• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Remus Tanasă: Impostură cu ștaif
Remus Tanasă: Impostură cu ștaif
Home
Debate

Remus Tanasă: Impostură cu ștaif

July 29th, 2019 [ Marginalia ] [ Marginalia ] Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Nu mai este un secret pentru nimeni că trăim într o epocă a imposturii exacerbate. Poate că așa a fost dintotdeauna, poate că generațiile dinainte știau ce-i reverență, poate că rețelele de socializare încurajează vanitatea.

Un cunoscut scriitor autohton, referindu-se la cea mai cunoscută rețea de socializare, a numit-o „fabrică de narcisism”.  O caracterizare foarte verosimilă dacă ne gândim la nenumăratele demersuri de impostură pe care le regăsim în cadrul acestui spațiu virtual. Foarte mulți utilizatori vor să pară altceva decât îi recomandă întâmplarea. Ascultând chemarea vanității, se împopoțonează și se imortalizează virtual, pentru a-i face pe cei ageamii să le acorde importanță. Care cu sânii, care cu tatuajele, care cu barba și cu trotineta, care cu preferințele culinare sau cu alegerile turistice, mulți vor să pară altceva, strigând parcă „ia uitați-vă la mine, căci nu mai e nimeni la fel”. Ciudat efect gregar mai are și vanitatea!

Lichefiind și volatizând informația, relativizând deci mesajul și funcția comunicării, rețelele de socializare au permis și altor tip de impostori să facă dinți, unii mai consecvenți și mai maligni pentru societate. Este vorba despre impostorii care direct sau indirect urmăresc o mișcare în politică, pentru ei sau pentru vreun cunoscut, ori pentru vreun ins pe care îl consideră salvatorul momentului. Indiferent de miză, asemenea impostori intoxică piața ideilor cu simplificări, sofisme și sloganuri greu de reperat de către mințile neobișnuite să distingă noul de verosimil sau de posibil. În fapt, sub o mască nouă s-a ascuns același chip brăzdat de atavisme vechi de când hăul și pârăul, chipul activistului de profesie sau al celui mimetic.

O altă categorie de impostori sunt „căldiceii”, adică cei care preferă să proclame sau să mimeze adeziunea la turma din frunte a momentului. Multora le este frică de oprobriul și ocara publică, mai ales în condițiile posibilității de a te dedubla prin intermediul rețelelor de socializare. De ce să-și dea drumul propriilor gânduri și sentimente, când le pot selecta și scoate la suprafață doar pe cele în concordanță cu moda zilei. Se gândesc că nu poate fi nimic rău să trâmbițezi anumite concepte la nivel declarativ, chiar dacă nu le înțelegi sensul și evoluția, adesea fiind vorba despre cuvinte-nevăstuică, adică termeni ce aparent exprimă o idee clară, dar care, mânuite cu iscusință, sunt folosite cu absconsitate (egalitate, emancipare, diversitate, etc.). Astfel se evită invectivele, perorațiile și apostrofările celor ce fac o profesiune din activismul multilateral zbierat. Azi cu turma din frunte, mâine și poimâine la fel și se capătă prostul obicei de a-i lăsa pe alții să gândească pentru tine, în ciuda discursului fruntașilor turmei.

O ultimă grupă de impostori ce îmi vine acum în minte, este cea a inșilor care doresc să parvină sapiențial. Cel mai ușor este să o faci prin limbaj, precum romgleziții, ce au impresia că injecția artificială și/sau nenecesară de cuvinte și expresii din limba engleză îi face să pară educați. O altă metodă este de emite truisme pe rețelele de socializare, folosindu-te de instrumentele caracteristice civilizației pixelului: fotografia cu impact emoțional imediat, alături de butoanele „îmi place” și „distribuie”. Când se uită că nu facem decât să ducem mai departe idei și descoperiri în parte deja existente, s-ar putea ca seducția noului, mai ales a noului cu impact emoțional imediat, să ne dea peste cap simțurile, să ne oblitereze măsura căpătată prin experiență, să ne facă să uităm că nu suntem decât niște pitici pe umerii unor giganți. În ciuda celor ce s-ar putea zice, roata nu o să mai poată fi descoperită din nou; și nici scara… În materie de societate, de antropologie, ce este mai important a fost deja spus sau încercat, iar timpul a despărțit grâul de neghină. „Toate-s vechi și nouă toate/ Ce e rău și ce e bine/ Tu te-ntreabă și socoate”.

Rețelele de socializare permit noi forme de impostură, însă doar dacă considerăm noutate complexitatea și dificultatea identificării acestora. De la zorii lumii, natura umană a ținut mereu ușa deschisă pentru impostor, doar că, în trecut, individul trebuia să fie mai inventiv și mai natural, căci interacțiunea era directă în cea mai mare parte; astăzi, internetul face interacțiunea indirectă. Totodată, internetul conține o „enciclopedie” neindexată de șabloane, comportamente, idei și măști, ce în trecut nu se găseau pe tot drumul. Pe fondul dorinței exacerbate de egalitate în toate, năzuință ce ignoră experiența umană, ne confruntăm cu un veritabil asalt asupra sapienței, fie că vorbim despre cea epistemică, fie că vorbim despre cea evidentă (natura materială sau biologică). Spațiul virtual întreține iluzia că toți putem înțelege tot, că putem deveni experți peste noapte doar cu o conexiune la internet și că un diletant are aceeași pricepere ca un academician sau un v/blogăr ca un scriitor consacrat (nulla regula sine exceptione). Pentru a conlucra, persoanele și comunitățile au nevoie de o rânduială, iar aceasta din urmă se construiește prin norme scrise și nescrise. Din păcate, fenomenul imposturii erodează ideea de normativitate prin alegerea drumului mai scurt al fentării regulilor, nu însă pentru că este drumul cunoscut, ci pentru că este cel mai comod.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Daniel Uncu. Doi ani, șase luni, șaisprezece zile și nouăsprezece ore. Ajunge!
Previous article D. P. Aligica: Ai acceptat coabitarea, ai acceptat responsabilitatile ce decurg din ea
[ Marginalia ]

[ Marginalia ]

Related Posts

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept
March 4th, 2021

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

A fi sau a nu fi liber
March 3rd, 2021

A fi sau a nu fi liber

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional
March 3rd, 2021

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni ALTFEL

Ioan T. Morar. Astronomie pentru poeţi şi capcane pentru postmoderni

Mar 6th, 2021
Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept Societate

Teodor Baconschi. Afacerea de la Drept

Mar 6th, 2021
Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română Opinii

Melania Cincea. 10 august, al treilea dosar istoric muşamalizat de Justiţia română

Mar 6th, 2021
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.