democrațiile, arhitectura, urbanismul, ecologia și binele comun, 1945-2020

Apr 17th, 2021
Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse Debate

Lucian Croitoru. Inflația, povara datoriilor și procesele ascunse

Apr 15th, 2021
Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale Debate

Medicul șef al departamentului de sănătate din New York cere acordarea asistenței medicale pe criterii rasiale

Apr 15th, 2021
Dumnezeul Filozofilor Filozofie

Dumnezeul Filozofilor

Apr 15th, 2021
Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca Cultură

Fragmente din Scrisoarea a VII-a, către Luciliu, de Seneca

Apr 14th, 2021
Biserica în prezent și în viitor Cultură

Biserica în prezent și în viitor

Apr 14th, 2021
Muzică sacră, timp sacru Cultură

Muzică sacră, timp sacru

Apr 14th, 2021
Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin Cultură

Căutarea preciziei medicale în arta traducerii: C.D. Zeletin

Apr 13th, 2021
Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă Debate

Beneficiile victimizării: o interpretare evoluționistă

Apr 13th, 2021
Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza) Debate

Industria rasismului: cererea depășește oferta (Dinesh D'Souza)

Apr 13th, 2021
Imaginația și voința: ești ceea ce privești Debate

Imaginația și voința: ești ceea ce privești

Apr 13th, 2021
Un naș cu inima cât un tren ALTFEL

Un naș cu inima cât un tren

Apr 12th, 2021
Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor Cultură

Mărturii despre impactul pe care l-au avut lucrările lui C.S Lewis asupra cititorilor

Apr 12th, 2021
Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini” Cultură

Edith Stein: „Nu există doar un intelect teoretic, ci și unul practic, solicitat zilnic să îndeplinească cele mai diverse sarcini”

Apr 12th, 2021
Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor Debate

Virgil Iordache. “Gestionarea” vizibilității creștinilor

Apr 12th, 2021
Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția? Debate

Cât de oarbă ar trebui să fie Justiția?

Apr 11th, 2021
Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu Literatură

Câteva fragmente din ,,Balanța", de Ion Băieșu

Apr 10th, 2021
Despre o anume modestie a fericirii Opinii

Despre o anume modestie a fericirii

Apr 10th, 2021
O ortodoxie blândă Cultură

O ortodoxie blândă

Apr 9th, 2021
Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide Cultură

Câteva fragmente din ,,Întoarcerea fiului risipitor”, de André Gide

Apr 9th, 2021
Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne Cultură

Roger Scruton: Virtutea irelevanței. O critică a pedagogiei moderne

Apr 8th, 2021
„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel Cultură

„Datoria de a fi fericit”, prefață la Etica Nicomahică, de Stella Petecel

Apr 7th, 2021
C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia Cultură

C. S. Lewis ne vorbește despre iubire: Philia

Apr 7th, 2021
Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului Cultură

Adrian Lemeni, „Adevăr și demonstrație” – o călătorie prin matematică, filozofie și teologie în căutarea adevărului

Apr 6th, 2021
Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie Uncategorized

Cosmin Lotreanu. „Primăvara croată” (1971) între afirmare identitară, reformă și autonomie

Apr 6th, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos  V. Războiul ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos V. Războiul

Apr 5th, 2021
Daniel Uncu. Două constructe smintite Opinii

Daniel Uncu. Două constructe smintite

Apr 5th, 2021
Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin Cultură

Câteva fragmente din „Laur”, de Evgheni Vodolazkin

Apr 5th, 2021
Ce ne facem cu limbajul poetic? Cultură

Ce ne facem cu limbajul poetic?

Apr 5th, 2021
Feminitatea prin ochii lui Balzac Cultură

Feminitatea prin ochii lui Balzac

Apr 5th, 2021
Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare Debate

Matematica este o formă de „supremație albă”, declară pedagogii woke într-o scrisoare

Apr 4th, 2021
Ce exprimă muzica? Cultura

Ce exprimă muzica?

Apr 4th, 2021
D. P. Aligică: Recomandare la recomandare Debate

D. P. Aligică: Recomandare la recomandare

Apr 3rd, 2021
Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov Literatură

Câteva fragmente din „Maestrul și Margareta” de Mihail Bulgakov

Apr 3rd, 2021
Credința din perspectivă fenomenologică Filozofie

Credința din perspectivă fenomenologică

Apr 3rd, 2021
Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis Cultură

Cele 7 idei centrale ale gândirii lui C. S. Lewis

Apr 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse Cultură

Câteva fragmente din „Lupul de stepă”, de Herman Hesse

Apr 2nd, 2021
„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România? Cultură

„Liceu, cimitir al tinereții mele”: ce cred liceenii despre sistemul de educație din România?

Apr 1st, 2021
De ce au muzicienii nevoie de filozofie Cultură

De ce au muzicienii nevoie de filozofie

Apr 1st, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.