• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Răbdare sau Timp
Răbdare sau Timp
Home
Cultura

Răbdare sau Timp

June 15th, 2018 [ Adela Toplean ] [ Adela Toplean ] Cultura, Opinii comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Săptămâna trecută, corespondând cu un prieten, am ajuns, dintr-una-ntr-alta, să ne-ntrebăm unul pe altul dacă avem sau n-avem timp.

N-aveam, evident. Cu ocazia respectivă, însă, ne-am dat seama că amândoi aveam altceva: ceva ce s-ar putea numi (sper că sesizați auto-ironia) “cultul răbdării”.

Fiecare învățase, din motivele sale și pe pielea sa, că răbdarea este valoroasă.

Răbdarea singură te ține în legătură cu ce e important. Răbdarea te împiedică să te pierzi cu firea în fața eșecului sau, mai rău, a succesului. Una peste alta, răbdarea te împiedică să produci, bezmetic, în fața ta și-a altora, dovezi că ți-ai fructificat timpul și “aptitudinile”. În treacăt fie spus, între fructificarea primul și fructificarea ultimelor nu există absolut nicio legătură.

Preiau mai jos niște pasaje din corespondența la care fac referire. Socotesc că răbădări, nerăbdări, proiecte și un pic de timp (mai) avem toți.

Vă invit să reflectăm împreună la următorul lucru: între omul care are foarte multă răbdare și cel care n-are răbdare deloc sunt mai multe asemănări decât diferențe. Știți care e asemănarea cea mai periculoasă? Și unul și celălalt crede că dispune de timpul său.

Îi scriam prietenului meu că am enorm de multă răbdare. O răbdare care sfidează aceste vremuri târziu-moderne (pe care am avut nenorocul să le prind), o răbdare care mă împiedică să abandonez orice proiect început cândva.

Am o răbdare atât de mare, că, iată, niciun proiect n-o poate depăși. Cu atât mai rău pentru proiect!

Tot săptămâna trecută mi-am dat seama că răbdarea mea începe să semene cu altceva. Mi-a răsărit atunci în memorie o afirmație de care uitasem: pe la 29 de ani mă lăudam cuiva că am ambiția unui om care tocmai a împlinit 93 de ani. Partea proastă e că nu mințisem.

Săptămâna trecută am pus aceste gânduri pentru prima oară cap la cap. Cu această ocazie mi-am dat seama că epistola mea nu era atât falsă, cât “închipuită”. Pagini întregi în care îmi arătam mie însămi că nu mă las în ruptul capului hăituită de timp!

Nu mint […] când îți spun că nimic nu mă sperie mai tare decât să fac, fără voie, confuzie între perseverența mea ne-ambițioasă și încremenirea în proiect.

Se decriptează ușor o asemenea risipă. Nimeni nu se simte mai hăituit de timp decât cel care face totul cu încetineala celui care “nu știe” că timpul îi suflă în ceafă. (…)

Orice formă de răbdare “supraomenească” e de fapt trufie compensatorie. (…)

Nu reușesc nici eu prea bine să-mi dau seama (…) cum anume mecanismul compensării ar putea antrena trufii luciferice, cum ar putea, în fapt, antrena și altceva decât mica libertate vanitoasă de a încerca să dispui de o după-amiaza de duminică.

Dar gândește-te un pic: Ca să scapi de absolut banala teamă de timp oferindu-ți răbdare cu nemiluita îți trebuie tupeu și “viziune”.

În primul rând, cine te crezi ca să-ți oferi chiar tu așa ceva? Cum să decizi, placid, că de azi te vei umple de răbdare? (…) 

În al doilea rând, dacă tot vrea omul să facă pe deșteptul și decide să se cadorisească în felul ăsta, nu mai bine se abține s-o facă în manieră compensatorie?

N-ar putea, de pildă, să-și dea multă răbdare și puțin timp?

N-ai putea să te restrângi, ca să te împlinești? Să te reduci, pentru ca darul răbdării (pe care tot ți l-ai făcut) să nu fie rodul nevrozei, ci rodul smereniei? (…) Astfel, în termenii textului [la care facem referire, despre creatorii vulnerabili și despre creatorii impecabili], darul răbdării ar fi atunci o consecință a vulnerabilității tale. Opera perfectă n-o scrie oare chiar vulnerabilul care și-a învățat cu greu răbdarea? Și nu, cum s-ar crede, impecabilul care – ne-greșind – și-a făcut cadou o nesfârșită răbdare?

Nu mai speculez. Mă gândeam, însă, că de câte ori îmi vine să mă plâng că n-am timp (…) se ridică din adâncul meu o altă voce care spune: DAR TU CINE TE CREZI? De ce-ai avea tu timp? Cine ți-a promis ție timp? Cine e dator să-ți dea ție timp, și încă timp “întins”, de calitate?

Nici chiar tu nu-ți datorezi așa ceva! Faci ce poți cu timpul tău.

Împrietenește-te că el fiindcă altul nu e. Nu spun că nu “ți s-a dat”, ci că “nu e“. Timpul e care este. Găsește-(ț)i, apoi, o răbdare pe măsură; o răbdare care să i se potrivească.

Am căzut de acord, eu și prietenul meu, că e bine să-ți ajungi la timp din urmă răbdarea.

Nu mi-e clar, din păcate, când și dacă afla-vom cum.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Dragos Paul Aligica: Greseala intelectualilor. De ce se fac ei vinovati la ora actuala
Previous article România, încotro?
[ Adela Toplean ]

[ Adela Toplean ]

Related Posts

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)
March 4th, 2021

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate
March 3rd, 2021

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid
March 3rd, 2021

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul” ALTFEL

Flavius Rovinaru - prefață la ”Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul”

Feb 23rd, 2021
Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa Debate

Liviu Andreescu. Pseudoargumente despre știință și pseudoștiință: o replică lui Eugen Octav Popa

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.