• Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
[ Marginalia ] etc.
[ Marginalia ] etc.
  • Acasa
  • Despre Marginalia
  • Contributori
  • Redactia
  • Biografii fondatori
comments Share
You are reading
Sergiu Klainerman: Universitatea Princeton este una dintre cele mai puțin rasiste instituții de învățământ din lume
Sergiu Klainerman: Universitatea Princeton este una dintre cele mai puțin rasiste instituții de învățământ din lume
Home
Debate

Sergiu Klainerman: Universitatea Princeton este una dintre cele mai puțin rasiste instituții de învățământ din lume

August 11th, 2020 Iulian-Alfred Husac Iulian-Alfred Husac Debate comments

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp

Un articol de Sergiu Klainerman, matematician american de origine română, profesor la Princeton University, publicat pe platforma Quillette

Reflectând asupra evenimentelor care au început pe 4 iulie la Universitatea Princeton, când a fost trimisă ,,Scrisoarea corpului universitar” (cunoscută și ca scrisoarea Princeton) rectorului universității și a fost primit răspunsul profesorului Joshua Katz în a sa ,,Declarație de independență” împreună cu toată larma pe care a creat-o, nu pot decât să constat asimetria întregii situații. În ziua de astăzi, niciun epitet nu este mai nociv decât ,,rasist” și ,,suprematist alb”. Acestea au înlocuit în mare parte cele mai critice denominații consacrate, ,,fascist” și ,,nazist”. Epitetul ,,terorist” este foarte sus pe listă, deși mai puțin uzitat, iar ,,comunist” nu a avut niciodată aceeași conotație negativă, cel puțin nu în mediul academic, în ciuda crimelor în masă și a altor nenumărabile nelegiuiri comise de regimurile comuniste. ,,Scrisoarea corpului universitar” din 4 iulie, precum și multe alte declarații venite în sprijinul ei, acuză Universitatea Princeton de rasism sistemic și propun o serie de măsuri care să rezolve problema – 48 în total, care, dacă ar fi complet implementate, ar schimba radical și ar distruge în mod ireversibil universitatea noastră. Câteva dintre recomandări sunt vizibil rasiste, ca de exemplu acordarea de privilegii unor membri ai universității pe baza culorii pielii.

În declarația sa de independență publicată în Quillette, Katz, profesor titular la departamentul de Studii Clasice, apără importanța liberei exprimări în mediul academic și acuză autorii scrisorii de încercarea de a impune schimbări nerezonabile la Princeton. Dar pentru că a folosit cuvântul ,,terorist” pentru a descrie activitățile defunctei Black Justice League, a fost imediat acuzat de rasism.

Scrisoarea lui Katz, în mod larg aclamată de media, a fost aproape universal condamnată de membrii universității, iar președintele și membrii consiliului de administrație al departamentului de Studii Clasice nu au făcut excepție. Deși președintele, spre meritul său, a fost prudent și nu a presupus existența unei motivații rasiste în scrisoarea lui Katz, dimpotrivă, a susținut în favoarea acestuia dreptul la liberă exprimare, ceilalți membri ai departamentului, mai precis patru, nu au fost atât de circumspecți. Pe de altă parte, cu notabila excepție a lui Katz, nimeni nu a condamnat acțiunile semnatarilor scrisorii din 4 iulie, mai exact acuzația de rasism sistemic în Princeton.

Această îngrozitoare acuzație nu este în niciun fel coerentă cu experiența personală a majorității dintre noi. Împreună cu toate celelalte instituții academice din SUA, Princeton redă un model de diversitate în rândul comunității academice. O privire fulgurantă la demografia campusului va evidenția că persoanele de culoare, o categorie ce include indieni, pakistanezi, chinezi și alte persoane cu origini din Asia de Est, reprezintă un număr mai mare în campus decât corelativul lor în populația SUA. Cei care acuză Universitatea Princeton de ,,suprematism alb” nu au explicat niciodată compatibilitatea acuzației cu realitatea.

În departamentul meu, cel de Matematică, atât membrii corpului universitar, cât și studenții sunt recrutați din toată lumea, singurele criterii fiind cele de excelență în cercetare, învățare și predare. Din procesul de recrutare rezultă un număr uimitor de mic de universitari născuți în SUA – aproximația mea fiind de mai puțin de 15%. Departamentul nostru a fost ani la rând creditat ca departamentul de Matematică cel mai bun din SUA și probabil din lume. Mă îndoiesc că am putea menține o asemenea poziție dacă am introduce o politică de procentaj pentru cetățenii americani spre a combate lipsa de proporționalitate a reprezentării în departamentul nostru.

În recrutarea studenților și a cadrelor universitare din toată lumea, indiferent de rasă, culoare, religie, etnie etc., trebuie să fim pe deplin încrezători că aceștia nu posedă doar talent și entuziasm, ci au și o bază suficient de puternică pentru a concura cu geniile matematicii din întreaga lume. Nu există niciun motiv să credem că studenții de culoare sau membrii facultăților nu pot atinge această performanță – de fapt, un număr mare reușesc. Dar când nu reușim să ne asigurăm că standardele noastre sunt atinse, facem mai mult rău decât bine.

Este foarte adevărat mai ales în cazul studenților. Nu este nimic mai trist și de prevenit decât să vezi entuziasmul unui tânăr talentat scăzând într-un mediu competitiv unde el sau ea nu sunt suficient de pregătiți pentru competiție. Câteodată greșim recrutând studenți în care investim speranțe, în ciuda unui traseu academic ce nu emană toată certitudinea că vor reuși. Când eforturile lor de a se dezvolta în cadrul foarte competitiv al universității noastre eșuează, suferă un rău de durată. Adevărul este că într-un mediu mai puțin competitiv asemenea studenți ar fi excelat.

Ca evreu care a crescut în România comunistă și ai cărui părinți au trăit în groaza unui continent european dominat de nazism, am o mare și puternică aversiune pentru discriminarea rasială și etnică. Provoc însă pe oricine a semnat scrisoarea din 4 iulie să numească măcar un coleg rasist sau suprematist alb dintre membrii corpului universitar sau din administrația universității. Nu cunosc nici măcar un singur coleg care să nu fie nerăbdător în a recruta mai mulți studenți afro-americani (în special studenți licențiați) și cadre didactice.

Acuzația fără precedent de rasism structural pare să fie bazată doar pe sub-reprezentarea statistică a persoanelor afro-americane la Princeton. Statisticile sunt adevărate, dar pun la îndoială legătura lor cu rasismul. Dacă cei care au semnat scrisoarea din 4 iulie sunt onești în legătură cu dorința lor de a rezolva problema sub-reprezentării, sugerez să facă ceva important și să-și redirecționeze atenția spre neajunsurile școlilor americane. În loc să ceară privilegii pentru unii membrii ai corpului universitar pe motive rasiale, ar putea în schimb să ceară fonduri pentru fiecare student care dorește să se implice voluntar pentru îmbunătățirea educației pre-universitare în cadrul minorităților americane. În noua sa carte, numită Charter Schools and Their Enemies, autorul Thomas Sowell punctează că unele dintre școlile charter Succes Academy din New York, cu majoritatea elevilor de culoare și spanioli provenind din cele mai dezavantajate cartiere, au atins niveluri comparabile sau chiar mai bune decât școli prestigioase, publice sau private, din același stat. Dacă afirmația este adevărată – și nu am nicio îndoială că nu este – nu ar trebui ca Princeton să direcționeze o parte din resursele sale financiare și morale spre a finanța asemenea școli la nivel național?

Într-o scrisoare personală trimisă rectorului Eisgruber acum câteva săptămâni, am sugerat ca Princeton să conducă prin puterea exemplului, solicitând o ,,sărbătoare a liberei exprimări la nivel de universitate în care persoane având puncte diferite de vedere se implică în conversații raționale și respectuoase și dezbat cele mai grele probleme ale națiunii”, printre ele și problema sub-reprezentării persoanelor afro-americane în Ivy League. Nu am primit încă un răspuns, dar sper că administrația va lua în considerare cererea mea.

Vreau să închei prin a condamna în cei mai duri termeni acuzațiile nefondate de rasism la Princeton. În cel mai bun caz, acuzația este greșit direcționată. În cel mai rău caz, afirmă propria motivație rasială către toți cei care nu sunt de acord cu viziunea despre lume a semnatarilor scrisorii din 4 iulie, arătând spre ,,albiciunea” lor ca spre o justificare a așa-zisei lor prejudecăți. Mă îndoiesc că mulți dintre cei care au semnat acea scrisoare intenționau cu adevărat să o facă și sper că, după ce vor fi reflectat, își vor retrage semnăturile de pe un document care, oricât de bine intenționat, este profund înșelător și va fi aspru judecat de istorie.

 

De același autor: National Review: O propunere modestă pentru schimbarea unui nume

 

Articol original: Princeton University is One of the Least Racist Institutions in the World

Traducerea a fost realizată pentru Marginalia de I.A. Husac, student la Universitatea ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Partajează pe retelele sociale

Facebook Twitter Google+ LinkedIn WhatsApp
Next article Melania Cincea. Cum au dobândit clanurile interlope putere şi influenţă?
Previous article Regulile lui Irving Kristol pentru nihiliști/ Noua Stângă se grăbește să umple vidul spiritual din centrul societății noastre liberale și capitaliste
Iulian-Alfred Husac

Iulian-Alfred Husac

În prezent este Vicepreședintele Departamentului Educațional la Liga Studenților a Universității ,,Alexandru Ioan Cuza” din Iași, coordonând proiecte pe teme educaționale și probleme studențești. În perioada 2018-2019 a predat în școli educație juridică din poziția de membru ASD Iași și EDJust (Educație juridică în școli). A participat la numeroase conferințe și evenimente de dezbateri. Domenii de interese: drept internațional, teoria dreptului, relații internaționale, filosofie politică și politică internațională, educație și probleme educaționale.

Related Posts

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept
March 4th, 2021

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

A fi sau a nu fi liber
March 3rd, 2021

A fi sau a nu fi liber

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional
March 3rd, 2021

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Facebook Comments

Fluxul Marginalia
Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze Filozofie

Dimensiuni politice ale noii gândiri franceze

Mar 5th, 2021
Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken Filozofie

Câteva fragmente din „Îndurare aspră”, de Sheldon Vanauken

Mar 5th, 2021
Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a) Cultura

Câteva intuiții matematice pentru noțiuni teologice (partea a II-a)

Mar 4th, 2021
Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist Cultură

Vlad Topan. Prin scientism spre neo-păgânism. Sau despre milenarismul de rit ecologist

Mar 4th, 2021
Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice Economie

Contribuţia lui Mises la înţelegerea ciclurilor economice

Mar 4th, 2021
D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept Debate

D. P. Aligica: Relativ la chestiunea studentilor de la Drept

Mar 4th, 2021
Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate Cultura

Rolul comunităților vii sau teoria conservatoare despre ancorarea oamenilor în realitate

Mar 3rd, 2021
A fi sau a nu fi liber Debate

A fi sau a nu fi liber

Mar 3rd, 2021
C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid Cultura

C. Pătrășconiu. ABC: Cunoașterea de partid

Mar 3rd, 2021
Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis Cultură

Câteva fragmente din „De ce, Doamne? O radiografie a suferinței”, de C. S. Lewis

Mar 3rd, 2021
Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I) ALTFEL

Alin Vara. Christus Victor. O explorare a sensului morții lui Isus Hristos (I)

Mar 3rd, 2021
Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional Debate

Virgil Iordache. Monopolul unei abordări în etica academică este disfuncțional

Mar 3rd, 2021
10 august 2018: capăt de drum Opinii

10 august 2018: capăt de drum

Mar 3rd, 2021
Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează Debate

Încă un studiu arată, din nou, că lockdown-urile nu funcționează

Mar 2nd, 2021
De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală Filozofie

De la monadologia lui Leibniz la identitatea personală

Mar 2nd, 2021
Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga Cultură

Câteva fragmente din „Chestionar despre creația artistică, lansat de Liviu Rusu”: răspunde Lucian Blaga

Mar 1st, 2021
T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze Opinii

T. Baconschi. Grupuri interesate să ne salveze

Mar 1st, 2021
Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români Opinii

Mircea Vasilescu. Arta și sutienul la români

Mar 1st, 2021
Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă Opinii

Sebastian Lăzăroiu. Ca un vaccin - Diana Șoșoacă

Mar 1st, 2021
Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale Societate

Murray Rothbard. Știința, tehnologia și guvernul- Principii Generale

Mar 1st, 2021
Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea Cultură

Lebăda – întruchiparea grației sau alter-ego animalic al lui Popeye marinarul? Câteva cuvinte despre cum ne structurează limbajul gândirea

Feb 28th, 2021
Tenebrosul drum al unei minți tinere Educație

Tenebrosul drum al unei minți tinere

Feb 28th, 2021
(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida Cultura

(video) Cafeneaua filosofică: O nouă traducere din Platon - dialogurile de tinerețe. Andrei Cornea în dialog cu Dana Jalobeanu și Grigore Vida

Feb 28th, 2021
Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech Opinii

Alexandru Lăzescu. Lumea, America şi BigTech

Feb 28th, 2021
Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila Filozofie

Luciditate marginală: Nicolás Gómez Dávila

Feb 28th, 2021
Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit. Debate

Letiția C. Tomașescu. Evoluția poziției Regatului Unit în arhitectura de securitate a Europei, după Brexit.

Feb 28th, 2021
Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986) Opinii

Cosmin Lotreanu. Jacques Chirac/Édouard Balladur - Partea a II-a: Asociere, separare și regăsire. Preliminariile coabitării (1969-1986)

Feb 28th, 2021
Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti” Opinii

Alexandru Călinescu. De la „sorosişti” la „rezişti”

Feb 28th, 2021
Noica și marxismul. O explorare Filozofie

Noica și marxismul. O explorare

Feb 27th, 2021
Chesterton și sensul educației Educație

Chesterton și sensul educației

Feb 27th, 2021
Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate Opinii

Melania Cincea. Academia de Studii Economice muşamalizează o ilegalitate într-un dosar de concurs la Catedra UNESCO, printr-o altă ilegalitate

Feb 27th, 2021
Adevărul moral și conservatorismul constituțional Societate

Adevărul moral și conservatorismul constituțional

Feb 26th, 2021
Dumnezeul filozofilor Cultură

Dumnezeul filozofilor

Feb 26th, 2021
Minunile limbajului obișnuit Filozofie

Minunile limbajului obișnuit

Feb 25th, 2021
Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ Debate

Ioan Stanomir - R.S.R. Lecția de învățământ politic (fragment). LUPTA DE CLASĂ

Feb 25th, 2021
Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze Opinii

Daniel Uncu. Complicitatea abjecta la justificarea represiunii comuniste chineze

Feb 25th, 2021
Eric Voegelin ca maestru învățător Cultură

Eric Voegelin ca maestru învățător

Feb 25th, 2021
Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth Cultură

Teologia post-kantiană în viziunea lui Karl Barth

Feb 25th, 2021
Când totul este permis Cultură

Când totul este permis

Feb 24th, 2021
Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon Cultură

Câteva fragmente din dialogul „Criton” al lui Platon

Feb 23rd, 2021
Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare Economie

Cum a reușit un susținător al pieței libere să valorifice liberalismul împreună cu gândirea conservatoare

Feb 23rd, 2021
Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3) Debate

Mircea Mihăieș. Eternul Arhipelag (3)

Feb 23rd, 2021
  • Despre Marginalia etc.
  • Contact
  • Back to top
© Marginalia 2018. Toate drepturile rezervate.
Website realizat de Marginalia.